Merlefärgad

brusskin

Trådstartare
Jag har en blandrastik chihuhua/papillon som är bluemerle färgad. Min tanke är att para henne, vilken färg ska hanen ha, vet att han inte får ha ngn merlefärg.
 
Jag har en blandrastik chihuhua/papillon som är bluemerle färgad. Min tanke är att para henne, vilken färg ska hanen ha, vet att han inte får ha ngn merlefärg.
Vad finns det för vinning i att para en blandrashund? Vad vill du få fram?
Är tiken kollad för rasbundna sjukdomar?

Färgen på hanen är väl av mindre betydelse än att den är frisk och inte bär på genetiska sjukdomar - inte har nån av de rasbundna defekter som kan finns hos t.ex. pappis (PRA och patella).

Vad hade du tänkt para med?
 
Blev fundersam över merle på chihuahua så jag kollade rasstandard.

"Samtliga färger i alla upptänkliga nyanser och kombinationer är tillåtet med undantag av merlefärg."

Merle finns inte hos papillon.
Så varifrån kommer TS hunds merlefärg??
 
Blev fundersam över merle på chihuahua så jag kollade rasstandard.

"Samtliga färger i alla upptänkliga nyanser och kombinationer är tillåtet med undantag av merlefärg."

Merle finns inte hos papillon.
Så varifrån kommer TS hunds merlefärg??

Färgen finns hos chihuahua men är inte godkänd. Texten ovan anger ju att merle är undantag när det gäller vad som är tillåtet att kombinera?
 
Aha.

Ännu mindre skäl att para den där tiken då.

Först och främst för att det är en blandras utan historik vad gäller hälso- och mentalitetstester.

Hade någon kommit och frågat om råd kring parning av en frisk och sund merle-chihuahua hade jag inte riktigt höjt på ögonbrynet. Färgen är inte godkänd eftersom man inte vill riskera att man korsar med dold merle, men idag finns det gentester för det.
 
Vad finns det för vinning i att para en blandrashund? Vad vill du få fram?
Är tiken kollad för rasbundna sjukdomar?

Färgen på hanen är väl av mindre betydelse än att den är frisk och inte bär på genetiska sjukdomar - inte har nån av de rasbundna defekter som kan finns hos t.ex. pappis (PRA och patella).

Vad hade du
 
Hej!
Min fråga var bara vilken färg man ska undvika på en hane som inte är bra att para med min tik, när jag fått ett svar på det, kommer jag göra ett test om merlegener finns på den hanen och ja, min hund är frisk från från sjukdomar och den tilltänkte hanen ska naturligtvis också uppvisa kvitto på det.
 
Först och främst för att det är en blandras utan historik vad gäller hälso- och mentalitetstester.

Hade någon kommit och frågat om råd kring parning av en frisk och sund merle-chihuahua hade jag inte riktigt höjt på ögonbrynet. Färgen är inte godkänd eftersom man inte vill riskera att man korsar med dold merle, men idag finns det gentester för det.
Oftast är en blandras friskare än en renrasig i mitt tycke och tänk( har också haft och har renrasig idag)Nu är det jag som vill para min tik och vad jag vet så finns det godkända raser med merlefärg, dock inte chihuhua, men eftersom det är en blandis så har det ingen betydelse med utställning mm, vill bara veta vilken färg man ska undvika.
 
Oftast är en blandras friskare än en renrasig i mitt tycke och tänk( har också haft och har renrasig idag)Nu är det jag som vill para min tik och vad jag vet så finns det godkända raser med merlefärg, dock inte chihuhua, men eftersom det är en blandis så har det ingen betydelse med utställning mm, vill bara veta vilken färg man ska undvika.

Givetvis är inte en generell blandras friskare än en generell renrasig hund. Däremot kan det kanske många gånger förefalla så efter blandrasavlare tenderar att inte ha samma kontroll på hälso- och mentaltester.
 
Jag har en blandrastik chihuhua/papillon som är bluemerle färgad. Min tanke är att para henne, vilken färg ska hanen ha, vet att han inte får ha ngn merlefärg.
Har kollat runt lite på olika ställen. Flera skriver att en merlefärgad kan paras med en svart el black tan färgad (och då naturligtvis inte har ngn merlegen bakom sig ). Ngn på denna sida som också hört om det?
 
Oftast är en blandras friskare än en renrasig i mitt tycke och tänk( har också haft och har renrasig idag)Nu är det jag som vill para min tik och vad jag vet så finns det godkända raser med merlefärg, dock inte chihuhua, men eftersom det är en blandis så har det ingen betydelse med utställning mm, vill bara veta vilken färg man ska undvika.
Nej, blandraser är inte friskare än renraser. Hur skulle de kunna bli det när mixen bygger på renrasiga hundar? Arv från sjukdomar finns fortfarande kvar och fortsätter att nedärvas. Det upphör inte bara för att det är en annan ras.
Tvärt om ökar risken för sjukdomar då de sundaste och bästa individerna nyttjas i renrasaveln och det är de utan hälsokontroller som används i blandrasavel.

En valp ärver inte bara gener från sina föräldrar utan från ALLA förfäder bakåt i stamtavlan. Därför är det mycket viktigt att veta hur hälsan är även hos föräldrarnas syskon.

Vet du inte det så har du ingen aning om dina valpar kommer bli friska eller få problem.
 
Håller med ovanstående om detta ständiga argument att blandraser är friskare än renrasiga.
Blandraser är ingen egen ras utan kommer ifrån renrasiga hundar och ofta från sämre exemplar av dom renrasiga.
Vet att blandras inte är en egen ras och det behöver definitivt inte komma från ett sämre exemplar av en renrasig , vet inte vad du fått det ifrån . Men strunt samma, kommer nog inte längre med den fråga jag la ut från början !
 
Vet att blandras inte är en egen ras och det behöver definitivt inte komma från ett sämre exemplar av en renrasig , vet inte vad du fått det ifrån . Men strunt samma, kommer nog inte längre med den fråga jag la ut från början !
Behöver inte men gör det oftast tyvärr.
 
Oftast är en blandras friskare än en renrasig i mitt tycke och tänk( har också haft och har renrasig idag)Nu är det jag som vill para min tik och vad jag vet så finns det godkända raser med merlefärg, dock inte chihuhua, men eftersom det är en blandis så har det ingen betydelse med utställning mm, vill bara veta vilken färg man ska undvika.

Vad du tycker och tänker är helt irrelevant. Det som är relevant är fakta. Och nej, fakta är inte någons åsikt eller tyckande - det är vad som är sant oavsett vad du tycker om det.

Och fakta säger att blandrashundar inte är friskare än renrashundar. Det som ligger till grund för myten är den s.k. heterosiseffekten. Kortfattat kan sägas att första generationen ofta blir friskare än sina föräldrar, men det är betydligt mer komplicerat än så i praktiken och beror helt på vilka föräldradjur som avlas och vilka anlag, samt hur dessa ärvs, som avlas på. Eftersom du inte är medveten om hur merlefärgen bör avlas på, så utgår jag krasst från att du inte har kunskap att dra nytta av ytterligare heterosiseffekt, varför du kanske ska fundera på vad din hund tillför i avel.
 
Vad du tycker och tänker är helt irrelevant. Det som är relevant är fakta. Och nej, fakta är inte någons åsikt eller tyckande - det är vad som är sant oavsett vad du tycker om det.

Och fakta säger att blandrashundar inte är friskare än renrashundar. Det som ligger till grund för myten är den s.k. heterosiseffekten. Kortfattat kan sägas att första generationen ofta blir friskare än sina föräldrar, men det är betydligt mer komplicerat än så i praktiken och beror helt på vilka föräldradjur som avlas och vilka anlag, samt hur dessa ärvs, som avlas på. Eftersom du inte är medveten om hur merlefärgen bör avlas på, så utgår jag krasst från att du inte har kunskap att dra nytta av ytterligare heterosiseffekt, varför du kanske ska fundera på vad din hund tillför i avel.
Heterosiseffekten är dessutom något som gäller första generationen korsning av två renrasiga individer. Nästa generation i sin tur blir sällan bra alls.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 469
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 520
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 186
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 170
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp