Midsommardilemma

Jag har lovat en kompis att vara med henne på midsommar.
Hon kommer dricka. Och hon har även inget emot att jag dricker... vilket jag egentligen inte vill, men funderade på göra eftersom det blir roligare...

Hon är nybliven singel och har lite dykt upp som gubben i lådan igen efter att ha "försvunnit". Jag är väl den enda singelkompisen hon har nu gissar jag.

Min bästis med familj ska ha nyktert häng hemma hos dom fick jag veta idag. Och jag skulle så mycket hellre vara med dom...

Men jag känner mig skitdum om jag ställer in med kompis1.
Kompis1 går även på fester med okänt folk nu, dejtar olika killar osv vilket jag tycker är fel iom corona, vilket jag hade kunnat dra upp..

Men ja jag har lite huvudbry.
 

Vi har även planerat in att ha vinkväll tidigare, faktiskt fredagen då jag fick återfallet.
Jag ställde ju dock in det då jag inte var sugen (vilket jag ju senare blev ändå 😅 )

Samtidigt skriver hon hur stolt hon är över att jag då hade varit nykter 3 veckor osv. Det blir som lite dubbelt.
Vilken skitkompis rent ut sagt! Och nu diverse du, men sen då? Är hon någon det är värt du offrar dig själv för? Låter ju inte så alls tycker jag. Hängt med bästis.
 
Vilken skitkompis rent ut sagt! Och nu diverse du, men sen då? Är hon någon det är värt du offrar dig själv för? Låter ju inte så alls tycker jag. Hängt med bästis.

Nej jag vet. Jag är kass på säga ifrån... men vi har varit kompisar i 10 år, jag har inte jättelätt att släppa taget.
 
Jag har ingen koll på TS historia och var framgår det att singelkompisen har koll på det?

Det står i trådstarten att kompisen "har heller inget emot att ts dricker" när hon dricker. Jag kommenterade det - den raden lät för mig som att kompisen vet (annars skulle väl kompisen inte ha nån åsikt öht i frågan, eftersom det i starten framgår att kompisen själv ska dricka vid tillfället), och ts bekräftade då att kompisen vet.

Det framgår också av trådstarten att det ska drickas alkohol och att ts inte vill dricka, men ändå funderar på att göra det med kompisen för att det blir roligare då. Bara det att en inte vill dricka - att en känner nån form av olust inför det, borde egentligen räcka.

Är en medveten om att den en vill umgås med är alkolist, då föreslår en inte ens ett firande som innefattar alkohol. Om en är en kompis och på riktigt bryr sig. I mina ögon. Och när ens kompis börjar prata om att hen funderar på att haka på och dricka ändå, så bör en kompis säga något - inte uppmuntra till det ("det är okej med mig om du också dricker" är absolut inte rätt sak att säga i det läget..det borde vara självklart.).
 
Det står i trådstarten att kompisen "har heller inget emot att ts dricker" när hon dricker. Jag kommenterade det - den raden lät för mig som att kompisen vet (annars skulle väl kompisen inte ha nån åsikt öht i frågan, eftersom det i starten framgår att kompisen själv ska dricka vid tillfället), och ts bekräftade då att kompisen vet.

Det framgår också av trådstarten att det ska drickas alkohol och att ts inte vill dricka, men ändå funderar på att göra det med kompisen för att det blir roligare då. Bara det att en inte vill dricka - att en känner nån form av olust inför det, borde egentligen räcka.

Är en medveten om att den en vill umgås med är alkolist, då föreslår en inte ens ett firande som innefattar alkohol. Om en är en kompis och på riktigt bryr sig. I mina ögon. Och när ens kompis börjar prata om att hen funderar på att haka på och dricka ändå, så bör en kompis säga något - inte uppmuntra till det ("det är okej med mig om du också dricker" är absolut inte rätt sak att säga i det läget..det borde vara självklart.).

Nej det står "Och hon har även inget emot att jag dricker... vilket jag egentligen inte vill, men funderade på göra eftersom det blir roligare..."

Ingen av mina kompisar har något emot att jag dricker vad jag vet och jag kommer att konsumera alkohol till midsommar. Det gör jag ibland men Mig veterligt tillhör det vanliga att folk inte har något emot att folk konsumerar alkohol. Den meningen har bara en laddad betydelse om man vet att någon har problem med alkoholen vilket jag inte hade en aning om.

Den springande punkten här är att det inte framgår att TS är alkoholist. Vet man om det så går det lätt att läsa in det mellan raderna, vet man inte om det så framgår det inte. Det är ingen ovanlig situation att tycka det blir roligt men alkohol men av en eller annan anledning vilja undvika det.
 
@pepp Jag tycker att det låter som att du och kompisen behöver ha ett snack om hur hon beter sig gentemot dig. Med tanke på drickandet, alltså. Du vill ju vara nykter, och det borde hon stötta aktivt om ni är kompisar. Alltså se till att ni inte dricker ihop eller planerar vinkvällar, tex. Säga nej om du pratar om att dricka, föreslå andra sätt ni kan umgås på, och så. Det är väldigt lätt att säga ja i stunden om suget slår till, fast du egentligen inte vill dricka.

Igen, bara en reflektion utifrån tråden. :heart
 
Jag har lovat en kompis att vara med henne på midsommar.
Hon kommer dricka. Och hon har även inget emot att jag dricker... vilket jag egentligen inte vill, men funderade på göra eftersom det blir roligare...

Hon är nybliven singel och har lite dykt upp som gubben i lådan igen efter att ha "försvunnit". Jag är väl den enda singelkompisen hon har nu gissar jag.

Min bästis med familj ska ha nyktert häng hemma hos dom fick jag veta idag. Och jag skulle så mycket hellre vara med dom...

Men jag känner mig skitdum om jag ställer in med kompis1.
Kompis1 går även på fester med okänt folk nu, dejtar olika killar osv vilket jag tycker är fel iom corona, vilket jag hade kunnat dra upp..

Men ja jag har lite huvudbry.
Har man lovat så håller man det löftet.
 
@pepp Jag tycker att det låter som att du och kompisen behöver ha ett snack om hur hon beter sig gentemot dig. Med tanke på drickandet, alltså. Du vill ju vara nykter, och det borde hon stötta aktivt om ni är kompisar. Alltså se till att ni inte dricker ihop eller planerar vinkvällar, tex. Säga nej om du pratar om att dricka, föreslå andra sätt ni kan umgås på, och så. Det är väldigt lätt att säga ja i stunden om suget slår till, fast du egentligen inte vill dricka.

Igen, bara en reflektion utifrån tråden. :heart

Jo jag ska försöka ta tag i det!
Det är jättebra att du/ni tar upp det så jag får en spark i arslet 😊
 
Man kan behöva ställa in planer trots att man "lovat". Det finns många olika skäl men att löftet nästan helt säkert innebär ett återfall med allt vad det innebär och medför är absolut skäl nog att göra andra planer.
Helt ärligt, om en vän inte hade kunnat ta att "jag är ledsen men jag insåg att det inte är en bra idé för mig att vara bland alkoholpositiva människor som dessutom dricker på den här sortens högtider, risken att jag trillar dit igen är alldeles för stor" så hade vi inte behövt fortsätta vara vänner. Såklart ska man ställa upp för varandra osv men det kan inte bli på bekostnad av en själv, på obestämd framtid framöver.
 
Om min vän hade känt sig tvingad att hänga med mig för att "hon faktiskt har lovat" när det innebar risk för hennes fortsatta hälsa och nykterhet då hade jag ärligt talat känt mig som en totalt värdelös vän.
Fast då säger väl vännen det. Att det kanske inte är så smart att åka med på ett stort party med alkohol?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp