Miljö- och klimatpolitik

Bukefalos 30 år!

Hur stort mandat från folket har politikerna för att ställa om samhället?

• Mycket stort

Röster: 7 18,4%
  • Ganska stort

Röster: 8 21,1%
  • Ganska litet

Röster: 10 26,3%
  • Mycket litet

Röster: 7 18,4%
  • Vet inte/Har ingen uppfattning

Röster: 6 15,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    38
Samtidigt så tycker jag att politikerna TILLSAMMANS borde gå ihop för vissa grundläggande saker.
De skulle slå ihjäl varandra.
Det finns inga så tävlingsinriktade människor som topp-politiker.
De konkurrerar på blodigt allvar där alla metoder är tillåtna.

Så först måste attityden hos politiker ändras.
Till att det faktiskt handlar om andra och inte den egna karriären.

Det finns ett antal med rätt attityd, men de har svårt att ta sig fram mellan alla armbågar.
De behöver stöd från väljarna.

Ja jag anser att de har mandat iom Parisavtalet som de skrivit under, att följa just det.

Rent av krav från EU också.

Sedan tror nog jag att det finns mycket lågt hängande frukt som inte kommer att påverka så mycket till att börja med.

Våtmarkerna, som redan är beslutat och billigt och många markägare rätt och slätt väljer själva. Och löser en stor del av kommunernas grundvattenproblem.

En skogsprofessor såg jag igår som skrev att backa mängden skogsbruk till 2010 års nivå skulle nästan fixa skivan helt självt. (Få jobbar i skogsbruket numera och det är låg andel av BNP)

Sluta subventionera flyget. Det är inte ens en skatt bara sluta betala för det. Varför ska de som inte flyger på semester jämt betala för folk som gör det.

Börja subventionera tåget. Få upp lastbilslasterna på tåg. Transport av varor har minskat pga järnvägarnas dåliga underhåll och att trafikverket underprioriterar dem så de inte kommer fram i tid.

Sätta ngt slags skatt på postpaket.

(och så fisket då, det lättaste av allt. Men det påverkar nog inte koldioxiden.)

Inget av detta är någonting den enskilde kan göra.

Sedan tillkommer ju det som är svårt -få folk att sluta slösa på kläder och mat och resor. Det ovan är ju det som är lätt.
Jag vill se direkta regleringar istället för att man försöker styra med ökade/minskade skatter och bidrag för den här typen av verksamheter och anledningen är främst fördelningspolitiskt för ett mera rättvist samhälle och mindre ekonomisk ojämlikhet.

Jag håller med om att absoluta, fokus borde ju ligga på att komma ifatt med underhållet. Sedan behövs ju 4 spår
Det går inte att utföra underhållet som det är nu.
Och det är ett gigantiskt problem.
Man kan inte stänga av trafiken totalt så länge som det behövs.
Med 2 ytterspår så skulle de nuvarande spåren kunna repareras.

Nu lappar man och lagar för att klara ytterligare en dag med överlast i trafiken.

Det finns ett antal med rätt attityd, men de har svårt att ta sig fram mellan alla armbågar.
De med "rätt" attityd har ingen chans och sållas fort bort, det är det första man får lära sig omman engagerar sig politiskt, sen korrumperar makten och de ekonomiska förmånerna också i sig själv.

Jag vill se direkta regleringar istället för att man försöker styra med ökade/minskade skatter och bidrag för den här typen av verksamheter och anledningen är främst fördelningspolitiskt för ett mera rättvist samhälle och mindre ekonomisk ojämlikhet.
Pengar fungerar inte som styrmedel på dem som har väldigt mycket av dem.
De måste ha andra förbund och begränsningar.

Jag vill här gärna jämföra med bygglov.
De går inte att köpa sig runt.
Strandskyddet gäller för alla.
Är det ett reservat så är det det för alla.

T ex alla nya stora infrastrukturprojekt som slukar en massa resurser och genererar utsläpp, borde kanske stoppas? Ostlänken som har diskuterats fram och tillbaka i en halv evighet, borde pausas? Är vi beredda på att leva så småskaligt som vi egentligen behöver för att generera nollutsläpp eller åtminstone betydligt mindre än idag?

Och hur begränsar man konsumtionen i praktiken? Är det möjligt? Är folk i allmänhet beredda att skala ner på sin livsstil?
Tänker att man kunde stoppa allt nytt vägbyggande för bilar egentligen och köra underhåll på befintliga bara (gäller staten, kommuner kan ju behöva väg till nya bostadsområden såklart). Men prioritera järnvägsunderhåll och lägga mer spår där det behövs för godstrafik snarare än persontrafik till exempel.

Biltrafiken ska ju ändå inte öka, snarare minska, så då kan man tänka på det helt enkelt.

Sedan, hårda regler om hur man lägger schaktmassor och hugger skog ska ju minska kostnaderna för underhåll av järnväg och väg, iom att de förstörs vid hårda regn tex- vilket ska öka. Hela skogsägarens och bolagets vinst + lite till betalas ju egentligen av andra medborgare iom att reparationerna sannolikt är dyrare än vinsten.

Tänker att snabbtåg osv kanske man kan hia sig lite med. Det har vi nog inte utrymme för nu. Det går ändå svinsnabbt att komma till Göteborg eller Helsingborg som det är med tåg och folk kan jobba på tåget.

Senast ändrad:
De med "rätt" attityd har ingen chans och sållas fort bort, det är det första man får lära sig omman engagerar sig politiskt, sen korrumperar makten och de ekonomiska förmånerna också i sig själv.
Det finns faktiskt några få idealister kvar i alla partier.
Men de syns av förklarliga orsaker inte så mycket.
Och de överröstas oftast av de där karriäristerna.
Och ja, jag kan ge namn i flera olika partier.
Men inte på ett öppet forum.

Sedan så finns det en hel hög förtroendevalda som inte har en aning om vad de egentligen har för uppgift.
Och de finns också i alla partier.
De är svårast att påverka eftersom att de tror att allting går jättebra samtidigt som det går totalt åt skogen.

Det har hänt tidigare vid kris. (Världskrig, Corona)

De har till och med kommit överens om att återställa våtmarkerna. Alla, (bara det att budgeten råkas dra in hela tiden)

Du menar att nuvarande politiker är sämre människor än tidigare politiker?

Regleringar är bättre än att ta bort subventioner? Vi ska alltså reglera men samtidigt med skattepengar betala delar av biljettpriset för varje person som flyger på semester? Låter inte rätt. De med små resurser som inte har råd att flyga ska betala för de som har råd med semester?

Jag förstår inte.

Styra med skatter brukar vara extremt effektivt och ändrar beteenden snabbt.

Men dock kan det behövas någonting extra för superrika.

Det går inte att utföra underhållet som det är nu.
Och det är ett gigantiskt problem.
Man kan inte stänga av trafiken totalt så länge som det behövs.
Med 2 ytterspår så skulle de nuvarande spåren kunna repareras.

Nu lappar man och lagar för att klara ytterligare en dag med överlast i trafiken.
Bra argument för fler spår! Tack.

Ja ur den synvinkeln viktigt.

Det har hänt tidigare vid kris. (Världskrig, Corona)

De har till och med kommit överens om att återställa våtmarkerna. Alla, (bara det att budgeten råkas dra in hela tiden)
Ja vid tillräcklig kris får de goda krafterna plats att verka.
Vi kommer nog dit automatiskt.
Men kanske för sent?

Du menar att nuvarande politiker är sämre människor än tidigare politiker?
Ja definitivt.
Kalla kriget höll ordning på det så länge som det varade.
Men sedan så blev tiderna så goda att ingen längre kom ihåg den verkliga uppgiften.
Det gick ju bra ändå.
Och där fick den individuella karriären hos politiker ett stort spelrum.
De glömde på något sätt bort vilka de jobbar för.
Folket.

Ja jag anser att de har mandat iom Parisavtalet som de skrivit under, att följa just det.

Rent av krav från EU också.

Sedan tror nog jag att det finns mycket lågt hängande frukt som inte kommer att påverka så mycket till att börja med.

Våtmarkerna, som redan är beslutat och billigt och många markägare rätt och slätt väljer själva. Och löser en stor del av kommunernas grundvattenproblem.

En skogsprofessor såg jag igår som skrev att backa mängden skogsbruk till 2010 års nivå skulle nästan fixa skivan helt självt. (Få jobbar i skogsbruket numera och det är låg andel av BNP)

Sluta subventionera flyget. Det är inte ens en skatt bara sluta betala för det. Varför ska de som inte flyger på semester jämt betala för folk som gör det.

Börja subventionera tåget. Få upp lastbilslasterna på tåg. Transport av varor har minskat pga järnvägarnas dåliga underhåll och att trafikverket underprioriterar dem så de inte kommer fram i tid.

Sätta ngt slags skatt på postpaket.

(och så fisket då, det lättaste av allt. Men det påverkar nog inte koldioxiden.)

Inget av detta är någonting den enskilde kan göra.

Sedan tillkommer ju det som är svårt -få folk att sluta slösa på kläder och mat och resor. Det ovan är ju det som är lätt.
Nu inser ju folk att man kan rädda klimatet genom att inte skaffa barn eftersom barnafödandet minskar i Sverige och då blir det färre människor som genererar utsläpp i framtiden.

Det finns faktiskt några få idealister kvar i alla partier.
Men de syns av förklarliga orsaker inte så mycket.
Och de överröstas oftast av de där karriäristerna.
Och ja, jag kan ge namn i flera olika partier.
Men inte på ett öppet forum.

Sedan så finns det en hel hög förtroendevalda som inte har en aning om vad de egentligen har för uppgift.
Och de finns också i alla partier.
De är svårast att påverka eftersom att de tror att allting går jättebra samtidigt som det går totalt åt skogen.
Jag har fått en känsla av i min stad att tjänstemännen kan styra märkligt mycket också.
Att om de inte vill ha en reform som politikerna vill ha så kan de sega ut den tills det liksom inte blir ngt av det. Har varit med om att politiker inte ens vetat vad som ligger med i dokument de ska rösta om (i en skolvalsfråga).

(jmf Skolverket -som inte velat genomföra mer kunskapsfokuserad skola så de gjorde bara inte det, Trafikverket -som verkar och bygger efter en projektion om ökad biltrafik samtidigt som politikerna sagt att deras målbild ska vara en minskande biltrafik och som verkar mer okunniga om spårtrafik än Banverket var., Skogsstyrelsen som har ett uppdrag att lägga samma vikt vid biologisk mångfald och vinst men säger att de nu hellre gynnar vinst.)

Jag har fått en känsla av i min stad att tjänstemännen kan styra märkligt mycket också.
Det beror på att de har politiker som inte kan sin uppgift.

En så enkel sak som att läsa och förstå handlingarna inför sammanträden i nämnder och fullmäktige fungerar alldeles för dåligt.

Ja vid tillräcklig kris får de goda krafterna plats att verka.
Vi kommer nog dit automatiskt.
Men kanske för sent?

Ja definitivt.
Kalla kriget höll ordning på det så länge som det varade.
Men sedan så blev tiderna så goda att ingen längre kom ihåg den verkliga uppgiften.
Det gick ju bra ändå.
Och där fick den individuella karriären hos politiker ett stort spelrum.
De glömde på något sätt bort vilka de jobbar för.
Folket.
Aha

Då får man hoppas att det händer ngt riktigt krisigt som får dem att förstå, innan det är för sent.

För vi vet ju att de är totalt svinsnabba när de agerar i panik. Coronavaccinet tex, och kostnaderna! inga probs. Eller USAs omställning av industrin 2 världskriget, galet snabb.

Det är det som gett mig hopp hela tiden, hur snabba de kan vara.

(Det lär inte vara Sverige dock, men kanske USA, som börjar få rejält extremväder. Vi älskar ju USA och vill göra som dem. Södra Europa ökar snabbare nu antagligen pga -de ligger närmare)

Det beror på att de har politiker som inte kan sin uppgift.

En så enkel sak som att läsa och förstå handlingarna inför sammanträden i nämnder och fullmäktige fungerar alldeles för dåligt.
Man behöver inte ha utbildning och kunskap för att bli politiker. Det räcker med att folk röstar på personer så att dom kommer upp i ett visst antal röster som ger dem tillträde till makten. Så säger lagen

Man behöver inte ha utbildning och kunskap för att bli politiker. Det räcker med att folk röstar på personer så att dom kommer upp i ett visst antal röster som ger dem tillträde till makten. Så säger lagen
Det är ju både bra och dåligt såklart. Det vore ju hemskt om det fanns en minimiutbildning. Samtidigt kräver det ju kunniga utbildade väljare som läser.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar