Sv: meningen med nosgrimma??
Jag är varken för eller emot nosgrimmor. Min egen häst går både med och utan. Däremot ser jag ingen större användning för den förutom att spärra igen munnen? Tränset ska vara stabilt även utan nosgrimma och annars kan man använda en curb strap. pullargrimman går det väldigt bra att spärra igen munnen med, den ger en mycket stor kraft att trycka igen med, där går inte att rubba många millimeter om man drar åt ordentligt... däremot så ger den, till skillnad mot de andra nosgrimmorna, en väldigt bra möjlighet att andas under tiden. Engelsk nosgrimma kan ge sår på slemhinnorna om den spänns hårt och aachen och remont nosgrimmor hindrar lätt andningen.
Däremot förstår jag verkligen de som inte vill rida utan t.ex. i fälttävlan... om nånting skulle hända så vill man ju kunna stoppa direkt eller liknande och absolut inte att nåt ska hända.
Min egen häst går utan nosgrimma vid dressyr, då han när han är uppmärksam och fin går alldeles utmärkt utan nosgrimma. När jag rider i skogen så har jag en väldigt löst spänd engelsk nosgrimma (hänger mest där), då han sen tidigare har ovanan att gapa och är ibland hetsigt lagd... (jobbar med det). När jag kör (trav) så har jag oftast en normalt spänd pullargrimma, han kan bli het framför vagn. Pållen har ovanan att gapa då han gick länge med vargtänder hos gamla ägaren och då lärde han sig slippa smärtan genom att gapa. En löst spänd nosgrimma tror jag inte gör hästen något, så det finns betydligt värre saker att diskutera än "prydnadsnosgrimmor".
>wally97 en häst som pullar ligger på bettet, vill springa snabbare än ryttaren vill, och är mer eller mindre svårstoppad. Kan tänka mig att pullargrimman hjälper mot detta med att en pullande häst gärna gapar lite, med en pullargrimma så är det omöjligt.