Bukefalos 28 år!

Min första hane!

Grana

Trådstartare
Ja nu har jag helt plötsligt och oplanerad blivit ägare till en labradorhane på 1,5 år.
Har hört talas om den här hunden då och då, att han inte haft så roligt liv. När jag fick höra att han ev skulle avlivas, så kunde jag bara inte strunta i det. Utan han fick komma hit.
Han har i ca ett års tid stått bunden i en 2,5 meter lång/kort kedja vid ett träd utan att kunna ta skydd för vind, sol och regn mm. Han har fått gått ut vid 6 tiden på morgonen och sen fått stå där tills det är sovdax. och har jag förståt det rätt har han då blivit instängt i kök eller pannrum.
Är en otroligt snäll hund och han älskar alla. Men är ju inget uppfostrad. Han är energisk och ganska så vild, men har ändrat sig betydligt under dessa 5 dagar han varit här.
Jag skulle gärna behålla honom, men med fem tikar och en vild labbehane så tror jag inte det kommer fungera, även om han säkert kommer lugna ner sig betydligt.
Men han ska iallafall få vara här tills han känns ok, och sen att jag kanske lämnar ut honom på foder. Tror det kommer bli en riktigt rolig hund att jobba med. jag gillar när det är lite fart och fläkt.

Det min man mest är emot ang att ha en hane är att de är så pissiga och pissar ner hela trädgården med blommor mm på sommaren, sen då löptiderna då så klart.
Jag är egentligen helt novis på hanar. Är de så pissiga så de måste gå på allt i trädgården? Jag förstår det kan vara mer eller mindre, men denna hanen är det nog mer ;)
Första två dagarna fick vi också ha honom kopplad i köket för han överhuvudtaget skulle kunna lägga sig och koppla av, men nu fixar han det riktigt bra och kan vara lös här inne. Men ibalnd får man tala om för honom att det är dax att vila.

Ja det är en riktigt go hund, och är sorgligt att han haft det som han haft det. Men kanske man ändå ska säga att tur det är en labbe. En vassare hund hade kanske inte varit så här go och glad efter stått bunden på detta viset.
 
Sv: Min första hane!

Enligt min erfarenhet, så är de flesta hanar inte alls så pissiga som din make fått för sig :p

Har ju för närvarande "bara" 4 hanar (om man räknar in jämtvalpen) och de pinkar då inte ner min trädgård i någon större utsträckning. Inte heller är det några större problem när tikarna löper.

Vill du ha honom kvar, så är nog kissandet minsta problemet;)

Med tanke på hans uppväxt, så finns där nog en hel del som kommer att ta sin lilla tid att "jobba bort", men är det en i grunden trevlig och stabil hund, hade jag nog satsat på att behålla honom själv i första hand, gett det 1 år eller så, men det är ju jag det :o :D
 
Sv: Min första hane!

Min man ska få läsa ditt svar :)

Ja, jag tycker det är synd att han ska behöva flytta igen. Men jag kände också att han behövde komma bort från sitt förra hem. Så hellre flytta en gång för mycket, än bli avlivad eller fortsätta sitt liv som han gjort.
Var ju lite på de "villkoren" han fick flytta hit, att jag inte skulle behålla honom. Utan bara "rädda" honom.

Sen får jag erkänna att jag är lite blödig, för två av mina tikar tycker han är jobbig. Och man ser hur de tänker att ska han inte flytta snart ;) Men sånt brukar ju också gå över.

Grana som känner sig lite som en nybörjare ;)
 
Sv: Min första hane!

Enligt min erfarenhet, så är de flesta hanar inte alls så pissiga som din make fått för sig :p

Har ju för närvarande "bara" 4 hanar (om man räknar in jämtvalpen) och de pinkar då inte ner min trädgård i någon större utsträckning. Inte heller är det några större problem när tikarna löper.

Vill du ha honom kvar, så är nog kissandet minsta problemet;)

Med tanke på hans uppväxt, så finns där nog en hel del som kommer att ta sin lilla tid att "jobba bort", men är det en i grunden trevlig och stabil hund, hade jag nog satsat på att behålla honom själv i första hand, gett det 1 år eller så, men det är ju jag det :o :D


Jag håller med dej! Jag tycker inte heller att hanhundar är speciellt "pissiga" alls :D

Dock så tror jag att labbhanar kan vara rätt så stökiga när det kommer till lukter/tikar.
Var väl inne en tråd här bara för ett tag sen om en labbe som var mer eller mindre rabiat på promenader- så fort han kände en tiklukt blev han alldeles tokig.
Fick intrycket av alla svar hon fick att detta inte var så unikt hos rasen.
Jag har även en kompis med detta problem hos sin labb..

Men det är ju långt ifrån alla som är så, isåfall skulle ju ingen vha labben :angel:

Men jag skulle nog också göra ett försök till att behålla honom!
Om han får jobbigt med tikarna är det ju ett alternativ att kastrera honom!
 
Sv: Min första hane!

Jag har bara tikar och delar gård med grannen som har en labradorhane. Enligt mig är han väldigt pissig av sig. Markerar på allt kring vårt hus. Trappen, blomkrukor, barnens snöbyggnationer osv. Både när tikarna löper och inte.

Jag har nog stor toleransnivå, för jag bryr mig inte särskilt mycket. Är det snö syns det ju, annars inte.

(Du får ignorera mig om du vill visa din man tråden. :p )
 
Sv: Min första hane!

(Du får ignorera mig om du vill visa din man tråden. :p )

:rofl: :rofl:

Men jag håller med. Jag har också fått känslan att just labbehanar är pissiga. Har varit hundvakt åt en som jag anser är vildare än denna jag har här nu, och han trampar ju ner växter och allt man planterat.
Samtidigt får man ju anpassa sig när man har djur, men när man redan har många hundar och de inte förstör så vet man ju att man kan ha det lite fint :)
 
Sv: Min första hane!

Jag håller med dej! Jag tycker inte heller att hanhundar är speciellt "pissiga" alls :D

Dock så tror jag att labbhanar kan vara rätt så stökiga när det kommer till lukter/tikar.
Var väl inne en tråd här bara för ett tag sen om en labbe som var mer eller mindre rabiat på promenader- så fort han kände en tiklukt blev han alldeles tokig.
Fick intrycket av alla svar hon fick att detta inte var så unikt hos rasen.
Jag har även en kompis med detta problem hos sin labb..

Men det är ju långt ifrån alla som är så, isåfall skulle ju ingen vha labben :angel:

Men jag skulle nog också göra ett försök till att behålla honom!
Om han får jobbigt med tikarna är det ju ett alternativ att kastrera honom!

Att behålla och kastrera vill nog egentligen varken jag eller min man, eftersom vi avlar lite och han har inte alls så tokiga papper mm. men å andra sidan är det inte aktuellt att ha honom i avel om han inte lugnar sig, en "galen" labbehane vill jag inte ha i avel.

Kan ju fråga lite mer hansaker :) Han tar gärna alla plädar och liggplatser och juckar på dom. Är det något hanar brukar göra, eller är han bara "frustrerad". han behöver ju verkligen få tänka och få utlopp för sin energi.
Kan detta juckande också sluta?
 
Sv: Min första hane!

jag har en labbe hane som gi och för sig bara är 5 månader, och jag har inga av dessa "jobbiga" problem som ni skriver om. Ja visst ´är han extremt social men det gäller både människor, tikar, hanar, katter och u name it. Men att hälsa lugnt och låta bli om jag säger så är något vi tränar på och det blir hela tiden bättre. Sen upplever jag inte att han är mer pissig än andra hundar. Visst hanar markerar ju men inte överallt utan mer på några få favoritställen. Sedan är det mycket energi och arbetslust i min pojke men låter man honom tänka lite så är det lugnt och skönt resten av dagen. Han är dock väldigt duktig på att koppla av och ta det lugnt när man inte gör något så jag tror inte du ska vara rädd att behålla honom för att han är hane utan i så fall för beteenden han fått av tidiagre behandling.
 
Sv: Min första hane!

Vi går just nu här och skojar lite :) För vi har nu pratat lite om kastrering mm och hur det skulle kunna bli. Jag har även ringt till folk som har kastrerade hundar för höra hur de tycker sina hundar har blivit.
Nu börjar jag tror han förstår vad vi pratar om ;) För så här lugn som han har varit nu under att par timmar har jag aldrig sett honom. Han går här och hälsar lugnt och sansat och lägger sig sen och sover. Just nu känns han som en annan hund :D

Jag förstår ju han behöver tid på sig, mycket tid. För han är ju inte ens van att vara inne och umgås så som vi lever.
Kan ju hoppas min man får lite mer "känslor" för honom och att han blir bättre med tiden, då kanske han också vill han ska vara kvar här.

Nu ska jag och alla hundar ut i skogen. Då leker livet för honom, han som aldrig fått springa så mycket, och springer det gör han :D
 
Sv: Min första hane!

Min erfarenhet av hanhundars pissande är att när dom väl pinkat in sitt revir så lugnar dom ner sig. Min hane kissade på det mesta som stack upp från marken när vi flyttade ut på landet och han fick en "egen" trädgård som revir. Men nu så kissar han allt på en gång och springer sällan runt och skvätter. Kommer det andra hundar på besök så måste han ju givetvis markera om sitt revir efteråt.

Eftersom du inte har några andra hanhundar så tror jag han kommer lugna sig med kisseriet samt att han känner sig mer hemma och får trygghet.

Nu är visserligen min hund inte någon labbe men varför är labben mer benägen till att kissa överallt?
 
Sv: Min första hane!

Att behålla och kastrera vill nog egentligen varken jag eller min man, eftersom vi avlar lite och han har inte alls så tokiga papper mm. men å andra sidan är det inte aktuellt att ha honom i avel om han inte lugnar sig, en "galen" labbehane vill jag inte ha i avel.

Kan ju fråga lite mer hansaker :) Han tar gärna alla plädar och liggplatser och juckar på dom. Är det något hanar brukar göra, eller är han bara "frustrerad". han behöver ju verkligen få tänka och få utlopp för sin energi.
Kan detta juckande också sluta?

Om kasteration inte var ett alternativ skulle jag nog ändå behålla honom ett tag och se om han lugnar sej!

Att han juckar mot saker kan nog vara för att få utlopp för sin frustration, eftersom, som du skrev, har han ju inte haft ett speciellt händelserikt liv :(
Så att komma till er är säkert rena cirkusen för honom :D
Men trots det skulle jag nog inte bara låta det vara, jag skulle gå in och bryta hans beteende när han sätter igång och juckar, bara ta honom därifrån.
Men det kommer säkert att avta!!
 
Sv: Min första hane!

Min erfarenhet av hanhundars pissande är att när dom väl pinkat in sitt revir så lugnar dom ner sig. Min hane kissade på det mesta som stack upp från marken när vi flyttade ut på landet och han fick en "egen" trädgård som revir. Men nu så kissar han allt på en gång och springer sällan runt och skvätter. Kommer det andra hundar på besök så måste han ju givetvis markera om sitt revir efteråt.

Eftersom du inte har några andra hanhundar så tror jag han kommer lugna sig med kisseriet samt att han känner sig mer hemma och får trygghet.

Nu är visserligen min hund inte någon labbe men varför är labben mer benägen till att kissa överallt?

Jag har en tolkning om varför vissa hanhundar i vissa raser har extrema problem med tikar osv..
Labben (som är en av de raserna) har ju delats i 2 grupper, Jaktlabben och utställningslabben.

På utställningar är det oftast de hanar som är mest "maskulina"/"testosteronstinna" som får bäst omdömen.
(de är kraftiga och för sej oftast väldigt resligt).
Det är sedan de hundarna som går till avel, och den vägen har det gått.
Så raser som avlas väldigt på utställningsresultat och inte mentalitet tycker jag verkar ha mer såna problem.
(Sen kommer då också tyvärr fysiska problem med det...)
 
Sv: Min första hane!

Ja, jag bryter honom direkt när han börjar med sitt juckande, och det tar han bra. Han verkar ha lätt för att fatta.
Jo, jag tror också han tycker detta är rena cikusen :)
 
Sv: Min första hane!

Jag har en tolkning om varför vissa hanhundar i vissa raser har extrema problem med tikar osv..
Labben (som är en av de raserna) har ju delats i 2 grupper, Jaktlabben och utställningslabben.

På utställningar är det oftast de hanar som är mest "maskulina"/"testosteronstinna" som får bäst omdömen.
(de är kraftiga och för sej oftast väldigt resligt).
Det är sedan de hundarna som går till avel, och den vägen har det gått.
Så raser som avlas väldigt på utställningsresultat och inte mentalitet tycker jag verkar ha mer såna problem.
(Sen kommer då också tyvärr fysiska problem med det...)

Håller med!
Jag har haft en labbekull och var noga med att inte ta en hane som var "galen". Vi ville ha en hane som var lugn och sansad men ändå både bra extriört och mentalitet. Men gick helt klart mer på mentalitet än något annat.
Denna hanen jag har här är det mer utställningsstam på, men han är väldigt fin tycker jag. Han kommer säkert inte gå bra på utställningar, för även om han har den stammen så är han inte grov. Många tror han är med åt jaktlabbehållet, men då har han storleken emot sig istället. Han är stor men smäcker, kanske lite för smal. Men det hoppas jag vi ska råda bot på, han älskar ju mat och vilken labbe gör inte det :D

Så skulle jag ha kvar honom och som okastrerad, så skulle han endast få gå i avel om han blir lugnare. Jag vill inte avla med en hane som är "sexfixerad".
Sen ska han ju ha meriter också förstås... Nja, vi får se hur det blir.
Nu sover han som en stock efter skogspromenaden :)
 
Senast ändrad:
Sv: Min första hane!

Ja ibland blir man så förvånad över dessa djur. Sen jag skrev den här tråden i går, så är han fortfarande mycket lugnare. Tänk att det räckte med en tråd här för han skulle förstå :D
 
Sv: Min första hane!

Håller med!
Jag har haft en labbekull och var noga med att inte ta en hane som var "galen". Vi ville ha en hane som var lugn och sansad men ändå både bra extriört och mentalitet. Men gick helt klart mer på mentalitet än något annat.
Denna hanen jag har här är det mer utställningsstam på, men han är väldigt fin tycker jag. Han kommer säkert inte gå bra på utställningar, för även om han har den stammen så är han inte grov. Många tror han är med åt jaktlabbehållet, men då har han storleken emot sig istället. Han är stor men smäcker, kanske lite för smal. Men det hoppas jag vi ska råda bot på, han älskar ju mat och vilken labbe gör inte det :D

Så skulle jag ha kvar honom och som okastrerad, så skulle han endast få gå i avel om han blir lugnare. Jag vill inte avla med en hane som är "sexfixerad".
Sen ska han ju ha meriter också förstås... Nja, vi får se hur det blir.
Nu sover han som en stock efter skogspromenaden :)

Ja, jag tycker att utställningar är kul, ställde själv min Rottis en hel del. Men det är tråkigt att det många gånger går till överdrift..
Raser som tex. Labbe och Rottweiler kan ju många gånger se hemska ut på utställningar, de som får bra omdöme ser i mina ögon ut som tunnor :(
Då tycker jag i såfall att jaktlabben är extriört finare, även tunnare Rottisar!
Men det är skönt att han redan blivit lugnare, kanske blir en kanontrevlig hund som lämnar fina valpar efter sej :D
Är alla era tikar labbar?
 
Sv: Min första hane!

Nej, jag har schnauzer egentligen. Men har haft en labbekull på en tik jag lånade, och behöll sen en tik därifrån som jag har ute på foder. Så det är tänkt att jag ska fortsätta med labbe också.

Sen håller jag med ang utställningslabbar, en del ser verkligen ut som tunnor :crazy: Tråkigt när det egentligen är en sån aktiv ras.
 
Sv: Min första hane!

Nej, jag har schnauzer egentligen. Men har haft en labbekull på en tik jag lånade, och behöll sen en tik därifrån som jag har ute på foder. Så det är tänkt att jag ska fortsätta med labbe också.

Sen håller jag med ang utställningslabbar, en del ser verkligen ut som tunnor :crazy: Tråkigt när det egentligen är en sån aktiv ras.

Okej! Tränade med en tjej som hade mellanschnauzer (Eller heter det bara schnauzer??), fina hundar :)
Och ja, det är jättesynd. Det för ju med sej så mkt fysiska problem när dom blir för stora också.
En av anledningarna till att jag valde att köpa en Kelpie istället för en Rottis till, jag var livrädd att få en till hund med höft/armbågs fel.
(Sadie fick ont redan när hon var 2,5år och jag tog bort henne strax före hennes 3årsdag) :cry:
Men man får väl hoppas att "modet" vänder, innan vi förstört för mycket..
Får hem en Kelpietik (valp) om 2 veckor, ska bli sååå kul att kunna ställa ut igen :D
(Midas är krypt, numer kastrerad, så det har inte blivit några utställningar för oss)!
 
Sv: Min första hane!

Ja nu mer heter de bara schnauzer :)

Jag har allt också funderat på kelpie ibland. Känner några som har sånna, och är hundar jag gillar.
Tycker om när det är fart när man tränar mm, precis som jag tror denna labben kommer bli..... eller är ;) Men tror när han lugnat ner sig så kommer han bli jättekul att träna med. Kör lite klicker med honom inne nu (lite skojiga saker bara), och han tycker det är skitkul :)
 
Sv: Min första hane!

Ja ibland blir man så förvånad över dessa djur. Sen jag skrev den här tråden i går, så är han fortfarande mycket lugnare. Tänk att det räckte med en tråd här för han skulle förstå :D

Verkar vara en otroligt intelligent kille som både kan få igång datorn och läsa dina trådar.:idea: :rofl: :rofl: Han bara måste vara en "Keeper".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 722
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Viva
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 325
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 551
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp