Bukefalos 28 år!

Mer att tänka på i grannfejd?

Har ni varandras bankkoder, alltså fri tillgång till varandras pengar? :cautious: Så tight är jag inte ens med min man. I vilka lägen tänker ni att det är bra om grannen har tillgång till ens konto?
Grannen har företag och det kan hända att det behövts pengar när dom varit på semester (vissa firmor har bara 10 dars kredit). Åt andra hållet är det en trygghet att veta att skulle det behövas pengar här och jag hamnar på sjukan eller nåt så finns möjligheten att dom sköter om det hela. :)
 
Hemskt????? Varför då??
Så har vi det här också, och jag tycker att det är toppen med grannar som alltid ställer upp för varandra!

* Jenny *
Visst är det toppen, ikväll tex. kom jag hem med en säck morötter och lite annat dom skulle ha så först lastade jag ur morötterna i stallet och sen gick jag in utan att knacka med resten, rätt in i köket, öppnade kylen, lastade in kylvarorna medan grannfrun satte på kaffebryggaren. Inte ens deras hund reagerar utan tycker att jag tillhör familjen. :)

Ibland när jag kommer in och ropar "hallå, är det nån inne" så kan svaret bli "jag sitter på dass, jag kommer strax" eller "jag står i duschen" och då är det bara att sätta sig i köket och vänta och krama "lite" (jättemycket) hund så länge. :love:
 
Jag skulle nog köpa en chokladask, gå över och säga att vi är ledsna om vi stör på något vis och önska en trevlig eftermiddag. Glatt vinka till alla grannar när jag åker förbi. Vara sanslöst trevlig.



Och göra voodoodockor hemma.


Jag vidhåller att mitt sätt är suveränt. Vem lyssnar på gnäll om att någon är trevlig och vinkar.
 
Grannen har företag och det kan hända att det behövts pengar när dom varit på semester (vissa firmor har bara 10 dars kredit). Åt andra hållet är det en trygghet att veta att skulle det behövas pengar här och jag hamnar på sjukan eller nåt så finns möjligheten att dom sköter om det hela. :)

Menar du att ni har fri tillgång att förse er ur varandras konton vid behov, eller brukar ni fråga varandra först innan ni plockar pengar från den andres konto? För om jag fattar det rätt är det alltså inte så att du har tillgång till grannens konto ifall de inte kommer åt kontot och vill betala sina räkningar, utan att de t ex kan förse sig ur din plånbok om semestern blivit lite vidlyftig och de själva har ebb i kassan?

En så nära grannrelation tror jag är verkligt ovanligt, särskilt om ni har det så att det bara är att betala sina räkningar från den andres konto när man vill, utan att ens behöva fråga först.
 
Är någon av er förtroendevalda? Jag får tidningen arbetet varje vecka för att jag är förtroendevald, men står inte mitt namn på!
Vad menar du med förtroendevald?
alla som är valda att sitta i en styrelse - oavsett sammanhang är förtroendevalda.

citerar wikipedia:
"Förtroendevald kallas den som genom val erhållit ett uppdrag och förutsätts sköta uppdraget i enlighet med sin övertygelse, till skillnad från dem som får ett uppdrag genom att anställas och förutsätts sköta det mer eller mindre utan hänsyn till sina egna åsikter."

Tror knappast att den som är sekreterare i schackklubben får Arbetet för det uppdraget. Jag är fritidspolitiker och sitter i flera föreningars och organisationers styrelser och jag har aldrig fått Arbetet.
 
Menar du att ni har fri tillgång att förse er ur varandras konton vid behov, eller brukar ni fråga varandra först innan ni plockar pengar från den andres konto? För om jag fattar det rätt är det alltså inte så att du har tillgång till grannens konto ifall de inte kommer åt kontot och vill betala sina räkningar, utan att de t ex kan förse sig ur din plånbok om semestern blivit lite vidlyftig och de själva har ebb i kassan?

En så nära grannrelation tror jag är verkligt ovanligt, särskilt om ni har det så att det bara är att betala sina räkningar från den andres konto när man vill, utan att ens behöva fråga först.
Vi utnyttjar alltså inte den möjligheten annat än om det är kris och katastrof, våran grannrelation är nog ganska unik och vi har definitivt inga som helst hemligheter för varann utan kör med öppna kort hela vägen och försöker få våra liv att flyta så bra det går och utnyttja varann finns inte på kartan. Vi trivs i varandras sällskap helt enkelt. :)
 
För att man aldrig skulle kunna ha något privatliv, hela livet utspelas för öppen ridå. Ställa upp är en sak, aldrig kunna stänga dörren och göra något ifred något annat.

Jag är nog lite konstig, för jag behöver inte så mycket privatliv.
Jag har inte sex på köksbordet, bränner inte sprit, och Bygger inte bomber.
Skulle jag av någon händelse gå naken och någon kom, så... Ja vadå?
Sover jag när någon kommer, ja då märker dom det.
Och sitter jag på dass, brukar jag ropa att jag kommer strax.
Mina grannar fångar mina hästar, och jag deras hundar.
Dom kan låna en bil av oss, (frågar men har nyckel in, och vet var bilnycklarna är)
Vid snökaos tar grannen på eget bevåg vår traktor och skottar, det är en vinn vinn situation för oss alla.

Grannen bakar tunnbröd till oss, och vi betalade deras räkningar då dom var i Vietnam
( Alltså, vi betalade med våra pengar, och fick tillbaka sen. Men vi hade ju full insyn i deras ekonomi en hel sommar. )
Jag orkar inte ha så mycket hemligheter, och bor inte i glashus, så jag tror att jag har nog privatliv i alla fall!

* Jenny*
 
Vi utnyttjar alltså inte den möjligheten annat än om det är kris och katastrof, våran grannrelation är nog ganska unik och vi har definitivt inga som helst hemligheter för varann utan kör med öppna kort hela vägen och försöker få våra liv att flyta så bra det går och utnyttja varann finns inte på kartan. Vi trivs i varandras sällskap helt enkelt. :)

Verkligen, ni verkar leva närmre inpå varandra och med mindre privat sfär än många familjer. Har ni något område där den andre inte har fritt fram, eller är det även ok att exempelvis öppna och läsa varandras post, svara i varandras telefon, förse sig i varandras kylskåp och garderober?
 
Jag är nog lite konstig, för jag behöver inte så mycket privatliv.
Jag har inte sex på köksbordet, bränner inte sprit, och Bygger inte bomber.
Skulle jag av någon händelse gå naken och någon kom, så... Ja vadå?
Sover jag när någon kommer, ja då märker dom det.
Och sitter jag på dass, brukar jag ropa att jag kommer strax.
Mina grannar fångar mina hästar, och jag deras hundar.
Dom kan låna en bil av oss, (frågar men har nyckel in, och vet var bilnycklarna är)
Vid snökaos tar grannen på eget bevåg vår traktor och skottar, det är en vinn vinn situation för oss alla.

Grannen bakar tunnbröd till oss, och vi betalade deras räkningar då dom var i Vietnam
( Alltså, vi betalade med våra pengar, och fick tillbaka sen. Men vi hade ju full insyn i deras ekonomi en hel sommar. )
Jag orkar inte ha så mycket hemligheter, och bor inte i glashus, så jag tror att jag har nog privatliv i alla fall!

* Jenny*

Jag bränner inte heller sprit eller bygger bomber, jag vill bara kunna vara ifred ibland. Att inte ständigt vara beredd på att när som helst kan sovrumsdörren slås upp, och ibland kunna välja om jag vill umgås med andra.
 
Jag är nog lite konstig, för jag behöver inte så mycket privatliv.
Jag har inte sex på köksbordet, bränner inte sprit, och Bygger inte bomber.
Skulle jag av någon händelse gå naken och någon kom, så... Ja vadå?
Sover jag när någon kommer, ja då märker dom det.
Och sitter jag på dass, brukar jag ropa att jag kommer strax.
Mina grannar fångar mina hästar, och jag deras hundar.
Dom kan låna en bil av oss, (frågar men har nyckel in, och vet var bilnycklarna är)
Vid snökaos tar grannen på eget bevåg vår traktor och skottar, det är en vinn vinn situation för oss alla.

Grannen bakar tunnbröd till oss, och vi betalade deras räkningar då dom var i Vietnam
( Alltså, vi betalade med våra pengar, och fick tillbaka sen. Men vi hade ju full insyn i deras ekonomi en hel sommar. )
Jag orkar inte ha så mycket hemligheter, och bor inte i glashus, så jag tror att jag har nog privatliv i alla fall!

* Jenny*
Grannen på andra sidan vägen fick sin garageplan totalt insnöad med drivor ända upp på dörrarna när dom var borta en helg så jag drog en repa där med slungan på lastaren utan att fråga först. Visst är jag en fruktansvärt gräslig granne som gör sånt på eget bevåg, visst? ;)
 
Verkligen, ni verkar leva närmre inpå varandra och med mindre privat sfär än många familjer. Har ni något område där den andre inte har fritt fram, eller är det även ok att exempelvis öppna och läsa varandras post, svara i varandras telefon, förse sig i varandras kylskåp och garderober?
Öppna posten fick jag göra på semestern, svara i telefon händer om ingen annan är i närheten, låna grejer och annat, visst men vi har inte samma storlek på kläderna så där sprack det. :laugh:
 
Hur länge har ni levt så nära varandra?
Dom byggde här för 7 år sen och flyttade hit då men vi hade träffats tidigare då dom bodde på ett grannställe längre bort men sen dom flyttade hit blev det att vi träffades mer och mer och sen dom skaffade sin "galna" schäferbuse :love: som ansåg att jag var hans alldeles egna buskompis-tuggleksak :o :p och jag blev jourhavande hästvakt så gick det som det gick. :)
 
Dom byggde här för 7 år sen och flyttade hit då men vi hade träffats tidigare då dom bodde på ett grannställe längre bort men sen dom flyttade hit blev det att vi träffades mer och mer och sen dom skaffade sin "galna" schäferbuse :love: som ansåg att jag var hans alldeles egna buskompis-tuggleksak :o :p och jag blev jourhavande hästvakt så gick det som det gick. :)

Ja, verkligen, jag har sällan hört ens nära familj ha så lite privatliv - jag skulle t ex aldrig öppna min mans post eller förse mig från hans konto på eget bevåg, som jag är van så är det extremt viktigt att respektera integritet och privatliv. Till och med om man delar bostad så har man i min värld rätt till en privat sfär - om de är så öppna gentemot grannar, så gissar jag att de själva inte har någon privat sfär öht inom familjen? För mig låter det fruktansvärt klaustrofobiskt, att inte kunna ha någon del av sig själv eller sitt liv där man kan välja vad andra ska få ta del av, eller en dag upptäcka att kontot är tömt för att grannen fick en oväntad räkning, att aldrig kunna veta vad man har eller ha någonting i fred.
 
Ja, verkligen, jag har sällan hört ens nära familj ha så lite privatliv - jag skulle t ex aldrig öppna min mans post eller förse mig från hans konto på eget bevåg, som jag är van så är det extremt viktigt att respektera integritet och privatliv. Till och med om man delar bostad så har man i min värld rätt till en privat sfär - om de är så öppna gentemot grannar, så gissar jag att de själva inte har någon privat sfär öht inom familjen? För mig låter det fruktansvärt klaustrofobiskt, att inte kunna ha någon del av sig själv eller sitt liv där man kan välja vad andra ska få ta del av, eller en dag upptäcka att kontot är tömt för att grannen fick en oväntad räkning, att aldrig kunna veta vad man har eller ha någonting i fred.
Eftersom vi respekterar varann och är öppna med allt så funkar det och vi bor ju inte hos varann utan hjälps åt när det behövs samt gillar varann. Om du fått uppfattningen att vi nöter sönder trösklarna hos varann och kan plundra varanns konton bara "sådär" så är det fel, möjligheten finns men ingen skulle ens komma på tanken att utnyttja den utan att först ha klartecken om det nu inte är så att nåt måste fixas fast man inte får tag på den andra.

Ang. det där med att bara klampa in hos varann så är jag uppfödd med det, det gjorde vi kompisar och det gör vi gamla kompisar fortfarande 50 år senare, allt var inte så "hemligt" på den tiden och allt var så mycket enklare.
 
Vad menar du med förtroendevald?
alla som är valda att sitta i en styrelse - oavsett sammanhang är förtroendevalda.

citerar wikipedia:
"Förtroendevald kallas den som genom val erhållit ett uppdrag och förutsätts sköta uppdraget i enlighet med sin övertygelse, till skillnad från dem som får ett uppdrag genom att anställas och förutsätts sköta det mer eller mindre utan hänsyn till sina egna åsikter."

Tror knappast att den som är sekreterare i schackklubben får Arbetet för det uppdraget. Jag är fritidspolitiker och sitter i flera föreningars och organisationers styrelser och jag har aldrig fått Arbetet.
Sorry, fackligt förtroendevald.
 
Tack till alla som kommit med tankar och input!

Min man är skyddsombud, så det kan vara därför tidningen kommer till vår adress (och sen alltid levereras fel i grannens brevlåda så de blir irriterade)

Nu känns det iaf bättre, vi var igår hemma hos två av de andra grannarna och pratade med dem, för att se om det stämde det som de "onda grannarna" sagt och skrivit att även de andra var trötta på oss.

Visade sig att det var taget helt ur det blå, de andra grannarna fattade inte nått och tyckte att det var ett rätt sjukt beteende. De har iaf inga som helst problem med oss :).

Så nu känns det mycket bättre, och vi kommer bara ignorera de andra grannarna. Men händer det något mer kommer jag polisanmäla dem, jag skriver ner allt som händer och sparar brevet de skickat
 
Grannen på andra sidan vägen fick sin garageplan totalt insnöad med drivor ända upp på dörrarna när dom var borta en helg så jag drog en repa där med slungan på lastaren utan att fråga först. Visst är jag en fruktansvärt gräslig granne som gör sånt på eget bevåg, visst? ;)

Att hjälpa varandra är ju en sak, det tror jag många kan göra för varandra. Det ovanliga är väl mer att öppna varandras post, ha tillgång till varandras konton, betrakta varandras hem som sitt eget i meningen att man kommer och går som man vill.

Vanligare är nog att man egentligen har ganska tydliga regler för hur man umgås, t ex att man ibland öppnar posten när man blir ombedd, men aldrig på eget bevåg plockar hem grannens post och börjar läsa igenom, eller ibland när man blir ombedd betalar en räkning (under extraordinära omständigheter, typ semester i Vietnam), men inte alltid har fri tillgång till varandras konton för oförutsedda utgifter när andan faller på. Det är bara att kliva på om dörren står olåst, men man kommer inte tidiga morgnar eller sena kvällar, och heller inte alla dagar i veckan. Och man hojtar när man kommer in och väntar i hallen/köket, man smyger inte in och letar inte igenom huset eller rycker upp sovrumsdörren om den är stängd. Dvs, har rätt många informella regler egentligen, som gör att det flyter på smidigt, och man ändå gör skillnad på mitt och ditt.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 655
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 378
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 766
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp