Bukefalos 28 år!

Min häst backar, vad göra?

J

jempa666

Jag har ett 4-årigt varmblodsto som jag haft i ganska precis en månad.

Hon kan helt plötsligt under en ridtur bara få för sig att tvärstanna och börja backa, hon backar utan att ta hänsyn till diken, staket mm, och jag känner att jag sätter min och hennes säkerhet på spel, måste därför försöka få nån lösning på mitt problem, nån om har nåt tips??

Tacksam för svar!

Mvh-Jempa
 
Sv: Min häst backar, vad göra?

Du har just uttryckt det vanligaste problemet som det skrivs om i princip mest på detta forum. det finns hur mycket råd och tips som helst, om du använder sökfunktionen på "häst + backar" eller liknande så kommer du hitta massor!
Jag ger dig några genvägar nedan, men det finns ett helt bibilotek i ämnet om du letar runt lite!


http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=629621&highlight=h%E4st+backar

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=615432&highlight=h%E4st+backar

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=599041&highlight=h%E4st+backar
 
Sv: Min häst backar, vad göra?

Jag har ett 4-årigt varmblodsto som jag haft i ganska precis en månad.

Hon kan helt plötsligt under en ridtur bara få för sig att tvärstanna och börja backa, hon backar utan att ta hänsyn till diken, staket mm, och jag känner att jag sätter min och hennes säkerhet på spel, måste därför försöka få nån lösning på mitt problem, nån om har nåt tips??

Tacksam för svar!

Mvh-Jempa

PRECIS så gör mitt varmblod också! dock ej med mej längre då ja verkar ha satt henne på plats, men med "nya" ryttare gör hon det ständigt
 
Sv: Min häst backar, vad göra?

Hon kanske testar dig?
Något som går att testa är att fortsätta backa henne tills hon inte vill längre. Då backar man lite till och skrittar sen framåt. Fast det funkar inte på alla hästar. Men det är värt att prova. Det går ju även att försöka vända hästen och backa åt det håll ni var påväg till från början, så att säga.
 
Sv: Min häst backar, vad göra?

Min ponny gjorde så hur mkt som helst i början när han inte var van att ridas ut i skogen utan ngn kompis med (de andra red bara typ på helgen).
När han började backa hysteriskt vände jag runt och försökte rida framåt varje gång och det funkade till slut. Envishet ör nyckeln, men vi besökte ett stort antal diken tills han skärpte till sig efter 7-8 mån.. (det blev ju bättre och bättre med tiden såklart).

Att forysätta bakåt är inget jag tror på, min ponnt SPRANG bakåt och det är inte så ett så supersäkert sätt att färdas på ;)
 
Sv: Min häst backar, vad göra?

om dom , som din, springer bakåt så förstår jag verkligen att en annan metod vore att föredra. Men om det mest gäller envishet och sakta bakåtgång så kan det fungera. Men som sagt, på alla hästar fungerar det inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 593
Senast: Hazel
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 153
Senast: Pyrran
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 500
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp