min hund äter...INGET?!

V

vibeke

Heejj! :)
Min vovve, golden retriever, äter ingenting nästan. Han är väldigt kräsen, dvs, äter den hundmaten han får i 3-4 dagar, sen smakar den inte gott längre.
Han kan gå hungrig hur länge som helst! Det oroar mig, han är rätt smal, men ser inte alls vanvårdad ut. Men han är pigg och glad som en hund som äter normalt. Har ni något tips?
Tack på förhand! ;D;)
 
Sv: min hund äter...INGET?!

Hur gammal är han?

Min golden var sån i 1-2årsåldern i perioder, men hon växte ur det och äter nu de flesta mål, om hon inte har något viktigare att göra. Det här med att golden är en maniskt glupsk hund stämmer inte på alla!
 
Sv: min hund äter...INGET?!

han är 4 ½ , och han har varit kräsen sen valp, han går utan ngn dag, sen tar han en tugga :/
 
Sv: min hund äter...INGET?!

min hund har också en icke ätar period just nu beror dock på att han är lite i puberteten :D
men några misstag man kan har gjort när hunden inte vill äta är att man har låtit skålen med mat stå framme hela tiden (bästa bantnings sättet)
eller inte gett hunden mat på bestämda tider,
 
Sv: min hund äter...INGET?!

Här är det strikta matregler som gäller efter att ha gjort dundertabben när hunden var ny här, att byta foder och mixtra in annat för att han skulle äta.
Min hund kan nämligen tänka sig att svälta lite för att få godsaker eller omväxling om han tror att utgången kan bli sådan.
Nu för tiden får han mat en gång om dagen och det är bland det sista som händer dvs på kvällen när han varit igång hela dagen. Om han väljer att inte äta upp blir det fasta dagen efter helt och hållet dvs han får ingen mat alls.
Det har gått några gånger då han valt att inte äta upp sedan jag började med den rutinen men dom senaste månaderna har gått från att inte vara så noga med maten till att vara noga med att tala om att han inte fått maten när klockan börjar gå mot en 9 på kvällen.
Tricket för vår del har varit att hunden måste hinna bli ordentligt hungrig samt inte ha en känsla av att han har kontroll när maten kommer. Dessutom att inte ge honom annat än hans mat och av den sort vi har köpt in.
Det går faktiskt att ge honom lite annat som han upplever väldigt gott då och då nu utan att förväntan på sin mat försvinner bara jag inte gör det till en vana.
Jag skulle lätt kunna förlänga min hunds fasta period när han vägrat att äta om det inte räckte med att hoppa över en utfodring. Då är det ändå 48 timmar mellan utfodringarna om en är överhoppad eftersom han bara får maten en gång om dagen. Ger jag honom foder oftare än en gång om dagen så hinner han inte bli hungrig nog vilket resulterar i att han äter mindre.

Någon dag är väldigt kort tid för en hund att gå utan mat om matintresset är lite dåligt. Speciellt när det gäller dessa stora hundarna. Det kostar dom gärna på sig om deras uppfattning är att dom kan få något annat som dom hellre vill ha.
 
Sv: min hund äter...INGET?!

Hur ger du maten ? Efter motion eller står den frammme hela tiden ?
Hur många ggr om dagen får han mat ?

Tesora
 
Sv: min hund äter...INGET?!

Håller med dig, man ska inte klema bort dem. Det skapar bara en ond cirkel.
Jag hade också kört fasta en dag om hunden ratar maten, vill han inte äta igen sen blir det fasta 2 dagar..sedan mat endast EN gång om dagen på kvällen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Halloj är en pudelälskare här med två små hundar en mellan och en dvärg. Mellanpudeln äter allt hon kan få in i munnen efter sin...
2
Svar
22
· Visningar
1 590
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
576
L
Hundhälsa Jag skulle vilja fråga bara vad ni tycker och så men ni får jätte gärna inte idiot förklara ifall ni inte tycker som nånannan eller om...
Svar
15
· Visningar
1 587
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp