Bukefalos 28 år!

Min katt är jägare av värsta sort!

Fraggel_Tess

Trådstartare
De senaste dagarna har jag hittat alla möjliga sorters djur på vår veranda dvs fåglar, ödlor, grodor och möss. Hon äter inte dom utan lägger dom bara på verandan :eek:

Min katt har inte tid att vara inne nu när vädret är fint utan håller till ute hela dagarna. Hon kommer in en kort stund då och då för att äta lite mat

Hur är era katter som är både ute och innekatter? Är de sällan inne sommartid?
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

ja det är inte ofta dom är inne.....min gamla katta trodde jag hade gått bort då jag inte sett henne på 3 dar, men igår kom hon o det luktade bara skog om henne.."Närkingen" är inne o skriker på MAAAT några ggr om dan....möss o sork fångar han men jag vet inte om han äter upp dom, han o valpen brukar leka med dom istället :crazy:
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Precis som min katt. Hon använder de där små djuren till leksaker. :crazy:
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Våra är inne när det är som varmast, och runt 16-snåret för då vankas det blötfoder :smirk:

Har också haft en ren plåga med hankattens jägarinstinkter dom senaste veckorna, min sambo har fått slå ihjäl 9 (!) stackars trastar på drygt två veckor, den sista höll på att ge mig en hjärtattack.. :smirk:

Vaknade vid halv 5tiden i måndags natt och behövde kissa, klev upp mer eller mindre i sömnen, går till toan och är precis på väg att sätta mig när något attackerar min rumpa!
Det låg en stackars panikslagen trast i toan... :crazy:
Fick plocka upp stackaren med grilltången och slå ihjäl den i en plastpåse med plateringsjärnet (en sån platt tung grej man använder till att banka ut kött)

Blir inte mer grillat här förrens nya grillsaker inhandlats.. :crazy:

Undrar när trastpopulationen här ska inse att vår trädgård med utmärkta gömställen för katter inte är någon bra plats att spatsera omkring på...
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Usch...Det lät inte särskilt trevligt med alla trastar. Min katt syns bara till en kort stund på morgonen och en stund på sent på kvällen. Kan se henne ligga och sova ute i gräset ibland men annars så är hon puts väck. Tycker det är skönt att bönderna ha slått nu så man slipper vara orolig. Men om några veckor är det nog dags för skörd nr 2 så då får hon vara inne den dagen!
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Absolut, vill inte ens tänka tanken att dom ska hamna i vägen för det.. :crazy: :(

En bekants katt gjorde det, hon hade ungar hemma, släpade ihop 4 kattungar utan bakben innan hon måste ha förblött (det var ingen som såg henne, hittade henne tydligen död fast blodspåren talade sig tydliga språk :cry: :crazy: )

Inga bönder i vår närhet, mer bilar nu på sommaren dock :(
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Hehe, hon ska ju visa hur duktig hon är för dig! :rofl:

Våra katter är ute mest nu också, men tror inte de fångar såå mycket. I varje fall släpar dom inte hem det.
Haha
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Vi har två katter, en hona och en hane, både kastrerade.

sommartid ser man inte till dom så ofta, någon gång om dagen tittar de in i huset för att äta lite. Däremot ligger det "presenter" här väldigt ofta, senaste tiden har det varit många möss som en katten lagt på köksgolvet.

vi har märkt att hankatten sover i ett stengärde, en bit in för där är förmodligen svalt och skönt. Övriga tiden på året ligger han här inne i stort sett dygnet runt.
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Hon är ju snäll min katt för hon har nog förstått att matte bantar och när matte ser dessa delikatesser så blir inte matte särskilt hungrig...Snäll och omtänksam katt man har! :D
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Måste skura i sovrummet varje dag, för de använder dom som "tallrik", äter oftast upp allt men ibland lämnar de någon mage.

Nu när de är så vartm är dom lugna, kanske 1 fågel 3 möss om dagen, men är det svalt och skönt ute kan dom ta in upp mot 7-8 möss på en kväll, och detta gäller en katt ;)
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Min utekatt var ofta inne dagtid, jag ropade hem henne med jämna mellanrum just för att jag ville ha henne i närheten. Många gåvor fick man. Inte så mycket fåglar, mest möss.

Däremot har jag mycket svårt att tro att katter kan ta friska fåglar, dom flesta fåglar som faller offer för en katt är nog dålig på ett eller annat sätt.
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Lilla katten rantar runt här utanför bara, det duger för honom, flugor att jaga, grannkattan att gömma sej för och nära in till matte så man kan tvinga henne att lägga fram mat :d :smirk:
Stora katten är ute från FM till EM, då kommer han in (är i skogen här ovanför men vad han gör där vet jag inte) de är ett gäng på tre honor och två hanar som brukar hänga där :D Går man upp där så kan man se allihopa ligga och glo på varandra ... :cool:
han kommer in på EM som sagt och går ut sedan igen om jag låter honom och är ute fram till 21:00 eller senast 23:00.
Han har aldrig tagit hem någonting, jag tror inte att han jagar så mycket.
Lilla katten tar in flugor och getingar och jagar efter måsar som sitter på gräset och skriker.. fast nån mås har han aldrig fått.
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Det försöker jag intala mig i alla fall. Förra året tog hon en svala och tyckte mig sen en sådan vinge igår :mad:
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

Mina föräldrars katter släpar hem det mesta, men gammelkattan på 14 år föredrar numera att bli serverad inomhus. Hon är även inne mycket mer än förut, speciellt på höst och vinter. Lillkillen på tre år släpar ofta hem harpaltar som han sen sprider ut över hela gräsmattan *spysmiley*. Han har precis varit borta i över en vecka men efter många tårar kom han hem och satt på uppfarten som om inget hade hänt. Han är oftast ute nu på sommaren, säkra ställen att leta på är altanen eller mammas rosenbuskar, där är det skuggigt och skönt. :)
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

det var en katt som åt upp sin fångst brevid mig o ridlägerhästen .. hatar fortf. den katten :mad:
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

MissFideli skrev:
Min utekatt var ofta inne dagtid, jag ropade hem henne med jämna mellanrum just för att jag ville ha henne i närheten. Många gåvor fick man. Inte så mycket fåglar, mest möss.

Däremot har jag mycket svårt att tro att katter kan ta friska fåglar, dom flesta fåglar som faller offer för en katt är nog dålig på ett eller annat sätt.


Det har jag också ansett, friska fåglar ska katter normalt inte kunna ta. Men jag måste nog börja omvärdera, alla dessa 11 (ja, antalet har ökat nu :smirk: ) trastar kan inte ha varit sjuka väl?
Visserligen sjukt varmt här och dom blir väl slöa som alla andra, men ändå?

Har nu sett hankatten ta en, och han har bra teknik må sägas :smirk:
Trädgården är "fejkat" kuperad eller vad man ska kalla det, stor rabatt som angränsar till gräsmatta med buskar och träd.
Rabatten är avgränsad med korta bambustavar, som ett ca 20cm högt staket mot gräset, som ligger lite nedanför, hela trädgården sluttar.
Där bakom ligger han och spanar och när den aningslösa fågel kommer för nära där den går runt och pickar i gräset så säger det bara pang...
Har försökt sätta pinglor på honom men den :devil: katten får ju av sig alla halsband jag får på honom, och sele törs jag inte, lätt hänt att han fastnar nånstans :crazy:
 
Sv: Min katt är jägare av värsta sort!

här är min jägare :D
Varning för sista bilden för den som tycker döda möss är äckligt & obehagligt :bow:

vågar jag röra den :D
trulsmus003.jpg


kom hit din lilla fegis ;)
trulsmus004.jpg


usch det smakade inte bra :angel:
trulsddmus011.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 831
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss...
Svar
11
· Visningar
1 792
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 431
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp