Min hund blev helt konstig

Mischmasch

Trådstartare
Var hos en kompis idag vars familj har tre hundar.
Efter ett tag när min hund hälsat på alla och vi varit där ett tag så sitter vi i hallen och jag har min hund i knät. Plötsligt märker jag hur han sträcker på halsen och spänner sig och märker då att den minsta av hundarna sitter och råglor på honom.
Så jag vänder bort min hund lite och då drar han huvudet åt sidan på nåt konstigt vis :confused:
Då tog jag ut honom utomhus så han skulle få lugna ner sig. Benen är helt stela och klorna spretar.
Jag sätter ner honom på marken och han vinglar med bakbenen och kan inte riktigt gå. Det var som han inte riktigt kunde kontrollera bakbenen och han var alldeles stel som sagt.
Efter ett tag går det iallafall över och han är som vanligt och vi far hem. Vad kan det ha varit för nåt? Tycker det verkar väldigt konstigt?
Och en gång för länge sen när vi badat honom började han skrika och springa runt och kissa ner mattorna och drog in hela baken. Sedan efter ett tag gick det också över :confused:
Någon som har nån aning?
 
Det senare låter som ett litet "badfnatt" som de flesta hundar brukar få efter ett bad.

Det som hände idag låter nästan som ett litet Epelepsi-anfall på din korta beskrivning. Dreglade han efteråt?
 
Det var inget badfnatt, han brukar få såna och kutar då runt som en galning. Den gången gnydde han som att det gjorde ont och kissade ner hela korridoren. Sen såg han väldigt olycklig ut.

Han dreglade inget efteråt, inte vad jag märkte. Kan dom få nåt konstigt i ryggraden som gör att bakdelen inte riktigt funkar som den ska? Typ att det "fastnar" eller nåt?
 
Läste lite om epilepsi på internet. Och det låter som att han fick ett litet anfall. Det stod att dom inte behövde få kramper utan bara kunde bli alldeles stela i benen som han blev.
Läste också att det kunde utlösas av stress och extrem värme. Han var säkert ganska stressad bland dom andra hundarna och det var ungefär 28 grader varmt :o
Plus att han har blåsljud på hjärtat och hjärtfel kunde också vara en orsak ifall det inte fanns nog med syre i blodet.
Frågan är om man ska gå till veterinären redan nu eller vänta tills han haft en gång till (om han får det nå mer) :confused:
 
Såvida hunden inte får ett anfall precis hos veterinären så är det oerhört svårt att konstatera att de verkligen har EP. Men brukar utgå från det om man kan utesluta allt annat.

Så har hunden inte fler anfall eller kraftigare så gör man inget åt det. Om anfallen upprepar sig så kan man ta ett blodprov för att kolla om man kan hitta andra orsaker.

Medicinera gör man först om hunden får anfall ca 1 gång per månad eller tätare, eller om anfallen är mycket kraftiga.

Så om jag var du så skulle jag avvakta och se om det händer igen.

Första anfallet min hund fick var bara att hon störtade upp och kissade på sig, sen var det över. Allt eftersom så har anfallen blivit lite kraftigare. Men ibland så "stelnar" hon bara.

Varför jag frågade om han dreglade var för att de kan bli illamående efter anfallen och då dreglar de mycket.

Vissa hundar kan få 2-3 anfall och sen får de inte mer. Man vet inte riktigt vad det beror på.

Det kan ju vara andra orsaker också. Precis som du skriver med hjärta osv osv. Men om allmäntillståndet i övrigt är bra och hunden i övrigt är pigg och så, så skulle jag avvakta och se vad som händer.

Om du är osäker så ring till en veterinär och rådfråga!!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
542
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 530
Senast: Icfafn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp