Sv: meningen med nosgrimma??
olgaklara skrev:Tror att du har fel i att konditionen är lika på ft hästar och boskapsdrivande hästar
Det tror inte jag, men så har jag hyfsat god insyn i western..
.Och de flesta ft är lydiga, de gör ju oftast en bra dressyr och en banhoppning som kräver både lydnad och försiktighet. Men att rida på en häst som inte själv tar tag i ett hinder är farligt. Oftast så har det inget med att de är olydiga i den bemärkelsen eftersom vi i dagens terräng har en oerhörd stor mängd smalhindet som kan vara lika smala som en vanlig stol och står helt öppet på ett fält utan infångare. Om hästen varit olydig så klarar man inte dessa hinder.
VARFÖR kan de då inte lyda förhållande tygeltag? VARFÖR ska man då behöva ha nosgrimmor på dem? Nu säger du ju emot dig själv?
Om hästen är lydig så kan man ju få en häst som BÅDE suger tag i hindret OCH lyssnar på ryttarens lätta hjälper. Mao, du får sug utan pullning. Suga tag i ett hinder har INGENTING med att kasta sig mot det eller vräka sig mot det att göra.
Sen, hästar som inte själv bjuder på och tar tag i terränghinder är ganska läskiga ja, men det finns ju en lagom nivå på allt och en häst som pullar har överskridit 'lagom'.
Vill nog säga en stooor betydelse för hur hästen agerar på tävling och det är en stor skillnad. Hästar är flyktdjur av naturen och omde blir skrämda av något så flyr de oavsett lydnaden, iof så är själva flykten varierad till att helt vända till att hoppa till dvs.
Det där får du utveckla, jag hoppas att jag missförstod det nämligen?
Men en fthäst som tränar upp till en tävling görs oftast till en väldigt pigg individ med hög koncentration av kondition och överskotts energi vilket kan förvandla den lydigaste till ett litet krutpaket. Har inget med lydnaden att göra, för hade det så skulle inte alla toppryttare missa på de stora mästerskapen med sin häst som brukar gå en klockren dressyr och som förstör ett tex OS pga konditionen spelar ett spratt.
Det har ENBART med lydnaden att göra. En häst som i alla lägen lyder lyder även omd en har överskottsenergi eller är i toppkondis. Nu är det FÅ hästar som fixar det, och som jag sa det kan man få acceptera men säg då som det är, hästen är föd laddad och lyssnar därför inte och därför är den uppbetslad alt har nosgrimma alt man måste ta i dne för kung och fosterland.
FÖrsök inte få det till något som inte går att förändra eller är positivt. För i grunden ÄR det ett lydnadsproblem. Sen, när det kokar över för herrn här så ja jag betslar upp: men jag skyller det inte på att 'ja han har ju överskottsenergi så han rår inte för det' utan han har överskottsenergi och det gör att han inte lyssnar som han ska/brukar göra. Och det är för han inte bryr sig om vad jag säger eftersom lusten att sprina foort, hoppa eller vad det nu är är större. Och då struntar han i vad jag säger om jag inte skärper mina hjälper.
Aveln har inget med detta att göra alls, utan det är så att dessa hästar är högpresterande.
Aveln har visst med det att göra, en häst framavlad för svår hoppning, svår fälltävlan etc har de egenskaper som krävs för att nå dir, och då får man ofta ett psyke som lätt ger de problem du beskriver. Och man avlar för prestation. Samma sak gäller fö inom alla grenar, en dressyrhäst på svårklassnivå eller avlad för prestation på svårklassnivå är sällan någon trevlig häst för en ryttare på lättklassnivå, den är 'för mycket' rent hanteringsmässigt.