Min häst tappar bakdelen!!!

lakrits

Trådstartare
Jag har en travare som jag har ridit dressyr på i snart 3 år. Allt har gått och går fortfarande bra men...när jag rider henne i form på en volt så "ramlar" plötsligt ena bakbenet ut. Hon tappar det helt enkelt. Det känns som om hon snubblar till. Vi har gjort böjprov , massör och även en naprapat. Hon visade inget på böjprovet, massören kände inget. Naprapaten däremot sa att hon var sne i bakdelen och rättade då till detta. Skönt tänkte jag då kanske allt blir bra nu men... häromdagen red jag och hon "tappade" sig inte en enda gång till en början. När ridturen var slut så hade hon gjort det tre gånger. Hon har inte ont när detta sker utan det är bara obehagligt för henne.
Det som naprapaten fixade till kan hoppa till fel läge igen och funderar på om detta nu har hänt. När jag nu red så red jag på en vall som är lite ojämn och tänkte först att hon kanske snubblade rentav men jag tror inte detta. Vi funderar på att röntga henne för och se om vi kan hitta felet.
Jag undrar nu om det finns någon här som har haft samma problem med sin häst? Vad var det för fel, går det åtgärda och i så fall hur? Jag är tacksam för alla svar och råd jag kan få.
MVH Lakrits :confused:
 
har h*n varit sne blir de ju inte bra för att bäckenet e rättdraget,muskler och annat har ju oxå blivit *fel* under tiden....

Har faktiskt inget aning vad de kan vara,hovslagaren har den tittat på fötterna så de inte e nåt som stör röelsemönstret
 
är jon "iordning" ordentligt ??annars kan det vara bakknäna eller mer för knästräckarmuskulaturen som inte riktigt hänger med, den fäster ganska direkt bakom "höftknölen" och slutar vid utsidan av bakknät....samt att förmodligen om hon varit sned förut så tar det ju ett tag att jobba upp det som hon inte har jobbat ordentlig med innan, förmodligen blev hon muskeltrött och därför snubblade till....
 
Ett tecken på erlichia kan vara att hästen tappar bakdelen, eller snubblar mkt. Ett sådant prov är inte speciellt dyrt, och då kan ni vara säkra på att det istället kan vara ngt muskulärt etc.

Ömmar hästen någonstans när du känner på den? Knäskålarna bak, patella etc..?
 
Min häst var också sådär och det trappades upp och blev värre, vi gjorde böjprov och tog Ehrlichiaprov. Han hade väldgt höga värden, har legat på 1:160 titer under sommaren och hösten för att nu ligga på 1:40 vilket är gränsvärdet. Tog honom till klinik i slutet på sommaren och han hade kotledsinflammtion bägge fram och hasledsinf. bägge bak. Troligen är det Ehrlichian som spökar, han var jätteseg hela sommaren och hösten. Har börjat piggna till nu och har endast en markering hö bak vid longering. Vi kommer att ta ytterligare ett prov nästa vecka för att kolla så att titerna går neråt och inte stiger.
 
Jag har skolat om flera travare och de flesta har detta problem med bakdelen innan balansen arbetats upp. Är något ben lite svagare så är det ofta det som "tappas". Även om han nu rättats till av naprapaten så måste musklerna anpassas och det sker inte på en gång. En massör kanske kan visa hur du själv kan massera på bakdelen och använd tex Arnika för att hjälpa musklerna på traven.
Kolla även dig själv hos naprapat! Du kanske är sned och det påverkar hästen mer än man kan tro!
 
Min häst tappade bakdelen i våras,först misstänkte vet. skelettskada åt korset till, men det visade sig senare att hon hade Erlichias.Efter behandlingen i höstas har hennes problem försvunnit. (Hältor, ryggont, mm mm *peppar peppar*)
 
Det är en fästingburen infektionssjukdom.
Symptomen kan vara feber,hältor,muskelömhet,stört rörelsemönster,vinglighet mm.Hästen behöver inte ha alla symptom för att erlichios ska misstänkas.

Min hästs symptom var muskelömhet i ryggen som kom och gick, skumma hältor som vandrade från ben till ben och även flyttades runt i samma ben, blockhalt ena dagen, superfräsch dagen efter... Halt på böjt spår periodvis,periodvis gick hon klockrent. Hon kunde halta i skritt på rakt spår, dock EJ i trav.......
 
Naprapat? :confused: Har inte hört det utrycket innan. Är det samma som en kiropraktor?
 
Ta ut naprapaten igen för en extra koll.
Själv tror jag att en ny snedhet i kombination med dålig balans är problemet.
Träna från marken och låt hästen hitta sig själv, min erfarenhet säger att just travarna inte har så bra koll på just sig själva....av någon anledning ;). Balans och kroppskontroll är a och o för att ridningen ska fungera! (även av dig som ryttare :) )
 
JAg ser att du fått en rad olika förslag här... Det kan inte vara patella-upphakning? Lite svårt att avgöra när man bara får höra om det såhär... En häst med rejäl patella känns nästan som om den sätter sig ner helt. Fast i så fall tycker jag iofs att det borde ha varit det första din naprapat föreslog...
Patella kan en häst få när som helst i livet, och brukar hänga ihop med att hästen är omusklad, och brukar bli bättre med träning.
 
Patellaupphakning var det första som slog mig också! Min häst patellahakar på ena bak om hon går ner i muskeltonus det minsta, t.ex. måste jag vara väldigt vaksam i slutet av betesperioden, samt vid pälssättning höst och vår. Viktigast av allt är att det inte blir för låg proteinhalt i fodret. Jag brukar ge luzern och foderjäst som innehåller många viktiga b-vit som hjälper musklerna att behålla spänsten.
Mat och motion är alltså bästa medicinen OM det nu skulle vara patella (knäskåls-) upphakning.
Man känner då tydligt hur ryggen sjunker bakåt och i sidled när den sidans bakben är i sin mest utsträckta position bakåt, precis innan det ska skjuta ifrån och lyftas fram. Den som står bredvid och tittar på ser inte så mycket av ryggsänkningen, men ser däremot tydligt hur hon tar ett överdrivet högt steg med det bakbenet när hon sedan för fram det. Jag tror hon gör det för att rätta till den led som låst sig.
 
Hej!
Kanske har du fått nog med svar nu :crazy:
Men jag har haft liknande problem oxå med en av mina travare, som gjort likadant, både i travlopp och under ridning. I hans fall var också diagnosen att han var sned. Detta kommer av att hästen haft tex ont någonstans och parerat detta själv, eller för att musklerna kanske är sämre på ena sidan. Under tidens gång, medan man bygger upp musklerna eller under tiden som hästen läker stället han har ont på, om han nu haft ont, så måste denna snedhet rättas till med jämna mellan rum.
I min hästs fall så åkte sneheten tillbaka 4 gånger, å detta märktes inte ens, förän han gjorde snabbjobben....men efter han blitt tillrättad så var han som en ny häst...Det räcker med att hästen snubblar till i hagen så kan snedheten komma tillbaka....
:bump:
 
min häst har knäledsupphkning (kallas kanske oatellaupphakning, vad vet jag) iaf, han måste tränas regelbundet och skall klättras mycket......
 
Hej allihopa!!!
Tack så mycket för alla svar.
Jag hade ute vetrinär det första alternativet. Vid böjprovet visade hon ingenting vilket hon hade gjort om hon hade haft problem med knän,leder,ligament.
Massör var andra alternativet. Han kände igenom hela hästen och kände inget onormalt och hon var jämn musklad så han trodde inte det var något med musklerna. Hon var inte spänd eller öm någonstans.
Naprapat var tredje alternativet. Han sa att hon var sne i bakdelen och rättade till detta.

Jag kan tänka mig att det tar lite tid innan hästen själv släpper det gamla rörelsemönstret eftersom det är ett vant sätt för henne att gå men ska hon ändå fortsätta att snubbla då? Den här fästingsjukdomen har vi ju faktiskt inte testat för men det kanske vore en god ide att göra för att vara på den säkra sidan. Konstigt att min vetrinär inte tänkte på detta?!!!
Hon har inte varit halt någon gång i bak under dessa tre år eller aldrig visat tecken på muskelömhet. Jag brukar gå igenom henne efter varje ridpass för att kolla ifall hon är spänd någonstans men har inte känt något.
Min sits har vi också kollat och den är ok.
Jag är fortfarande tacksam för alla råd, invändningar och lösningar. Om det nu skulle vara patellahakning skulle inte de visa sig vid ett böjprov då??

MVH Lakrits :confused:
 
Patellahakning syns inte vid böjprov. Det är ju när bakknät sträcks som hästen får problem då benet låses fast av knäskålsligamenten i sträckt läge. Det beror jättemycket på hur grovt hästen hakar om det är lätt att diagnosticera eller ej. Min häst hakar tex mycket lite, men när hon hade föl vid sidan och var i lite lägre kondition, så hakade hon så mycket att bakbenet fastnade i det sträckta läget, och jag fick backa henne för att det skulle komma rätt igen! I vanliga fall känns det bara som en liten sänkning av ryggen och syns knappt från marken. Hon hakar mer om hon är lite slö, tex en varm sommardag på ridbanan, och aldrig om det är spännande eller hon är rädd, för då blir grundmuskeltonusen högre. Jag hade henne på hbg djursjukhus för att kolla upp henne, men där var hon så upprörd och spänd att vi inte lyckades provocera fram en enda hakning (genom att leda henne i skritt i nedförsbacke) Ett annat klassiskt test är att halma upp boxen djupt, över knähöjd och helst ända till magen, så att man får hästen att stå relativt stilla över natten. Sedan studerar man hästens rörelsemönster när man tar ut den på morgonen. Detta har jag inte provat själv, utan bara läst om.
Jag tror att din häst antingen har lätt patellahakning eller har ont i bäckenet på nåt sätt. Hoppas att det är hakning, för det har inte hästen särskilt ont av och är lätt att få bättre med rätt foderstat och motion.
 
Oj, är det enda sättet att upptäcka det på? Va besvärligt... Jag trodde det räckte med röntgen...? Tydligen inte... :crazy:
 
Jag tror inte man kan diagnosticera via röntgen eftersom det inte är något fel i själva skelettet, iallafall gjorde de inte det när jag var med min häst på klinik. Det är i och för sig länge sedan (1996 tror jag) och ibland ändras ju diagnosteknikerna! Men problemet är ju att ett av ligamenten runt knäskålen (inre raka knäskålsbandet) är för stramt, och om då de andra blir svagare, tex i slutet på betet eller om hästen går ner i kondition/muskeltonus av nån annan orsak, så kan det här strama ligamentet dra knäskålen lite fel så den låser sig mot knäleden. Eftersom det bara är en mjukdel som är lite för stram så tror jag det är svårt att diagnostisera om man inte faktiskt iakttar en hakning.
 
Om hästen nu har patellahakning,tar den kortare steg med det benent då och känner att det är svårare att trampa under sig i bak ordentligt? Hon gör nämligen detta. Undertrampet har blivit lite bättre om man gjort skrittpiruetter på marken ett par gånger.
Hur ser framtidsutsikterna ut om det nu skulle vara patellahakning?Kan jag rida dressyr ändå? Någon skrev att det kunde bli bättre med hjälp av rätt foder, förklara mer är du snäll?
:crazy: Lakrits
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 167
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 740
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 842
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp