MH, BPH och MT tråden

Bukefalos 30 år!

Winters MH. Han är väldigt mycket boxer kan man säga. Lite socialt osäker i hantering, som han döljer med att bli hoppig och klängig. Spöken var ganska farliga, men han tog sig fram bra ändå.

Gjorde senare ett fint MT med 486 poäng, hans största svaghet var att han inte anpassar intensiteten i förhållande till retningen. Finns film på hur jag åker som en vante fram till dumpen innan den dragits upp och när den väl dras upp så pausar han kanske en mikrosekund innan han far hela vägen fram. Släden, som ger motsvarande hotbild till spökena, var noll problem när han fått växa på sig lite till.

Skärmbild 2026-04-29 215443.webp

Halvbrorsan Lancelot. Mycket är likt, också väldigt mycket boxer. Mer balanserad i det sociala, bättre gripanden på lilla jakten. Samma supersnabba avreaktioner på dumpe och skrammel. Men oj vad spökena var hemska, han tog sig inte fram inom tiden. Skakade dock av sig det direkt efteråt och kampade fint och hade noll problem med skotten.

Han har också gjort MT, med 239 poäng (systembyte mellan honom och Winter, förut var det max 600 och nu är det max 300). Inte riktigt lika modig på släden och sämre jakt än på MH:et (trasig hare innebar att vi fick ha springande figurant istället), men i övrigt mycket fint. Bättre anpassning av intensiteten.

Skärmbild 2026-04-29 215513.webp

Tays BPH, han är skvättigare än Spock och reagerar innan han tänker. Har högre integritet och har inte varit så glad I främmande. Tog med en boll som egen leksak så av naturliga skäl blev der inte så mycket dragkamp 😅. Sen behåller han ändå gärna leksaker för sig själv om man släppt dem.

Screenshot_20260428_221610_Samsung Internet.webp

Min frus whippet som tyvärr inte finns längre (blev 14 år) gjorde ett så himla fint MH som många brukshundägare skulle bli avis på.
Det enda är det där med problemen att åka bil, men det testas ju inte på varken MH eller BPH 😄
Nä alltså det där är ju himla tråkigt, först var det bara Dunit, han har aldrig gillat att åka bil, medan Bayli åkt utan minsta problem, han har varit med nere i Frankrike och alltså åkt hundratals mil helt avslappnat, sovit mesta tiden men så plötsligt, i höstas, vid typ dryg 2,5 års ålder, började han också stressa. Så konstigt och väldigt synd och man hör det lite då och då från whippetägare och det verkar inte spela nån roll vilka linjer heller; har hört det från både de med utpräglade kapplöpningsavlade och de med mer utställningsavlade, ofta de som har flera stycken så har de en som inte gillar att åka bil.

Skulle säga att det är enda nackdelen med rasen för min del, i övrigt är det fantastiska hundar.

Nä alltså det där är ju himla tråkigt, först var det bara Dunit, han har aldrig gillat att åka bil, medan Bayli åkt utan minsta problem, han har varit med nere i Frankrike och alltså åkt hundratals mil helt avslappnat, sovit mesta tiden men så plötsligt, i höstas, vid typ dryg 2,5 års ålder, började han också stressa. Så konstigt och väldigt synd och man hör det lite då och då från whippetägare och det verkar inte spela nån roll vilka linjer heller; har hört det från både de med utpräglade kapplöpningsavlade och de med mer utställningsavlade, ofta de som har flera stycken så har de en som inte gillar att åka bil.

Skulle säga att det är enda nackdelen med rasen för min del, i övrigt är det fantastiska hundar.
Jag håller med, ett utbrett problem inom rasen. Dante hade inte heller några problem med bilåkning de första åren utan det kom efter ungefär 3 år. Men så är det ju ofta med olika typer av rädslor även om jag vet whippets som haft problem från första början också.

Jag håller med, ett utbrett problem inom rasen. Dante hade inte heller några problem med bilåkning de första åren utan det kom efter ungefär 3 år. Men så är det ju ofta med olika typer av rädslor även om jag vet whippets som haft problem från första början också.
Mammas kromfohrländer fick skotträdsla när hon var 2-3 år gammal. Vad är det som gör att vissa rädslor dyker upp först när hundarna är vuxna? :confused:

Mammas kromfohrländer fick skotträdsla när hon var 2-3 år gammal. Vad är det som gör att vissa rädslor dyker upp först när hundarna är vuxna? :confused:

Ibland kan det ju vara otur eller trauma, hunden råkar vara med om något riktigt obehagligt samtidigt som ett skott/ljud går av och de förknippar det med det. Skulle säga att det ska till rejäl otur men att det det kan ju hända.

Sen en av våra hundar när jag var ung fick en smällare under magen som snorungar kastade mot oss ute och efter det vart han skotträdd från att ha varit obrydd.

Sen kan det ju utvecklas hos en känsligare individ ändå tänker jag..

Jag vet inte vad det är som gör det men att de tär väldigt vanligt just med skotträdsla att det blir värre med åren och sällan märks de första. Och det beror oftast INTE på något trauma eller enskild händelse med raketer/smällare utan det är en genetisk rädsla som finns där.
Det är ytterst sällan en mentalt stabil hund blir skrämd för resten av livet av en enda händelse.

Jag vet inte vad det är som gör det men att de tär väldigt vanligt just med skotträdsla att det blir värre med åren och sällan märks de första. Och det beror oftast INTE på något trauma eller enskild händelse med raketer/smällare utan det är en genetisk rädsla som finns där.
Det är ytterst sällan en mentalt stabil hund blir skrämd för resten av livet av en enda händelse.
Jag tror 100% att det är genetisk rädsla hos den här kromisen, men minns så väl att hennes första nyårsafton så satt hon i soffan med oss alla andra medan det smällde vilket jag tyckte bådade gott. Så är det verkligen inte numera.
Känns bara lite märkligt att man inte ser det (eller så kanske jag missade det?) när de är små, hur ska man då veta att man väljer "rätt" unghund/valp om man vill se till att inte köpa på sig en skotträdd hund igen 🤔

Jag tror 100% att det är genetisk rädsla hos den här kromisen, men minns så väl att hennes första nyårsafton så satt hon i soffan med oss alla andra medan det smällde vilket jag tyckte bådade gott. Så är det verkligen inte numera.
Känns bara lite märkligt att man inte ser det (eller så kanske jag missade det?) när de är små, hur ska man då veta att man väljer "rätt" unghund/valp om man vill se till att inte köpa på sig en skotträdd hund igen 🤔
Man köper från MH eller BPH-beskrivna föräldrar (och gärna även att deras syskon, föräldrar osv är beskrivna) med godkänt skott och inga andra rädslor. Inte svårare än så!

Man köper från MH eller BPH-beskrivna föräldrar (och gärna även att deras syskon, föräldrar osv är beskrivna) med godkänt skott och inga andra rädslor. Inte svårare än så!
Men om rädslorna inte dyker upp förrän vid 2-3-4 års ålder så hjälper ju inte det?
Åtminstone MH görs ju runt 1 år. BPH kanske är annorlunda? Jag har brukshundar så inte koll på BPH.

Jag upplever att de hundarna ändå får typ 3 på skott och sen nästa nyår reagerar de plötsligt.
Ok, så kan det ju vara, men jag skulle inte lita på att alla med rädslor i genetiken upptäcks på MH/BPH.

Så förutom att kolla MH/BPH, vilket jag tycker alla borde göra och undvika de som inte använder sig av något, vill jag gärna få möjlighet att prata med personer som har vuxna hundar från aktuella linjer. Vill inte uppfödaren förmedla någon referens skulle jag bli väldigt misstänksam.

Ok, så kan det ju vara, men jag skulle inte lita på att alla med rädslor i genetiken upptäcks på MH/BPH.

Så förutom att kolla MH/BPH, vilket jag tycker alla borde göra och undvika de som inte använder sig av något, vill jag gärna få möjlighet att prata med personer som har vuxna hundar från aktuella linjer. Vill inte uppfödaren förmedla någon referens skulle jag bli väldigt misstänksam.
Absolut, jag håller helt med dig!

Men om rädslorna inte dyker upp förrän vid 2-3-4 års ålder så hjälper ju inte det?
Åtminstone MH görs ju runt 1 år. BPH kanske är annorlunda? Jag har brukshundar så inte koll på BPH.

För brukshundar kan man ju kolla på MT också. Den görs ofta mellan 2-4 år och hundarna belastas lite mer. Tyvärr så är det få som gör det in vissa raser.

Man kan ju även kolla på bruksprov där platsliggning med skott ingår i alla klassar efter apellen. Vet att en del hundar ligger trots att de är berörda men de flesta vill nog inte lägga en berörd hund.

Men det är helt klart klurigt att många hundar som verkar orädda på MH kan utveckla rädslor med åren. Min första kelpie var en av dem. Efter det har jag lagt mer vikt på att fråga om vuxna släktingar, MT-resultat och bruksmeriter.

Min collie sitt MH. Avbrutit.

1a.Kontakt hälsning : 3
1b.Kontakt samarb. : 3
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust : 1
2b.Lek 1 gripande : 1
2c.Lek 1 grip/dragk : 1
3a 1.Förföljande : 2
3a 2.Förföljande : 1
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 1
4.Aktivitet : 4