Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Jodå, det handlar bara om att isolera tillräckligt mycket.

Passivhus är ett exempel på det.

Om man nybygger, möjligtvis. Men det ska till rätt extrema byggen för att skapa riktiga passivhus här där det kan bli -42C på vintern i värsta fall, men under -20C regelbundet och långvarigt. Och vi har 6 månader rejäl vinter här.

Men det jag menar är att när temperaturen sjunker så kommer ett vanligt hus att dra mer el/pellets/ved, ofrånkomligen. Det är fysikens lagar liksom.

Mitt hus är gammalt (äldsta delen är 1600-tal) men renoverat och tilläggsisolerat rejält. När det är över +10C är det i princip ett passivhus, värmen från hushållsmaskiner/skärmar, människor, och att pannan värmer upp vatten klarar av att hålla huset varmt dagtid. Just nu är det -20C ute, men bergvärmen går inte konstant. Men den går oftare igång när det är såhär kallt, därav ökningen i elförbrukning.

Halvt OT. Jag vet att ts efterlyste elspar-tips. Men varför pratar vi om elpriset hela tiden?
Det är ju el-leverans-priset som är det dyra, och det kan vi inte ens välja - hej valfrihet :rage:
Varför är det helt borta i den offentliga debatten??
Är glad att jag slipper elnätsavgiften, betalar bara ett kWh pris till hyresvärden

Själv har jag svårt att få kläm på timmedeleffekten och hur jag ska tänka runt det.

Har ju nackdelen att tillhör Ellevio som har halva mellan 22-06 alla dagar. Känns inte hållbart att kunna lägga det som drar mycket på natten alltid.

Om man nybygger, möjligtvis. Men det ska till rätt extrema byggen för att skapa riktiga passivhus här där det kan bli -42C på vintern i värsta fall, men under -20C regelbundet och långvarigt. Och vi har 6 månader rejäl vinter här.
Många hus vinner oändligt mycket på en redig tilläggsisolering.

Mitt hus från 1940 tilläggsisolerades 1985 och är tämligen lätt att värma.
Sambons hus, där jag bor numera, är från före 1850.
Hur långt före är det ingen som vet.
Det är tilläggsisolerat både på utsidan och insidan och är extremt klimatstabilt trots fönster från 1967.

Isolera mera lönar sig typ alltid.

Pelletskaminen drar inte så mycket el. Ni måste lägga till kostnaden för inköp av pellets för att få jämförbara priser mot hushåll som inte har pellets. Samma för vedeldarna.
Ja, hela kostnaden för hushållset behöver inkludera veden

I mitt lilla hus gör jag av med strax under 5000 kWh per år. Men eldar för7-800 i månaden.
Lyxen med veden är att jag kan få hur varmt jag vill utan att det kostar eztra.

Jag är nog korkad, men hur kan det få vara såhär dyrt?

Kan vi tipsa varann om sätt att spara el kanske?

Vi letar för fullt efter en ackumulatortank iaf, det ska väl rädda upp en del.
Vi har solceller plus batteri, säljer när vi har överskott.
Ska försöka tvätta mindre, blir ju en del tvätt med en bäbis.
Bli bättre på att inte skapa så mkt disk också.
Har timpris (eller ja, kvartspris) och försöker laga mat/diska/tvätta osv när det är billigt.
Har satt ner värmen i de rum vi inte är i (vid vilken temp tar rummen skada?).
Eldar i vedspisen.
Får nog ta o fixa kassett till öppna spisen också.
Dra ner värmen o klä på sig mer.
Dra ner på mina långa varma duschar.

Mer?

Tror inte vi har särskilt mycket drag, men annars täta där det drar.
Vad har ni för uppvärmning? Det är nog där ni kan vinna mest på byta till något som är mer effektivt. Sen tror jag kanske inte att det där med timpris och spotpris är något för en normalperson, bättre med vanligt rörligt, om man inte vill vara en galning och tvätt och laga mat på nätterna och liksom leva med elpriset stängt närvarande i var sak man gör. Men jag bor bara i elzon 3 så brukar inte få er helgalna priser. men är också rätt nöjd att slippa stirra mig blind på priset som man ju gör om man tar spotpris/timpris.

Jag har lyckats få ner min förbrukning med 4500 kW per år.
Vet dock inte hur då hästarna har värmebalja och en fläkt är igång för vattnets skull där pumpen är. Jag badar 2-4 ggr/vecka för min hälsas skull (tål inte sol, starkt ljus och hög värme), det är enda gången jag klarar värme och kan slappna av.

Jag håller 18-19 grader inne med värmepump, något varmare i badrummet med hjälp av element och golvvärme. I sovrummet vill jag ha max 15 grader, gärna lite kyligare. Jag kan elda men har inte gjort det på några år då jag inte kan andas i värmen som blir. Måste jag elda ur fukt gör jag det när jag ska jobba natt.

Låser alltid min el.

Det man får se upp med nu är att inte köra allt på en gång, som laga mat, ladda bilen, tvätta, dammsuga mm samtidigt då elbolagen kommer att debitera effektavgifter som höjer elpriserna kraftigt om man har otur.

Man kan börja frilufsa, är man att sova utomhus även vintertid går det knappt att vara inomhus i normal rumstemperatur, känns alldeles för varmt.

Halvt OT. Jag vet att ts efterlyste elspar-tips. Men varför pratar vi om elpriset hela tiden?
Det är ju el-leverans-priset som är det dyra, och det kan vi inte ens välja - hej valfrihet :rage:
Håller med. Det gör knappt till eller från för mig att köra diskmaskinen på konstiga tider, jag sparar kanske en och femtio eller nåt. Den stora delen av elräkningen kommer ju från ett bolag som kan ta ut vad de vill i princip.

Det man får se upp med nu är att inte köra allt på en gång, som laga mat, ladda bilen, tvätta, dammsuga mm samtidigt då elbolagen kommer att debitera effektavgifter som höjer elpriserna kraftigt om man har otur.
Ja vi ska få effekttariff här i augusti tror jag det var, så jag har börjat försöka hålla koll på vad jag har för toppar.

Utslaget på 12 månader = 8400 - 9600 sek /år?
Eller
Bara de kalla månaderna = 3500 - 4000 sek/år?
Vad spelar det för roll.

Jag köper årsförbrukningen på våren Det var bara en jämförelse Så eg jämför jag el och ved årsvis.
Förbrukning beror på väder och årstid.
Elen toppar i mars när jag förodlar och värmer med där med el.

Vad spelar det för roll.

Jag köper årsförbrukningen på våren Det var bara en jämförelse Så eg jämför jag el och ved årsvis.
Förbrukning beror på väder och årstid.
Elen toppar i mars när jag förodlar och värmer med där med el.
Det spelar 5600:- sek per år roll.
Vilket i alla fall jag tycker påverkar jämförelserna för energikostnad i betydande grad.

Mina framtida åtgärder som ligger i planeringen är:
Byta ut den ålderstigna oljepannan som nu bara går på elpatroner till en luft/vatten-värmepump.
Skaffa ett ordentligt styrsystem till min solcellsanläggning med batteri så att den kan flytta el mellan olika priser och kapa effektopparna (peak shaving).

Just nu kör vi typ "elpanna" på natten och pelletskamin på dagen.
Det gör faktiskt ganska så mycket.
Luft/luft-värmepumpen jobbar kontinuerligt på efter förmåga, men den är litet liten för uppgiften.
När den går sönder så blir det en betydligt större pump.

14 grader kräver bygdegårdarnas försäkringsbolag för lokalerna för att försäkringen ska gälla. ;)

Det gäller väl att se till att inget fryser sönder.

En del försäkringsbolag och en del kommuner lånar ut värmekameror. Med den kan man gå runt huset och se var det läcker ut värme.

En öppen spis kan dra ut massor av värme när man eldar så kassett kan vara en vinst Eller riva den och ställa dit en bra kamin?
Okej! Kanske ska kika om hemförsäkringen säger nåt om det.

Åh, smart att se om man kan låna värmekamera också.

Ja, vi ska fixa kassett eller kamin. Tänkte skriva att vi aldrig eldar i den, bara för det eldade min man där igår haha.

Med reservation för att det kanske finns extra känsliga byggnadskonstruktioner, så hade jag inte varit orolig för att sänka neråt 10 grader eller lägre i outnyttjade utrymmen, så länge det inte blir för fuktigt. Man får väl bara se upp så man inte skjuter sig i foten och förbrukningen stiger för mycket i angränsande rum.

Vi tvättar också mycket med tvillingar, men nästan allt funkar bra i 40 grader snabbtvätt och det blir inte så dyrt.

Insats/kassett till öppna spisen är i praktiken ofrånkomligt, det är nog nästan omöjligt att elda energieffektivt utan... och gärna separat tilluft precis bredvid också.

Tack.

Aha, just det ska kika ifall vi kan köra kortare program.

Det bästa jag har gjort för mitt hus sedan vi flyttade in är vindsrenoveringen som vi fixade nu i höst. Helt plötsligt eldar vi inte för kråkorna längre utan värmen stannar i det isolerade huset :) !

Åh.. hmm ska kolla på det. Fast vi har ett helt nyomlagt tak och har ingen vind som vi kan vara på, så det är kanske bra som det är?
Året när det var som värst, kallt och galna elpriser och mitt elavtal gick ut precis lagom till december, så eldade vi mycket (hade ett lager av ved så det blev "gratis"

Och när snön väl kom ordentligt så är supertipset: skotta upp en vall av snö mot huset. Det isolerar jättebra.

Ja, vi har också mycket ved nu :) så ska försöka elda mkt.

Åh, tack för tipset, det ska vi prova!
Det jag också noterade den vintern var att folk har olika tolerans för om de värsta köldknäpparna resp. pristopparna hanteras med att man tar på sig en extra ylletröja de dagarna eller om man anser att det inte ska få märkas alls inne. Att ha en eller två grader kallare när det är -20 ute än när det är -5 handlar ju om en betydligt större skillnad i energiförbrukningen.

Haha, känner igen mig. I teorin är jag för det där med extra tröja, i praktiken tar jag hellre en lång, varm dusch, men det är väl en vanesak. Är rätt mysigt med tjocka kläder också.

Kan ni ladda batteriet när elen är billig och använda i hushållet när elen är dyr? Dvs inte sälja, det tjänar man ju inte jättemycket på numer.

Jag tror vi gör det också. Är min man som har koll på det, ska fråga honom:).

Det har du rätt i.
När jag bodde i lgh fick jag inte ens förbruknings-räkning varje månad, gjorde av med för lite.

Vad har ni för uppvärmning? Det är nog där ni kan vinna mest på byta till något som är mer effektivt. Sen tror jag kanske inte att det där med timpris och spotpris är något för en normalperson, bättre med vanligt rörligt, om man inte vill vara en galning och tvätt och laga mat på nätterna och liksom leva med elpriset stängt närvarande i var sak man gör. Men jag bor bara i elzon 3 så brukar inte få er helgalna priser. men är också rätt nöjd att slippa stirra mig blind på priset som man ju gör om man tar spotpris/timpris.

Vi har bergvärme (och vedspis) och bor också i zon 3. Är kanske bara vi som är snåla haha.
Hmm nej det är nog inte för alla, men vi tycker inte det är så betungande. Vi är ju hemma hela tiden ändå (föräldralediga just nu, men min man jobbar alltid hemifrån).

Ja, precis, det har vi koll på :)

Tack alla för alla svar!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka