Bukefalos 28 år!

Min flickvän är hästfanatisk

Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack för alla svaren. Det svaret med hästtjejer måste vara ödmjuka i och med en tidskrävande sport.

När det gäller det här med pengar så är det så att vi har gemensamekonomi men hon tjänar ganska bra med pengar. 20 000 kr i månaden efter skatt. Jag tycker det är svårt att säga att hon betalar med egna pengar och jag inte ska betala. Vi bor tillsammans och kommer ha barn tillsammans. Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm.

Så jag är nyfiken på hur ni löser detta med ekonomin när ekonomin är gemensam. Är det okey för mig att lägga "mina" pengar på vad som helst om jag tjänar mer en ett visst belopp? Just nu finns det inte utrymme för mig att ha 70 000 kr om året till ett hobbyprojekt.

Eh. Du låter faktiskt väldigt egoistisk.
Ska inte din flickvän få ha kvar sitt liv bara för att du vill åka och resa eller köpa en dyr båt?
Hon får in 20 000 i månaden och betalar alltså gott och väl alla omkostnader kring hästen (Lär ju även få en del sparat från sin lön?!)..


Sen så är det ju så att (vad jag förstått) DU har beslutat att starta eget företag.
Har du då inga pengar kvar att spendera på hobby så får du ju skylla dig själv. Precis som hon valt att KUNNA ha en hobby.
Det låter som att du inte har några pengar alls i nuläget, är det kanske så att HON betalar även för dig och ditt företag?

Tycker faktiskti inte du ska klaga över just pengasaken. När du får din inkomst av företaget får du givetvis använda pengar till din egen hobby.
Då kan du ju spara dina 5000 i månaden (eller vad du nu vill) och köpa den bil du vill ha. Eller bjuda din tjej på en resa. Eller vad som.
Du har ju lika stor rätt att ha en hobby som din tjej. Men det är ju rätt omoget att tänka "Ska hon lägga 5000 i månaden ska minsann jag göra det också"..

Tänk även på att om hon nu skulle sluta med hästeriet, då skulle hon antagligen skaffa en annan hobby, och då kanske ni ändå inte skulle ha dessa 60 000 / år att slösa bort.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag tycker inte det finns några underlag att komma med konkreta beslut för vad den eller den skulle göra ö.h.t, eftersom det saknas en hel del grundläggande information från TS som visar på ett mer objektivt perspektiv än det han redogjort för, vilket är enbart hans syn på saken, utan att ens tala om hur de delat på ekonomin och vad det är som gör att tjejen är borta 07-23.

Nåt måste han ändå göra. Om han nu älskar henne och vill skaffa familj med denne så är det klart att de ska göra det. Men han är missnöjd med hennes krävande hobby. Jag ser det som 1. antingen accepterar han henne och hennes hobby. 2. gör slut. 3. Kompromissar på något sätt.

Vad hon gör hela dagerna vore ju kul att veta, kanske jobbar hon väldigt mkt. och tillbringar resten av tiden i stallet. Men jag skulle vara dödslut om ALLA dagar såg ut så. Inte är hon väl borta så länge på helgen med? Det är väl banne mig en mänsklig rättighet med sovmorgon en gång i veckan!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

När det gäller det här med pengar så är det så att vi har gemensamekonomi men hon tjänar ganska bra med pengar. 20 000 kr i månaden efter skatt. Jag tycker det är svårt att säga att hon betalar med egna pengar och jag inte ska betala. Vi bor tillsammans och kommer ha barn tillsammans. Vår ekonomi är gemensam och för 70 000 kr per år (5000 kr /månade för häst) kan man göra mycket kul för. Semester, bil, båt, närmare till jobbet, resa, spara till sämre tider, gå ut och äta tillsammans mm.

Så jag är nyfiken på hur ni löser detta med ekonomin när ekonomin är gemensam. Är det okey för mig att lägga "mina" pengar på vad som helst om jag tjänar mer en ett visst belopp? Just nu finns det inte utrymme för mig att ha 70 000 kr om året till ett hobbyprojekt.

Om hon tjänar 20.000 efter skatt så säger det mig att hon gott och väl har råd att betala för sin häst om det är det hon prioriterar. Antagligen lägger hon inte så mycket pengar på uteliv och klädshopping istället eller hur?

Du har lagt ett värde i vad pengar ska användas till, som är DINA värden. Hade du inte koll på att hon hade häst när du gick in i förhållandet med delad ekonomi? Varför är det annorlunda och inte acceptabelt nu?

Jag kan köpa att du har svårt att för DIN del se värdet av vad hästen betyder för henne. Det innebär inte att DIN värdering är den korrekta.

Om det är okej att du lägger x antal pengar på dina intressen, får väl du bestämma, och fråga HENNE vad hon tycker, har du gjort det?

Sorry men jag tycker också vid detta laget att du låter både bitter och kontrollerande och inte förstår riktigt vad ett förhållande går ut på, eller verkar kunna prata med din flickvän.
Är det TIDEN hon lägger ner eller PENGARNA som är det stora problemet? du nämner nämligen båda. Vilket problem är störst i dina ögon? Tidsproblemet går nämligen att lösa enligt alla de frågor och tips du fått (du har fortfarande inte besvarat frågorna varför det tar 07-23 varje dag som ni inte träffas).

Jag känner tyvärr ANTALET vänner som råkat ut för just det här med sina pojkvänner, och jag tycker det är lite ironi. Män gillar att stoltsera med hur de värderar sin frihet och sina intressen till max, men sen när tjejen visar sig oberoende och har ett stort intresse, jag vips, helt plötsligt en dag, när förhållandet pågått en viss tid, då är det ett problem för karln.
Har bevittnat ett ANTAL sura karlar som bokstavligen sitter och tjurar i BILEN på stallplanen i väntan på sin flickvän i stallet. Snälla - gå och spela golf eller gör vad fan som helst, men sitt inte där och tjura och klocka av, vad fan gör ni där till att börja med om ni bara väntar på att hon ska bli klar? som om ni inte hade ett uns till eget initiativ eller liv! Helt sanslöst!

ursäkta irritationen men faktiskt!
Är det känslan att känna sig hotad av ett DJUR i fråga om prioriteringar eller att inte alltid vara prio ett över huvud taget, som är stenen i skon eller vad är det?
 
Senast ändrad:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Tack för det inlägget, mackan! :)

Funderade lite nu, det där med att problemen kommer efter ett tags förhållande. Inbillar många karlar sig att tjejer har hästar som pojkvänssubstitut, och att de med tiden ska lägga den kärleken på Dem istället? Och blir förvånade/besvikna när så inte sker?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Äntligen ett bra inlägg från dig :D!! Håller med i allt!

Jag har avvaktat i väntan på fler objektiva fakta från TS innan jag talat, eftersom jag ville försäkra mig om att svaret inte blev subjektivt eller baserat på lösa antaganden, det är allt : )

Marvin:
Jag vet inte jag tror bara det är ett växande kontroll behov och rent ut sagt svartsjuka som verkar etablera sig, när tjejen väl är "inne" i förhållandet. Det är bara ngt med att inte alltid komma i första hand, som tycks vara problemet. Och tolkningen av vad som är "första hand" blir missvisande, för karln är svartsjuk på ett DJUR - ett djur som faktiskt är i människans vård och som det ska tas ansvar för, däri ligger prioriteten, att man inte bara kan skita i det rakt av en dag för att ngt roligare kommit emellan. Men av ngn anledning tolkas det som att djuret är "viktigare" än karln, och det är faktiskt en viss skillnad mellan att man har ett ansvar för det man tagit på sig, och att man för den skull inte älskar den människa man valt att sätta främst i sin övriga tillvaro.
 
Senast ändrad:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Splitta ekonomin och se till att ni betalar hälften var av era gemensamma utgifter, såväl idag som i framtiden när/om din firma går bättre. Lägg dina pengar på dig själv och din hobby, vill hon köpa ny sadel och leva på vatten och gröt så låt henne men se till att du själv kan äta oxfilé för dina pengar om du vill det. Min sambo äter sina luncher ute medan jag väljer att äta medhavd lunch på jobbet och istället lägga de pengarna på hästarna.

Min sambo och jag har köpt hus som vi gemensamt renoverar, vi betalar gemensamma kostnader tillsammans men i övrigt gör var och en vad den vill med sina pengar. Nu åker vi till Paris på kortsemester om drygt en vecka och mina två halvblod och tre ponnyer som jag själv betalar allt på går lugnt och fint hemma i hagen med tillsyn.

Min sambo åker på F1-resor med sina vänner och har egna aktiviteter som jag inte deltar i, men vi gör mycket tillsammans även om egna hobbies, vänner och aktiviteter inte alltid är gemensamma. Vi lever separat liv tillsammans, våra exklusiva hobbies betalas exklusivt och gemensamma hobbies gemensamt. :bow: Vi grälar aldrig om pengar eller hobbies. :D
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

SMART.
Tyvärr tror jag minoriteten tänkt så som ni lyckats lägga upp det, utan majoriteten går in i förhållandet med all välvilja i början och tycker att "åh vi är så kära vi ska dela lika/ eller karln tänker att "jamen jag tjänar ju mer, vi slår ut det så att jag betalar merparten" och tjejen tycker att "jamen okej då om han insisterar". sen uppstår konflikterna successivt.

I mina ögon kan det aldrig vara bra, just runt ekonomi som är ett så känsligt ämne i sig oavsett vad det rör, att a) känna att man spenderar pengar på ngn annan som man inte vill spendera eller b) göra sig BEROENDE av att ngn annan betalar, eller känna att man står i skuld till ngn som betalar mer just om ens åsikter om vad hobbies och pengar ska kosta eller spenderas på.

tack för ett intressant och något kontroversiellt ämne i mellanmjölk sverige tror jag :D
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Finns flera gamla trådar här på forumet där många inte delar min syn på ekonomi även om några håller med, men väljer jag att ha häst så ska inte min sambo bekosta mitt intresse. Jag lever efter devisen att vi har det bra tillsammans men när/om vi separerar ska jag aldrig vara beroende av den andre för att klara mig. Jag har levt större delen av mitt liv utan min sambo och jag vill kunna leva gott även om det tar slut, aldrig att jag stannar i ett dåligt förhållande för att jag "inte har råd" att göra slut. Vi lever tillsammans för att vi tycker om varandra, inte för att vi är tvungna. :idea:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Upplyftande minst sagt, stark kvinna med sund inställning - och din sambo verkar otroligt sund han med dessutom - jätte glad att du skrivit.

Tror att i många förhållanden med bråk om ekonomi är faktiskt bägge parter lika goda kålsupare, fast på olika sätt. Karln för att han från början vill ta på sig mansrollen och tycker om att han är den som betalar mest, och kvinnan för att hon påtar sig ngn sorts "ta hand om mig" roll och gör sig beroende av att mannen betalar, och sen blir "skyldig".
detta är bägge parters fel.

och jag vet att ämnet är tabu :D

Ber om ursäkt för lite OT nu dock.

:bow:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag lever efter devisen att vi har det bra tillsammans men när/om vi separerar ska jag aldrig vara beroende av den andre för att klara mig. Jag har levt större delen av mitt liv utan min sambo och jag vill kunna leva gott även om det tar slut, aldrig att jag stannar i ett dåligt förhållande för att jag "inte har råd" att göra slut. Vi lever tillsammans för att vi tycker om varandra, inte för att vi är tvungna. :idea:
:bow::bow::bow::bump:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Intressant synsätt som en del har här. Om man tjänar bra med pengar så får man välja själv om man vill rida eller inte. Betyder detta att den som tjänar mest med pengar ska ha mest inflytande över vad man gör med pengarna? Det har varit en ganska kontroversiell synsätt när det varit mannen som historiskt sätt har tjänat mest med pengar.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Hade hon häst när ni träffades? För i så fall förstår jag inte riktigt vad problemet är ifall hon kan betala för den.
Hade ju varit en annan sak om hon inte jobbade och du fick stå för hela kalaset.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Intressant synsätt som en del har här. Om man tjänar bra med pengar så får man välja själv om man vill rida eller inte. Betyder detta att den som tjänar mest med pengar ska ha mest inflytande över vad man gör med pengarna? Det har varit en ganska kontroversiell synsätt när det varit mannen som historiskt sätt har tjänat mest med pengar.

*gäsp*

Vad är det som stör dig? Att hon de facto kan finansiera kusen själv? Att du inte kan hota med att dra in sponsringen........

Hon har 15k kvar till er gemensamma tillvaro, räcker inte det? Lever hon på dig?
Man o man gör med pengarna....tvingar hon dig att följa med o engagera dig i hästen?
Den som är ekonomiskt oberoende väljer själv sin hobby, ja? Vad är det som är problemet? Om du inte har nån hobby är det väl knappast din tjejs problem.

Nu har jag aldrig förstått vitsen med gemensam ekonomi öht! Men jag tror att ni ska se över det arrangemanget faktiskt.....
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Men sluta gnäll och dela upp ekonomin istället.
Sköt ditt med dina pengar och låt henne sköta sitt med sina pengar.
Sedan kan ni ju dela lika på det ni gör/har tillsammans.
Har funkat för mig och min sambo i flera år.
Han har alldrig klagat över vad jag lägger mina pengar på och jag skiter i vad han lägger sina pengar på.
Huvudsaken att det vi har tillsammans går runt.

Är du så svartsjuk på hästen så tycker jag att du ska göra slut.
Söker du medlidande på ett hästforum så är du helt fel ute.

Och varför tar du inte upp detta med din flickvän?
Konflikträdd?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

*kl*
Jag är rädd för att er relation inte kommer att hålla överhuvudtaget eftersom ni inte respekterar varann.

Gick du in i er relation med förbundna ögon? Visste du inte att hon hade häst? Tro inte att du kan kräva att din flickvän skall sälja sin häst och fortfarande vara en människa som mår bra och kan ge dig en massa tillbaka.

Ekonomiskt sett är det ju inga problem. Jag kan lova dig att vi är många Bukefalister som har häst och tjänar långt mycket mindre än din flickvän.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

men det ä'r ju hon som tjänat in pengarna?
Gud vad glad jag är över min underbara sambo nu, hade han haft ditt synsätt hade jag blivit totalt vansinnig!
Dela ekonomin, svårare är det inte!
Vi har ALDRIG ekonomiska gräl hemma trots att våra löner skiljer sig väldigt mkt nu. Vi delar på gemensamma utgifter har separata konton o sen gör vi vad vi vill med pengarna som blir över. Båda är dock såklart noga med att spara eftersom vi vill köpa hus.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 951
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 273
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 747
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp