Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Nu så har inte jag den typ av prissättning.
Men.
På vintern så snittar gården på 12 Kw.
Snitt totalt, inte toppar.
Toppar ligger på 19 Kw och farligt nära att spränga säkringarna som klarar 24 Kw.

Så jag tror att det blir svårt att göra så mycket åt er elförbrukning.

Min man sa nu att det är tack vare vårt batteri... att utan det hade det varit mycket högre.
Hua. Men isf går det ju att spara. Men solcellerna och batteriet var ju en kostnad förstås också, får se när de betalt sig.

12 kW = 288 kWh = typ en femhundring om dagen bara i rörlig elkostnad? :eek:
Ja typ.
Men det är ju på 3 hushåll då och ett stall och litet annat jox.

Vi är ju några stycken som delar på den fakturan.
Nu mera när det är kallhyra.
När elen ingick så kunde det dra iväg till 12 000:- att betala för en vintermånad.
Och då låg mitt fasta elpris på 25 öre.

Värst var det när en av hyresgästerna kopplade in en husvagn som värmdes med min el.
Vi är litet osams sedan dess.

Min man sa nu att det är tack vare vårt batteri... att utan det hade det varit mycket högre.
Hua. Men isf går det ju att spara. Men solcellerna och batteriet var ju en kostnad förstås också, får se när de betalt sig.
Men just det har ni ju redan sparat.
Till slut när man har gjort många åtgärder så finns inte så mycket mer att göra.
Jag tycker att det ser ut som att ni närmar er den gränsen.

Det är egentligen riktigt bra jobbat så här långt.

För min egen del så tror jag att en luft/vatten-värmepump kan göra en ordentlig skillnad.

EON och Vattenfall har som nätägare lite handikapp jämfört med andra. De har 2-3ggr längre kabel per abonnent än de andra nätägarna. Det gör att de 'naturligt' får högre upkeep. (Båda företagen har börjat jobba med regeringen för att få till reglering av detta då de inte heller tycker det är schysst att varken enskild individ skall betala massor för att de är långt från en central eller att alla skall betala mer för att några bor långt bort.)

Med det sagt är det skitkonstigt att det inte är hårdare reglerat när det ändå är så att det är monopol och man inte har nått val med vilken nätägare man har.

Jag känner ändå att jag har fått massor av kabel för pengarna.
2007 så lade Vattenfall ner en fin kabel i ett dike som vi grävde.
Det gav oändligt mycket bättre stabilitet och kvalitet på vår el.
I maj 2024 så grävde de ner en gigantisk kabel till gården som förstärkning till min solcellsanläggning.

Den är grov som min arm och kan försörja en halv by.
Jag undrar vad de tror att jag skall hitta på egentligen?

EON och Vattenfall har som nätägare lite handikapp jämfört med andra. De har 2-3ggr längre kabel per abonnent än de andra nätägarna. Det gör att de 'naturligt' får högre upkeep. (Båda företagen har börjat jobba med regeringen för att få till reglering av detta då de inte heller tycker det är schysst att varken enskild individ skall betala massor för att de är långt från en central eller att alla skall betala mer för att några bor långt bort.)

Med det sagt är det skitkonstigt att det inte är hårdare reglerat när det ändå är så att det är monopol och man inte har nått val med vilken nätägare man har.
Jag förstår inte riktigt, vad är det EON försöker få regeringen att ändra?

Nu så 😛. Vattenkraften tillbaka på full fart och en blåsig dag.

1000034752.webp

Hur ser det ut för folk nu när räkningarna börjat trilla in? Många mardrömsräkningar här i Norrbotten pga kombinationen extremt långvarig kyla och höga priser...

Hur ser det ut för folk nu när räkningarna börjat trilla in? Många mardrömsräkningar här i Norrbotten pga kombinationen extremt långvarig kyla och höga priser...
4500 för mig, elräkning plus distribution. Har mina el-element på minimum för att det inte ska frysa. Använder inte ett rum. Eldar i kamin och låter luftvärmepumpen arbeta. Badrummet har golvvärme av el som är igång tillräckligt för att rören inte ska frysa och sovrummet är det samma golvvärme, men där satte jag in en heltäckningsmatta som faktiskt gör det drägligt. MEN ska man behöva frysa i Sverige 2026 pga elpriser är höga? Det är så sjukt….

Min senaste låg på strax under 3800 så det var rakt billigt, nästan en tusenlapp mindre än samma period 2025. Jag fick bergvärme installerat i höstas och det var nog i grevens tid. Har hört om allt från 5000 till närmare 11 000 från grannar och släkt. :crazy:

4500 för mig, elräkning plus distribution. Har mina el-element på minimum för att det inte ska frysa. Använder inte ett rum. Eldar i kamin och låter luftvärmepumpen arbeta. Badrummet har golvvärme av el som är igång tillräckligt för att rören inte ska frysa och sovrummet är det samma golvvärme, men där satte jag in en heltäckningsmatta som faktiskt gör det drägligt. MEN ska man behöva frysa i Sverige 2026 pga elpriser är höga? Det är så sjukt….

Blitt ett u-land utifrån att inte kunna använda elen pga sjuka priser ja....förjävligt

7 tusen någonting i Norrbotten

Gammal 1700-talshus, stall, garage och värmekar till djuren
Komplementeldar i eldstad för inomhustemp över 17 grader när det är kallt. Jordvärme för basnivån.

Kom "lindrigt" undan, 7000, min arma mamma närmre 9000.. Gammalt hus, timmerstomme, nytt tak, treglasfönster, tilläggsisolerat, ny värmepump och nytt borrhål utöver ett "gammalt". Duschar på jobbet varannan vecka, äter mycket matlådor för att slippa spisen och lagar mat på vedspisen när det kniper. Disk och tvätt går nattetid. Vet inte riktigt vad man ska göra härnäst, men rörligt elpris blir det inte nästa vinter. Februari ser värre ut, -24 just nu och kommer förbruka mer el än januari om prognosen håller i sig. Bara förbrukningen är nästan 2500 kr och det är inte ens halvtid :(

Vi landade på 2200 i el och 2900 i nätavgift. Har bundet elpris och det är jag glad för nu. Trots elbil som laddas hemma blev det inte så farligt (men det är mycket pengar..).
Prognosen för februari är ungefär den samma.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka