Merkostnadsersättning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dock finns det ekonomiskt stöd för personer som pga funktionshinder, tex rullstolsburna, måste ha bil för att klara sitt arbete.

Med betoning på arbetet, även om samma personer givetvis också är mer bilberoende än andra på fritiden.

Om panikångest kan ge denna förmån vet jag inte. (Men jag skulle gissa att det inte går.)
Som @Alexandra_W skrev så ja merkosnaderna som kommer till vid anpassning, ja.
 
Ja, det ändras väl då och då. Mina uppgifter är nog lite föråldrade, när jag tänker på det. (Det jag minns är, förutom anpassning av bilen, befrielse från/minskning av skatten samt ett bidrag till en del av kostnaden för att köpa bil.)
Mm men då krävs ju att bilen måste anpassas. En vän är rullstolsburen och måste ha en bil där man kan gasa, bromsa och växla med händerna, där man kan "svänga ut" sätet åt sidan och lite annat kopplat till att få in rullstolen med

Han får ersättning för "ombyggnationen", bidrag till köp av ny bil var x år (kanske var sjunde? Minns inte) osv. Men han får ju fortfarande betala den del som anses motsvara en "normal bil"

Han får ingen ersättning för att åka med den osv. För det hade han ju gjort med en vanlig bil med osv
 
@Wille - har du tittat på möjligheten att söka bidrag från fonder/stiftelser?

Jag har ingen aning om vad som finns men dels tänker jag att du numera har autismdiagnosen och även panikångesten som kanske gör att du uppfyller nåt krav?
 
Det är inget tips och inget förslag. Men systemet fångar upp en där tillslut. Ironiskt nog. Försörjningsstöd räknas efter att hyran är betald. Mer än en människa har hamnat i den eg orimliga sitsen att behöva göra sig av med ett ägt billigt boende. För att när pengarna från det är slut få hjälp från samhället med hyran för ett dyrare hyrt boende..
Varför införs inte ättestupa? Jag kommer ändå inte överleva i annat boende.
 
@Wille - har du tittat på möjligheten att söka bidrag från fonder/stiftelser?

Jag har ingen aning om vad som finns men dels tänker jag att du numera har autismdiagnosen och även panikångesten som kanske gör att du uppfyller nåt krav?
Nej, jag har inte kollat det. Känner att jag inte riktigt orkar ta tag i det heller. Och det är ändå bara en engångssumma man kan få.
 
Nej, jag har inte kollat det. Känner att jag inte riktigt orkar ta tag i det heller. Och det är ändå bara en engångssumma man kan få.
Ta det nån dag när du känner dig energisk, vem vet - det kanske finns nån fond som riktar in sig på medelålders kvinnor boende i skogen i (x) län med autismdiagnos och bilbehov? :D
Och även om det är en engångssumma kanske det bekostar en del av bilen?
 
Införs?

När det begav sig så var det ju folks egna val och du ska väl ändå inte flytta nånstans, så vad ger det att grotta ner dig i hur vedervärdigt det vore, gång på gång?
Jag kan ju inte bo kvar för jag har inte råd med bil. Jag har heller inte råd med ett dyrare boende.

Allt är liksom på väg åt helvete.
 
Jag kan ju inte bo kvar för jag har inte råd med bil. Jag har heller inte råd med ett dyrare boende.

Allt är liksom på väg åt helvete.

Sitt lugnt i båten tills vidare, avvakta och se vad f-kassan kommer fram till nu när afu-n är gjord och möjligen dra ner på bilkörandet?

Jag pendlar 200 mil/månad till och från jobb och har (med privat körande inräknat) en bränslekostnad på ca 1600 kr.
 

Tack! Fick domen bifogad mitt beslut men har inte läst tidigare.

Merkostnad får man enbart vid tillfällen som är direkt kopplade till sjukskrivningen. Tex, du kan eventuellt (men mtp domen antagligen inte) få merkostnad för att köra till och från vården. Att åka på arbetsintervjuer, köpa mat osv, faller inte om ramen för merkostnad. Då spelar det ingen roll om det är usel lokaltrafik.

Det där låter som något annat än merkostnadsersättning knuten till sjukdom/funktionsnedsättning eftersom du nämner att det kopplas till sjukskrivning. Det gör inte den merkostnadsersättning jag (och fler?) pratar om utan går att få även som fullt arbetsför enbart beroende på hur dyrt det är för dig att vara sjuk/ha ett funktionshinder.

Nej, jag har inte kollat det. Känner att jag inte riktigt orkar ta tag i det heller. Och det är ändå bara en engångssumma man kan få.
Fattar det. Jag har gått med i en fb-grupp som heter Fonder och stipendier - här hjälper vi varandra att hitta rätt. Finns massor av kunskap om och när du orkar. Så slipper du sålla själv utan kan ange dina förutsättningar (län, husägare, vad du söker för - finns även något som kallas allmän ekonomisk förstärkning. Kan vara smart att söka för kläder, glasögon, tandvård sådant som är absoluta måsten. Går också att få för fordon, dator, säng etc.)
 
Sitt lugnt i båten tills vidare, avvakta och se vad f-kassan kommer fram till nu när afu-n är gjord och möjligen dra ner på bilkörandet?

Jag pendlar 200 mil/månad till och från jobb och har (med privat körande inräknat) en bränslekostnad på ca 1600 kr.
Jag är tokstressad och vill ha en lösning nu direkt.

Jag kör inte bil i onödan.
 
Tack! Fick domen bifogad mitt beslut men har inte läst tidigare.



Det där låter som något annat än merkostnadsersättning knuten till sjukdom/funktionsnedsättning eftersom du nämner att det kopplas till sjukskrivning. Det gör inte den merkostnadsersättning jag (och fler?) pratar om utan går att få även som fullt arbetsför enbart beroende på hur dyrt det är för dig att vara sjuk/ha ett funktionshinder.


Fattar det. Jag har gått med i en fb-grupp som heter Fonder och stipendier - här hjälper vi varandra att hitta rätt. Finns massor av kunskap om och när du orkar. Så slipper du sålla själv utan kan ange dina förutsättningar (län, husägare, vad du söker för - finns även något som kallas allmän ekonomisk förstärkning. Kan vara smart att söka för kläder, glasögon, tandvård sådant som är absoluta måsten. Går också att få för fordon, dator, säng etc.)
Jag hittar inte gruppen. Det finns två grupper som har orden i namnet men ingen av dessa är för mig. Man ska antingen vara handikappad eller medlem i rsmh föreningar.
 
Jag hittar inte gruppen. Det finns två grupper som har orden i namnet men ingen av dessa är för mig. Man ska antingen vara handikappad eller medlem i rsmh föreningar.
Jag hittade 4 grupper
IMG_4193.png
 
Jag är tokstressad och vill ha en lösning nu direkt.

Jag kör inte bil i onödan.

Fast så funkar det sällan här i livet och jag säger inte att du kör i onödan, men 1800 kr/månad och inget av det är till och från något jobb är faktiskt ganska mycket ändå.

Jobbar jag inte (semester/sjukskriven) så räcker en tank gott och väl långt över en månad för min "utöverkörning" och jag bor inte heller speciellt centralt.
 
Det är inget tips och inget förslag. Men systemet fångar upp en där tillslut. Ironiskt nog. Försörjningsstöd räknas efter att hyran är betald. Mer än en människa har hamnat i den eg orimliga sitsen att behöva göra sig av med ett ägt billigt boende. För att när pengarna från det är slut få hjälp från samhället med hyran för ett dyrare hyrt boende..
Bara för att förtydliga så säger socialtjänstlagen att man har rätt till bidrag för sin försörjning om denna inte kan tillgodoses på annat sätt. Äger man boende och kan vara i behov av bistånd än längre tid måste man sälja det eftersom man på det sättet kan tillgodose sitt behov av pengar.
 
Fast så funkar det sällan här i livet och jag säger inte att du kör i onödan, men 1800 kr/månad och inget av det är till och från något jobb är faktiskt ganska mycket ändå.

Jobbar jag inte (semester/sjukskriven) så räcker en tank gott och väl långt över en månad för min "utöverkörning" och jag bor inte heller speciellt centralt.
Alltså jo, i den summan ingick resor till och från jobbet. 7 mil per dag från april till september. 5 dagar i veckan.

Jag tankar inte heller mer än en tank i månaden när jag inte jobbar.
Bara för att förtydliga så säger socialtjänstlagen att man har rätt till bidrag för sin försörjning om denna inte kan tillgodoses på annat sätt. Äger man boende och kan vara i behov av bistånd än längre tid måste man sälja det eftersom man på det sättet kan tillgodose sitt behov av pengar.
Jo, det känner jag till. Och det gör säkert @Alexandra_W också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 210
Senast: Mineur
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
26 155
Senast: ptr
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 545
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp