Midsommardilemma

Jag har lovat en kompis att vara med henne på midsommar.
Hon kommer dricka. Och hon har även inget emot att jag dricker... vilket jag egentligen inte vill, men funderade på göra eftersom det blir roligare...

Hon är nybliven singel och har lite dykt upp som gubben i lådan igen efter att ha "försvunnit". Jag är väl den enda singelkompisen hon har nu gissar jag.

Min bästis med familj ska ha nyktert häng hemma hos dom fick jag veta idag. Och jag skulle så mycket hellre vara med dom...

Men jag känner mig skitdum om jag ställer in med kompis1.
Kompis1 går även på fester med okänt folk nu, dejtar olika killar osv vilket jag tycker är fel iom corona, vilket jag hade kunnat dra upp..

Men ja jag har lite huvudbry.
 

Fast då säger väl vännen det. Att det kanske inte är så smart att åka med på ett stort party med alkohol?

Det handlade ju över huvud taget inte om nåt party. Men det är struntsamma, för mig är mina vänners välmående mycket viktigare än att man ska hålla vad man lovar alltid. Det är ju helt bisarrt att man ska sätta en sån grej framför sin egen nykterhet, som att nån hade sagt "vadå du kan inte skjutsa mig för att du brutit armen? du har ju lovat"
 
Det handlade ju över huvud taget inte om nåt party. Men det är struntsamma, för mig är mina vänners välmående mycket viktigare än att man ska hålla vad man lovar alltid. Det är ju helt bisarrt att man ska sätta en sån grej framför sin egen nykterhet, som att nån hade sagt "vadå du kan inte skjutsa mig för att du brutit armen? du har ju lovat"
Fast en olycka är väl knappast man planerar, sluta vara så barnslig.
 
Det handlade ju över huvud taget inte om nåt party. Men det är struntsamma, för mig är mina vänners välmående mycket viktigare än att man ska hålla vad man lovar alltid. Det är ju helt bisarrt att man ska sätta en sån grej framför sin egen nykterhet, som att nån hade sagt "vadå du kan inte skjutsa mig för att du brutit armen? du har ju lovat"
Är man vänner på riktigt så kan man komma överens om vad man ska göra och göra något lämpligt vilket ser ut som TS lyckats få till. Och som jag skrivit tidigare så är väl frågan snarare om man vill fortsätta att umgås med personen.

Kommer en av dina vänner fram till att det inte går att umgås med dig utan att hen riskerar att börja dricka igen så är det dags att säga upp bekantskapen. TS och hennes kompis verkar att ha kommit fram till ett alternativt firande utan alkohol.
 
Update!
Hon kunde vara nykter :) vi kommer käka middag och hänga.
Känns bra ändå 😊
Är hon såpass med på banan att hon inte kommer att plocka fram vinpavan när det är dags att sitta till bords också? I så fall låter det ju toppen!
Att tacka nej om du inte helt och hållet litar på att ni inte har "dåligt inflytande" på varandra under kvällen är absolut inget svek, faktiskt. Personligen bryr jag mig betydligt mer om mina vänners hälsa än ett midsommmarfirande. :heart
 
Gjorde dessutom en tankevurpa och kände att midsommar var imorgon, den tjugoförsta, men det är ju inte förrän på Fredag. Jösses, det är väl ändå helt legit att ändra planer nästan en hel vecka i förväg? Det är gott om tid tycker jag, vad som helst kan ju hända.
 
Är hon såpass med på banan att hon inte kommer att plocka fram vinpavan när det är dags att sitta till bords också? I så fall låter det ju toppen!
Att tacka nej om du inte helt och hållet litar på att ni inte har "dåligt inflytande" på varandra under kvällen är absolut inget svek, faktiskt. Personligen bryr jag mig betydligt mer om mina vänners hälsa än ett midsommmarfirande. :heart

Jo, hon kommer inte ta med överhuvudtaget 😊
 
Nej det står "Och hon har även inget emot att jag dricker... vilket jag egentligen inte vill, men funderade på göra eftersom det blir roligare..."

Ingen av mina kompisar har något emot att jag dricker vad jag vet och jag kommer att konsumera alkohol till midsommar. Det gör jag ibland men Mig veterligt tillhör det vanliga att folk inte har något emot att folk konsumerar alkohol. Den meningen har bara en laddad betydelse om man vet att någon har problem med alkoholen vilket jag inte hade en aning om.

Den springande punkten här är att det inte framgår att TS är alkoholist. Vet man om det så går det lätt att läsa in det mellan raderna, vet man inte om det så framgår det inte. Det är ingen ovanlig situation att tycka det blir roligt men alkohol men av en eller annan anledning vilja undvika det.
Det här är en dagbokstråd, ingen diskussionstråd. TS har ingen skyldighet att skriva ut exakt alla detaljer på det sätt som du tycker är lämpligt, och du måste inte heller läsa/svara.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp