Bukefalos 28 år!

Min hund bet min son

Sen är det ju inte alla som kan ändra sitt liv/boende på lämpligt sätt heller efter en mentalt kass hund.
Vi skulle inte spara på en hund som tog till tänder på ett sätt att livet behövde anpassas efter den. Dels så har vi inte utrymme inne för att dela av huset hur som helst, sen har vi bara plats för en begränsad mängd hundar och det är de som ingår i kenneln plus en åldrig och sonens sällskapshund, Skägget.
Så en hund som är olämplig att omplacera får somna in.
 
Och dessutom, lå ar ditt inlägg här för att spinna vidare lite, många hundar som är mentalt skräp bör kanske få vandra vidare för deras egen skull, när det krävs mängder av anpassningar och rutiner för att vardagen ska bli dräglig om ens det och minsta lilla får hunden att bli stressad/rädd osv. Sen finns det såklart grader av mental skräpighet och olika möjligheter till anpassning - men ibland undrar jag verkligen vad mentalt skräpiga hundars får ut av livet :(

(Och jag har själv en mentalt skräpig hund som hela mitt liv är anpassat kring för att han ska må bra, vilket han gör i det stors hela och därför finns kvar - för mig fungerar det men jag hade aldrig kunnat omplacera honom med gott samvete eller förväntat sig att någon annan skulle ha möjlighet att anpassa livet)
Vem är du att avgöra vems som får ut saker av livet och inte? Min åsikt är att många som avlivar hundar som de anser vara mentalt dåliga hundar inte har tillräckligt på fötterna för att ens avgöra detta.
Därmed inte sagt att de som skriver i den här tråden tillhör den skaran.
 
Vem är du att avgöra vems som får ut saker av livet och inte? Min åsikt är att många som avlivar hundar som de anser vara mentalt dåliga hundar inte har tillräckligt på fötterna för att ens avgöra detta.
Därmed inte sagt att de som skriver i den här tråden tillhör den skaran.
Jag skrev att jag undrar, jösses.

Vem är du att avgöra huruvida folk bör få avliva sina hundar eller ej?

Och visst, du har bara kommit med svepande kritik gentemot folk som avlivar mentalt instabila hundar i just denna tråden, så det är lite svårt att ta dig på allvar när du nu vill undanta dessa. :up:
 
Varför? Varför är just morr mer tabu än att gå undan?
En hund som morrar behöver absolut inte ha närmare till bett eller vara mer aggressiv än en hund som går undan. Hundar kommunicerar ju olika innan de tar till nafs eller bett. Och morr är ju ett av dom tydligaste för folk som inte riktigt kan läsa hund.

.
Jag önskar att min hund morrade mer. Han lyfter bara på läppen(svårt att se i ett kolsvart lurvigt ansikte) och sen smäller det... Mycket svårare att jobba med..
 
Jag skrev att jag undrar, jösses.

Vem är du att avgöra huruvida folk bör få avliva sina hundar eller ej?

Och visst, du har bara kommit med svepande kritik gentemot folk som avlivar mentalt instabila hundar i just denna tråden, så det är lite svårt att ta dig på allvar när du nu vill undanta dessa. :up:
Svidande kritik? Snarare ifrågasättande. Du behöver inte ta mig eller någon annan heller på allvar. Det är helt upp till dig.
 
Det är det nog inte många som gör heller. Det är väl mer om hunden hellre först tar till tänder än andra alternativ.

Uppriktigt sagt är det som i hästvärlden. Många beskriver att hästen bara .... helt plötsligt. Medan en som är något insatt sett att det var på gång för länge sedan. Lite som i filmen, vilket idiot låter ungen hålla på med en hund som är så tydlig?

Jo, en idiot som inte inser vad hunden kommunicerar. Många hundar som anses instabila är bara missförstådda. Och då sänks toleransen för hunden, bättre markera först än att själv få ont.
 
Uppriktigt sagt är det som i hästvärlden. Många beskriver att hästen bara .... helt plötsligt. Medan en som är något insatt sett att det var på gång för länge sedan. Lite som i filmen, vilket idiot låter ungen hålla på med en hund som är så tydlig?

Jo, en idiot som inte inser vad hunden kommunicerar. Många hundar som anses instabila är bara missförstådda. Och då sänks toleransen för hunden, bättre markera först än att själv få ont.

Jag håller med. Många missar hundars signaler. Men det finns också hundar som inte kommuniserar och där står det inte till som det borde.
 
Eller så har de blivit straffade om de morrat.

Sån kan också hända. Men det finns faktiskt hundar som Är mentalt instabila. De kommer ju i alla varianter precis som vi människor.
Tyvärr kan en hund bli felhanterad från start och bli väldigt problematisk och tråkigt nog för hunden så kan det bli en farlig situation som kanske inte är lämplig att överlåta till någon annan.
Disskussionen blir lätt svartvit beroende på vilken sida man står på.
 
Sån kan också hända. Men det finns faktiskt hundar som Är mentalt instabila. De kommer ju i alla varianter precis som vi människor.
Tyvärr kan en hund bli felhanterad från start och bli väldigt problematisk och tråkigt nog för hunden så kan det bli en farlig situation som kanske inte är lämplig att överlåta till någon annan.
Disskussionen blir lätt svartvit beroende på vilken sida man står på.
Problemet är ofta att de som är lämpliga att hantera en sådan hund sällan är villiga att göra detta. Oftast vill de som är kunniga ha en väl fungerande hund med egenskaper lämpade för tänkta aktiviteter.
 
Fast jag tror nog att vi som svarat i tråden angående just opålitlighet är fullt kapabla att läsa hund ;)

Personligen så förutsätter jag att folk med någorlunda hundkunskap utgår från de hundar som inte enbart har integritet och är nogorlunda normala i övrigt i psyket och kommunikationen.

Jag väver inte in misshandlade hundar, hundar med smärtproblematik och andra förklaringar i mentalt ostabila hundar.
Om en hund har omöjligt att släppa minnesbilder från ett fåtal händelser som inte varit allt för obehagliga så tycker jag inte att mentaliteten är på topp även om den inte är katastrof. Men en brist finns.
 
Problemet är ofta att de som är lämpliga att hantera en sådan hund sällan är villiga att göra detta. Oftast vill de som är kunniga ha en väl fungerande hund med egenskaper lämpade för tänkta aktiviteter.

Visst är det så. Men detta är ju ytterligheter av hundar och det var inte dessa disskussionen handlade om från början. Men i alla trådar i liknande ämnen så blir det så extremt direkt.
En sidan målar upp det som om folk sätter sprutan i hunden bara de andas och andra sidan verkar tro att hundar är tankeläsande robbotar som vem som helst kan hantera.
 
Min förra hund började visa ett mycket oönskat beteende mot mestadels sonen efter att vi flyttat. Kunde börja morra bara sonen skulle gå förbi honom, och vi lärde sonen tidigt att när hundarna ligger i sina bäddar ska dom få vara helt ifred! Annars är det fritt fram att klappa, men inget ryck i svans, dra i päls, nypa öron osv. Samma regler som för oss vuxna, och sonen har alltid lyssnat och accepterat det. Men efter flytten blev hunden som förbytt. Morrade, reste ragg osv, och det var så hemskt att se, och oron man hade att nått skulle hända sonen, jag hade aldrig förlåtit mig själv! (Det var endå en boxer/pitbull blandis, så hade han bitit hade det blivit stort)

Vi åkte till veterinären efter några dagar/veckor fram och tillbaka med detta för att diskutera att sätta in smärtlindring och se om det berodde på spondylosen, och det visade sig att hunden fått nån akut starr och var i princip blind, och ont hade han haft. Veterinären sa att dom kan gå från att se till att bli blinda på bara nån månad. Och det i kombo med nytt hus där han inte kände igen sig och nya dofter. Han hade ont, såg inget, och hamnade på ett helt nytt ställe. Sen hade han spondylos i ryggen som sagt också som han kände av när det blev kallare ute. Nu var det november och han skulle fylla 11 år. Vi gick hem med tomt koppel den dagen.
 
Fast jag vet faktiskt inte om normaltillståndet är en högre tolerans. Jag är inte alls säker på att hundar autmagiskt förstår att ett människobarn är en människo"valp", det är väl snarare en irrationell liten varelse som rör sig knepigt och generellt är gränslös men som tillsammans med eventuella berusade individer och andra märkligheter är något de oftast accepterar.. och ibland tycker om. Ibland inte.
Min ena hund verkar se på barn på samma sätt som hon betraktar fyllbultar på stan, med lämplig skepsis om hon inte känner dem väl - den andra är glad att hon når upp till ansiktet på dem eftersom hon vet att där oftast finns snor liksom. Ingen av dem verkar tänka "Ah, en unge, jag får nog vara varsam."

Haha, det vet jag! ^^ Men om en hund som säger till får en valp att pipa, eller en tvååring att skrika, reagerar nog människomamma helt olika. Det första är oftast helt okej, det andra för det mesta inte.
Det är alldeles för vanligt med social osäkerhet hos hundar! Men jag vägrar se en så stor social osäkerhet som ett normaltillstånd utan för mig är det normala en hund som är helt trygg. Allt annat är icke önskvärda egenskaper. En socialt trygg och självsäker hund tycker på sin höjd att ett tultande barn är intressant men inte obehagligt. Om det inte av erfarenhet har lärt sig att småbarn betyder stort obehag då.

Angående hundars känslor för barn så har man kunnat se att hundar reagerar som föräldrar när de hör ett spädbarn gråta dvs med ökad stress. Det tycker jag är ganska intressant. Vad jag har förstått så var det inte den höga ljudnivån som framkallade reaktionen utan att det är något särskilt med gråtet. Min ena hund stod och ylade utanför badrummet vid varje blöjbyte den första månaden :).
 
Uppriktigt sagt är det som i hästvärlden. Många beskriver att hästen bara .... helt plötsligt. Medan en som är något insatt sett att det var på gång för länge sedan. Lite som i filmen, vilket idiot låter ungen hålla på med en hund som är så tydlig?

Jo, en idiot som inte inser vad hunden kommunicerar. Många hundar som anses instabila är bara missförstådda. Och då sänks toleransen för hunden, bättre markera först än att själv få ont.
Jag tycker att det generellt finns en stor acceptans för dålig mentalitet bland hundägare. Var inte länge sedan jag hamnade i bråk med familjemedlemmar när jag föste undan deras hund efter ett bitförsök mot mitt barn. Hunden har varje gång vi träffats gjort utfall mot sonen och visar även social osäkerhet mot vuxna. Jag har påtalat detta och de märker att hunden är stressad. Men det är verkligen ingen i släkten som ser att hunden är aggressiv. Den är helt enkelt för söt. Så de kallar den "blyg" och "lite upphetsad"... Har hur många såna här historier som helst på lager.
 
Visst är det så. Men detta är ju ytterligheter av hundar och det var inte dessa disskussionen handlade om från början. Men i alla trådar i liknande ämnen så blir det så extremt direkt.
En sidan målar upp det som om folk sätter sprutan i hunden bara de andas och andra sidan verkar tro att hundar är tankeläsande robbotar som vem som helst kan hantera.
Jag skulle inte säga att hundar generellt avlivas "för att de andas". Inte heller är det lätt att hitta lämpliga hundägare till hundar med problembeteenden.
Däremot anser jag att en del hundar avlivas pga ägarens okunskap snarare än att hunden skulle vara så mentalt dålig att det är enda utvägen.
 
Jag skulle inte säga att hundar generellt avlivas "för att de andas". Inte heller är det lätt att hitta lämpliga hundägare till hundar med problembeteenden.
Däremot anser jag att en del hundar avlivas pga ägarens okunskap snarare än att hunden skulle vara så mentalt dålig att det är enda utvägen.
Men att ägaren saknar kunskap kan ju i praktiken innebära att avlivning är enda utvägen?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
800
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 336
Senast: lilstar
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 980
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 078
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp