Min häst är så seg!

P

Pontiac

Hej! :rofl:

Nu har ju gräset kommit o hästarna går ute dygnet runt på gräs.

Min häst blir hur tjock som helst och han blir så fruktansvärt seg!
Ibland är det så tråkigt att rida honom, han typ går o sover, o man får driva på honom hela tiden! Efter ridningen ger jag honom 1 dl betfor, 4dl kraft grund, 1/2 dl rappsolja och 3 tsk salt. Min häst är en new forest (en väldigt stor en), 152 cm i mankhöjd. Jag rider mest i skogen nu på sommaren, efter att jag har slutat min tävlingsperiod.

Är det någon som har några tips för att han ska bli lite piggare?
 
Sv: Min häst är så seg!

Är det ingen som har några tips?
 
Sv: Min häst är så seg!

Det beror antagligen på värmen och inte tillräckligt med sömn... kraft grund kanske du inte behöver ge om hästen är tjock? Betfor brukar ju få det flesta hästar att bli pigga men då kanske du får ge han det innan ridturen i stället och kanske lite mer än 1dl....Lycka till
 
Sv: Min häst är så seg!

Hitta någon träning som motiverar hästen lite, nåt som den tycker om men som inte är allt för ansträngade såhär på sommarbetstiderna, om det är där problemet kan ligga.. :smirk:
 
Sv: Min häst är så seg!

Troligen blir han piggare om han får komma in och sova.

Visst sover de ute också, men de måste vara på sin vakt hela tiden och kan inte slappna av som de kan göra på box.
Speciellt om de inte är vana att vara ute dygnet runt.

I övrigt håller jag med övriga som svarat:
*Hitta på Motiverande och rolig träning
*Hästen blir seg av värmen(precis som vem som helst blir..)

Varför ger du olja förresten? *nyfiken*
 
Sv: Min häst är så seg!

Pontiac skrev:
Hej! :rofl:

Nu har ju gräset kommit o hästarna går ute dygnet runt på gräs.

Min häst blir hur tjock som helst och han blir så fruktansvärt seg!
Ibland är det så tråkigt att rida honom, han typ går o sover, o man får driva på honom hela tiden! Efter ridningen ger jag honom 1 dl betfor, 4dl kraft grund, 1/2 dl rappsolja och 3 tsk salt. Min häst är en new forest (en väldigt stor en), 152 cm i mankhöjd. Jag rider mest i skogen nu på sommaren, efter att jag har slutat min tävlingsperiod.

Är det någon som har några tips för att han ska bli lite piggare?
Kan bara säga att jag vet precis hur det känns min går på magert bete men är ändå stor om magen.Trött,slö och omotiverad på lektionerna.Försöker variera men det spelar ingen större roll.Tappskor var och varannan dag också:( Nej just nu är han världens tråkigaste.Är detta första sommaren som du har din häst?Om inte hur har han varit tidigare?
 
Sv: Min häst är så seg!

Att han är så seg kan bero på för stort proteinintag...minska på proteinet och rid regelbundet så kanske han blir piggare..

//Krizz
 
Sv: Min häst är så seg!

Hej! Om han är tjock och uppsvullen så är det enklaste sättet att få honom pigg att helt enkelt banta honom, det kan även vara en ökad fångrisk om dom blir för tjocka.Begränsa betet tills han går ner i vikt, oftast blir dom jättepigga då helt utan kraftfoder. hälsningar janne
 
Sv: Min häst är så seg!

Pontiac skrev:
Hej! :rofl:

Nu har ju gräset kommit o hästarna går ute dygnet runt på gräs.

Min häst blir hur tjock som helst och han blir så fruktansvärt seg!
Ibland är det så tråkigt att rida honom, han typ går o sover, o man får driva på honom hela tiden! Efter ridningen ger jag honom 1 dl betfor, 4dl kraft grund, 1/2 dl rappsolja och 3 tsk salt. Min häst är en new forest (en väldigt stor en), 152 cm i mankhöjd. Jag rider mest i skogen nu på sommaren, efter att jag har slutat min tävlingsperiod.

Är det någon som har några tips för att han ska bli lite piggare?

Du har aldrig funderat på om den har fått början till fång??? Just i år ÄR det tydligen väldigt "populärt" utifrån dagens naturliga hästhållning.
 
Sv: Min häst är så seg!

jag ger min häst olja för att han ska bli fin i pölsen, men jag ska snart sluta med det. Nej, det är inte första sommaren jag har min häst. Han brukar vara så seg. det är ju bara för att han är så tjock i värmen, det vet jag. det var inte det jag frågade jag frågade om ma kunde göra nåt åt det. om han ska stå på magrare bete så måste han äta hö med ju, för han måste ju få mat så att han blir mätt.

tack för svaren! :rofl:
 
Sv: Min häst är så seg!

rid tidigt på morgonen eller sent på kvällen, det är generellt svalare då..

om han är så tjock så att han är rörelsehindrad finns risk för stora onödiga påfrestningar + kolik/fång, ha honom på ett magrare bete

ta in på natten o ge hö eller ev. slaget gräs så att du kan ransonera hans mat + att han kan vila bättre inne än ute..
 
Sv: Min häst är så seg!

Hej. att din häst är seg kan nog bero på att han går ute, dessutom kanske du ska ge honom lite foder med ett högre energi innehåll, fortsätt att ge olja ohc eventuellt öka till 1 dl då 1 dl olja motsvarar ca 1 liter havre energimässigt.
 
Sv: Min häst är så seg!

Jag försöker ta in mina killar ett par timmar innan ridning, så de får vila en stund, och de slumrar till direkt...
Mvh. Matten
 
Sv: Min häst är så seg!

Min ena kille som är 21 nu (frisk D-ponny med krut i fortfarande) är lite segare än mina andra två (pigg 11årig NewForest, pigg 13årig Norsvensk). Han är ju alltid det, men det beror på vad man gör..
Han tycker ju olika saker är olika kul. Tex blir han jättepigg om han får välja uteritt och på åkrar. På dressyrbanan är han lite segare men han gör vad man kräver.
Såhär på sommaren är det självklart att de flesta hästar blir lite segare om de börjar gå ute och inte får så mycket sömn (som redan sagts). Dessutom när det är varmt så behöver de ju skugga av träd eller liknande skjul tex. De har ju päls, och rider man med sadel får de ju stora svettfläckar och blir varma om man rider mitt på dan. Även om det inte är sol, kan det ju fortfarande vara 20-25 grader.
Så rid tidigt på morgonen eller sent på kvällen, för att skona din häst mot värmeslag!

De gör precis som oss, tare lugnt och svalkar oss i skuggan till kvällen kommer. :)
 
Sv: Min häst är så seg!

Varför går han ute dygnet om? Tydligen funkar det inte att kombinera med ridning i ert fall. Mina är ute 7-21, sen sover de inne. De tas in och rids en timme på em och släpps sen ut igen. Äter frukost och kvällsmat samt natthö inne. De sover ordentligt, är pigga och glada och hinner ändå njuta av hagen i många timmar varje dygn. De som har lätt för att bli tjocka går i en hage med lite gräs, de andra har stor gräshage.

Det är inte just att hästen får käka dygnet runt, bli tjock och trött och sen kräva att den ska jobba.
 
Sv: Min häst är så seg!

Ta bort kraftfodret och oljan helt om hästen är tjock!

Kraftfoder är ingen mirakelkur för piggare häst, det är till för att korrigera brister i grovfodret. Olja är ren energi, och inte skulle du äta extra fett på det sättet om du redan vore lätt överviktig? Är hästen tjock lider den knappast brist på energi...

Nä, rid när det är svalt, hitta på roliga övningar, låt hästen "ladda upp" i box över natten (för sover gör de knappast...:smirk: ) eller låt hästen njuta av att vara häst och strunta i ridningen helt.
 
Sv: Min häst är så seg!

det låter nästan som en shettis hehe
 
Sv: Min häst är så seg!

funkar olja ungefär som havre? Tyvärr har jag inte möjlighet att ha min häst inne på natten. för jag bor ganska långt ifrån stallet, o det är bara jag som vill ha inne min häst på natten. Så jag kan inte åka dit på kvällen o släppa in han o sen på morgonen, för mamma o pappa hinner inte skjutsa mej så många gånger på dagen o det går inga bussar. men jag skulle gjärna vilja att han stod inne på natten.
tycker ni att jag ska ta bort all mat jag ger honom? altså bara gräs får han då.

tack för alla svar! :rofl:
 
Sv: Min häst är så seg!

Jag tycker att du ska ge honom enbart havre istället för det andra du ger honom. Och sedan borde du nog försöka att rida när det inte är som varmast ute.
Havre piggar upp lite bättre och han behöver ju egentligen inget kraftfoder om han är så tjock på betet.
 
Sv: Min häst är så seg!

Frågan är om han är rund om magen eller om han har mycket fett (tänk på att fettet inte sitter under magen utan först och främst på ryggen). Om hästen har mycket mat i sin kropp tar det större plats, det har inget att göra med om hästen är tjock eller inte. Mycket magmuskler håller in "hängmagen".
Det kan tillockmed vara så att din häst får för lite energi och därför inte orkar springa som han brukar. Titta inte på magen utan över revbenen. Hoppas att det löser sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
760
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 224
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp