Min häst tappar bakdelen!!!

Min erfarenhet av patellahakning begränsar sig ju till en häst, men jag kan beskriva hur hon gör så kan du jämföra. Hon hakar alltså på hö bak, mycket lite. En häst med svår hakning blir stående med ena bakbenet i fullt utsträckt läge bakåt. Min hästs hakning gör inte så att hon stiger in kortare under kroppen med höger bak, tvärtom bär hon gärna med höger bak och använder vä bak som påskjutsben (går lätt med bakdelen åt vänster, slutaliknande)
Hakningen är så kort att det bara känns som en sänkning i ryggens högra sida. Detta händer endast i trav. När hon är lite sämre musklad sker det kanske 2-3 ggr per ridpass, nu när hon är i relativt god kondis kanske en gång vartannat pass, max.
Fodermässigt ser jag till att hon aldrig får för lite protein, kompletterar vid behov höet med luzern för att säkra proteinhalten, ger mycket hö (11-12 kg/dag till 450 kg häst) och extra b-vitaminer i form av foderjäst, lite betfor och inget mer. Jag menar alltså inte att man ska ge hästen mängder med kraftfoder, utan bara se till att allt som hjälper musklerna behålla styrka och spänst finns i tillräcklig mängd. Patellahakning kan också opereras, men jag tycker man ska prova med mat och motion först.
Man kan mycket väl rida både hoppning och dressyr på en häst med hakning, det är bara bra för den!
Om du upplever att din häst 'tappar ryggen' ofta och dessutom har svårt att få under sig benet på samma sida, att grundrörelsemönstret är lite återhållsamt och blir bättre av uppmjukning, så tror jag dock att svaret finns att söka någon annanstans, i bäcken/ländryggsregionen kanske? Hoppas du kommer på vad problemet är, det är så jobbigt att gå och undra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 167
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 740
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 842
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp