meningen med nosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 146
  • Visningar Visningar 8 053
Sv: meningen med nosgrimma??

olgaklara skrev:
Tror att du har fel i att konditionen är lika på ft hästar och boskapsdrivande hästar

Det tror inte jag, men så har jag hyfsat god insyn i western..

.
Och de flesta ft är lydiga, de gör ju oftast en bra dressyr och en banhoppning som kräver både lydnad och försiktighet. Men att rida på en häst som inte själv tar tag i ett hinder är farligt. Oftast så har det inget med att de är olydiga i den bemärkelsen eftersom vi i dagens terräng har en oerhörd stor mängd smalhindet som kan vara lika smala som en vanlig stol och står helt öppet på ett fält utan infångare. Om hästen varit olydig så klarar man inte dessa hinder.

VARFÖR kan de då inte lyda förhållande tygeltag? VARFÖR ska man då behöva ha nosgrimmor på dem? Nu säger du ju emot dig själv?

Om hästen är lydig så kan man ju få en häst som BÅDE suger tag i hindret OCH lyssnar på ryttarens lätta hjälper. Mao, du får sug utan pullning. Suga tag i ett hinder har INGENTING med att kasta sig mot det eller vräka sig mot det att göra.

Sen, hästar som inte själv bjuder på och tar tag i terränghinder är ganska läskiga ja, men det finns ju en lagom nivå på allt och en häst som pullar har överskridit 'lagom'.

Vill nog säga en stooor betydelse för hur hästen agerar på tävling och det är en stor skillnad. Hästar är flyktdjur av naturen och omde blir skrämda av något så flyr de oavsett lydnaden, iof så är själva flykten varierad till att helt vända till att hoppa till dvs.

Det där får du utveckla, jag hoppas att jag missförstod det nämligen?

Men en fthäst som tränar upp till en tävling görs oftast till en väldigt pigg individ med hög koncentration av kondition och överskotts energi vilket kan förvandla den lydigaste till ett litet krutpaket. Har inget med lydnaden att göra, för hade det så skulle inte alla toppryttare missa på de stora mästerskapen med sin häst som brukar gå en klockren dressyr och som förstör ett tex OS pga konditionen spelar ett spratt.

Det har ENBART med lydnaden att göra. En häst som i alla lägen lyder lyder även omd en har överskottsenergi eller är i toppkondis. Nu är det FÅ hästar som fixar det, och som jag sa det kan man få acceptera men säg då som det är, hästen är föd laddad och lyssnar därför inte och därför är den uppbetslad alt har nosgrimma alt man måste ta i dne för kung och fosterland.

FÖrsök inte få det till något som inte går att förändra eller är positivt. För i grunden ÄR det ett lydnadsproblem. Sen, när det kokar över för herrn här så ja jag betslar upp: men jag skyller det inte på att 'ja han har ju överskottsenergi så han rår inte för det' utan han har överskottsenergi och det gör att han inte lyssnar som han ska/brukar göra. Och det är för han inte bryr sig om vad jag säger eftersom lusten att sprina foort, hoppa eller vad det nu är är större. Och då struntar han i vad jag säger om jag inte skärper mina hjälper.

Aveln har inget med detta att göra alls, utan det är så att dessa hästar är högpresterande.

Aveln har visst med det att göra, en häst framavlad för svår hoppning, svår fälltävlan etc har de egenskaper som krävs för att nå dir, och då får man ofta ett psyke som lätt ger de problem du beskriver. Och man avlar för prestation. Samma sak gäller fö inom alla grenar, en dressyrhäst på svårklassnivå eller avlad för prestation på svårklassnivå är sällan någon trevlig häst för en ryttare på lättklassnivå, den är 'för mycket' rent hanteringsmässigt.

Sweet skrev:
Varför ser man sällan (aldrig?) galopphästar med pullarnosgrimma?? Ofta så har de ingen nosgrimma alls eller engelsk nosgrimma.

Galopphästar borde ju kunna jämföras med FT hästar, högprestrerande om något.

Nja, galopphästar behöver inte direkt styras eller liknande utan de ska springa banan fram. Finns det några hästar som pullar och ligger på så är det galoppörerna, och kolla EFTER målgång någon gång så ska du få se tygelslit och gapande munnar när de ska ha hejd på dem..

Ja, men inte har de pullarnosgrimmor för det.

Vissa hinderlöp går över andra banor än de ovala och har dessutom enorma hinder på dem. De har inte pullargrimmor i alla fall. Även om hästarna pullar...

Kan det vara så att pullarnosgrimman inte ger så fria luftvägar som så många tycks tro....

Senast ändrad av en moderator:

Sweet skrev:
Ja, men inte har de pullarnosgrimmor för det.

Vissa hinderlöp går över andra banor än de ovala och har dessutom enorma hinder på dem. De har inte pullargrimmor i alla fall. Även om hästarna pullar...

Kan det vara så att pullarnosgrimman inte ger så fria luftvägar som så många tycks tro....

Jo, men du behöver ju inte samma styrning som på en FT-häst, och så är hindren på hinderlöpen gjorda för att kunna hoppas ganska flackt (dvs i HÖGA farter). Du kan inte hoppa fasta terränghinder i Grand Nationalfart, då går det åt helsike. Och skulle de behöva reglera tempot eller styra mer på galopphästarna skulle de nog får problemet.

Det jag menade med att man inte kan jämföra rakt av.

Däremot så cantras (dvs i lugnare galopp) och travas galoppörerna på sitt tränsbett (ofta utan nosgrimma) med, även i sällskap, utan att dra för kund och fosterland så jmf galoppörer och fälltävlanshästar är inte så illa, men du kan inte jämföra tävlingsmomenten åt då de skiljer sig för mycket.

Sweet skrev:
Märks att du inte vet någonting om westernridning... :smirk:

Iom att westernhästar slipper nosgrimmor så KAN de gapa om ryttaren skulle ta lite hårt i tyglarna. Detta kan inte hopp/dressyrhästar göra.

Till saken hör att man får avdrag i westerntävlingar om hästen gapar eller på annat sätt visar obehag av utrustningen. Stångbett är obligatoriskt på tävling med äldre hästar precis som kandar är obligatoriskt i dressyr på högre nivå. Det är bara äldre westernhästar som rids med stångbett, yngre hästar rids med bosal eller tränsbett.

Westernhästar rids minimalt med hjälp av bettet, man svänger en westernhäst genom att lägga tygeln mot halsen på den. I cutting får ryttaren inte ens använda tyglarna för att korrigera hästen. De skarpa stångbetten är till för att hästen lättare ska känna de oftast väldigt lätta tygelhjälperna dvs tygelns vikt. En vältränad westernhäst stannar från full galopp till stillastående genom att man lägger ner tygeln och säger Woa, inte genom att man drar i tygeln.

Slidestop:

Bilder är bara ögonblick, jag har själv sett att ryttarna drar i tyglarna i momentet innan. Falsterbo säger allt!

Tror du verkligen inte att dressyrhästar i svår klass inte får avdrag om de gapar??

Även om man har en nosgrimma så kan man inte dölja att de går emot bettet, en bra dressyr dommare ser igenom det och det ger följdaktligen avdrag.

Min 4åring kan stanna från full galopp till skritt utan att jag tar i honom :smirk: Räcker med att räta upp sig.

Sweet skrev:
Varför ser man sällan (aldrig?) galopphästar med pullarnosgrimma?? Ofta så har de ingen nosgrimma alls eller engelsk nosgrimma.

Galopphästar borde ju kunna jämföras med FT hästar, högprestrerande om något.

Men där gapar de rätt friskt :smirk:

Alexandra_W skrev:
Det tror inte jag, men så har jag hyfsat god insyn i western..

.

VARFÖR kan de då inte lyda förhållande tygeltag? VARFÖR ska man då behöva ha nosgrimmor på dem? Nu säger du ju emot dig själv?

Om hästen är lydig så kan man ju få en häst som BÅDE suger tag i hindret OCH lyssnar på ryttarens lätta hjälper. Mao, du får sug utan pullning. Suga tag i ett hinder har INGENTING med att kasta sig mot det eller vräka sig mot det att göra.

Sen, hästar som inte själv bjuder på och tar tag i terränghinder är ganska läskiga ja, men det finns ju en lagom nivå på allt och en häst som pullar har överskridit 'lagom'.

Det där får du utveckla, jag hoppas att jag missförstod det nämligen?

Det har ENBART med lydnaden att göra. En häst som i alla lägen lyder lyder även omd en har överskottsenergi eller är i toppkondis. Nu är det FÅ hästar som fixar det, och som jag sa det kan man få acceptera men säg då som det är, hästen är föd laddad och lyssnar därför inte och därför är den uppbetslad alt har nosgrimma alt man måste ta i dne för kung och fosterland.

FÖrsök inte få det till något som inte går att förändra eller är positivt. För i grunden ÄR det ett lydnadsproblem. Sen, när det kokar över för herrn här så ja jag betslar upp: men jag skyller det inte på att 'ja han har ju överskottsenergi så han rår inte för det' utan han har överskottsenergi och det gör att han inte lyssnar som han ska/brukar göra. Och det är för han inte bryr sig om vad jag säger eftersom lusten att sprina foort, hoppa eller vad det nu är är större. Och då struntar han i vad jag säger om jag inte skärper mina hjälper.

Aveln har visst med det att göra, en häst framavlad för svår hoppning, svår fälltävlan etc har de egenskaper som krävs för att nå dir, och då får man ofta ett psyke som lätt ger de problem du beskriver. Och man avlar för prestation. Samma sak gäller fö inom alla grenar, en dressyrhäst på svårklassnivå eller avlad för prestation på svårklassnivå är sällan någon trevlig häst för en ryttare på lättklassnivå, den är 'för mycket' rent hanteringsmässigt.

Vet inte om jag orkar argumentera mot men hur mkt inblick har du i internationell svår ft?? Hur många ***/**** har du sett eller varit delaktig i??

Om du inte har varit det så kan du inte uttala dig om ft hästars kondition kontra westernhästar. Tror faktiskt att jag har större inblick i det. (inte spydigt bara fakta)

De flesta hästar är helt ok som unghästar, min 4åring tex och mitt fullblod går på helt vanliga bett den ena med pullargrimma och den andre med engelsk båda är löst spända och båda hästarna kan gapa om de skulle kunna.

Att jämföra western med ft går inte för jag tror inte att den ridningen man presterar i western skulle passa för ft. Kanske grundtanken om lydnad till en viss mån.

Men återigen så är de flesta ft i väldigt hög kondition just vid en specifik tävling och DET kan göra att de ser spöken som de annars inte ser. Har INGET med hästens lydnad för övrigt att göra.

Och visst kan en häst vara lydig i terrängen och de brukar vara det idag mer än för ett par år sedan. Men sedan kommer så mkt annat in i det hela tex en häst som galopperar i full galopp i 7km och hoppar uppemot en 40st språng kan bli tröttare vartefter den går i terrängen och det är väl ganska självklart också annars har man antingen gett den otillåten substans eller lyckats med konstycket att få in en super formtopp.

När hästar blir trötta har de tendens att ligga mer i handen och behöver det stödet också i det läget. Vissa hästar kan vara ivriga och vill iväg i början vilket ryttaren självklart inte vill för då blir de just trötta för tidigt.

Jag kan stanna mina hästar på studs utan att dra dem i munnen eller sätta på skarpa bett eller för den delen snörpa åt nosen på dem, MEN lika så väl så blir de starkare och tuffare när de kommer till terrängen. Tyvärr är det så och det visar endast att hästarna tycker det är roligt.

Och ja det är farligt att sitta på en häst som inte tar egna initiativ i terrängen och framförallt inte lyssnar. Man skall inte blanda ihop vara stark och olydig för det är två helt olika saker. En häst kan vara jättelydig och hoppa smala hinder och djupa vattenhinder och djupa nerhopp med smalhinder i landningen och vara hur soft som helst, men samma häst skall hoppa en oxer på 120x200cm ute på ett fält med en jättegrav under. Där vill man, ute på fältet, att den själv ska ta tag i det för du kan inte tvinga en hästa att hoppa det.

Kan lägga in en hel del bilder på ryttare och hästar som galopperar runt terrängbanor på halvlånga tyglar med löst åtspända nosgrimmor, men giter faktiskt inte.

Sweet skrev:
Märks att du inte vet någonting om westernridning... :smirk:

Iom att westernhästar slipper nosgrimmor så KAN de gapa om ryttaren skulle ta lite hårt i tyglarna. Detta kan inte hopp/dressyrhästar göra.

Till saken hör att man får avdrag i westerntävlingar om hästen gapar eller på annat sätt visar obehag av utrustningen. Stångbett är obligatoriskt på tävling med äldre hästar precis som kandar är obligatoriskt i dressyr på högre nivå. Det är bara äldre westernhästar som rids med stångbett, yngre hästar rids med bosal eller tränsbett.

Westernhästar rids minimalt med hjälp av bettet, man svänger en westernhäst genom att lägga tygeln mot halsen på den. I cutting får ryttaren inte ens använda tyglarna för att korrigera hästen. De skarpa stångbetten är till för att hästen lättare ska känna de oftast väldigt lätta tygelhjälperna dvs tygelns vikt. En vältränad westernhäst stannar från full galopp till stillastående genom att man lägger ner tygeln och säger Woa, inte genom att man drar i tygeln.

eh :confused: :confused:

BridleTrls309w.jpg

HPIM0058.JPG

CIMG0004.JPG

michelle.jpg

CIMG0100.JPG

CIMG0123.JPG

Say no more

Haha, jag förstår vad du menar Olgaklara :)

Jag brukar normalt sett rida utan nosgrimma (för att jag tycker han är ful i den :p) men av inlärningssyfte och av vissa kontrollskäl om jag ska börja rida lite mer avancerad dressyr eller hoppning så tänker jag prova remontgrimma och/eller pullargrimma beroende på vad jag ska göra. Varför? Därör hästen gapar av ren ovana, han kan gapa och tugga utan att man ens tar i tygeln (och tro mej, han har inte tillräckligt ont i kroppen, munnen eller dåligt bett för att ha skäl till det..) det har med hans psyke att göra. Så för att få bort ovanan tänker jag som sagt prova en remontgrimma. BTW så är det bättre att spänna en nosgrimma ganska hårt än ganska löst, eftersom det är lättare att de får skav om den är löst spänd och hästen kan gapa.

När man inom fälttävlan använder sej av pullarnosgrimma tycker jag det är helt ok, men inte om man använder det för att få hästen sluta gapa om den gör det pga obehag - dölja symptomen. När man sätter på en nosgrimma för att det är snyggt (speciellt pullarnosgrimma!) DÅ tycker jag det ör onödigt.

Kan tillägga att jag har ett tvådelat tränsbett, och det är det enda bett jag provat som hästen trivs hyfsat bra med. Rakt gillar han inte för han blir spänd när det trycker i bägge sidor. Då är det ett rundat, ganska smalt 2-delat, liite för långt, han borde ha 11cm och det här är 12,5 men jag vill inte att "gångjärnen" ska skava honom i munnen så iom att det är rundat får det duga.

Nej du Olga, det är inte så stor vits att diskutera eftersom vi pratar om varandra.

Jag anser att en häst som ligger på av ren iver HAR ett lydnadsproblem, och upprepar som en papegoja att det finns lägen när man då accepterar det, men att man då ska vara ärlig om orsaken.

Och en lydig häst lyder prickfritt ÄVEN när den är upphetsad, ivrig och glad. Men som sagt det är få hästar som är så lydiga och därför får man då ta till starkare metoder, men det beror på att ivern, glädjen eller laddningen gör att hästen lyssnar sämre och svarar sämr, dvs lyder sämre.

Jag förstår inte varför du försöker få det till något annat. Har du sett en uppspelt häst i hagen som blundar för vad flockledaren säger bara för den är glad förresten? Okej att de kan mopsa mer nbär de är glada men nog vet det när det brukas allvar och skräper till sig då.

Just det att du utanför terrängen kan stoppa dina hästar med må hjälper men inte kan det i terrängen visar ju att pga glädje, förväntan osv så lyder de sämre i terrängen!

Grejen var väl att man inte ville ha en 100% lydig häst om det gör att hästen får sämre självförtroende och blir mindre självständig över hindren och i svår terräng. Jag förstår mycket väl vad olgaklara menar eftersom jag är en sån som älskar att rida i terräng, ju sämre desto bättre. Då är det bra att hästen själv klurar ut hur han ska sätta fötterna och tänker framåt. Jag tycker iofs också att det är en lydnadsfråga, och det är inget nöje att rida en häst som drar men så tävlar inte jag fälttävlan heller där man måste ha mer tempo.

I western vill man ha 100% lydnad, det är ju lite av ett kännetecken för sporten. Det är därför en del "duktiga" hästar enligt mej kan se riktigt kuvade ut. Jag skulle hellre ha en livsglad, självsäker och uttrycksfull häst som lyder till 90% än en häst som inte bjuder till något själv utan lyssnar till 100% på sin ryttare. Skulle jag däremot vilja ha stenkoll på hästen skulle jag nog rida western :) smaksak med andra ord..

Jag sa en VÄLTRÄNAD westernhäst! Det finns avarter innom alla ridsportgrenar...

olgaklara skrev:
Men där gapar de rätt friskt :smirk:

Ja, för att de kan! :idea: :angel:

En FT häst kan ju inte det för där har de nosen igendragen med remmar! :devil:

Sweet skrev:
Ja, för att de kan! :idea: :angel:

En FT häst kan ju inte det för där har de nosen igendragen med remmar! :devil:

Och hur stor skaderisk är det om hästen drar på en galoppbana jämfört med i terränghoppning? ;)

Har du aldrig sett Grand National??

Men om man säger att man är en duktig ryttare men ändå inte kan rida sin häst genom en terrängbana utan nosgrimma så visst...

Nu lämnar jag denna diskussion om varför man använder nosgrimma, det verkar som de flesta använder nosgrimma för att dra igen snoken på hästen för att hästen gapar eller pullar men det är ju ALDRIG människan som sitter på som gör fel, hästen gör ju bara detta för att vara jävlig mot sin ryttare...

Haha, det tycker jag inte :) Men jag håller med om att det är svårt att diskutera om detta eftersom det till så stor del är en smaksak och fråga om inställning :p

Jag gillar inte heller riktigt hur en del westernhästar i pleasure ser ut på banan. Samtidigt är jag ganska övertygad om att de KAN busa de med - om de får. Men av förståeliga skäl ser man ju det inte på banan.

Och som sagt, jag förstår varför man har nosgrimma/skarpare bett i fälttävlan och vänder mig inte mot det, men mot vad man 'skyller' på för att ha det.

JAG gav mig inte ut i terrängbanan på annat än pelham på gamla stoet, hon drog verkligen mot hindren, och lika otäckt med en häst som inte tar tag i hindren själv tycker jag det är med en häst du inte har en fair chans att få kontroll på mot hindren när det handlar om fasta hinder. Men jag hävdar fortfarande att vad vi där hade var ett lydnadsproblem, hon sög FÖR hårt mot hindren. Och just därför betslade jag upp.

Ponnyn jag tävlade en del terränghoppning på sög också rejält mot hindren, men han lyssnade lika bra som på dressyrbanan, dvs jag KUNDE med små medel stoppa honom två meter innan ett hinder. På honom var det så som jag vill ha det, dvs de suger tag men de GÅR att kontrollera om man vill utan att ta i för kung och fosterland. Han var också mer lättriden än stoet, på ponnyn kunde jag rida en hel bana i samma tempo och på samma tygellängd, medan jag på stoet fick broooomsa en hel del när hon trodde hond ruckit red bull och ansåg att fulltös medvetslös var lämplig fart mot ett hinder som inte riktigt var byggt för att ta i det tempot.

Det handlar dock om låga klasser det ovanstående, men grundgrejen är ju densamma även högre upp i klasserna, men det krävs MER av det (dvs mer mod, mer sug, mer framåtandra osv)

Sweet skrev:
För att jag har testat en pullarnosgrimma på min häst. Jag behövde i alla fall spänna den hårdare än vad jag ville för att den skulle sitta som den ska, dvs under bettet.

Kanske är det min häst som ser konstig ut...

Nej, men troligen har du en dåligt passande pullargrimma. Min sitter perfekt och som sagt hästen kan gäspa om han vill.

Ja, man ska ju aldrig välja skarpa bett framför lydnadsträning. Grunderna ska sitta! Och att kunna kontrollera en häst hör till grunderna (både för häst och ryttare) men som sagt så kan även duktiga och ganska lydiga hopp/fälttävlanshästar bli lite ivriga och be om att få öka. Behöver inte vara en träningsfråga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 111
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 167
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 460
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka