Merkostnadsersättning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur då teoretiskt? Kan ju inte trolla bort panikångesten.

Jag har inga pengar alls till hemtjänst. Inte en endaste krona. Har sån jävla stress över min ekonomi att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Funderade på att kontakta budgetrådgivaren men insåg att denne förmodligen inte kan hjälpa mig. Det är bilkostnaderna som suger ut alla mina pengar. Och om jag flyttar till stan, hur ska jag hitta jobb inom max 2 km från boendet? Och hur ska jag klara den dyrare boendekostnaden? Har ju varit sjukskriven rätt mycket i livet och det lär fortsätta så jag måste räkna med att klara mig på max 11000 i månaden, boendet inräknat så klart.

Det känns som om katastrofen kryper allt närmare.
Vill du ha svar på hur du skulle kunna klara sig i stan eller vill du bara ventilera ut tankarna?

Teoretiskt angående att samordna resor mm, beställa hem istället för att åka och hämta mm. Dvs jag ser inte att din panikångest ger så mycket större kostnad än om du inte haft panikångest men bott där du bor och handlat där du handlar osv. Utan det är väl resor till vården som direkt påverkas iom att sjukresor/färdtjänst inte är ett alternativ? Kollektivtrafiken fungerar ju inte etc och det är ju så även om du var fullt frisk.

Och som sagt, hemtjänst kan täckas av merkostnadsersättning. Men du måste ju börja kolla vad du skulle få betala för hemtjänst innan du kan avgöra om det är ett alt
 
Däremot @Wille
Något du KAN få merkostnadsersättning för är hemtjänst

Nu vet jag inte vad hemtjänst skulle kosta dig och om du når upp över drygt 1400 per år (dock finns en del annat du kan räkna med också om du ligger nära men inte riktigt där). Men jag har ju tipsat om hemtjänst förr för att få hjälp med mat och städ osv utöver boendestöd, men då svarade du att du inte hade råd med hemtjänst
Det jag skrivit fel ovan. Ska stå drygt 14000 per år och inget annat
 
Vill du ha svar på hur du skulle kunna klara sig i stan eller vill du bara ventilera ut tankarna?

Teoretiskt angående att samordna resor mm, beställa hem istället för att åka och hämta mm. Dvs jag ser inte att din panikångest ger så mycket större kostnad än om du inte haft panikångest men bott där du bor och handlat där du handlar osv. Utan det är väl resor till vården som direkt påverkas iom att sjukresor/färdtjänst inte är ett alternativ? Kollektivtrafiken fungerar ju inte etc och det är ju så även om du var fullt frisk.
Det är ingen som levererar mat hit ut. Jag måste åka till affären för att handla mat. Och för att kunna genomföra arbetsförmågeutredningen var jag tvungen att ha bil för annars hade jag inte kunnat ta mig dit. Hur ska jag ens kunna sortera sopor utan bil? Jag köper inte kläder online.

Och det blir ju ändå dyrt med frakt plus att man inte får sakerna samma dag när man behöver dem om man handlar online.

Utan bil blir jag också väldigt begränsad i var jag kan söka jobb.

Jag samordnar redan resor.

Hur mycket kostnad för bränsle skatt, service och försäkring har du per mån för bil?
Jag vet inte. Jag har inte räknat på det.

Men förra året då jag hade mycket bilproblem så kostade bilen 3515 kronor i månaden och bensinkostnaden var 1802 kronor i månaden.
 
Hur ska jag ens kunna ta mig till en arbetsintervju utan bil eftersom jag inte klarar av att ta bussen?
 
Det är ingen som levererar mat hit ut. Jag måste åka till affären för att handla mat. Och för att kunna genomföra arbetsförmågeutredningen var jag tvungen att ha bil för annars hade jag inte kunnat ta mig dit. Hur ska jag ens kunna sortera sopor utan bil? Jag köper inte kläder online.

Och det blir ju ändå dyrt med frakt plus att man inte får sakerna samma dag när man behöver dem om man handlar online.

Utan bil blir jag också väldigt begränsad i var jag kan söka jobb.

Jag samordnar redan resor.


Jag vet inte. Jag har inte räknat på det.

Men förra året då jag hade mycket bilproblem så kostade bilen 3515 kronor i månaden och bensinkostnaden var 1802 kronor i månaden.

Nu gör du problem i ditt huvud igen. Jag sa aldrig något om att beställa hem mat t ex. Och så skrev jag att teoretiskt kan du (dvs om man kikar på det ur ett strikt nödvändighetsperspektiv). Man får även ganska mycket frakt för bränslekostnader osv. Återigen teoretiskt och enbart i hur det skulle kunna bedömas rörande merkostnadsersättning

Att du behöver bil för att ta dig till arbetet subventioneras via skatten
Till arbetsförmågeutredning osv faller under sjukresor, där kan man redan utan merkostnadsersättning få ersättning för resa med egen bil

Jag menar inte att du inte behöver bil eller inte ska ha bil. Utan enbart att du får mycket svårt att visa att du har ökade bilkostnader än normalt och att ökningen skulle bero på funktionsnedsättning

1800 kr I bränsle låter högt, är arbetsresor med där?

Jag åker ca 3 mil totalt till och från stallet per dag och i övrigt ganska lite. Så ca 100 mil per månad kan vi säga för enkelhetens skull en normal månad. Bensin 20 kr litern och förbrukning 0.7 ger 1400 kr i månaden för det åkandet.
 
Jag tittade nu på tidtabellen hur det skulle fungera att handla mat och det fungerar inte alls. Det går åtta turer om dagen i vardera riktningen och de passar aldrig varandra så att jag kan åka till affären, handla och åka hem. Det blir antingen inte tillräckligt med tid för att handla (9 minuter) eller så är det så lång väntan på resan tillbaka att jag inte står ut.
 
Hur ska jag ens kunna ta mig till en arbetsintervju utan bil eftersom jag inte klarar av att ta bussen?
Det är ingen som har ifrågasatt att du behöver bil där du är idag!

Dock får du svårt att visa att du har HÖGRE kostnader för bil än tex din granne som tar bilen till arbetet, mataffären och intervjuer

Du behöver inte "bara" ha kostnader för bil, de behöver vara högre än normalt och den fördyrande kostnaden ska kopplas till funktionsnedsättningen för der ska falla inom merkostnadsersättning
 
Nu gör du problem i ditt huvud igen. Jag sa aldrig något om att beställa hem mat t ex. Och så skrev jag att teoretiskt kan du (dvs om man kikar på det ur ett strikt nödvändighetsperspektiv). Man får även ganska mycket frakt för bränslekostnader osv. Återigen teoretiskt och enbart i hur det skulle kunna bedömas rörande merkostnadsersättning

Att du behöver bil för att ta dig till arbetet subventioneras via skatten
Till arbetsförmågeutredning osv faller under sjukresor, där kan man redan utan merkostnadsersättning få ersättning för resa med egen bil

Jag menar inte att du inte behöver bil eller inte ska ha bil. Utan enbart att du får mycket svårt att visa att du har ökade bilkostnader än normalt och att ökningen skulle bero på funktionsnedsättning

1800 kr I bränsle låter högt, är arbetsresor med där?

Jag åker ca 3 mil totalt till och från stallet per dag och i övrigt ganska lite. Så ca 100 mil per månad kan vi säga för enkelhetens skull en normal månad. Bensin 20 kr litern och förbrukning 0.7 ger 1400 kr i månaden för det åkandet.
Ja, arbetsresor är med där. Plus privata resor som jag håller till ett minimum.

Jag fick ersättning från fk för resor till AFUn men då måste jag ändå äga en bil.

Bil till och från arbetet är ändå dyrare än att åka kommunalt även om man kan få avdrag på skatten.

Jag skulle behöva göra mig av med allt vad bil heter för jag har inte råd. Men det går ju inte att klara sig utan bil (oavsett var jag skulle bo).
 
Merkostnad får man enbart vid tillfällen som är direkt kopplade till sjukskrivningen. Tex, du kan eventuellt (men mtp domen antagligen inte) få merkostnad för att köra till och från vården. Att åka på arbetsintervjuer, köpa mat osv, faller inte om ramen för merkostnad. Då spelar det ingen roll om det är usel lokaltrafik.
 
Det är ingen som har ifrågasatt att du behöver bil där du är idag!

Dock får du svårt att visa att du har HÖGRE kostnader för bil än tex din granne som tar bilen till arbetet, mataffären och intervjuer

Du behöver inte "bara" ha kostnader för bil, de behöver vara högre än normalt och den fördyrande kostnaden ska kopplas till funktionsnedsättningen för der ska falla inom merkostnadsersättning
Ok fattar. Men jag har inte råd med bil alls som grannen har.
 
Jag tar ett exempel kanske det blir lättare

Där jag bodde förut fungerade det inte med kollektivtrafik. Man var helt beroende av bil. Det var 1.5 mil enkel väg till minsta mack. Alltså har alla som bor där bil eller någon som kör dem. Någon hemleverans av annat än post finns än idag inte där.
Om jag skulle drabbats av panikångest så att jag inte klarade av att åka kollektivt när jag bodde där hade mina kostnader inte ökat alls. De hade varit likadana.

Där jag bor idag kan jag både promenera och åka kollektivt till det mesta. Om jag här skulle få panikångest och inte klara av att åka kollektivt eller promenera utan behöva kunna ta bilen - då skulle mina kostnader öka pga panikångesten

Och du behöver där du bor bil även utan panikångest. Så därför blir ha bil inte en extra kostnad
 
Testa men tror inte det pga detta
"Merkostnader är kostnader som du har på grund av din funktionsnedsättning, alltså kostnader utöver de som är vanliga för personer i samma ålder utan funktionsnedsättning"
Bil och bilkostnad ser jag som en vanlig utgift för folk över 18 år.
Dock finns det ekonomiskt stöd för personer som pga funktionshinder, tex rullstolsburna, måste ha bil för att klara sitt arbete.

Med betoning på arbetet, även om samma personer givetvis också är mer bilberoende än andra på fritiden.

Om panikångest kan ge denna förmån vet jag inte. (Men jag skulle gissa att det inte går.)
 
Ok fattar. Men jag har inte råd med bil alls som grannen har.
Det förstår jag. Det är dock inget som fångas upp av merkostnadsersättning tyvärr

Än mer tyvärr så är samhället och systemet upplagt så att man på något magiskt (och ofta orimligt) vis ska bli nästan sömlöst flexibel så fort man blir sjuk eller arbetslös länge. Vips ska man kunna flytta och ta andra jobb och göra sig av med allt man har. Det är extremt få människor som kan det. Men att systemet ser ut som det gör innebär en extremt ökad stress. Och det är tragiskt bortom ord att man nu vill försämra det ytterligare

Men det finns tyvärr inget riktigt skydd eller ekonomiskt stöd att kunna få bibehålla sin trygga tillvaro på ett sätt som får en att må bra om man inte lyckats slå knut på sig och misslyckas först...
 
Dock finns det ekonomiskt stöd för personer som pga funktionshinder, tex rullstolsburna, måste ha bil för att klara sitt arbete.

Med betoning på arbetet, även om samma personer givetvis också är mer bilberoende än andra på fritiden.

Om panikångest kan ge denna förmån vet jag inte.
De får bidrag för anpassning av bilen, inköp osv (bilstöd), men de måste även de ha högre kostnader än normalt för att få merkostnadsersättning kopplad till viken enligt den dom som nyss kom och nämnts i tråden
 
Jag tar ett exempel kanske det blir lättare

Där jag bodde förut fungerade det inte med kollektivtrafik. Man var helt beroende av bil. Det var 1.5 mil enkel väg till minsta mack. Alltså har alla som bor där bil eller någon som kör dem. Någon hemleverans av annat än post finns än idag inte där.
Om jag skulle drabbats av panikångest så att jag inte klarade av att åka kollektivt när jag bodde där hade mina kostnader inte ökat alls. De hade varit likadana.

Där jag bor idag kan jag både promenera och åka kollektivt till det mesta. Om jag här skulle få panikångest och inte klara av att åka kollektivt eller promenera utan behöva kunna ta bilen - då skulle mina kostnader öka pga panikångesten

Och du behöver där du bor bil även utan panikångest. Så därför blir ha bil inte en extra kostnad
Fast här finns ju buss, även om den nästan aldrig går när man behöver den. Men den funkar ändå inte alls för mig p.g.a. panikångest.
 
Det förstår jag. Det är dock inget som fångas upp av merkostnadsersättning tyvärr

Än mer tyvärr så är samhället och systemet upplagt så att man på något magiskt (och ofta orimligt) vis ska bli nästan sömlöst flexibel så fort man blir sjuk eller arbetslös länge. Vips ska man kunna flytta och ta andra jobb och göra sig av med allt man har. Det är extremt få människor som kan det. Men att systemet ser ut som det gör innebär en extremt ökad stress. Och det är tragiskt bortom ord att man nu vill försämra det ytterligare

Men det finns tyvärr inget riktigt skydd eller ekonomiskt stöd att kunna få bibehålla sin trygga tillvaro på ett sätt som får en att må bra om man inte lyckats slå knut på sig och misslyckas först...
Ett problem är att jag inte kommer att få arbete vart jag än flyttar. Jag måste sikta på att klara mig på max 11 000 i månaden. Min sjukskrivningshistorik säger det. Jag blir aldrig friskare eller mer arbetsför. Jag klarar inte av att ha bil med den inkomsten. Och jag klarar inte dyrare boende med den inkomsten heller.
 
Ett problem är att jag inte kommer att få arbete vart jag än flyttar. Jag måste sikta på att klara mig på max 11 000 i månaden. Min sjukskrivningshistorik säger det. Jag blir aldrig friskare eller mer arbetsför. Jag klarar inte av att ha bil med den inkomsten. Och jag klarar inte dyrare boende med den inkomsten heller.
Det är inget tips och inget förslag. Men systemet fångar upp en där tillslut. Ironiskt nog. Försörjningsstöd räknas efter att hyran är betald. Mer än en människa har hamnat i den eg orimliga sitsen att behöva göra sig av med ett ägt billigt boende. För att när pengarna från det är slut få hjälp från samhället med hyran för ett dyrare hyrt boende..
 
De får bidrag för anpassning av bilen, inköp osv (bilstöd), men de måste även de ha högre kostnader än normalt för att få merkostnadsersättning kopplad till viken enligt den dom som nyss kom och nämnts i tråden
Ja, det ändras väl då och då. Mina uppgifter är nog lite föråldrade, när jag tänker på det. (Det jag minns är, förutom anpassning av bilen, befrielse från/minskning av skatten samt ett bidrag till en del av kostnaden för att köpa bil.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 211
Senast: Mineur
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
26 155
Senast: ptr
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 545
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp