Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Hur ser det ut för folk nu när räkningarna börjat trilla in? Många mardrömsräkningar här i Norrbotten pga kombinationen extremt långvarig kyla och höga priser...
Faktiskt mindre än den värsta elräkning som var när elen ingick i hyran och elpriset var 25 öre.
Då gick hela hyrorna till elräkningen.
Det var inte så kul.
Att betala själv får människor att spara, det är bra.
Boendekostnaden för hyresgästerna är fortfarande helt rimliga.
Strax över 13 000:- på 5 personer.
2 600:- var på en billig hyra om man delade lika.
Litet annan fördelning dock då förbrukningen mäts för var och en.

4500 för mig, elräkning plus distribution. Har mina el-element på minimum för att det inte ska frysa. Använder inte ett rum. Eldar i kamin och låter luftvärmepumpen arbeta. Badrummet har golvvärme av el som är igång tillräckligt för att rören inte ska frysa och sovrummet är det samma golvvärme, men där satte jag in en heltäckningsmatta som faktiskt gör det drägligt. MEN ska man behöva frysa i Sverige 2026 pga elpriser är höga? Det är så sjukt….
Man kanske behöver se över sin uppvärmning och hitta något bättre än el?
Jag satte in en pelletskamin så att ingen skall behöva frysa.

Blitt ett u-land utifrån att inte kunna använda elen pga sjuka priser ja....förjävligt
Men det finns ju el.
Och uppvärmning kan man lösa på annat sätt.

Sverige blir inte ett U-land för att det kostar 4 kronor att köra en maskin tvätt i stället för 2 kronor.
I ett U-land så kostar det nog 10 kronor och finns bara el 2 timmar om dagen.

Jo, men skulle krävas ganska mycket ombyggnad, huset är ganska litet, men gammalt och en del av charmen är att det blivit tillbyggt pö om pö med åren, så många små rum i olika vinklar och nivåer i huset, sen med eldning krävs det att man är hemma också. Jag jobbar oregelbundet och kan vara borta i två dagar

Vi väntar på vår räkning med bävan. Nu är det ju skönt att veta att värme från veden kostar bara bränsle till såg och fyrhjuling och våra muskler. Så det blir kanske inte så illa. Att jag sen riggat en odlingsyta i källaren med element och ljusramp som kan innebära väldigt dyra grönsaker får vi ta på testkontot.

Jo, men skulle krävas ganska mycket ombyggnad, huset är ganska litet, men gammalt och en del av charmen är att det blivit tillbyggt pö om pö med åren, så många små rum i olika vinklar och nivåer i huset, sen med eldning krävs det att man är hemma också. Jag jobbar oregelbundet och kan vara borta i två dagar
En pelletskamin klarar sig själv även när man inte är hemma.
Den kan fjärrstyras med app på telefonen.
Kompletteras med fördel med några värmepumpar i husets olika hörn.
Du behöver ju bara värma det som kan frysa sönder när du är borta och så drar du igång pelletskaminen en stund innan du kommer hem så att det blir varmt och skönt.
Den värmer på ett kick.

Men är det verkligen billigare att elda pellets? En kollega har precis i dagarna borrat bergvärme för att pelletskostnaden blev så hög. Sen kan man väl konvertera hur mycket som helst, gå off grid och lagra sin egen el - om man har kapital. Men det är det inte så många som har efter att redan ha investerat cirkus 200 000 i sitt uppvärmningssystem. Sen kan man fråga sig om det är rimligt att man ska behöva göra en sådan sak. Det finns el ja - men den får vi inte köpa till ett rimligt pris längre. Sverige kanske inte är ett u-land men om du läser i tex Elpriser i Sverige-gruppen på fb så blöder åtminstone mitt hjärta över alla äldre/ensamhushåll som vittnar om magont, 12 grader inne, ångest för nästa räkning när denna tömt sparkontot. Det är i de flesta städer inte bara att flytta till lägenhet, det ska finnas en lämplig och du ska stå först på tur att få den. Jag tycker vi ska se över vilken standard som ska vara överkomlig med en genomsnittlig lön. Är det kortärmat inomhus på vintern, en kötträtt i veckan som inte är falukorv och ett husdjur per person, ja, då får sannerligen inte Sverige min röst.

Vi landade på 3600 kr totalt för 1270 kWh. Ca 70 kvm hus. Luftvärmepump. Varmvattenberedare som går på el. Stall med uppvärmd balja, elstaket och uppvärmt kattrum.

Den här jakten på villaägarnas elförbrukning känns faktiskt skev. Det är som att vi som bor i hus hela tiden ska stå till svars för att elnätet inte räcker till. Som att det är vi som är problemet.

Vi uppmanas att anpassa oss. Sänka värmen. Ladda bilen på natten. Inte duscha fel tid på dygnet. Samtidigt kostar det enorma summor att ställa om. Bergvärme är inget man bara “installerar”, det är en investering på hundratusentals kronor. Att få en rimlig inomhusmiljö kostar pengar. Att pendla till jobbet kostar pengar. Alla kan inte bo centralt eller jobba hemifrån.

Jag har försökt göra rätt. Gått från diesel till hybrid till elbil. Varje gång spelreglerna ändrats har det varit vi konsumenter som fått ta smällen. Skatter justeras, stöd tas bort, elpriser skenar. Man försöker hänga med, men det känns som att man alltid ligger steget efter.

Det här är inget lyxproblem. Det handlar om att kunna värma sitt hem och ta sig till jobbet utan att känna oro varje månad. Om samhället vill att vi ska ställa om måste det vara möjligt i praktiken också.

Antingen behöver elpriserna bli rimliga igen, eller så behövs ett ordentligt omställningsstöd så att vanliga hushåll faktiskt har råd att göra de förändringar som förväntas. Det går inte att lägga hela ansvaret på enskilda villaägare och samtidigt göra det ekonomiskt omöjligt att göra rätt.

Jag tycker vi ska se över vilken standard som ska vara överkomlig med en genomsnittlig lön. Är det kortärmat inomhus på vintern, en kötträtt i veckan som inte är falukorv och ett husdjur per person, ja, då får sannerligen inte Sverige min röst.
Vad tycker du om bostadsyta och nyrenoverade kök då?
Hur stort behöver man egentligen bo?
Det kostar att värma stor yta.
Måste köket vara nytt eller räcker det med att det fungerar?
Så kan man lägga pengar på ett ekonomiskt värmesystem i stället.

Men är det verkligen billigare att elda pellets?
Ja 90 öre totalt inklusive allt / kWh.
https://laxapellets.se/aktuellt/pel...D-e299X7oj9ooMRGrXNOGqbz_dcCNV2sswp1H9Pt-QaRF

Men största vinsten med pelletskamin är att man bara behöver köra den när man är där. Det blir varmt i princip omedelbart, som i en bil. Och så kan man ha en låg underhållsvärme med någon effektiv värmepump av något slag.
Den effekten får man inte med en pelletsbrännare till pannan med vattenburen värme.

Men är det verkligen billigare att elda pellets? En kollega har precis i dagarna borrat bergvärme för att pelletskostnaden blev så hög. Sen kan man väl konvertera hur mycket som helst, gå off grid och lagra sin egen el - om man har kapital. Men det är det inte så många som har efter att redan ha investerat cirkus 200 000 i sitt uppvärmningssystem. Sen kan man fråga sig om det är rimligt att man ska behöva göra en sådan sak. Det finns el ja - men den får vi inte köpa till ett rimligt pris längre. Sverige kanske inte är ett u-land men om du läser i tex Elpriser i Sverige-gruppen på fb så blöder åtminstone mitt hjärta över alla äldre/ensamhushåll som vittnar om magont, 12 grader inne, ångest för nästa räkning när denna tömt sparkontot. Det är i de flesta städer inte bara att flytta till lägenhet, det ska finnas en lämplig och du ska stå först på tur att få den. Jag tycker vi ska se över vilken standard som ska vara överkomlig med en genomsnittlig lön. Är det kortärmat inomhus på vintern, en kötträtt i veckan som inte är falukorv och ett husdjur per person, ja, då får sannerligen inte Sverige min röst.
Vi blev less på att pelletsen blivit så dyr, dessutom krävdes det ju att man var hemma för det var ju inte så praktiskt när pannan stannade om man var på resande fot eller bara på jobbet.. Vi har bytt till luftvatten värmepump och visserligen är elräkningen inte rolig men vi jag tror att när det var såhär kallt gjorde vi av med mer än 2 pallar pellets i månaden.
Vet inte om det i slutänden blir billigare med vår värmepump för vi har lån på den men vi slipper ju jobbet och ångesten kring om pannan stannat iaf.

Det finns el ja - men den får vi inte köpa till ett rimligt pris längre.
Tycker du inte att de som producerar el skall få betalt för sin produkt?
Det finns ju två sidor på det där.
Att tillverka el måste ju löna sig och då måste det vara ett tillräckligt pris för det.
Det tillräckliga priset ligger i dag på 80 - 120 öre /kWh för nyproduktion av kärnkraft.

Vi blev less på att pelletsen blivit så dyr, dessutom krävdes det ju att man var hemma för det var ju inte så praktiskt när pannan stannade om man var på resande fot eller bara på jobbet.. Vi har bytt till luftvatten värmepump och visserligen är elräkningen inte rolig men vi jag tror att när det var såhär kallt gjorde vi av med mer än 2 pallar pellets i månaden.
Vet inte om det i slutänden blir billigare med vår värmepump för vi har lån på den men vi slipper ju jobbet och ångesten kring om pannan stannat iaf.
Inte panna utan kamin som komplement.
Då kan man sänka temperaturen när man inte är hemma och ändå slippa frysa.
Det blir varmt på ett kick när man startar kaminen.

Jag har för avsikt att kombinera den med en luft-vatten-värmepump. Kaminen får då toppa med värme när det är riktigt kallt och värmepumpen inte blir så effektiv. När det är varmare än -5 är en luftvärmepump extremt effektiv oavsett om den ger luftvärme eller vattenburen värme.

Just nu är det en elpatron i en trasig oljepanna och en luft-luft-värmepump som håller pelletskaminen sällskap.

Jag har tagit risken med rörligt pris och hittills så har det sett över året varit det bättre valet. Det som är mest irriterande är att nätavgift, skatt, moms ody är en större kostnad än själva elen. Frånlufts värmepump samt solpaneler och braskamin. 140kvm bostadsyta samt 20 kvm som hålls på 8-10 grader med hjälp av ett värmeelement. Gjorde av med 1500kWh under januari, medeltemperaturen var -5 grader och hela räkningen slutade på strax under 4500 kr.

Den här jakten på villaägarnas elförbrukning känns faktiskt skev. Det är som att vi som bor i hus hela tiden ska stå till svars för att elnätet inte räcker till. Som att det är vi som är problemet.
Det är vi som bor i enfamiljshus utan fjärrvärme som är problemet.

Och det har funnits massor av stöd att få.
Till solpaneler och till byte av värmesystem.
Upp till 30 000:- för t.ex. en pelletskamin eller en värmepump.
Och det stödet skall tydligen förlängas under 2026.

Om man bor utanför möjligheten till fjärrvärme så behöver man själv ordna med alternativ till elvärme.

Tycker du inte att de som producerar el skall få betalt för sin produkt?
Det finns ju två sidor på det där.
Att tillverka el måste ju löna sig och då måste det vara ett tillräckligt pris för det.
Det tillräckliga priset ligger i dag på 80 - 120 öre /kWh för nyproduktion av kärnkraft.

Men nu får dom dubbelt betalt med nätavgiften och effekttariffen...

Och så har det varit smällkallt.

Det är ju folk med välisolerade hus, jord- eller bergvärme, som redan är vana vid att spara ström från senaste årens svängningar... Som får räkningar på 7-10 000kr den här månaden. Jag vet inte vad mer dom skulle kunna pressa? Sänka temperaturen till under komfort temperatur? Men vad det är för liv?

Elbolagen får väldigt bra betalt i år. Villaägarna får lida.

Antingen behöver elpriserna bli rimliga igen,
Vad är ett rimligt elpris?
På slutet av 80-talet så kostade el 1 krona/kWk.
Det motsvarar 2.50 sek i dagens penningvärde.
Vilket är ungefär elpriset totalt i dag.

Då fanns det inte på kartan att värma någon villa med el. Vi hade oljepannan som förbrukade 3 kubikmeter per år. I huset med den trasiga oljepannan så gick det åt 1,7 kubik på ett år om all värme och varmvatten kom från olja. Med stöd från eldning i vedspis och en billig luft-luft-värmepump så sjönk förbrukningen till 1 kubikmeter olja.

Det är vi som bor i enfamiljshus utan fjärrvärme som är problemet.

Och det har funnits massor av stöd att få.
Till solpaneler och till byte av värmesystem.
Upp till 30 000:- för t.ex. en pelletskamin eller en värmepump.
Och det stödet skall tydligen förlängas under 2026.

Om man bor utanför möjligheten till fjärrvärme så behöver man själv ordna med alternativ till elvärme.

Jag fattar att du tycker så. Och ja, det har funnits stöd. Men 30 000 kronor är inte det som avgör om man kan lägga 150 000–250 000 på en värmepump eller annan omställning. För många är det fortfarande pengar man inte bara har liggande, även om viljan finns. Flera jag känner som satte upp solpaneler gjorde det i tron att det var en trygg och långsiktig investering. Sen ändrades ersättningar, villkor och priser. Kalkylerna sprack. Känslan blev inte att man gjort något smart utan att man blivit en del av ett experiment där reglerna ändras efteråt. Det är svårt att våga igen då.

Det är verkligen bra för den som haft möjlighet att ställa om. Men det är inte normen. Många hushåll lever redan med små marginaler, höga räntor, dyra matkostnader och pendling som måste fungera. Då är det inte bara att “ordna alternativ”.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka