meningen med nosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 146
  • Visningar Visningar 8 053
Sv: meningen med nosgrimma??

wally97 skrev:
Är du konstig på nåt sett..
Folk säger det :smirk:

Om hästen pullar gör man väl något åt det. Det finns en anledning till att hästen pullar. Du maskerar bara problemet genom att sätta på en nosgrimma.

Det är inte för att de behöver dra åt remmarna hårt som man annväder pullargrimm!
har du inte sätt hur en pullargrimma är gjord och hur den sitter på hästen?? Den sitter helt annrodlunda än en vanlig engelsk nosgrimma, och är mkt mildare än en engelsk nosgrimma.

Även om du spänner en engelsknosgrimma så som den ska sitta så kommer den att täppa till lite av andningsvägarna på hästen. Just för att den är gjort att sitta där! Och när en häst går terängen så behöver den mkt syre ut till sina muskler.

Hästar är igentligen inte gjorda att ha bett i munnen, så om man nu ska slänga i väg nosremmen, så tycker jag att man i stället kan slänga i väg bettet, för de gör mer skada *bara en tanke*.

Nosgrimman har faktiskt en funktion!
Börjar bli trött på tjat om nosgrimmans vara eller icke vara.
Ingen här försäker omvända någon annan att använda nosgrimma, vi förklarar bara en del av funktionerna på dem.
För jag anser sådant här prat som löjligt, samt att de som gnäller på folk som rider med nosgrimma (för att de själv inte gör det) i sådant fall kan ta ur bettet från sina hästars mun och rida utan bett....

Tigertofflan skrev:
Pullarnosgrimman används av folk som vill repa igen hästens mun totalt. En rem däruppe och en därnere = håll käften stängd, varesig du vill eller inte.
stopp där. alla som använder pullar gör inte det för att dra igen käften på hästen eller för att kunna kontrollera att den pullar iväg. Det är heller ingen nödvändighet att dra igen det hårdaste man kan.
Jag kan inte se denna grymhet i att använda ett lagom hårt spännt pullarträns? :confused:

"Att det är fult att rida utan nosgrimma är väl ingen ursäkt för att rida med?"

Haha, det är inte direkt en ursäkt, det är en smaksak.

Splittan skrev:
Hästar är igentligen inte gjorda att ha bett i munnen, så om man nu ska slänga i väg nosremmen, så tycker jag att man i stället kan slänga i väg bettet, för de gör mer skada *bara en tanke*.
Jag säger inte emot dig. Tycker tvärtom att det var årets bästa förslag.

Men visst är det!
Det är en väldigt roligt att kunna kontrellera sin häst utan huvudlag och utan sadel, och utan några hjälpmedel på ryttaren.
Brukar faktiskt rida så hemma i bland, den känsligheten man övar upp, har man tillbaka ine på tävlingsbanan!

Jag använder pullargrimma ibland,inte för att han behöver det men han är så himla söt i den.

Har alltid hört att det bara är så att hästen inte kan gapa och springa undan bettet. Mest är det väl att hästen inte kan bita tag i bettet, eller lägga tungan över bettet.

Håller med om två delade bett. Tycker bättre om tre delat, men jag är säker på att det finns en bra förklaring till varör man ska ha tvådelat på vissa hästar..

Tigertofflan skrev:
Men varför rättar man inte till problemen istället öfr atts ätta på hästen en nosgrimma?

Och var i h-vete ser du att jag tycker att man inte ska göra något åt det????? :mad:

Jag är så fruktansvärt trött på att man läser in allt möjligt man inte skrivit så kom igen - VAR skrev jag det?

Vill bara tillägga att om man ska kunna stänga igen munnen på en häst och hindra den från att gapa med en pullargrimma, så har man satt den helt fel. Eftersom remmen går från nosryggen och fram under käken har man ingenting över käken. Och om man inte slår en rem runt (som man gör med en aachengrimma) så kan hästen gapa hur bra som helst. Min gäspade idag efter ridpasset när han hade pullargrimman på. Gick hur bra som helst.

Jag är varken för eller emot nosgrimmor. Min egen häst går både med och utan. Däremot ser jag ingen större användning för den förutom att spärra igen munnen? Tränset ska vara stabilt även utan nosgrimma och annars kan man använda en curb strap. pullargrimman går det väldigt bra att spärra igen munnen med, den ger en mycket stor kraft att trycka igen med, där går inte att rubba många millimeter om man drar åt ordentligt... däremot så ger den, till skillnad mot de andra nosgrimmorna, en väldigt bra möjlighet att andas under tiden. Engelsk nosgrimma kan ge sår på slemhinnorna om den spänns hårt och aachen och remont nosgrimmor hindrar lätt andningen.
Däremot förstår jag verkligen de som inte vill rida utan t.ex. i fälttävlan... om nånting skulle hända så vill man ju kunna stoppa direkt eller liknande och absolut inte att nåt ska hända.
Min egen häst går utan nosgrimma vid dressyr, då han när han är uppmärksam och fin går alldeles utmärkt utan nosgrimma. När jag rider i skogen så har jag en väldigt löst spänd engelsk nosgrimma (hänger mest där), då han sen tidigare har ovanan att gapa och är ibland hetsigt lagd... (jobbar med det). När jag kör (trav) så har jag oftast en normalt spänd pullargrimma, han kan bli het framför vagn. Pållen har ovanan att gapa då han gick länge med vargtänder hos gamla ägaren och då lärde han sig slippa smärtan genom att gapa. En löst spänd nosgrimma tror jag inte gör hästen något, så det finns betydligt värre saker att diskutera än "prydnadsnosgrimmor".

>wally97 en häst som pullar ligger på bettet, vill springa snabbare än ryttaren vill, och är mer eller mindre svårstoppad. Kan tänka mig att pullargrimman hjälper mot detta med att en pullande häst gärna gapar lite, med en pullargrimma så är det omöjligt.

Och den var riktad till mig? Menar du att JAG alltid börjar tjafsa eller rent generellt? Och vaddå tjafsa? Jag skrev bara varför jag själv använder nosgrimma.

Själv rider jag aldrig med nosgrimma:)

Hästarna trivs super även om min hopptraänare har lite klagomål på det;)(A-tränare han red irco maco innan)

Han har fått vänja sig nu :rofl:

När jag tävlar Dressyr har jag bara en lös enkel för att man måste tyvärr :mad:

Snuffsan skrev:
Och var i h-vete ser du att jag tycker att man inte ska göra något åt det?????

Såja, så andas vi. Tre djupa.

Du skriver ju själv "Eller så ligger bettet så löst i munnen att det slår mot tänderna (en anledning till att använda nosgrimma, för att stabilisera bettläget) och orsakar obehag."
Visst, det är mycket möjligt att bettet hamnar i ett bättre läge med en nosgrimma, men bettet och tränset passar fortfarande inte.

Splittan skrev:
Ehh, Är det inte bättre att ta reda på fakta först! :smirk:

Pullargrimma ger mkt bättre andningsfrihet, där av att så många inom fälttävlansfolket annvänder pullargrimma, dessutom så hindrar det i liten utsträckning att hästen pullar, där av namnet pullargrimma!

Hur 17 kan något som ligger över hästens luftvägar, ofta hårt åtspännt ge bättre andningsfrihet???

*Natta* skrev:
nosgrimman har du för att hästen inte ska kunna gapa och dra sej undan bettets inverkan.
hurdan ridningen är då hästen vill dra sej undan är väll diskutabel..

Jo det är väldigt diskutabelt...

Att någon (häst eller människa) försöker dra sig undan något är väl ett tydligt tecken på att något inte stämmer??? :confused:

monchestre skrev:
Finns det någon som helst fördel med en häst som gapar när man rider? :confused:

Om en häst ska kunna ge en avslappnad eftergift så krävs det att käkarna är avslappnade! Vissa hästar gapar då...

Om hästar har ont i munnen så gapar vissa för att komma undan tryck. Hur ska man någonsin upptäcka sådana fel om man har en åtspännd nosgrimma???

Tigertofflan skrev:
Men varför rättar man inte till problemen istället öfr atts ätta på hästen en nosgrimma? Om hästen försöker smita undan och göra något annat - Gör träningen roligare och innehållsrikare.
Om bettet ligger löst, köp ett mindre bett. Om bettet slår mot tänderna - flytta bettet eller rid utan. Om nosgrimman stabiliserar tränset har man ett träns som inte passar.

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 112
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 167
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 460
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka