Bukefalos 28 år!

Mer att tänka på i grannfejd?

Givetvis öppnar jag inte min grannes post om jag inte är ombedd, tömmer inte heller något konto. Men hade under en period full insyn i bankpapper, och räkningar.
Aldrig någonsin har någon kommit ända in i sovrummet utan förvarning, men är dörren upplåst kommer folk in utan att ringa på, för att sedan hojta i hallen och kolla om någon är hemma.
Har man vänner som inte fattar vanligt folkhyfs är det dax att låsa dörren, eller byta vänner...
Men om jag är sen från jobbet, och det står någon och kokar kaffe i köket när jag kommer hem, blir jag bara glad!
Mitt kylskåp kan jag också gärna dela med mej av.

Ringer det på dörren, så vet jag att det är någon jag inte känner.
Knackar det, så är det någon som kommer sällan.
Hojtar det Hallå i hallen är det en god vän/granne.

* Jenny *
 
Givetvis öppnar jag inte min grannes post om jag inte är ombedd, tömmer inte heller något konto. Men hade under en period full insyn i bankpapper, och räkningar.
Aldrig någonsin har någon kommit ända in i sovrummet utan förvarning, men är dörren upplåst kommer folk in utan att ringa på, för att sedan hojta i hallen och kolla om någon är hemma.
Har man vänner som inte fattar vanligt folkhyfs är det dax att låsa dörren, eller byta vänner...
Men om jag är sen från jobbet, och det står någon och kokar kaffe i köket när jag kommer hem, blir jag bara glad!
Mitt kylskåp kan jag också gärna dela med mej av.

Ringer det på dörren, så vet jag att det är någon jag inte känner.
Knackar det, så är det någon som kommer sällan.
Hojtar det Hallå i hallen är det en god vän/granne.

* Jenny *
Det påminner mig om livet i Norrland på -50talet.
 
Att hjälpa varandra är ju en sak, det tror jag många kan göra för varandra. Det ovanliga är väl mer att öppna varandras post, ha tillgång till varandras konton, betrakta varandras hem som sitt eget i meningen att man kommer och går som man vill.

Vanligare är nog att man egentligen har ganska tydliga regler för hur man umgås, t ex att man ibland öppnar posten när man blir ombedd, men aldrig på eget bevåg plockar hem grannens post och börjar läsa igenom, eller ibland när man blir ombedd betalar en räkning (under extraordinära omständigheter, typ semester i Vietnam), men inte alltid har fri tillgång till varandras konton för oförutsedda utgifter när andan faller på. Det är bara att kliva på om dörren står olåst, men man kommer inte tidiga morgnar eller sena kvällar, och heller inte alla dagar i veckan. Och man hojtar när man kommer in och väntar i hallen/köket, man smyger inte in och letar inte igenom huset eller rycker upp sovrumsdörren om den är stängd. Dvs, har rätt många informella regler egentligen, som gör att det flyter på smidigt, och man ändå gör skillnad på mitt och ditt.
Du har rört ihop begreppen ganska bra märker jag så det är "ingen ide att förklar nå för dom som inge begrip" så nu lägger jag ner diskussionen.
 
Det påminner mig om livet i Norrland på -50talet.

Vardå i Norrland? Inlandet? Frågar eftersom jag inte känner igen det, trots norrländsk släkt.

Sen måste jag ju erkänna att jag själv är så pass mycket stadsbo att jag tycker det är skönt att veta att när jag kommer hem från jobbet med trötta och hungriga barn, så står inte grannen i köket och förväntar sig kaffe och pratstund.
 
Vardå i Norrland? Inlandet? Frågar eftersom jag inte känner igen det, trots norrländsk släkt.

Sen måste jag ju erkänna att jag själv är så pass mycket stadsbo att jag tycker det är skönt att veta att när jag kommer hem från jobbet med trötta och hungriga barn, så står inte grannen i köket och förväntar sig kaffe och pratstund.

Gud vad jag håller med dig.

Kan tillägga att jag skulle aldrig aldrig aldrig bara stövla in hos någon. Jag knackar på, så de kan välja själva. Jag ser det som en mänsklig rättighet att ha sex på köksbordet om man så önskar utan att riskera att grannen helt plötsligt är publik.
 
@kamomillo: Jag har av särbon fått lära mig att är man på gården sitter nycklarna i dörren olåst, lämnar man gården men är inte speciellt långt bort (tex hos grannen) låser man men nycklarna sitter kvar och har man åkt iväg en längre sträcka är dörren låst och inga nycklar ;)

Norrland var det ja :D

Ah, hemma... :cool:

Fast där har man en nivå till, dörren är låst och nyckeln upphängd bredvid = hemma om nån timme eller så. :D
 
Herregud.

Vi har dörren låst även om vi är hemma. Väntar jag besök kan jag låsa upp och ställa dörren på glänt men jag förväntar mig ändå att de ropar hej innan de stövlar in. Våra grannar på landet knackar självklart och väntar på att vi öppnar dörren, vi gör samma hos dem. Det måste ju höra till undantagen att man stövlar in och kokar kaffe hos grannen. Vill jag dricka kaffe med grannen ringer/går jag över och frågar om de vill ha.
 
Min farmor ställde alltid kvasten framför dörren om hon inte var hemma. Man såg den på långt håll och behövde inte gå ända upp på trappen och ringa på.
 
Jag låser dörren när jag är hemma. Man vet aldrig vad det är för idioter nu för tiden som kan gå och rycka i dörren. Oavsett om det är på landet eller i stan. Ser det som min rättighet att bestämma om jag vill släppa in någon i mitt hem eller inte.
 
Herregud.

Vi har dörren låst även om vi är hemma. Väntar jag besök kan jag låsa upp och ställa dörren på glänt men jag förväntar mig ändå att de ropar hej innan de stövlar in. Våra grannar på landet knackar självklart och väntar på att vi öppnar dörren, vi gör samma hos dem. Det måste ju höra till undantagen att man stövlar in och kokar kaffe hos grannen. Vill jag dricka kaffe med grannen ringer/går jag över och frågar om de vill ha.
Jösses, då skulle jag bli knäpp på all koll av att allt är låst överallt,,,,,,,alltid. Enda gången jag låser är när jag åker bort men då går det fint att låsa upp med en skruvmejsel för cylindern saknar stift. :angel: :p

Jag låser inte ens bilen när jag är i stan men nycklarna tar jag ur, fast det har hänt att jag tom. glömt det när jag kommit hem. :o
 
Och det tycker jag är "herregud".

Är nog bara att acceptera att vi är olika?

Du har helt klart inte varit utsatt för inbrottsförsök nattetid (vi var hemma så dörren var olåst)
Tack o lov att vi har hund
Vi har sällan haft dörren låst varken dagtid eller nattetid om vi varit hemma, men det blev snabbt ändring på det :crazy:
 
Du har helt klart inte varit utsatt för inbrottsförsök nattetid (vi var hemma så dörren var olåst)
Tack o lov att vi har hund
Vi har sällan haft dörren låst varken dagtid eller nattetid om vi varit hemma, men det blev snabbt ändring på det :crazy:

Nej. Vi har också hund men vet inte hur hon skulle reagera.

När vi sover låser vi dock :)
 
Jösses, då skulle jag bli knäpp på all koll av att allt är låst överallt,,,,,,,alltid. Enda gången jag låser är när jag åker bort men då går det fint att låsa upp med en skruvmejsel för cylindern saknar stift. :angel: :p

Jag låser inte ens bilen när jag är i stan men nycklarna tar jag ur, fast det har hänt att jag tom. glömt det när jag kommit hem. :o

Vi har en dörr. Inte så svårt.
 
Herregud.

Vi har dörren låst även om vi är hemma. Väntar jag besök kan jag låsa upp och ställa dörren på glänt men jag förväntar mig ändå att de ropar hej innan de stövlar in. Våra grannar på landet knackar självklart och väntar på att vi öppnar dörren, vi gör samma hos dem. Det måste ju höra till undantagen att man stövlar in och kokar kaffe hos grannen. Vill jag dricka kaffe med grannen ringer/går jag över och frågar om de vill ha.

Jag håller med, att man går hem till grannen och kokar sig en kopp kaffe, särskilt när de inte är hemma torde nog höra till ovanligheterna. Och ganska gränslöst. Men så länge alla parter är nöjda med det så.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 664
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 397
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 767
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp