Bukefalos 28 år!

Migrän hos barn?

Ja, jag får kanske ta tag i det lite mer aktivt och försöka få bättre hjälp åt henne. Hon blir jättedålig på en gång. Spray måste jag fråga läkaren om, det låter praktiskt.
Funkar väldigt snabbt. Det brukar ta 10 minuter. Smakar väldigt illa, men det får man ta.
 
Min dotter har ofta problem med migrän. Hon har varit hos läkare och enligt läkaren kan migrän komma när barnen kommer in i puberteten. Hur vanligt är det egentligen? Kan det bli bättre med tiden eller kommer hon ha migrän resten av livet? Hon är bara 12 år.
Jag hade migrän som 7 åring.

Fick bland annat migrän av ost, så varje gång personalen gav mig ost på fritids innan skolan fick jag åka hem igen pga migränen.
 
Funkar väldigt snabbt. Det brukar ta 10 minuter. Smakar väldigt illa, men det får man ta.

Om det smakar illa så går det nog inte. Hon kräks av vitaminpiller om de smakar järn. Hon är väldigt sjåpig med smaker. Men jag ska ta upp det med läkaren och testa åtminstone om det går. Bättre än tabletter eftersom hon kräks direkt.
 
Om det smakar illa så går det nog inte. Hon kräks av vitaminpiller om de smakar järn. Hon är väldigt sjåpig med smaker. Men jag ska ta upp det med läkaren och testa åtminstone om det går. Bättre än tabletter eftersom hon kräks direkt.

De smakar inte illa om man låter bli att dra in/ner sprayen i näsan. Om hon andas genom munnen i några minuter efter sprayningen och ev. dricker något så smakar det alltså inget. Min sambo är likadan och det är hans val. Vill han hellre ha migrän så är det upp till honom. Varje människa gör de valen hen tycker känns bäst.

För min dotter har sprayen gjort en enorm skillnad i livskvalité. Nu kan hon ibland vara fit for fight redan dagen efter en migränattack och bara ha huvudvärk dagen efter. De neurologiska symptomen blir inte heller lika tydliga. Hon svimmar inte lika ofta heller om hon tar sprayen vid de allra första symptomen på att en attack är på gång. Sprayen är verkligen helt suverän.
 
Jag hade hormonell migrän under puberteten.. Började när jag var 12, fick sedan ungefär 1 anfall/halvår tills jag var 16. Efter det var det lugnt tills jag började med en ny typ av p-piller med relativt hög hormonhalt, då fick jag det varje månad. Efter att jag slutade med dem har jag inte haft ett enda anfall (är nog 4 år sedan). Så hon kan bli av med det när hormonnivåerna i kroppen stabiliserar sig :).
 
Mn son, 13år, fick sitt första anfall när han var 2 år. I förskoleåldern hade han anfall någon gång i veckan, nu någon gång i månaden. Paracetamol, cocacola( vidgar kärlen och kolsyran transporterar ut paracetamolet snabbare enl neurologen) och vila i mörkt rum. Förut kräktes han varje gång, nu har anfalllen ändrats så han fār en föraning innan och vi hinner ge medicin. Jättekänslig för ljud/ljus och framför allt väderväxlingar. Han har även låg stresströskel.

Akupunktur har varit suveränt för honom- han går på 8 behandlingar ganska tätt ( inom 2-3v) och får inte alls lika täta/svåra anfall. Effekten håller isig 2-3 månader. Vi har även rensat i kosten och jag tycker att han mår bättre när han inte äter så mycket gluten.

Migrän är skit:(

Cola och spaghetti och köttfärsås fungerade jättebra för mig!
 
Tänk, köttfärssås är en garanterad spya för mig ifall jag har migrän. Jag tål inte ens tanken på mat!
 
Jag fick migrän i samband med puberteten. Det höll i sig från 12-15års åldern.
Så jag antar att det hade med hormoner att göra. Fick ett anfall för 3 veckor sen. Det har jag inte haft sen jag var ca 15-16. Hoppas det bara var tillfälligt.
 
Fick också migrän som 12åring. Som 20-åring kom jag på att Diklofenak oftast hjälpte om jag hann ta det innan anfallet brutit ut. Fick ofta Aura som varning innan anfallen. Om jag "spänner huvudet" när jag stressar kan jag få migrän så jag har lärt mig att bli uppmärksam på att slappna av i ansiktet när jag stressar.
Bäst är såklart att undvika stress, men det går inte alltid.

Bettskena på natten har också hjälpt. Jag gnisslar tänder och biter ihop käkarna hårt på natten om jag är stressad och då blir det smärta i käken som sprider sig upp i huvudet och kan utlösa en attack.

Jag hade väldigt jobbiga anfall, ofta med aura och ibland med domningar i tungan. Och en smärta i huvudet som gjorde att jag inte kunde röra mig utan att det gjorde så ont att jag ville gråta, men var tvungen att försöka kontrollera gråten eftersom den gjorde smärtan värre. Dagen efter kände jag mig bakfull och sjuk. Lyckligtvis drabbades jag bara ett fåtal ggr om året.

Nu är jag 35 och det är så länge sedan jag hade ett anfall att jag inte ens minns när det var! Så det kan gå över!
 
Fick också migrän som 12åring. Som 20-åring kom jag på att Diklofenak oftast hjälpte om jag hann ta det innan anfallet brutit ut. Fick ofta Aura som varning innan anfallen. Om jag "spänner huvudet" när jag stressar kan jag få migrän så jag har lärt mig att bli uppmärksam på att slappna av i ansiktet när jag stressar.
Bäst är såklart att undvika stress, men det går inte alltid.

Bettskena på natten har också hjälpt. Jag gnisslar tänder och biter ihop käkarna hårt på natten om jag är stressad och då blir det smärta i käken som sprider sig upp i huvudet och kan utlösa en attack.

Jag hade väldigt jobbiga anfall, ofta med aura och ibland med domningar i tungan. Och en smärta i huvudet som gjorde att jag inte kunde röra mig utan att det gjorde så ont att jag ville gråta, men var tvungen att försöka kontrollera gråten eftersom den gjorde smärtan värre. Dagen efter kände jag mig bakfull och sjuk. Lyckligtvis drabbades jag bara ett fåtal ggr om året.

Nu är jag 35 och det är så länge sedan jag hade ett anfall att jag inte ens minns när det var! Så det kan gå över!

Jag har också fått bettskena. Har haft ont i käkarna ffa ena sen jag var ca 16-17. Tog tag i det förra året och visade sig att jag hade en inflammation i ena pga att jag bitit ihop för hårt och länge.
Nu har jag lyckats vänja mig av med det värsta så behöver inte använda bettskenan längre.
 
Vad bra att du fått bort problemet. Mitt verkar kroniskt men kanske också beror på inflammation. Hm.
 
Var hos läkare i fredags och jag frågade efter nässpray istället för tabletterna eftersom hon kräks. Men läkaren verkade inte känna till spray alls. Han muttrade något om att många mediciner är tillåtna först från 13 år så det fick han inte skriva ut till henne. Och hennes ringa vikt, 37 kilo gör det också svårt, hon är ju väldigt liten. Läkaren skrev ut sugtabletter med apelsinsmak och hon avskyr syntetisk apelsinsmak så jag har inget större hopp om att det kan fungera för henne. Men vi måste ju prova. Läkaren funderade länge på alternativ medicin, men sa att det är svårt så länge hon är 12 år.
 
Var hos läkare i fredags och jag frågade efter nässpray istället för tabletterna eftersom hon kräks. Men läkaren verkade inte känna till spray alls. Han muttrade något om att många mediciner är tillåtna först från 13 år så det fick han inte skriva ut till henne. Och hennes ringa vikt, 37 kilo gör det också svårt, hon är ju väldigt liten. Läkaren skrev ut sugtabletter med apelsinsmak och hon avskyr syntetisk apelsinsmak så jag har inget större hopp om att det kan fungera för henne. Men vi måste ju prova. Läkaren funderade länge på alternativ medicin, men sa att det är svårt så länge hon är 12 år.
Nu bor ni väl inte i Sverige men här har Zomig nasal, som är en nässpray, indikation att användas mot migrän från 12 år.
 
Jag fick migrän tidigt - minns inte exakt ålder, men vet att jag haft problem med huvudvärk under redan lågstadiet. Provade flera olika mediciner, nässpray, massage o s v. Shiatsu var allra bästa lindringen.

När jag undersöktes genom magnetröntgen av andra anledningar för några år sedan, d v s ca 20 år efter första migränanfallet (och jag har haft många), upptäcktes att min lillhjärna har det lite trångt och därför orsakar huvudvärk, yrsel, tryck i öron och ögon, illamående och känslighet för tryckförändringar. Jag har en relativt lindrig variant av Chiari typ 1; jag kan gå rakt fram när jag blundar och min lillhjärna har det bara lite trångt jämfört med bilderna i många exempel. Läs mer om Chiari typ 1 här. Alla med migrän behöver inte ha chiari, men efter det helvete jag upplevt - och fortfarande upplever i min vardag - vill jag sprida informationen om chiari, så att vi som faktiskt har detta kan få en förklaring och rätt hjälp - och undvika det som triggar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 457
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 237
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp