Midsommardilemma

Jag har lovat en kompis att vara med henne på midsommar.
Hon kommer dricka. Och hon har även inget emot att jag dricker... vilket jag egentligen inte vill, men funderade på göra eftersom det blir roligare...

Hon är nybliven singel och har lite dykt upp som gubben i lådan igen efter att ha "försvunnit". Jag är väl den enda singelkompisen hon har nu gissar jag.

Min bästis med familj ska ha nyktert häng hemma hos dom fick jag veta idag. Och jag skulle så mycket hellre vara med dom...

Men jag känner mig skitdum om jag ställer in med kompis1.
Kompis1 går även på fester med okänt folk nu, dejtar olika killar osv vilket jag tycker är fel iom corona, vilket jag hade kunnat dra upp..

Men ja jag har lite huvudbry.
 

Det är direkt elakt att ställa in firandet med din kompis när du lovat för att det dykt upp något bättre, det är riktigt dålig stil och dessutom mindre än en vecka före. Klart du kan ta upp och diskutera det om tror att din vän kan hitta ett alternativ så det ordnar sig till det bästa. Jag utgår från att du inte fått reda på att din singelkompis umgås med andra den senaste vecka och att dina alkoholproblem inte dykt upp den senaste veckan. Däremot ska du givetvis inte dricka alkohol om du inte vill.

Tänk efter före nästa gång och låt bli att stämma träff med någon du inte riktigt vill umgås med så du slipper dilemmat att ställa in om det dyker upp något bättre.
Jag tycker du har fel. Det finns olika situationer där jag skulle tänka som du, men just nu är det viktigaste inte att vara duktig mot andra utan att försöka ta ansvar över sitt eget mående. Den andra kompisen är ju inte direkt schysst så jag tycker inte synd om henne alls faktiskt.
 
Jag tycker du har fel. Det finns olika situationer där jag skulle tänka som du, men just nu är det viktigaste inte att vara duktig mot andra utan att försöka ta ansvar över sitt eget mående. Den andra kompisen är ju inte direkt schysst så jag tycker inte synd om henne alls faktiskt.
På vilket vis är den andra kompisen inte schysst?

Tycker du det är okej att dissa andra med kort varsel om det dyker upp något bättre? Vad jag förstår så hade TS inte en tanke på att inte fira med singelkompisen fram tills hon fick ett annat alternativ.
 
Jag tycker du har fel. Det finns olika situationer där jag skulle tänka som du, men just nu är det viktigaste inte att vara duktig mot andra utan att försöka ta ansvar över sitt eget mående. Den andra kompisen är ju inte direkt schysst så jag tycker inte synd om henne alls faktiskt.
Jag håller med! Det är ju lite skillnad på att ställa in bara för att man hittat ngt roligare och att ställa in för att man kommit fram till att man bör välja annat och hålla sig nykter.
Jag hade aldrig lobbat för att en vän som försöker hålla sig nykter och har problem med alkohol skulle dricka. Redan där tycker jag den här personen är ego. Och då känns det inte fel att avboka en v innan.
Oavsett om det ledde till att jag då satt själv hade det här varit ett av de skäl som faktiskt gör det både ok och bra. Vill man inte sitta själv hade iaf jag kunnat erbjuda nyktert häng isf.
Att tycka att det är viktigare att dricka än att ens polare klarar av att hålla sig nykter känns som en rätt märklig prioritering i min värld.
 
Du ska utan tvekan vara med bästisen! Om det är ett alternativ så kanske du skulle kunna bjuda med den drickande kompisen dit? Det är helt ok att ångra sig, och förstår hon inte varför så är hon nog ingen du vill umgås med ändå. Oerhört respektlöst att bara "utnyttja" dig som drickarkompis med tanke på din situation tycker jag. Det är ändå ett par dagar kvar till midsommar och ger du henne chansen att ändå följa med dig till de andra så tycker inte jag att det är oschysst alls, även om det för vänskapens skull såklart vore bäst att du aldrig sagt ja till att fira med henne från första början. Annars så kan du ju också bara förklara att du vill hålla dig nykter, och vill att hon också gör det. Då får hon ju själv välja om hon vill hänga med dig utan att dricka eller om hon vill vara med någon annan.
 
Fair enough. Jag skulle inte prioritera någon som mer eller mindre medvetet triggar/uppmuntrar ett beroende/missbruk. Kompisen vet om att ts är alkolist men uppmuntrar henne till att dricka alkohol ändå..
Jag har ingen koll på TS historia och var framgår det att singelkompisen har koll på det?
 
Jag vet inget om Pepps historia, men det är väl något man ska tänka på innan man överhuvudtaget väljer att stämma träff med någon på midsommarafton och inte när man får ett alternativ.
Om du är vän med någon som är sjuk (depression, alkoholproblem, cancer, fibromyalgi, you name it) så får du räkna med att saker kan ställas in med kort varsel. Kan du inte det ska du inte vara vän med personen. Och är du ett sånt arsle att du aktivt föreslår alkohol till någon som har alkoholproblem bör du kanske inte ha vänner alls.
 
Om du är vän med någon som är sjuk (depression, alkoholproblem, cancer, fibromyalgi, you name it) så får du räkna med att saker kan ställas in med kort varsel. Kan du inte det ska du inte vara vän med personen. Och är du ett sånt arsle att du aktivt föreslår alkohol till någon som har alkoholproblem bör du kanske inte ha vänner alls.
Fast nu handlar trådstarten som jag svarade på om att dissa en kompis för att ett bättre erbjudande dykt upp, inte pga sjukdom, depression etc. Det är det jag svarar utifrån inte en massa info som inte finns i tråden.
 
Fast nu handlar trådstarten som jag svarade på om att dissa en kompis för att ett bättre erbjudande dykt upp, inte pga sjukdom, depression etc. Det är det jag svarar utifrån inte en massa info som inte finns i tråden.
Ett bättre erbjudande för personens mående, inte att förglömma. Det står tydligt i TS; och är du vän med någon bryr du dig om hur de mår, mer än om hur kul du själv har på midsommar.
 
Ett bättre erbjudande för personens mående, inte att förglömma. Det står tydligt i TS; och är du vän med någon bryr du dig om hur de mår, mer än om hur kul du själv har på midsommar.
Ja det har framgått senare att TS är alkoholist och i så fall bör hon säga upp bekantskapen helt med folk som försöker locka henne till att dricka, men det är för mig en helt annan fråga än det som ställdes i trådstarten. där såg jag en fråga om det var okej att dissa en vän för att man fått ett bättre erbjudande.


Jag antar att du inte normalt anser att man ska ställa in för att man får något roligare att göra.
 
Fast infon finns i tråden och fanns där innan du skrev ditt inlägg. Bra att läsa innan man går till angrepp såsom du gjorde.
Jag lusläste inte tråden innan jag svarade utan svarade på trådstarten. Och nej jag har inte gått till angrepp. Jag tycker fortfarande det är fel att dumpa folk för att man får något bättre att göra, här finns det uppenbarligen andra orsaker, men då kanske man inte alls ska umgås med personen alldeles oavsett om man har något alternativ.
 
Jag tycker också att du helt utan dåligt samvete kan välja att vara med den nyktra kompisen. Om den andra personen är en riktig vän borde den förstå (men då skulle den ju inte vara positivt inställd till att du dricker, så..).

Men om det känns fruktansvärt att ställa in och "svika" vännen, kan du inte föreslå att ni gör något annat då, bara ni två? Och självklart nyktert. Istället för att gå på fest kanske ha en mysig picknick eller grilla eller något sådant. Då är det upp till henne att avgöra om hon vill spendera midsommar med dig eller inte, och du behöver inte känna att du har svikit henne.

Men igen, med tanke på omständigheterna tycker jag absolut att du bara kan säga att du ångrat dig eftersom du vet att du kommer ha svårt att hålla dig nykter, och istället träffa den nyktra vännen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 113
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp