Min mamma är död

Har inte velat skriva om detta innan,för jag har känt mycket skam kring min mammas hem,men nu när jag skriver om det, är det som terapi. Allt bara rinner ur mig, och det känns faktiskt skönt att skriva precis hur jag har det. Även om det inte är en snygg bild,jag beskriver.

Det är som någon sa,inte min röra,och ansvaret på hur mammas hus ser ut,ligger inte på mig.

Det är istället jag som vänder ut och in på mig själv,för att försöka fixa och ordna, och "släta över",så jag nästan går in i väggen igen.
Slut på det nu. Så skönt att få detta ur mig. Tack alla:heart

DU ska inte känna skam över din mammas hus! Du bor inte där, och du bodde inte där heller. Det enda DU ska få gjort är att se till så det blir sålt så DU kan släppa det och så DU kan gå vidare.

Det finns lösningar utan att du ska behöva braka in i väggen för det vinner du ingenting på. Det går att sälja i befintligt skick, det finns dom som köper det rakt upp och ner som det står nu, och det finns även firmor som kommer och rensar och städar innan om du väljer det.

Kommer du endå välja att göra det själv endå så ta ett rum i taget,ställ dit en container och kasta allt du gått igenom och inte vill ha kvar. Men det kostar det också, så jag tror du måste släppa tanken på att ”fixa det för att få ut så mycket som möjligt”, inte bara ekonomiskt, utan psykiskt också.

Alternativet är att du tar ut en firma samtidigt som du kan vara där själv och medverka? Då har du lite koll på vad som ska slängas och behållas och du blir av med ”skräp” snabbt då det rensas fortare om ni är fler? Det behöver inte vara antingen bara firma, eller antingen bara du.

Ang heltäckningsmatta så brukar den mest vara tejpad längst kanten, är ganska lätt att få bort om man väl fått upp ett hörn. vad det ligger för golv under så kan det behövas in ett nytt, klickgolv är billiga och lätta att lägga, men åter igen, det tar tid och ork, är det värt det? Dom som köper huset kanske vill ha ett annat golv endå.

Ser mattan inte allt för jävlig ut så hade jag testat att få bort lukten, borde finnas saneringsfirmor, Anticimex vet jag inte om dom sysslar med sånt faktist,men det borde finnas fler. Kanske går att kontakta en vanlig städfirma? En bekant tog ut en städfirma när det skulle saneras bort en massa blod i en lägenhet, tror inte hen hade någon speciell annan firma till det.... Många vanliga städfirmor har specialmedel som biter på allt.

Förklara läget, kanske det är lättare att mejla så du har kvar allt i text? Blir väldigt rörigt med en massa olika samtal och man minns inte vem som sagt vad.

Sen finns det som sagt flera firmor/organisationer som mer än gärna kommer och hämtar saker där dom sen säljer det.

Det viktigaste är att du måste släppa att du ska göra detta själv, för det behöver du inte. Och du ska inte känna någon skam öht hur det ser ut. Det är inte du som bott där, och det är inte du som haft det sådär. Du är bara dottern som försöker styra upp allt, 50 mil ifrån, för att bli av med detta relativt smärtfritt. Och mitt i allt ska du hinna sörja din mamma också. Det finns nog ingen som inte kan förstå att det är väldigt jobbigt för dig. Och det finns ingen som lägger någon som helst skuld eller skam på dig heller!

Jag önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt! Vill du att jag kollar upp firmor eller vad som helst så hör av dig. Jag själv bor i Dalarna så är inte till så mycket hjälp rent praktiskt, men finns det NÅGOT du känner att jag kan göra på avstånd, så säg bara till! ❤
 
Nej men försäkringskassan kanske gör det. En släkting blev sjukskriven för krisreaktion när hens partner dog. Partnern var ung och det var helt oväntat. Där pratar vi krisreaktion av sådan grad att hen bara satt rakt fram, kunde inte äta, sova, prata eller något. Hen fick ändå avslag från försäkringskassan.
Men sjukskriven kan man vara från jobbet även utan pengar från fk om man har råd till det.
 
Men sjukskriven kan man vara från jobbet även utan pengar från fk om man har råd till det.
På tal om sjukskriven,var det tänkt att jag skulle jobba idag. När jag vaknade imorse,vaknade jag upp med ont i halsen.......jag tror att jag har stressat så mycket de senaste fyra veckorna med mammas hus,att mitt immunförsvar helt enkelt brakat ihop,och att jag helt enkelt håller på att ta kål på mig själv fysiskt.....:cautious:

Vad gör jag nu? Nu känner jag mig ännu mer stressad....det blir inte kul att ringa till jobbet och säga att jag är sjuk nu efter en så lång tid av tjänstledighet......:arghh:
 
Jag är glad om jag kan göra något litet för att lätta din börda :heart Det var många här på Buke som hjälpte mig klara av pappas bortgång och allt som följde med det :love:
Har upptäckt att Buke är ett fantastiskt forum. Alla ni har verkligen stöttat mig på ett underbart sätt,när jag behövt det:heart.Har faktiskt svårt att beskriva i ord,hur mycket ni har betytt för mig under den här svåra tiden.Det är för tidigt på morgonen för att uttrycka hur jag känner....
 
På tal om sjukskriven,var det tänkt att jag skulle jobba idag. När jag vaknade imorse,vaknade jag upp med ont i halsen.......jag tror att jag har stressat så mycket de senaste fyra veckorna med mammas hus,att mitt immunförsvar helt enkelt brakat ihop,och att jag helt enkelt håller på att ta kål på mig själv fysiskt.....:cautious:

Vad gör jag nu? Nu känner jag mig ännu mer stressad....det blir inte kul att ringa till jobbet och säga att jag är sjuk nu efter en så lång tid av tjänstledighet......:arghh:


Det är väl bara säga att du följer rekommendationerna från FHM och stannar hemma med eventuella covid-19 symtom som en säkerhetsåtgärd eftersom du varit i Stockholm.... Det vet väl alla i resten av landet hur mycket det härjar i Stockholm 😉 .....men du kan ju fråga arbetsgivaren om det är bättre och jobba nu i Covid-19 tider med misstänkt symptom...... 😷 Då ligger ju avgörandet hos arbetsgivaren om den vill ha dej på plats och eventuellt smitta ... 😏

Bland de symtom som rapporterats är framförallt:

  • hosta
  • feber
  • andningsbesvär
  • snuva
  • nästäppa
  • halsont
  • huvudvärk
  • illamående
  • muskel- och ledvärk
En person som insjuknar i covid-19 kan uppvisa ett eller flera av dessa symtom.
 
Tex har jag hittat viktiga papper som jag ska spara,mitt bland reklamblad som ska återvinnas. Har även hittat pengar i kontanter,mitt bland skräphögar.....så då kanske ni förstår vilket jobb jag har att tömma hennes hus, och gå igenom alla hennes saker.....det är inte bara att ta det jag vill ha, och lämna resten till försäljning i ett sådant läge......
Fast det du inte vet lider du inte av.
Och frågan är hur mycket pengar det handlar om egentligen? Är det ens lika mycket som ditt inkomstbortfall att inte jobba utan att vara i huset och röja?
 
Juristen har sagt att jag ska spara viktiga papper till bouppteckningen,när den ska göras....Det är sådant jag tänker på.
Det låter på sätt och vis rimligt men är det rimligt i din situation? Vilka viktiga papper är så unika så det inte går att lista ut att de ska finnas och därmed begära att få ut kopior på dem från berört ställe? Det mesta är ju enkelt att reproducera idag så det känns för mig orimligt att du ska förstöra din hälsa och ekonomi för att leta upp de handlingarna.
 
Det låter på sätt och vis rimligt men är det rimligt i din situation? Vilka viktiga papper är så unika så det inte går att lista ut att de ska finnas och därmed begära att få ut kopior på dem från berört ställe? Det mesta är ju enkelt att reproducera idag så det känns för mig orimligt att du ska förstöra din hälsa och ekonomi för att leta upp de handlingarna.

Och hur komplicerad blir bouppteckningen när det är en person som ska ärva allt? Det måste ju vara svårare och viktigare att det blir helt rätt när det är flera som ska ärva. Men det är bara min spontana tanke. Jag har ingen egentlig kunskap om det.
 
Det låter på sätt och vis rimligt men är det rimligt i din situation? Vilka viktiga papper är så unika så det inte går att lista ut att de ska finnas och därmed begära att få ut kopior på dem från berört ställe? Det mesta är ju enkelt att reproducera idag så det känns för mig orimligt att du ska förstöra din hälsa och ekonomi för att leta upp de handlingarna.
Alldeles riktigt. Men det är ovissheten som väcker ångesten. Jag har aldrig skött ett dödsbo förut. Vad händer om jag inte hittar viktiga dokument inför bouppteckningen? Går det verkligen att kopiera de handlingarna? Det väcks tusen frågor i detta,plus rå ångesten.....
 
Alldeles riktigt. Men det är ovissheten som väcker ångesten. Jag har aldrig skött ett dödsbo förut. Vad händer om jag inte hittar viktiga dokument inför bouppteckningen? Går det verkligen att kopiera de handlingarna? Det väcks tusen frågor i detta,plus rå ångesten.....

Och vad händer om ett papper inte hittas? Det kan ju också vara så att det är din mamma som slarvat bort det eller så har det bara försvunnit av misstag. Jorden går inte under. Jag gissar att papper ofta inte hittas vid bouppteckningar och det finns säkert rutiner för det också.

Oavsett är det inte värt din hälsa!

Jag skulle vilja säga så här: Om jag var din mamma och nyss gått bort hade jag hellre velat att du bara slängde mina saker och tog hand om dig själv. Inga saker är lika mycket värda som din hälsa.
 
Alldeles riktigt. Men det är ovissheten som väcker ångesten. Jag har aldrig skött ett dödsbo förut. Vad händer om jag inte hittar viktiga dokument inför bouppteckningen? Går det verkligen att kopiera de handlingarna? Det väcks tusen frågor i detta,plus rå ångesten.....

Jag behövde nog inga av pappas egna papper... det viktigaste är ju det från Skatteverket att du är ansvarig för dödsboet och kan betala saker som rör dödsboet från dödsboets tillgångar.

Min pappas kontor var kaos... jag slängde det mesta och behöll det jag visste var viktigt (och inget som inte kunde ersättas men jag ville ha kvar de gamla dokumenten av sentimentala skäl) och sedan några "oviktiga" dokument, också av sentimentala skäl.

Det som främst krånglar till bouppteckningar är flera arvingar vilket inte är ett problem i ditt fall. I mitt fall krånglade mamma till det... hon är dement och även om hon inte hade rätt att ärva något (de var inte gifta och pappa ägde huset innan de blev ihop) skulle hon vara delaktig i bouppteckningen och jag fick vänta på god man för henne. Fortfarande var det väl egentligen inte krångligt utan det var mest att det tog mer tid än vad det normalt hade tagit med bouppteckningen.
 
Det låter på sätt och vis rimligt men är det rimligt i din situation? Vilka viktiga papper är så unika så det inte går att lista ut att de ska finnas och därmed begära att få ut kopior på dem från berört ställe? Det mesta är ju enkelt att reproducera idag så det känns för mig orimligt att du ska förstöra din hälsa och ekonomi för att leta upp de handlingarna.
Jag är ingen expert men tänker. Detta med att hitta saker i huset....

Det mesta kopplas ju till personnummer. försäkringar, banktillgångar, fastigheter osv osv.
Vad kan finnas som inte går att hitta via personnummer? Vilka dokument kan det finnas som inte kan hittas via folkbokföring, register etc?
 
Jag är ingen expert men tänker. Detta med att hitta saker i huset....

Det mesta kopplas ju till personnummer. försäkringar, banktillgångar, fastigheter osv osv.
Vad kan finnas som inte går att hitta via personnummer? Vilka dokument kan det finnas som inte kan hittas via folkbokföring, register etc?

Det enda jag kan tänka mig är vissa typer av kontrakt... men det verkar ju inte som att det finns något sådant i det här fallet. Alltså i stil med uthyrd mark eller så.
 
@Solvarma jordgubbar: Sedan förstår jag att det kanske känns lite dramatiskt med bouppteckning osv. Det är ju något man i allmänhet inte kommer i kontakt med så ofta.

Jag är ju som sagt uppvuxen med sådant och var dessutom med på morfars och mormors begravningsplaneringar samt bouppteckningar. Jag visste rätt mycket innan pappas om hur det går till :) För mig var det på ett sätt skönt att inte behöva ta hänsyn till någon annan utan ha kontroll över det hela själv.
 
@Solvarma jordgubbar jag har inte läst alla inlägg, men om du hittar köpekontrakt på huset, samt kvitton på renoveringar mm så är det bra att ha inför redovisningen sen om du ska sälja huset. Hittar du inte dem så är det ju hela världen, vill inte att du ska känna panik över detta (många hittar inga kvitton) men om du hittar så är det bra :) Det påverkar vilka avdrag du kan göra sen vid försäljningen.
 
På tal om banken
Helt enig. Det mesta får man ju av Skatteverket och banken. Plus att är det inte alltför mycket tillgångar är bouppteckningen inte komplicerad.
På tal om banken, så var jag inne på mammas bank igår och skulle betala en räkning från dödsboets konto.
Så har jag gjort varje gång jag betalar dödsboets räkningar, och det har aldrig varit några problem.

Men igår var det som om själva f*n flög i banken, och plötsligt ville de att jag skulle fylla i betalningsuppdrag för dödsboet istället,och skicka in dödsboets fakturor via posten..???:eek: och så skulle de skicka kvittona ,också via posten......:eek:

Juristen har sagt till mig att inför bouppteckningen är det jätteviktigt att jag sparar alla kvitton på fakturorna. Så om något kvitto kommer bort på posten,(vilket är VÄLDIGT vanligt här ute på landet) så försvinner ju det kvittot...:arghh:

När du betalade din pappas fakturor via dödsboet, fick du också fylla i och skicka via posten då???
Jag kan inte hjälpa det,men jag tycker det låter helt vansinnigt...det blir mycket krångligare för mig att betala mammas räkningar på detta vis. Dessutom måste jag betala portot själv med.....

Jag börjar bli så less på detta dödsbo nu, så jag vet inte vad jag tar mig till snart. Bara krångel hela tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En natt i somras fick jag påhälsning av polisen, min fars dödsbesked slängdes i ansiktet på mig och en pappåse med hans personliga...
2
Svar
20
· Visningar
4 298
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp