Bukefalos 28 år!

Mer att tänka på i grannfejd?

Jag håller med, att man går hem till grannen och kokar sig en kopp kaffe, särskilt när de inte är hemma torde nog höra till ovanligheterna. Och ganska gränslöst. Men så länge alla parter är nöjda med det så.
Jag tror inte alls att det är så ovanligt på landet, speciellt i Norrlands inland där jag har en viss erfarenhet. Jag lever på landet men har dörren låst, har jag den inte låst kan folk stövla rakt in. Det gör mig egentligen inte så mycket men jag gillar inte överraskningar så den är numera låst. Kluvet, jag vet.
 
De flesta av oss har dock inte kassaskåp som väger ett ton i hallen. Jag har en låda i hallen där alla nycklar, plånböcker mm ligger. Det är nog vanligare. Vi bor i ett tryggt område men en granne hade ändå inbrott mitt på dagen. Utklädda till hantverkare, länsade lägenheten. Vi har olika miljöer. Jag låser inte för att jag är hispig, jag låser för att slippa fundera på om någon går rakt in, oavsett om det är en granne som vill koka kaffe i mitt kök eller en inbrottstjuv som vill sno silverskedarna.
Jo, bodde jag i Stockholms innerstad som min syster gör skulle dörren alltid vara låst. Hon bor på söder där det begås flest brott i Sverige vad jag förstår.
 
Jag tror inte alls att det är så ovanligt på landet, speciellt i Norrlands inland där jag har en viss erfarenhet. Jag lever på landet men har dörren låst, har jag den inte låst kan folk stövla rakt in. Det gör mig egentligen inte så mycket men jag gillar inte överraskningar så den är numera låst. Kluvet, jag vet.

Jag tänkte att det kanske var inlandet, eftersom min släkt kommer från kusten, och jag inte känner igen detta med att det är fritt fram att gå in och koka kaffe hos grannarna. Det känns som att det bygger på att man har väldigt få grannar, och är hemma rätt mycket?
 
Jag tänkte att det kanske var inlandet, eftersom min släkt kommer från kusten, och jag inte känner igen detta med att det är fritt fram att gå in och koka kaffe hos grannarna. Det känns som att det bygger på att man har väldigt få grannar, och är hemma rätt mycket?
Ja det tror jag. Men nuförtiden bland de yngre så kanske det här beteendet inte är lika vanligt, hos min svärmor stövlas det in, hos de yngre på samma lilla ort gör folk inte det.
 
Låsa och larma och vara livrädd för att "något" ska hända är sjukligt beteende, lås är till för dom ärliga och vill nån in så tar dom sig in oavsett om det finns pansardörrar och blodtörstiga frigående lejon på tomten.

Åja, tillfället gör tjuven också. Nog spelar det roll om det bara är att knata in och förse sig, eller om man måste bryta upp en dörr först. Kräver mer utrustning och planering, och större risk att bli upptäckt.

Att låsa är ju knappast sjukligt, för mig är en låst dörr också en signal om att man inte är hemma. Är dörren olåst, så innebär det att vi är på tomten. Är den låst är vi inte där.
 
Ja det tror jag. Men nuförtiden bland de yngre så kanske det här beteendet inte är lika vanligt, hos min svärmor stövlas det in, hos de yngre på samma lilla ort gör folk inte det.

Jag tror att det här sättet att umgås eller vad man vill kalla det är mkt vanligare i glesbygd och kanske främst i norr- och västerbotten. Jag tvekar inte att åka hem till folk utan att ha bestämt något innan, jag är dock rätt säker på att alla i min omgivning inte gör så och kanske inte gör så hos vem som helst. Vårt hem är ett sådant som alla besöker, fast vi bor i skogen, och jag har vänner som det är likadant hos. Och andra vänner som det inte är så hos. Vet inte riktigt om jag räknas till yngre eller äldre men jag är 32 år :D Jag har heller inget emot att folk står på bron utan förvarning, vilket säkert gör att folk oftare dyker upp. Är tornedalskt uppfostrad och har alltid både kaffe och fikabröd hemma :o
 
Låsa och larma och vara livrädd för att "något" ska hända är sjukligt beteende, lås är till för dom ärliga och vill nån in så tar dom sig in oavsett om det finns pansardörrar och blodtörstiga frigående lejon på tomten.

Att man låser dörren kan behöver ju inte ha att göra med att man är "livrädd" för att något ska hända. I min tidigare bostad hade vi inbrott i källaren sammanlagt fem gånger de 9,5 år som jag bodde där. I ljuset av det så är det hyfsat förnuftigt att låsa dörren till bostaden. Även om det inte eliminerar risken för inbrott så minskar det åtminstone risken något eftersom det kräver lite mer tid och en lite större risk än en olåst dörr (även tjuvar känner till minsta motståndets lag).
 
Hemma (Norrland, kusten även om byn ligger någon mil inåt landet) brukade vi låsa om natten och om man åkte bort en längre stund. På dagen klev (utvalda) grannar på och ropade, svarar ingen är det mycket möjligt att man går in i köket och ropar en gång till. Ställa sig och koka kaffe är jag ytterst tveksam till, däremot kan man låna med sin kaffe eller en kopp socker om man behöver. Är det låst gick det bra att gå in med nyckeln (för de grannar som visste var den hänger eller ta bakdörren som oftast stod olåst). Bilarna var oftast olåsta de också, nyckeln hänger så fint innanför dörren. Har aldrig låst en cykel under hela min uppväxt och postlådorna står på rad (olåsta) en bit bort från huset. Har man vägen förbi kan man ta med sig grannens post med för att lämna hemma hos dem. Inte för att öppna och läsa!

Ur ren säkerhetssynpunkt var det såklart förkastligt, även om vi alltid haft stora hundar hemma, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det var mysigt. Sen är det en helt annan fråga om jag skulle vilja ha det på samma sätt om jag skaffade hus. Jag har ändå ganska stor integritet, jag uppskattar generellt inte oanmält besök.

Nu när jag bor i stan låser jag på kvällen. Tidigare låste jag även på dagen men det har blivit mindre och mindre. Rädd skulle jag inte påstå att jag är, har avskräckande mupphund med grovt skall om inget annat. Främsta anledningen till att jag började låsa dörren på kvällen var att den haft en tendens att inte riktigt gå igen. Den såg alltså stängd ut, kändes som den stängdes när jag drog igen den men kunde helt plötsligt glida upp. Att vakna mitt i natten i en etta där man ser från sängen till halldörren och se att den står vidöppen är inte roligt, alls. :nailbiting:

Dagtid låstes den tidigare eftersom vissa barn på gården tyvärr inte lärt sig grundläggande respekt. De ville hemskt gärna träffa råttorna, vilket de fick fram tills att detta skulle ske dygnets alla timmar. De kunde ringa på flera minuter (det är en etta, öppnar jag inte första 3 signalerna tänker jag inte öppna), skrek otrevligheter genom brevinkastet, försökte tränga sin in när jag öppnade och sa att det inte passade just nu. Samt försökte stjäla min telefon vid ett tillfälle. :angel:
 
Växte upp på landet och dörren låstes nattetid och om vi åkte bort en längre tid. Var vi barn påväg hem från skolan kunde källardörren vara öppen utifall vi hade glömt nyckeln.
Man låste aldrig bilen heller.

Bor i lägenhet i stan nu. Låser jämt. Oavsett tid. Och blir upprörd när gubben glömt nycklarna i dörren och sovit så hela natten...
 
Beror på om man har nåt som en ev. tjuv kan omsätta på svarta marknaden och dit räknas inte mitt bohag eller mina "gamla" datorer mm.

En granne låser och låser och låser lite till fast det inte finns en enda pinal därinne som en tjuv skulle vilja befatta sig med. Där är det sjukligt, hon tror hon vet allt om alla men fattar hälften och gissar resten, undrar om hon tror att radion på köksbordet anno tidigt 60-tal eller tjock-tvn är begärligt stöldgods? :laugh:

Har hon en radio från 60-talet så har hon nog rätt i att hon faktiskt har begärligt stöldgods. ;)
 
Växte upp på landet strax utanför Malmö och där var också allt olåst hos alla tills HA flyttade ifrån området. Då vågade sig tjuvarna fram
 
Jag bor i verklig glesbygd. Jag låser när jag far hemifrån men inte om jag är ute hemma.
Det som är lite dumt, rent logiskt, är att hemma är jag så länge jag inte tar bilen. Så när jag går med hunden eller rider eller är på sjön och fiskar tycker jag att jag är hemma. :angel:
 
De flesta av oss har dock inte kassaskåp som väger ett ton i hallen. Jag har en låda i hallen där alla nycklar, plånböcker mm ligger. Det är nog vanligare. Vi bor i ett tryggt område men en granne hade ändå inbrott mitt på dagen. Utklädda till hantverkare, länsade lägenheten. Vi har olika miljöer. Jag låser inte för att jag är hispig, jag låser för att slippa fundera på om någon går rakt in, oavsett om det är en granne som vill koka kaffe i mitt kök eller en inbrottstjuv som vill sno silverskedarna.
Har folk lådor att lägga tillhörigheter i? Wow, du måste vara ordentlig :D här är sakerna i bästa fall i jackficka, eller i nattduksbordet, eller på bänken i köket. Annars vet man aldrig ;)
 
Låsa och larma och vara livrädd för att "något" ska hända är sjukligt beteende, lås är till för dom ärliga och vill nån in så tar dom sig in oavsett om det finns pansardörrar och blodtörstiga frigående lejon på tomten.
Berätta det gärna för min naprapat som fick inbrott medan deras barn var ensamma hemma, jag tror inte han håller med dig. :meh: Den yngre av ungarna vågar inte längre gå hem från skolan om inte någon förälder är hemma, trots att de numera har både larmat och kameraövervakat huset.
 
Berätta det gärna för min naprapat som fick inbrott medan deras barn var ensamma hemma, jag tror inte han håller med dig. :meh: Den yngre av ungarna vågar inte längre gå hem från skolan om inte någon förälder är hemma, trots att de numera har både larmat och kameraövervakat huset.
Hände min ex-hovis barn med. De gick in och tog med alla datorer och TV har jag för mig. De såg personerna genom fönstret. Det värsta var att jag visste precis vilka det var. Liten kommun.
 
Min högst ogudaktige bror brukar förvara lösa kontanter - sedlar - instoppade i bibeln. ;) Han säger att han tänker på bröden och fiskarna och hoppas att de ska föröka sig....

Jag har anammat tipset och har lösa kontanter instoppade i en annan bok. Eller i en mugg på spiskransen.
Eller i en byrålåda nära ytterdörren:crazy:
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 971
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 506
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 563
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp