Meningen med livet

Det är skillnad på "meningen med livet" och meningsfullhet. Meningen med livet är helt enkelt att ha ett liv och uppleva saker. Sen kan man ju tycka att de där sakerna man upplever inte alls är trevliga och känns meningslösa, men de fyller i alla fall livet med innehåll.

Vad jag tycker är meningsfullt kan jag tyvärr inte svara på just nu.
Meningsfullt är för mig att göra saker som är bra för mig OCH för andra.
 
Nu blir det filosofisk djupdykning här, men det är väll en ganska fin tacke att "meningen med livet är att hitta sin egen mening"

Tycker du om att teckna? Bli ditt bästa jag, och bli bäst på just din stil
Känner du glädje av att få andra att må bra? Bli världens mest omtyckta person!
Någon speciell (människa eller häst) som får dig att känna pirr i magen varje dag? Gör hen minst lika lycklig!
Skulle livet va på en pinne om du vann den där hästtävlingen/fotbollskuppen/mattetävlingen? Kämpa allt du kan, och va sen nöjd med hur duktig du är.

Jag borde bli en livscoach alltså
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vården skriver bara ut recept på antidepressiva.

Jag hävdar att det är en början. Sen kn man kanske hitt energin och mening igen.

Jag hävdar att jag mår så bra som jag gör på grund av mina antidepp. Jag mår bra när jag äter dem, utan dem är jag ständigt på gränsen till depp och ledsenhet. Med mina antidepp är jag lite jämnare, inte lika djupa dalar men fortfarande spritt språngande knasig som ”vanligt”. Det blir bara inte nattsvart lika lätt.
 
Jag tycker att mitt liv har gett mening om jag gör det lite bättre än det var innan jag kom. Bättre kan ju vara på många plan. Mina nära och kära tycker säkert att det är bra att jag finns. Men det finns ju också fler möjligheter, som att påverka till en bättre omvärld genom att sprida glädje, att utbilda människor, att ta hand om miljön osv. Möjligheterna är oändliga!
 
Jag hävdar att det är en början. Sen kn man kanske hitt energin och mening igen.

Jag hävdar att jag mår så bra som jag gör på grund av mina antidepp. Jag mår bra när jag äter dem, utan dem är jag ständigt på gränsen till depp och ledsenhet. Med mina antidepp är jag lite jämnare, inte lika djupa dalar men fortfarande spritt språngande knasig som ”vanligt”. Det blir bara inte nattsvart lika lätt.
Har ätit antidepressiva i ca ett år, nu senast skrev läkaren ut 5 paket. Vilket gör att jag inte behöver ha kontakt med vården på nästan 2 år.

Dock är mina svackor lika djupa med som utan antidepressiva.
 
Svår fråga.. Jag tror ju inte det finns någon generell mening som är samma för alla.

För just mig är meningen mest att ha kul, verkligen leva(uppleva, känna etc), se till att andra mår bra etc.
Jag har vissa saker jag brinner för och är bra på som kan påverka andra positivt. Så det försöker jag syssla med och bli ännu bättre på.
 
@grodan21: För mig är det fantastiskt att universum kommit på att liv är en bra idé. Att levande varelser är komplext sammanbyggda av många celler och ändå fungerar tämligen bra (för det mesta iaf). För mig är det stort nog, att just mitt specifika liv skulle ha någon speciell mening tror jag inte på. Mitt liv är en del av livet i universum, inte viktigare eller oviktigare än något annat liv, och det tycker jag är skithäftigt.

Varning för flum: Jag tror inte på någon Gud... men jag har en andlighet. Någonstans tror jag på att vår livsenergi finns kvar, den del av oss som är sammanbunden med allt liv som finns. För mig är det enormt tröstande när jag tänker på de som inte finns med oss längre. De gjorde avtryck med sina liv, precis som jag gör avtryck med mitt.

Med det sagt... mår man riktigt dåligt tycker jag att man ska ta all hjälp man kan få (jag gör ingen skillnad på fysisk och psykisk värk). Funkar inte den första hjälpen får man söka sig vidare och orkar man inte dra det vidare själv får man be om hjälp att göra det. Ta hand om dig :heart
 
Ja! Eller de som pratar om karma. Tack för den liksom. Vad har jag gjort för att förtjäna alla sjukdomar som vägrar lämna mig ifred?

"Karma is a bitch" använder jag endast när någon som kanske inte varit helt trevlig landar på arslet :angel: :D

Jag har en drös sjukdomar, flera genetiskt betingade, och tror absolut inte att jag gjort något för att förtjäna dem. Det var bara olyckliga omständigheter som gjorde att mina celler körde i diket sas, inget mer än det.
 
Sambon frågade mig igår vad meningen med livet var, jag har inget svar på det. Vad är meningen med livet för dig?

Jag tror att de flesta ser för snävt när de både ställer den frågan eller svarar på den. Jag tror att det istället för individuellt fokus har fler dimensioner, där man får ta i beaktande både den individuella betydelsen, såväl som den kollektiva, vad det innebär för det som var och det som komma ska. Vår livstid är så vansinnigt kort i stort perspektiv, men våra korta korta liv och de livsval vi gör har stor påverkan på framtiden i långt långt perspektiv. Jag tror inte vi som människor är kapabla att förstå meningen med vår existens, men vi kan göra den förståelig och motiverad genom att göra det bästa av den korta tid vi får uppleva det.
 

Liknande trådar

Svar
14
· Visningar
815
Senast: Tajger
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
10 242
Senast: Tajger
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 253
Senast: Rugge
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 456
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp