MH, BPH och MT tråden

Bukefalos 30 år!

Xarko har varit iväg på MT idag med @Milosari - så nöjd med mina lilla fransos som blev bästa hund för dagen med sina 197p!
Synd att han inte är en normal dobermann som jagar bara - då hade vi varit över 200p 😂
789212539_1611891933825024_7094906218544195152_n.webp

Tack så mycket!
Är fortfarande inte helt insatt i nya MTs poängskala men är nöjd!

Jag tycker det är vissa bitar som ger alldeles för stort utslag. Om man tittar på hans individuella betyg så låter ju dessa toppen, så det är konstigt att det finns 100 poäng till att skrapa ihop. Men godkänt ligger ju på 100 så han har ju nästan dubbelt av det så absolut, det är fina poäng. :)

Jag tycker det är vissa bitar som ger alldeles för stort utslag. Om man tittar på hans individuella betyg så låter ju dessa toppen, så det är konstigt att det finns 100 poäng till att skrapa ihop. Men godkänt ligger ju på 100 så han har ju nästan dubbelt av det så absolut, det är fina poäng. :)
Ja precis.
Jakten är ju rätt mycket minus till exempel. Där hade en "normal" dobermann plockat en del till. Sen är det ju att han just nu (och med någon annan än mig) brister i försvarslusten.

Men är som sagt supernöjd, skulle bara behöva gå ut och se fler för att verkligen förstå.

Vilka bitar vill du ska ge större utslag? Alltså nästan 200 p är ju väl över godkänt och hunden har ju många fina sidor. Jag tycker det syns.

Vilka bitar vill du ska ge större utslag? Alltså nästan 200 p är ju väl över godkänt och hunden har ju många fina sidor. Jag tycker det syns.

Om man jämför med den gamla korningen ger ju kampen nästan inget. En bekants hund fick 294 poäng trots att den låg på 2 och 3 i de första fyra bedömningspunkterna under social kamplust. Sen ger jakten en massa eftersom det är två bedömningspunkter som direkt kan ge en +3 utan att nåt annat moment blandas in. Jag gillar inte hur saker grupperats ihop.

Boxerklubben var väldigt emot förändringen och jag håller med deras linje. Den är inget bra avelsverktyg för oss.

Om man jämför med den gamla korningen ger ju kampen nästan inget. En bekants hund fick 294 poäng trots att den låg på 2 och 3 i de första fyra bedömningspunkterna under social kamplust. Sen ger jakten en massa eftersom det är två bedömningspunkter som direkt kan ge en +3 utan att nåt annat moment blandas in. Jag gillar inte hur saker grupperats ihop.

Boxerklubben var väldigt emot förändringen och jag håller med deras linje. Den är inget bra avelsverktyg för oss.
Jag tycker att det är jättebra att kampen är mycket mindre värt än nerver, nyfikenhet och sociala förmågor. Kampen är ju till viss del en träningsprodukt, det är svårare att träna en hund att vara handlingskraftig och att svara rätt på retningar.

Jag tycker att det är jättebra att kampen är mycket mindre värt än nerver, nyfikenhet och sociala förmågor. Kampen är ju till viss del en träningsprodukt, det är svårare att träna en hund att vara handlingskraftig och att svara rätt på retningar.

Det är ju väldigt rasberoende. Vi vill följa upp kamp och bett för vi har problem med det på genetisk nivå men vi har väldigt sällan problem med nerver. Och nyfikenhet har vi alldeles för mycket. ;P

Känner till ett par boxrar av varianten "tjuren Ferdinand" som fått runt 250 poäng. De är inte särskilt arbetsbara hundar, bara väldigt trygga och stadiga.

Daisy ska göra MT kommande söndag. Egentligen lite tidigt men jag vill gärna göra det innan hon paras under höst/vinter. Blir spännande att se om hon kommer plocka fram lite allvar på släden. På MHt gjorde hon lekinviter till spökena och beskrivaren frågade mig om hon någonsin blir arg :o .
Tror för övrigt att det är samma MT som @Malibu_Stacy ska gå med sin hund. Dock i olika ändar av dagen.

Daisy ska göra MT kommande söndag. Egentligen lite tidigt men jag vill gärna göra det innan hon paras under höst/vinter. Blir spännande att se om hon kommer plocka fram lite allvar på släden. På MHt gjorde hon lekinviter till spökena och beskrivaren frågade mig om hon någonsin blir arg :o .
Tror för övrigt att det är samma MT som @Malibu_Stacy ska gå med sin hund. Dock i olika ändar av dagen.
Ja men vad kul, såg att det var någon schäfer på startlistan. Södertälje?
Vi startar som nr 2 så då kommer vi nog inte ses.
Jag har en som kan bli väldigt arg och upprörd, men som brister lite i nyfikenheten så jag räknar inte med något godkänt resultat. Är ändå extremt taggad då jag tycker det är så kul att gå med sin hund! Spännande med det nya också, det blir första för mig.

Ja men vad kul, såg att det var någon schäfer på startlistan. Södertälje?
Vi startar som nr 2 så då kommer vi nog inte ses.
Jag har en som kan bli väldigt arg och upprörd, men som brister lite i nyfikenheten så jag räknar inte med något godkänt resultat. Är ändå extremt taggad då jag tycker det är så kul att gå med sin hund! Spännande med det nya också, det blir första för mig.
Jag har inte heller gått det "nya" så det ska bli jättekul. Tror hon i bästa fall kan hamna runt 150 men samtidigt kan hon mycket väl överraska mig åt båda håll.

Jag har inte heller gått det "nya" så det ska bli jättekul. Tror hon i bästa fall kan hamna runt 150 men samtidigt kan hon mycket väl överraska mig åt båda håll.
Och överraskad blev jag åt precis rätt håll! Hon rockade loss som den roliga balanserade hund hon är och slog till med 217 poäng! Med tanke på att hon bara är 2,5 år så kan jag inte önska mig något mer.

Speja drog också till med en överraskning och fick godkänt MT, likaså hennes kullbror och hennes syster från en annan hane! Även den fjärde hunden från samma uppfödare blev godkända. Så himla kul och visar på ett riktigt bra avelsarbete 😃
Fick mycket beröm från funktionärerna och testledaren. Jag trodde innan att hon skulle brista på nyfikenheten och uthålligheten men där blev jag glatt överraskad. Bollen som åkte under lastpallen var ju skitkul 😁
Överlag kändes det som att det nya MT passar dvärgschnauzer och ger en mer rättvis bedömning.

Kul tråd! Lägger in BPH-diagrammen för mina två svenska lapphundar som båda avviker en del från medelvärdet:)

Min tik, 14 månader vid tillfället. Det är mycket hund men väldigt rolig individ! Väääldigt social och glad i människor :heart Dragkampsintresset är dock större än vad som syns på BPH:t, hon hade svårt att greppa deras leksak.
IMG_8459.webp

Senast ändrad:
Här är min hanes BPH som också är pappan till min tik. Också 14 månader vid tillfället. När han fyllde 3 var det som att någon tryckte på en knapp och gjorde honom till en gubbe som är nöjd så länge han är med och får lukta på kiss:up: lättsam och trygg i vardagen, fortsatt väldigt glad i människor:heart

IMG_8460.webp

Liknande trådar

• Köpa valp, tips & råd
  • Jaktgolden
  • Barnböcker, författare och illustratörer
  • Väcker era hundar uppmärksamhet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?