Bukefalos 28 år!

Mer att tänka på i grannfejd?

Herregud.

Vi har dörren låst även om vi är hemma. Väntar jag besök kan jag låsa upp och ställa dörren på glänt men jag förväntar mig ändå att de ropar hej innan de stövlar in. Våra grannar på landet knackar självklart och väntar på att vi öppnar dörren, vi gör samma hos dem. Det måste ju höra till undantagen att man stövlar in och kokar kaffe hos grannen. Vill jag dricka kaffe med grannen ringer/går jag över och frågar om de vill ha.

Det här med att ha dörren låst när man är hemma, hänger det kanske ihop med boendeform? Vi bor i hus på landet och låser bara om vi inte är hemma, vi springer ut och in så mycket att det känns väldigt underligt att låsa. När vi bodde i lägenhet kunde vi kanske låsa tidigare på kvällen om vi visste att vi ändå inte skulle någonstans, inget spring i dörren alls.

Jag bor visserligen i en trakt där man öppnar dörren och kliver in när man hälsar på någonstans (utan att ha ringt eller bestämt något innan), det händer att jag ber folk koka kaffet själv om jag precis ska hänga tvätt eller liknande, men tänker att det kanske i storstäder där man inte känner alla grannar och det rör sig mycket okänt folk är mer benägna att låsa. Eller för att man inte tänkt gå ut med den dagen och därför kan låsa.
 
Det blir ju en rutin, man måste ju ändå passera dörren för att komma ut ur huset, och då stänger man och låser när man har gått ut. Inte svårt.

Men då måste man ju ta med sig nyckeln. Jobbigt när man inte har så många och någon annan kanske behöver kunna ta sig in. Det verkar jobbigt att låsa varje gång man hämtar posten, fodrar hästar, rider hemma på ridbanan och så.
 
Vi har kodlås och dörrar som låser sig själv när man stänger dem (vänner kan dock vår kod :)) men innan dess hade olåst dagtid (om vi var hemma) och låst nattetid. Bor i villaområde
 
Gud vad jag håller med dig.

Kan tillägga att jag skulle aldrig aldrig aldrig bara stövla in hos någon. Jag knackar på, så de kan välja själva. Jag ser det som en mänsklig rättighet att ha sex på köksbordet om man så önskar utan att riskera att grannen helt plötsligt är publik.

Jag tillhor skaran som inte bara oppnar en dorr och gar in. Nar barnen var sma knackade jag pa dorren till deras rum innan jag oppnade och steg in. Nu nar husvagnen star pa sonen's tomt och de sager att vi bara ska kliva in, knackar vi pa dorren men oppnar den efterat. Sedan ropas det halla ... och vi vantar pa svar att de vet att vi ar i huset innan vi gar vidare.
 
När jag bodde i centrala Sthlm hade jag alltid dörren låst hemma, nu när jag bor på landet är dörren olåst dagtid när jag är hemma och låst när jag ska sova. Hos närmsta grannen går jag in och ropar, hos andra grannar knackar jag på först.
 
Vi har dörren låst även om vi är hemma. Väntar jag besök kan jag låsa upp och ställa dörren på glänt men jag förväntar mig ändå att de ropar hej innan de stövlar in. Våra grannar på landet knackar självklart och väntar på att vi öppnar dörren, vi gör samma hos dem. Det måste ju höra till undantagen att man stövlar in och kokar kaffe hos grannen. Vill jag dricka kaffe med grannen ringer/går jag över och frågar om de vill ha.
Jag tar det ett steg längre och öppnar inte ens vid vissa tillfällen. Mitt hem, min plats för lugn och ro liksom. Inte så att jag vägrar öppna när jag bjudit in mina vänner men om grannen kommer över och jag inte har lust - då får han faktiskt gå hem igen.
 
Bättre att ignorera, vad händer om en inte ignorerar, bråk. Jobbigt. Jättejobbigt.

Det krävs två för att bråka.
Tyvärr inte, har jag märkt. Vet en granne håller på att vara jäkligt besvärlig trots att de inte svarat igen. Det har pågått i över ett år. Det handlar om att människan lägger hinder på vägen (dvs man måste ur bilen och plocka bort för att ta sig hem) och det senaste är ett troligt försök att punka däcken med vassa hinder och även nära att orsaka en medveten krock.
 
Tyvärr inte, har jag märkt. Vet en granne håller på att vara jäkligt besvärlig trots att de inte svarat igen. Det har pågått i över ett år. Det handlar om att människan lägger hinder på vägen (dvs man måste ur bilen och plocka bort för att ta sig hem) och det senaste är ett troligt försök att punka däcken med vassa hinder och även nära att orsaka en medveten krock.
Tragiskt, ledsen för det.
 
Jag tar det ett steg längre och öppnar inte ens vid vissa tillfällen. Mitt hem, min plats för lugn och ro liksom. Inte så att jag vägrar öppna när jag bjudit in mina vänner men om grannen kommer över och jag inte har lust - då får han faktiskt gå hem igen.
Sådär kan jag också vara. Oftast öppnar jag dock då vi hamnat i ett område där man lånar ägg och sånt av varandra. Det kan jag bjussa på.
 
Det här med att ha dörren låst när man är hemma, hänger det kanske ihop med boendeform? Vi bor i hus på landet och låser bara om vi inte är hemma,

Oavsett jag bott i bushen eller som nu i stan och snart ute i bushen igen så har jag inte dörren låst om jag är hemma. Låser heller inte om jag går ner i tvättstugan/förrådet/slänger sopor/ går en kort promenad med hund etc. så det har nog mer att göra med personlighet och individ än var/hur man bor.
 
Oavsett jag bott i bushen eller som nu i stan och snart ute i bushen igen så har jag inte dörren låst om jag är hemma. Låser heller inte om jag går ner i tvättstugan/förrådet/slänger sopor/ går en kort promenad med hund etc. så det har nog mer att göra med personlighet och individ än var/hur man bor.
Tror också det har med persoet att göra.

jag låste aldrig om mig när jag bodde i stan. Varken dag- eller nattetid. Låste bara när jag åkte iväg.

samma nu och förr på landet. Är jag hemma är dörren olåst. Sommartid händer det dessutom att altandörren på baksidan är öppen fast jag låser ytterdörren.
Nära och kära vet var jag lägger nyckeln.


Så ja - det har sannolikt med personlighet att göra! Jag har ju grannar som låser hela tiden.

Svärmor låste när hon gick upp på övervåningen. En gång åkte jag de 8 milen för att hämta hem barnet. Det var låst och det hjälpte inte att tuta, knacka och ropa. Jag fick åka hem igen. Sedan undrade de varför jag inte hämtade :banghead:
 
När jag bor på landet låser jag inte dörren om jag är hemma (inne eller ute), men där har jag koll på om det kommer besök.
Däremot i stan så låser jag. En god anledning att låsa är att inga obehöriga ska kunna promenera in och sno saker för då gäller inte försäkringen oavsett om man var hemma vid tillfället eller ej.

/V
 
Jag har vanan att låsa dörren när jag går in, låser ibland ut sambon och det händer ofta att jag låser dörrar när jag är på besök hos folk. Av bara vanan liksom.

Kvastgrejen lever inte kvar bland mina vänner och bekanta, t.o.m mommo och moffa låser dörrar nu för tiden.
 
Jag har vanan att låsa dörren när jag går in, låser ibland ut sambon och det händer ofta att jag låser dörrar när jag är på besök hos folk. Av bara vanan liksom.

Kvastgrejen lever inte kvar bland mina vänner och bekanta, t.o.m mommo och moffa låser dörrar nu för tiden.

Stackars sambo :) @Lillkumpula Min mummi låser men ställer ändå kvasten mot dörren.
 
När jag bor på landet låser jag inte dörren om jag är hemma (inne eller ute), men där har jag koll på om det kommer besök.
Däremot i stan så låser jag. En god anledning att låsa är att inga obehöriga ska kunna promenera in och sno saker för då gäller inte försäkringen oavsett om man var hemma vid tillfället eller ej.

/V
Beror på om man har nåt som en ev. tjuv kan omsätta på svarta marknaden och dit räknas inte mitt bohag eller mina "gamla" datorer mm.

En granne låser och låser och låser lite till fast det inte finns en enda pinal därinne som en tjuv skulle vilja befatta sig med. Där är det sjukligt, hon tror hon vet allt om alla men fattar hälften och gissar resten, undrar om hon tror att radion på köksbordet anno tidigt 60-tal eller tjock-tvn är begärligt stöldgods? :laugh:
 
Tror också det har med persoet att göra.

jag låste aldrig om mig när jag bodde i stan. Varken dag- eller nattetid. Låste bara när jag åkte iväg.

samma nu och förr på landet. Är jag hemma är dörren olåst. Sommartid händer det dessutom att altandörren på baksidan är öppen fast jag låser ytterdörren.
Nära och kära vet var jag lägger nyckeln.


Så ja - det har sannolikt med personlighet att göra! Jag har ju grannar som låser hela tiden.

Svärmor låste när hon gick upp på övervåningen. En gång åkte jag de 8 milen för att hämta hem barnet. Det var låst och det hjälpte inte att tuta, knacka och ropa. Jag fick åka hem igen. Sedan undrade de varför jag inte hämtade :banghead:
Låsa och larma och vara livrädd för att "något" ska hända är sjukligt beteende, lås är till för dom ärliga och vill nån in så tar dom sig in oavsett om det finns pansardörrar och blodtörstiga frigående lejon på tomten.
 
Jag har alltid låst när jag är hemma. Nycklar plånbok handväska en meter från ytterdörren, man behöver bara öppna dörren och sen springa :):mad:
 
Jag har alltid låst när jag är hemma. Nycklar plånbok handväska en meter från ytterdörren, man behöver bara öppna dörren och sen springa :):mad:
Ska dom springa iväg med det som inte får falla i andra händer här så får dom det jobbigt för kassaskåpet väger nästan ett ton. (Antikt och välgjort och stort.) :)
 
Ska dom springa iväg med det som inte får falla i andra händer här så får dom det jobbigt för kassaskåpet väger nästan ett ton. (Antikt och välgjort och stort.) :)

De flesta av oss har dock inte kassaskåp som väger ett ton i hallen. Jag har en låda i hallen där alla nycklar, plånböcker mm ligger. Det är nog vanligare. Vi bor i ett tryggt område men en granne hade ändå inbrott mitt på dagen. Utklädda till hantverkare, länsade lägenheten. Vi har olika miljöer. Jag låser inte för att jag är hispig, jag låser för att slippa fundera på om någon går rakt in, oavsett om det är en granne som vill koka kaffe i mitt kök eller en inbrottstjuv som vill sno silverskedarna.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 128
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 532
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 868
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 654
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp