Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

Fortfarande fel, dessutom är det ett jätteproblem att öht klara av att reglera bort överskottet sommartid. Det går inte att spara vatten i älvarna hur som helst utan det finns bl a vattendomar att ta hänsyn och att man får spilla bort vattnet istället för att kunna producera el. Hur hjälper det elpriset att en hel älv står produktionsmässigt stilla? Vattnet rinner förbi stationerna istället för genom dem, det är inte så att man stänger ner produktionen och stänger dammluckorna.
Ja det där är ju litet trassligt.
Men inget som några kärnkraftverk i Tyskland hade hjälp emot.

Det behöver hittas metoder för lagring av energi från el.
Det här ser väldigt lovande ut.
https://energydome.com/co2-battery/

För inte så länge sedan var det ju hysteriskt svårt att få tag på allt i spån- och pelletsväg och priserna skjöt i höjden. Då kan det väl inte ha varit speciellt ekonomiskt att elda i pelletskamin?
Nej men då var det krisläge i Europa.
Gasledningen från Ryssland till Tyskland hade just saboterats och gått av.
Ryssland hade anfallit Ukraina och allt var kaos.

Krig är besvärliga saker som ger stora problem.

Nu är gasen avstängd så det kan i varje fall inte hända igen.

Det bästa för elpriset vore att Ryssland slutade invadera Ukraina och åkte hem.

Nej men då var det krisläge i Europa.
Gasledningen från Ryssland till Tyskland hade just saboterats och gått av.
Ryssland hade anfallit Ukraina och allt var kaos.

Krig är besvärliga saker som ger stora problem.

Nu är gasen avstängd så det kan i varje fall inte hända igen.

Det bästa för elpriset vore att Ryssland slutade invadera Ukraina och åkte hem.
Ja, där ser man. En pelletskamin är alltså inte den perfekta lösningen i alla situationer heller.

Ja det där är ju litet trassligt.
Men inget som några kärnkraftverk i Tyskland hade hjälp emot.

Det behöver hittas metoder för lagring av energi från el.
Det här ser väldigt lovande ut.
https://energydome.com/co2-battery/
Problemet är både i Sverige och Tyskland att man lägger ner produktion utan att ersätta den med något. Nu när det är så kallt står vindparkerna, en del körs inte alls som t ex Markbygden som gick i konkurs, andra står pga problem med asbets och flera pga avsaknaden av vind. Om vi tittar lite längre söderut i Europa står mycket annan produktion pga extremväder. Ingen vågar bygga något i Sverige för att spelreglerna ändras hela tiden. Svk kunde inte upphandla någon effektreserv tidigare och en GD fick gå förra året. Man kör produktion i bl a Ryaverket, Öresundsverket och Karlshamnsverket sommatid för annars riskerar elnätet att krascha i södra Sverige. Öresundsverket såldes för export till Vietnamn men affären stoppades i sista sekunden.

Vår import från Norge minskade väsentligt när de la mer kablar till UK, Tyskland och Nederländerna. Importen från Finland via Fennoskan ställer till med stora problem i elnätet eftersom det fortfarande inte är byggt för att klara ett underskott i elområde 3 och 4 där elen går i "fel" riktning, öst - västlig.

Som husägare i Sverige får du inte längre göra avdrag för lån som tas för att renovera och/eller energieffektivisera ditt boende om du inte kan baka in det i ditt bostadslån. Från den 1/4 får du inte höja ditt bostadslån till mer än max 80% och du kommer inte heller kunna höja taxeringsvärdet för att påverka det mer än var femte år.

När det fungerar i Ukraina så sitter de sedan några år tillbaka ihop med det europeiska elnätet, så även när kriget slutar kommer det att ta många år innan deras egen elförsörjning fungerar igen.

Senast ändrad:
Det är en märkligt spretig logik att blanda ihop elexport med import av mobiltelefoner. Det du gör är en klassisk halmgubbe där du tillskriver folk åsikter om att isolera oss från omvärlden bara för att slippa svara på varför svenska familjer ska agera ekonomisk krockkudde för hela Europas energikris. Ingen har sagt att vi ska sluta handla med utlandet eller kasta våra mobiler så den jämförelsen faller platt.

Det handlar inte om att vi är emot handel utan om att el är en grundläggande samhällsnytta. Att vi köper bensin eller elektronik från andra länder legitimerar inte att svenska hushåll ska prissättas till ruineringsnivå bara för att infrastrukturen i Tyskland brister. Det är en enorm skillnad på att köpa en valfri konsumtionsvara och att tvingas betala ockerpriser för att ens hem ska vara beboeligt.

Och att återigen dra upp att man ska spara på sommaren känns nästan hånfullt. De där slantarna man eventuellt sparar på billig sommarel äts upp direkt av inflationen på mat och bensin innan man ens hinner blinka. Det är lätt att sitta och filosofera om global solidaritet när det inte är ens egen plånbok som blöder varje gång det blir minusgrader. Att vi dessutom betalar moms på energiskatten visar ju bara hur lite politiken faktiskt bryr sig om att underlätta för vanligt folk. Man kan faktiskt kräva att svenska politiker prioriterar det egna folkets trygghet utan att för den sakens skull vilja stänga gränserna.

Du hann svara före mig

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/emil-fick-tredubblad-elrakning-32-276-kr/

1771009470247.webp

😱

Fast att han gjort av med 14000 kWh på en månad är mer chockerande än räkningen i sig. Hur är det ens möjligt? Det är ju en årsförbrukning för många villor.

Fast vad gör man om man använder den mängden el på en månad? Måste vara en firma tex, jag bränner inte en så mycket el på ett år.

Jag har själv Eon så jag ser redan på 1a posten att det är något som inte stämmer

Det är mer än dubbla min årsförbrukning och jag bor på en liten gård...
Det står mer detaljer i artikeln. Han driver en hästgård och det hade varit något fel med en panna så elpatron hade gått in. Men, ja, det är VÄLDIGT mycket. Vi förbrukar ca 8000 kWh/ÅR i vårt hushåll... 🤪

Vi har tur som bytte till fjärrvärme för 2 år sen. (Innan elpatron / luft-luft / kamin)
Nu använder vi enbart fjärrvärmen och kamin vid mer "trivselvärme" då jag är "snål" och lagt fjärrvärmen på 20 grader i år (förra året 22 grader), vilket vi dessutom har så fort det är vindstilla ute, annars kan de bli minimalt mindre inomhus.

Förra årets faktura för januari var på 3700 (VA/sopor/fjärrvärme), men förra året var MYCKET varmare än det vart i år.
Iår blev fakturan på 4500 (VA/sopor/fjärrvärme)

Elen förra året för januari nät + el = 783 kr , räkningen för i år nät + el = 939 kr...
Så vår driftskostnad blev 960 kr dyrare i år för januari månad ... Vilket såklart är för det varit kallare och lite dyrare el...

Vi ligger i snitt på 240-250 kWh elförbrukning alla månader utom möjligen juni/juli som kan gå ner lite, fjärrvärmen går ner rejält på sommaren.... Kollade våra driftkostnader (VA/sopor/Fjärrvärme/el) och vi låg på 2900 kr i månaden när jag räknat ihop och delat på 12. Villa 122 kvm... 2 personer. Och trots lite julslingor så är det i stort sett kolsvart jämt i huset i övrigt ;)

Ja, där ser man. En pelletskamin är alltså inte den perfekta lösningen i alla situationer heller.
Det finns ingen perfekt lösning för alla situationer.
Därför är det bra med flera lösningar.

När pelletsen var dyr och svår att få tag på så eldade vi ved från egen skog i köksspisen och olja i den då ännu fungerande oljepannan. Pelletskaminen sattes in efter att oljepannan slutat att fungera. I stället för att laga oljepannan en gång till.

Att jag valde pellets då var för att nu finns det en betydligt högre produktion av pellets som klarar efterfrågan bättre. Och så gäller det att kunna lagra. Om man har 2 pallar pellets hemma så räcker det ett tag. För mitt hus i nästan 4 år.

Just nu så kör jag faktiskt fortfarande på pellets inköpt till den andra gården 2014 för att eldas med i kakelugnarna. Det har också fungerat mycket bra så det kommer vi att fortsätta med.

När det fungerar i Ukraina så sitter de sedan några år tillbaka ihop med det europeiska elnätet, så även när kriget slutar kommer det att ta många år innan deras egen elförsörjning fungerar igen.
Jag tänker att de borde kunna exportera gas till Tyskland och på så sätt lasta av systemet.
Grundproblemet är nog egentligen att Tyskland förlorade sin gasleverantör och nu ersätter en stor del av den energin med el. 2022 så hade de inte hamnar nog för att ta emot LNG från fartyg. Det har de nu så läget är ändå bättre 2026 än då.

Han har ett elabonnemang på 50 A, som till en hel by.
Och jag som tycker att mina 35 A är mycket.
Hans största problem är dessutom en trasig flispanna.
Det var aldrig meningen att han skulle behöva använda så mycket el.
Olyckor händer och det blir oftast dyrt.

Han hade kunnat frostsäkra vatten med värmekabel för att inte behöva värma upp stora ytor.

Nu är det -14° här.
Inne har vi +20° med bara en luft-luft-värmepump.
Den är ny, dyr och dimensionerad för ett stort hus.
Vi har stängt av 4 av husets 6 rum och bäddat i soffan (stor hörnsoffa) på vintrarna sedan 2022.
Så det är nu köket, TV-rummet, badrummet, gäst-WC och allrummet (övre hall) som är uppvärmda till rumstemperatur. Ett litet (8 kvm) sovrum är uppvärmt till +15° och där sover jag ibland (jag trivs med att sova kallt) samt förvarar mina kläder. Den stora salen (25 kvm) är inte uppvärmd.

Man får på olika sätt anpassa sig till situationen. Vi tycker inte att det är värt kostnaden att ha den stora boytan uppvärmd på vintern. Två personer klarar sig alldeles utmärkt på drygt 60 kvm.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Träning och hälsa del 15
  • Svensk politik 9
  • Att bryta mig loss

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka