Ja jag anser att de har mandat iom Parisavtalet som de skrivit under, att följa just det.
Rent av krav från EU också.
Sedan tror nog jag att det finns mycket lågt hängande frukt som inte kommer att påverka så mycket till att börja med.
Våtmarkerna, som redan är beslutat och billigt och många markägare rätt och slätt väljer själva. Och löser en stor del av kommunernas grundvattenproblem.
En skogsprofessor såg jag igår som skrev att backa mängden skogsbruk till 2010 års nivå skulle nästan fixa skivan helt självt. (Få jobbar i skogsbruket numera och det är låg andel av BNP)
Sluta subventionera flyget. Det är inte ens en skatt bara sluta betala för det. Varför ska de som inte flyger på semester jämt betala för folk som gör det.
Börja subventionera tåget. Få upp lastbilslasterna på tåg. Transport av varor har minskat pga järnvägarnas dåliga underhåll och att trafikverket underprioriterar dem så de inte kommer fram i tid.
Sätta ngt slags skatt på postpaket.
(och så fisket då, det lättaste av allt. Men det påverkar nog inte koldioxiden.)
Inget av detta är någonting den enskilde kan göra.
Sedan tillkommer ju det som är svårt -få folk att sluta slösa på kläder och mat och resor. Det ovan är ju det som är lätt.