Bukefalos 28 år!

Min första hane!

Sv: Min första hane!

Vi har av någon outgrundlig anledning alltid haft både tik och hanhund samtidigt och det har inte varit några problem att tala om.
Vi har haft ett par kissträd på tomten som de fått gå till och pinka och sen har vi redan från valp visat på dessa ställen.
Lär man hunden att den inte får pinka var som helst gör den inte det, om de inte är som våran lilltik som nitar nedanför trappen om man inte tar ut henne i koppel. Hon gillar inte kallt och dåligt väder så draghund hon är.
 
Sv: Min första hane!

Lånar..

Lite uppdatering för er som är nyfikna :)

Det går jättebra med honom. Han är en sån go och trevlig hund.
De hundarna som tyckte han var jobbig i början, har vant sig och alla tycker han hör till flocken nu.
Han har fortfarande det lite jobbigt att träffa många hundar på tex klubben, men det går bara bättre och bättre, och folk frågar om det verkligen är samma hund :D

Han har nog aldrig fått leka eller burit på saker, för han hade inget direkt föremålsintresse när han kom, och labbar som älskar vatten, det vet han knappt vad det är. Men nu har han börjar bära saker och även kollar hur kul det är med vatten.

Pinkereiet som min man var rädd för hade ju någon rätt i som skrev att det kommer avta. För det har det gjort, här hemma bor han ju och behöver inte markera, så han pinkar inte mer än tikarna tycker jag.

Har börjat träna in pipa på honom, och det kommer också bli bra tror jag. Jag kan ju inte lita på honom helt om han får vara lös, men vi tränar på det.

Idag ska jag träffa några vänner som håller på med fågelträning, vi ska se hur han reagerar. Vore kul om man kunde göra något sånt med honom, både han och jag blir nybörjare ;) :D Och på söndag åker jag iväg till en tränare som Pangare skrivit om här, ska vara där en hel dag och träna. En liten grupp på max 4 ekipage och två tränare, så man vet att man verkligen kommer få hjälp för pengarna.
Ska bli himla kul och säkert en annan sorts träning vad jag är van vid, eftersom detta är fågeljakttränare. Ska bli himla kul :)

Och detta med kastrering som jag sa helt nej till. Nu är jag så kär i hunden så jag ska göra HD/AD-röntgen på honom, skulle han ha fel, då åker kulorna så slipper man bekymra sig för det.
Och har han bra höfter så får jag se om det går få lite meriter på honom, om inte, så åker kulorna då också. Men blir allt bra, då får han behålla dom :)
Oavsett så kommer han bli kvar här :love:

Tänka sig, att jag skaffade en labbehane, det trodde jag aldrig jag skulle göra :D
 
Sv: Min första hane!

Nix, den är bokad :) Detta med labben var ju inte planerat, så jag kan ju inte avstå från mopsen som är planerad ;)... även om min man tycker det :angel:
 
Sv: Min första hane!

Citat:
"Och på söndag åker jag iväg till en tränare som Pangare skrivit om här, ska vara där en hel dag och träna. En liten grupp på max 4 ekipage och två tränare, så man vet att man verkligen kommer få hjälp för pengarna.
Ska bli himla kul och säkert en annan sorts träning vad jag är van vid, eftersom detta är fågeljakttränare. Ska bli himla kul"


Ser fram emot en rapport:banana: :banana:
 
Sv: Min första hane!

Ska bli :)

Nu är det dax att åka och träna fågel...eller ja, försöka :)
 
Senast ändrad:
Sv: Min första hane!

Oj, så KUUUL!! Jag som älskar labradorer (men även rottweiler) skulle verkligen vilja ha en STOR hane (labbe). Våran labbehane (när jag var liten) var oxå ganska maskulin, men aldrig utställd eller nåt sånt. Han var inte ens uppfostrad :angel:
Vi växte upp ihop, Laban o jag.. Vi var typ ler o långhalm, o jag blev släpad ett antal ggr o det var en riktigt rolig tid. Dessutom drog han med mig i sjön en gång när jag höll honom i kopplet :rofl:

Hoppas att det kommer fortsätta såhär bra!!! Om han ska bli en avelshane, så hoppas jag på en liten hane efter honom,då....... :angel:
 
Sv: Min första hane!

Vad kul att allt går bra!!! :)
Tycker att du har gjort en mycket god gärning, förstå vilken skillnad på livskvalité han har fått! :bow:

Lycka till i fortsättningen också!
 
Sv: Min första hane!

Min erfarenhet av hanhundars pissande är att när dom väl pinkat in sitt revir så lugnar dom ner sig. Min hane kissade på det mesta som stack upp från marken när vi flyttade ut på landet och han fick en "egen" trädgård som revir. Men nu så kissar han allt på en gång och springer sällan runt och skvätter. Kommer det andra hundar på besök så måste han ju givetvis markera om sitt revir efteråt.

Eftersom du inte har några andra hanhundar så tror jag han kommer lugna sig med kisseriet samt att han känner sig mer hemma och får trygghet.

Nu är visserligen min hund inte någon labbe men varför är labben mer benägen till att kissa överallt?

Ja jag förstår inte heller varför just labben skulle kissa överallt. Jag har en labbehane, en labbetik och en russelltik och en russellhane. Min labbehane kissar bara överallt när han komemr till ett nytt ställe och det gör väl alla hanar. Då tycker jag nog i så fall att min russellhane är mer pinkig i så fall. Min labbehane är den lugnast och lydigaste som finns, han föddes i min hand och jag fick sen föda upp honom på flaska för hans mamma hade inte mat så det räckte till sina fyra valpar. Labben går alltid lös i vår trädgård och följes med oss överallt, när jag är ute och rider så sitter han på trappan och väntar på mig tills jag kommer hem. Han är den perfekta hunden.....och han är labbe.
 
Sv: Min första hane!

Ja, det tycker jag också. Inte stor och tung, utan han kommer orka jobba :)
 
Sv: Min första hane!

Tycker han ser lite rak ut i fronten med framskjuten skuldra och något lösa armbågar, eller är det bara vinkeln som lurar ögat :confused:

Men i övrigt ser han ju bra ut :)

Ingen heffaklumpslabbe :D
 
Sv: Min första hane!

Nej, du ser rätt :) Skulle gärna ha mer front på honom.
Men hellre lite skavanker än en heffaklumpslabbe som du kallade det :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 717
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 064
Senast: Viva
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 250
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 284
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp