Bukefalos 28 år!

Jag tar melatonin och enda gången jag märkt av den dagen efter är när jag tagit den alldeles för sent (tex vid 3.30 om jag ska upp vid 7. Dumt jag vet). Har tagit andra läkemedel och varit helt utslagen, tar just melatonin för att jag inte mäker av den dagen efter. Min går inte på högkostnadsskyddet tyvärr
 
Det låter ju som om jag inte kommer att ha råd med medicinen oavsett. Och då spelar det ju ingen roll om den funkar eller inte.
 
Jag vet inte hur vanligt det är men melatonin hjälper en del mot min ångest. Jag är också något piggare när jag vaknar än utan. Innan jag började ta melatonin sov jag jättedåligt.
Jag köper härifrån. Det är det stället som brukar vara billigast varje gång jag köper. Brukar beställa en hel hög på en gång för att få ned priset ännu mer. Värt att är notera är att det tas ut en avgift om man köper med paypal så jag köper med kort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ojdå! Kan de alltså kräva en på pengar i efterhand? Det var ju riktigt dåligt. Jag har precis tagit ut medicinen för 0 kronor. Vore surt om jag blir tvungen att betala ändå. Och då kommer jag inte att kunna ta ut den fler gånger även om den skulle funka.
Vilken variant har du? Med tanke på all uppståndelse när de tog Melatonin AGB ur högkostnadsskyddet undrar jag hur du lyckades :D Jag hade den men har nu Aritonin pga mycket billigare. Alltid 5 mg. För mig är det insomningen som är problemet, vaknar ändå under natten men somnar som du ofta om snabbt ändå.
 
Vilken variant har du? Med tanke på all uppståndelse när de tog Melatonin AGB ur högkostnadsskyddet undrar jag hur du lyckades :D Jag hade den men har nu Aritonin pga mycket billigare. Alltid 5 mg. För mig är det insomningen som är problemet, vaknar ändå under natten men somnar som du ofta om snabbt ändå.
Jag fick också Aritonin. Fast 3 mg.
 
Jag använder Melatonin 5g ibland. Jag blir inte ett dugg sömnig av det MEN om jag lägger mig och blundar och slappnar av, kommer sömnen över mig ganska snart. Men det gör mig alltså inte trött eller dåsig. Men jag somnar garanterat!
 
Med tanke på all uppståndelse när de tog Melatonin AGB ur högkostnadsskyddet undrar jag hur du lyckade
Det finns en del läkare som av någon anledning (slarv? okunskap? annan orsak?) skriver ut det med förmån trots att det inte ska vara det. Det är, som nämnts ovan, bara till vissa barn det ingår i högkostnadsskyddet. Men står det med förmån på receptet så kan det nog trilla igenom systemet påå webapoteken, men när beställningen sen hanteras av farmaceut rättas felaktigheten till.
 
Det finns en del läkare som av någon anledning (slarv? okunskap? annan orsak?) skriver ut det med förmån trots att det inte ska vara det. Det är, som nämnts ovan, bara till vissa barn det ingår i högkostnadsskyddet. Men står det med förmån på receptet så kan det nog trilla igenom systemet påå webapoteken, men när beställningen sen hanteras av farmaceut rättas felaktigheten till.
Det var precis så det var för mig. Läkare skrev ut med förmån så det gick in som 0kr på Apotea. Fick efter några dagar mail av farmaceut som frågade om jag ville få läkemedlet skickat mot betalning eller få det borttaget ur ordern.
 
Vet inte vem som sa att melatonin inte går på högkostnadskortet, men jag kollade nyss och det gör den. I alla fall den jag fått utskriven.
Det gör den inte.
https://www.tlv.se/download/18.1c32a37617b4106947eeb259/1644240902127/Frågor_och_svar_Melatonin.pdf
Vilka läkemedel med melatonin ingår i högkostnadsskyddet? Det finns flera produkter innehållande melatonin i högkostnadsskyddet, både i tablettform och som oral lösning. Samtliga dessa melatoninläkemedel subventioneras endast för sömnproblem hos barn och ungdomar 6 till 17 år med adhd där andra åtgärder för att förbättra sömnen har varit otillräckliga.
Varför har melatonin enbart indikationerna insomni hos barn med adhd respektive jetlag hos vuxna? Läkemedelsverket beslutar om vilken indikation som ett läkemedel ska vara godkänt för. Avgörande är i regel att det finns kliniska studier för patientgruppen som ett läkemedel ska godkännas för som visar att läkemedlet är säkert och har tillräcklig effekt. Det finns idag begränsat med kliniska studier när det gäller behandling med melatonin för barn och vuxna med sömnsvårigheter.
Vad ska apoteket göra om förskrivaren angivit på receptet att melatonin ska expedieras med förmån, trots att patienten är vuxen? Det är förskrivarnas ansvar att se till att förskrivning sker i enlighet med beslutade förmånsbegränsningar. En expedierande farmaceut som upptäcker att en förskrivare felaktigt angett i receptet att läkemedlet ska lämnas ut med förmån till en vuxen person, ska enligt Läkemedelsverkets föreskrifter kontakta förskrivaren för att få till stånd en ändring av receptet.
 

Ja, det tråkiga är ju att det ställer till det när man hämtar ut den pga det här. Jag har flera gånger haft läkare som "tycker" att jag borde få högkostnadsskydd pga att jag behöver medicinen (till skillnad från folk som använder den mot jetlag tex), utan att veta att det inte är så det funkar...

Är glad att jag har råd att använda melatonin ändå, eftersom jag precis som @Hazel upplever att det hjälper mot hjärntrötthet, men jag förstår ju att man inte prioriterar det om man har det tight ekonomiskt.
 
Är glad att jag har råd att använda melatonin ändå, eftersom jag precis som @Hazel upplever att det hjälper mot hjärntrötthet, men jag förstår ju att man inte prioriterar det om man har det tight ekonomiskt.

Med den från länken som @Lyan postade så betalar man inklusive frakten drygt 700 kr. Håller man sig på dosen 3 mg/dag så har man tillräckligt för nästan två års tid, vet inte om jag tycker det är speciellt dyrt, framförallt inte om det är något man kan bli hjälpt av.
 
Ja, det tråkiga är ju att det ställer till det när man hämtar ut den pga det här. Jag har flera gånger haft läkare som "tycker" att jag borde få högkostnadsskydd pga att jag behöver medicinen (till skillnad från folk som använder den mot jetlag tex), utan att veta att det inte är så det funkar...

Är glad att jag har råd att använda melatonin ändå, eftersom jag precis som @Hazel upplever att det hjälper mot hjärntrötthet, men jag förstår ju att man inte prioriterar det om man har det tight ekonomiskt.
Ja, det är lite knepigt. På ett sätt vettigt med principerna att det ska bestämmas centralt och på omfattande underlag vad som subventioneras. Men samtidigt inte riktigt rimligt att det går att göra individuella bedömningar av bruk för andra ändamål, men då inte kunna påverka om patienterna ska ha råd att använda den förskrivna medicinen. Motstridiga principer som haltar i regelverket, där de praktiska konsekvenserna inte beaktas tillräckligt.
 
Jag hade 100% ätit tabletterna enligt ordination i typ en månad och sen utvärderat om det hjälpt mig. Även om jag sovit så är det inte säkert att jag haft en bra sömnkvalitet och då hade det ju varit guld värt om jag hade chansen att ha mer energi och ork på dagarna även om det kostat. Antagligen hade det jämnat ut sig, den kostnaden vs att ha energi att fixa i en trädgård eller liknande :)
 
Med den från länken som @Lyan postade så betalar man inklusive frakten drygt 700 kr. Håller man sig på dosen 3 mg/dag så har man tillräckligt för nästan två års tid, vet inte om jag tycker det är speciellt dyrt, framförallt inte om det är något man kan bli hjälpt av.
Det är tur att man kan göra så. Men samtidigt är det skevt att det ska behöva bli en massrörelse av olaglig privatimport.
 
Melatonin är numera obligatoriskt i mitt medicinskåp. Jag tar det inte regelbundet men i perioder vaknar jag på natten och kan inte somna om. Då är melatoninet guld värt då jag kan ta det mitt i natten, kunna somna och ändå inte vara trött eller påverkad dagen efter. Det var min partner som tipsade mig om det efter att jag provat en av hans insomningstabletter och blev som en zombie dagen efter. Melatoninet påverkar mig inte alls på samma sätt.
 
Melatonin säljs receptfritt i Sverige också så det är inget olagligt med att köpa utomlands vad jag har förstått
Det är bara tiopack som är receptfria, inte större förpackningar.

Det är inte olagligt att köpa utomlands eftersom det klassas som ett kosttillskott där. Det är att ta det över gränsen till Sverige (eller Danmark) som är olagligt eftersom man inte får importera receptbelagda läkemedel (som inte är köpta på rätt sätt med recept).

Och ska du köpa för laglig import måste produkten du köper vara läkemedelsklassad, eftersom du måste köpa den med recept. Men det säljs i princip inte i övriga EU, eftersom melatonin är något man får köpa fritt där finns ingen marknad för det. Skulle dessutom inte bli billigare för då är det ju samma produkter som på svenska apotek som blir aktuella.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 976
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Min sheltie tik på 4 månader är väldigt lättväckt och har svårt att sova om man inte sitter med henne hela tiden, detta blir ju ett...
Svar
16
· Visningar
3 143
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 242
Senast: super
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 813
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp