MH, BPH och MT tråden

Bukefalos 30 år!

Shieras:
IMG-3571.png

Hon är en väldigt nyfiken hund men där och då fanns det så mycket annat att kolla in och ett helt fält att springa runt på. 🤣 Skitrolig hund att träna och umgås med, ju högre och vingligare saker man kan klättra på desto bättre.

Alpinas:
IMG-3572.png

Efter skramlet så gick hon och satte sig bakom husse och ville åka hem. 🫣 Underlaget var skitäckligt och hon är väldigt underlagskänslig i vardagen men där ”löser” hon det så man märker sällan av det. Överlag en känslig själ som vill ha koll på allt och alla.

Den lilla har inte gjort BPH men hade varit kul att gå med henne fast hon är vuxen.

Jag gjorde mitt livs första BPH 2015 med min engelskfödda tik Gaia. Hon var då 2,5 år (idag är hon 13,5 år). Min man filmade det hela, vilket är kul att titta på i efterhand. Här är filmen.
Skärmavbild 2026-04-28 kl. 10.18.33.webp

Här är BPH för min äldste engelske springer spaniel. Han är, som synes, översocial, även med spanielmått mätt och älskar människor och uppmärksamhet. Han gick glatt med den som kom fram och tog honom i kopplet utan att ens titta efter mig.

1777375526451.webp

Inte så mycket som bekom honom :D
Nej, han är en glad och social kille som egentligen bara ogillar att åka bil… han var dessutom en av få whippet den dagen som kom tillbaka med leksaken nästan direkt. Vi fick veta när vi kom dit att de var lite försenade “för att det hade tagit lite tid att få tag i vissa hundar igen när de fått en leksak”. Dunit drog ett varv, sen kom han och lämnade leksaken i min hand när jag bad honom. :D

Här är Hudsons BPH. Han behöver lite tid att värma upp till folk och tycker det är jobbigt att bli hanterad av främlingar, men leka kan han alltid. Skällde ut den närmande personen när den hade kommit för nära enligt honom. Tycker att det är en rättvis beskrivning av honom, men han fick 3 i trygg på skottet men jag har aldrig upplevt honom som skotträdd men det kan ju vara kopplat till allt innan.
Screenshot 2026-04-28 212953.webp

Kan vi ha en sådan här tråd? Den förra låstes för en evighet sedan och det har inte dykt upp fler mig veterligen. Jag kan väl inte vara den enda som tycker det är intressant med dessa beskrivningar och tester :D

Ös gärna på med protokoll och videos på era hundar, och annat som hör till. Ställ gärna frågor i tråden om ni undrar något. Jag vet att jag kommer göra det :p
Vi gjorde BPH på vår jaktlabbetik i helgen som gick. Första gången för oss och jag ska väl erkänna att jag inte alls har koll på det här, men det var kul att göra något nytt tillsammans och vår underbara Semlan tyckte det mesta var helfestligt. Som allt annat i livet också för den delen. Vilar inga sorger över den härliga hunden direkt. :D💛 När "hemska gubben" kom gående var hon helt ointresserad och pysslade med helt andra saker, som att flörta med den stora publiken, lukta runt där maten legat tidigare och tja, göra det mesta annat efter att hon slängt en blick och konstaterat att märkliga farbröder är minsann inget hon bryr sig om eller som väcker intresse.

Roligast var den närmast hysteriska matreaktionen där hon inte kunde släppa att hon inte kom in i sista burken utan till slut lade sig på den och rullade över... 😅

https://hundar.skk.se/avelsdata/Flikar.aspx?sida=Hund_info&id=3800061

Spindel.webp

Vi gjorde BPH på vår jaktlabbetik i helgen som gick. Första gången för oss och jag ska väl erkänna att jag inte alls har koll på det här, men det var kul att göra något nytt tillsammans och vår underbara Semlan tyckte det mesta var helfestligt. Som allt annat i livet också för den delen. Vilar inga sorger över den härliga hunden direkt. :D💛 När "hemska gubben" kom gående var hon helt ointresserad och pysslade med helt andra saker, som att flörta med den stora publiken, lukta runt där maten legat tidigare och tja, göra det mesta annat efter att hon slängt en blick och konstaterat att märkliga farbröder är minsann inget hon bryr sig om eller som väcker intresse.

Roligast var den närmast hysteriska matreaktionen där hon inte kunde släppa att hon inte kom in i sista burken utan till slut lade sig på den och rullade över... 😅

https://hundar.skk.se/avelsdata/Flikar.aspx?sida=Hund_info&id=3800061

Visa bifogad fil 184619

Med den pappan ska det väl inte bli annat :D
Den kullen verkar ha blivit väldigt bra!

Med den pappan ska det väl inte bli annat :D
Den kullen verkar ha blivit väldigt bra!
Haha så kanske det är… :D Jag är ju inte alls insatt i varken avel eller träning men vi är Väldigt nöjda med vår tjejja. Med på allt, hög energi, alltid lika pepp och glad och trygg. Dessutom väldig bra med andra hundar vilket är skönt pga behov av hunddagis några dagar i veckan. De andra verkar också mycket trevliga! 💛💛💛

Haha så kanske det är… :D Jag är ju inte alls insatt i varken avel eller träning men vi är Väldigt nöjda med vår tjejja. Med på allt, hög energi, alltid lika pepp och glad och trygg. Dessutom väldig bra med andra hundar vilket är skönt pga behov av hunddagis några dagar i veckan. De andra verkar också mycket trevliga! 💛💛💛

Jag har bara träffat en bror till din, men han var supertrevlig (som en jaktlabrador ska vara!) och ägaren är också väldigt nöjd.

Jag har sett din tiks pappa sedan han föddes, och jag gillar honom verkligen.
Jag har parat min tik med en farbror till din och känner just de linjerna väl, och tycker väldigt mycket om dem :)

Jag har bara träffat en bror till din, men han var supertrevlig (som en jaktlabrador ska vara!) och ägaren är också väldigt nöjd.

Jag har sett din tiks pappa sedan han föddes, och jag gillar honom verkligen.
Jag har parat min tik med en farbror till din och känner just de linjerna väl, och tycker väldigt mycket om dem :)
Vad roligt! Vi kunde inte vara mer nöjda och börjar redan fundera på om vi ska sikta på att köpa valp nästa vår/sommar igen och ha två. Vi har givetvis älskat alla våra hundar genom åren men valet av jaktlabrador och turen att få den här fina individen med fin röntgen osv har verkligen fallit väldigt väl ut. Kunde inte bett om mer. Vi har en del lydnad att jobba på, särskilt vad gäller "stå still och vänta"-delen, men för det som är viktigt för oss på riktigt (som skottfasthet, trygghet i att lämnas ensam både hemma och i husvagn, på hotellrum osv, glädje och lätthet att hänga med i längdspår, på löpturer och vid bad, trygghet med andra hundar och med barn osv )så kunde vi inte önskat oss ngt mer alls. Hoppas din kull faller minst lika väl ut! 💛

Bjuder på Lystras, hon är absolut ingen social hund med främlingar men har ett trevligt bemötande mot främmande än i regel rasen kan ha.
Sedan är det ju en ras som ska vara reserverad, men utan sociala rädslor.
Rent generellt är hon en självsäker liten hund, hanterar situationer bra och har bra avreaktioner.
Jag är nöjd, hon en trevlig liten sällskapshund som är lite ur ramen för rasen vilket inte gör mig något. 😊
1000007224.webp

Spocks BPH..

Upptäckte där och då att han inte tar "belöning" (kampar) utan jobb innan 😅. Han har jättebra kamp och nu försöker vi också leka för lekandets skull vilket jag missat och border collies fastnar ju lätt i mönster.

Screenshot_20260428_221642_Samsung Internet.webp

Det är exakt det man gör. Man står stilla med hunden i kopplet. Man rör inte på sig och pratar inte med hunden. I 5 minuter tror jag det är.
Man kan säga att min hund som fick en femma är rätt dålig på att stå still 😂 Jag och beskrivarna fick hålla sig för skratt. Men, hon är superbra i vardagen ändå. Inga problem att slappna av på t-banan, på restaurang osv.
Haha ok. Tack för förklaringen! Hehe skulle jag göra det momentet med Otis (9 mån) nu så skulle han titta på mig, tänka jaha matte chillar och "begär" inget just nu, då kan jag roa mig med att GRÄVA! Han älskar tyvärr att gräva, det finns tydligen så mkt kul man kan rota fram i marken :cautious:

Det är exakt det man gör. Man står stilla med hunden i kopplet. Man rör inte på sig och pratar inte med hunden. I 5 minuter tror jag det är.
Man kan säga att min hund som fick en femma är rätt dålig på att stå still 😂 Jag och beskrivarna fick hålla sig för skratt. Men, hon är superbra i vardagen ändå. Inga problem att slappna av på t-banan, på restaurang osv.
3, tack och lov.
Dödstråkigt 😅

Dunit, whippet, gjorde BPH när han var 3 år 10 månader. Han hade jättekul. :)

Visa bifogad fil 184584
Chefen har en whippet som får vara kontorshund och alltså, vilken trevlig hund! Är övertygad om att hon skulle få ett liknande resultat. Hon vill säga hej och älskar klappar, skäller nästan inget men pratar lite ibland och kommer bra överens med andra hundar - det verkar roligt med en sån problemfri hund! :up:

Chefen har en whippet som får vara kontorshund och alltså, vilken trevlig hund! Är övertygad om att hon skulle få ett liknande resultat. Hon vill säga hej och älskar klappar, skäller nästan inget men pratar lite ibland och kommer bra överens med andra hundar - det verkar roligt med en sån problemfri hund! :up:
Min frus whippet som tyvärr inte finns längre (blev 14 år) gjorde ett så himla fint MH som många brukshundägare skulle bli avis på.
Det enda är det där med problemen att åka bil, men det testas ju inte på varken MH eller BPH 😄

Liknande trådar

• Köpa valp, tips & råd
  • Jaktgolden
  • Barnböcker, författare och illustratörer
  • Väcker era hundar uppmärksamhet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat