Min kyckling/unghöna är sjuk!! Hjälp mig!

Lovehorse

Trådstartare
Behöver hjälp med min höna, Hon varken äter eller dricker och sitter bara och hänger och står och går inte. Har tagit in henne i huset och pulat i henne massa vatten med druvsocker och bröd. Såg också att hon hade Bajsat lite blod. Hon är född i början av april i år och är en Silkeshöna. Vad är hon för sjuk och vad kan man göra åt det. Vill inte förlora henne:cry:
 
Sv: Min kyckling/unghöna är sjuk!! Hjälp mig!

Man måste väl kunna ringa veterinär ang hönor? Ring och fråga, låter ju som att den kan behöva bli undersökt
 
Sv: Min kyckling/unghöna är sjuk!! Hjälp mig!

Jag hade en grupp silkeshöns för några år sedan som alla drabbades av samma symtom en efter en. Det enda svar jag fick då var nåt som de kallade för "kycklingsjukan" och som uppenbarligen var dödlig då jag förlorade totalt 4hönor och en tupp. (alla under halvåret):cry:

Hoppas du har bättre tur än jag hade! :crazy:
 
Sv: Min kyckling/unghöna är sjuk!! Hjälp mig!

Bajsar hon blod så kan det tyvärr vara Coccidios, vilket är ganska "vanligt". Smittan sprids via avföringen, så sanering av hönshuset är ett måste om inte resten av flocken ska smittas.

Äldre djur kan klara sig bra och bli friska, medan yngre djur tyvärr oftast inte klarar sig utan dör. Filmjölk (surheten biter "bra" på parasiterna) kan funka men egentligen behöver djuret sulfa, och det snabbt! Bröd kan du sluta ge, det ger ingen näring och kan ge stopp i krävan om du har otur. Hellre pro viva eller morotspuré om du vill stoppa den dåliga magen.

Äggledarinflammation ger ofta de symptom du beskriver, men avföringen behöver inte vara blodig. Hönan är då ruggig i fjäderdräkten och står ofta lite som en pingvin med stjärten neråt.

Med tanke på att hon insjuknade i går så hade jag tagit bort henne vid det här laget.

Hoppas du har fått hjälp av veterinär, tyvärr är de ganska dåliga på höns och blir ofta ganska frågande när man ringer om en höna... Jag fick väldigt skeptiska reaktioner när jag ringde och frågade om jag hade rätt antibiotika hemma för att ge en höna och om jag kunde ge henne kortison samtidigt. Tyvärr klarade sig inte min från sin infektion i äggledaren ändå, men hon piggnade till och var glad och nästan som vanigt i några veckor innan hon blev förkyld och hennes lilla kropp inte klarade av ännu en infektion.
 
Sv: Min kyckling/unghöna är sjuk!! Hjälp mig!

Tack för alla svar. Jag tog igår kväll bort henne då hon bkev sämre. Är denna sjukdomvanlig hos silkisar? Har googlat runt och många som har haft sjuka fåglar har varit silkisar. Någon som vet?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 377
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 647
Senast: Nominous
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 581
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp