Min mamma är död

På tal om banken

På tal om banken, så var jag inne på mammas bank igår och skulle betala en räkning från dödsboets konto.
Så har jag gjort varje gång jag betalar dödsboets räkningar, och det har aldrig varit några problem.

Men igår var det som om själva f*n flög i banken, och plötsligt ville de att jag skulle fylla i betalningsuppdrag för dödsboet istället,och skicka in dödsboets fakturor via posten..???:eek: och så skulle de skicka kvittona ,också via posten......:eek:

Juristen har sagt till mig att inför bouppteckningen är det jätteviktigt att jag sparar alla kvitton på fakturorna. Så om något kvitto kommer bort på posten,(vilket är VÄLDIGT vanligt här ute på landet) så försvinner ju det kvittot...:arghh:

När du betalade din pappas fakturor via dödsboet, fick du också fylla i och skicka via posten då???
Jag kan inte hjälpa det,men jag tycker det låter helt vansinnigt...det blir mycket krångligare för mig att betala mammas räkningar på detta vis. Dessutom måste jag betala portot själv med.....

Jag börjar bli så less på detta dödsbo nu, så jag vet inte vad jag tar mig till snart. Bara krångel hela tiden.

Det var aldrig något sådant krångel. Det verkar jättekonstigt, be att få prata med chefen på det bankkontoret och förklara läget. Aldrig i helvete att jag litar på PostMord.
 
Det var aldrig något sådant krångel. Det verkar jättekonstigt, be att få prata med chefen på det bankkontoret och förklara läget. Aldrig i helvete att jag litar på PostMord.
Hon på banken sa att de gör så pga Corona. Men jag har ju inte behövt skicka fakturorna via posten förut. Men detta är mammas bank kontor häruppe där jag bor.
Det är så typiskt att de ska krångla till allt häruppe. De är så inskränkta så jag ser rött.
Bra beskrivning på PostMord. Jag litar inte heller på dem.

När jag betalat på mammas bank kontor nere i Stockholm, så har det gått hur bra som helst. De har aldrig nämnt något om att jag ska skicka fakturorna via posten,trots Covid19.

Eftersom jag har noll förtroende för PostMord,så kommer jag hädanefter att få pendla till och från Sthlm ,bara för att betala dödsboets fakturor....

Så det där med att jag ska sluta pendla kan jag glömma........:arghh:
 
Hon på banken sa att de gör så pga Corona. Men jag har ju inte behövt skicka fakturorna via posten förut. Men detta är mammas bank kontor häruppe där jag bor.
Det är så typiskt att de ska krångla till allt häruppe. De är så inskränkta så jag ser rött.
Bra beskrivning på PostMord. Jag litar inte heller på dem.

När jag betalat på mammas bank kontor nere i Stockholm, så har det gått hur bra som helst. De har aldrig nämnt något om att jag ska skicka fakturorna via posten,trots Covid19.

Eftersom jag har noll förtroende för PostMord,så kommer jag hädanefter att få pendla till och från Sthlm ,bara för att betala dödsboets fakturor....

Så det där med att jag ska sluta pendla kan jag glömma........:arghh:
Men det måste väl ändå gå att få ut något typ av kontoutdrag digitalt som visar att fakturor har betalats från kontot, och också vilka betalningsmottagarna är samt summorna?
 
Hon på banken sa att de gör så pga Corona. Men jag har ju inte behövt skicka fakturorna via posten förut. Men detta är mammas bank kontor häruppe där jag bor.
Det är så typiskt att de ska krångla till allt häruppe. De är så inskränkta så jag ser rött.
Bra beskrivning på PostMord. Jag litar inte heller på dem.

När jag betalat på mammas bank kontor nere i Stockholm, så har det gått hur bra som helst. De har aldrig nämnt något om att jag ska skicka fakturorna via posten,trots Covid19.

Eftersom jag har noll förtroende för PostMord,så kommer jag hädanefter att få pendla till och från Sthlm ,bara för att betala dödsboets fakturor....

Så det där med att jag ska sluta pendla kan jag glömma........:arghh:

Begär att få prata med chefen och hjälper inte det så gå högre. Jag är pissless på folk som inte bjuder till och försöker lösa saker, alternativt kör med sina egna hittepåregler.
 
Begär att få prata med chefen och hjälper inte det så gå högre. Jag är pissless på folk som inte bjuder till och försöker lösa saker, alternativt kör med sina egna hittepåregler.
Tvivlar på att det hjälper. Det är inte första gången jag får brottas med folk häruppe som inte kan se utanför boxen. Nere i Stockholm är folk mycket öppnare och kan se fler lösningar på ev.problem.

Om jag inte trivts så super bra på min lilla gård häruppe,och om inte Covid19 funnits, så hade jag för länge sedan flyttat söder över.
Men nu efter mammas död,har den tanken hälsat på mig både en och två ggr...
 
Är det helt omöjligt att göra bouppteckning ganska snart så huset är ditt på riktigt så du kan åka dit när du kan/vill/orkar. Eller måste du sälja det i samband med bouppteckningen?
räkningarna borde du kunna betala en gång i månaden så du inte behöver åka varje vecka
Jag väntar på att min jurist ska komma tillbaks från semestern. Först då kan bouppteckningen göras. Jag vill gärna bli av med huset rätt snart....är urless på allt stök som varit senaste tiden....
 
Alldeles riktigt. Men det är ovissheten som väcker ångesten. Jag har aldrig skött ett dödsbo förut. Vad händer om jag inte hittar viktiga dokument inför bouppteckningen? Går det verkligen att kopiera de handlingarna? Det väcks tusen frågor i detta,plus rå ångesten.....
Om du känner att du ändå vill ha chansen att gå igenom allt, så finns ju flyttfirmor som packar och kör saker.
Du skulle inte kunna hyra ett förtåd där du bor, och anlita en firma som packar allt i huset och kör till förrådet.
Det kostar väl lite, men mindre än hyrbil kanske, och du kan gå igenom sakerna hemma i lugn och ro när det passar. Och under tiden kan huset säljas.
 
Om du känner att du ändå vill ha chansen att gå igenom allt, så finns ju flyttfirmor som packar och kör saker.
Du skulle inte kunna hyra ett förtåd där du bor, och anlita en firma som packar allt i huset och kör till förrådet.
Det kostar väl lite, men mindre än hyrbil kanske, och du kan gå igenom sakerna hemma i lugn och ro när det passar. Och under tiden kan huset säljas.
Det där låter ju som en bra ide´. Och jag behöver ju inte ens hyra ett förråd. Jag har ju förvaringsmöjligheter här hemma:idea:.

Men pendlandet kommer jag inte ifrån ändå. Nu har jag börjat kontaktat olika mäklare, och de har börjat höra av sig idag. När de ska titta på huset,måste jag åka ner igen ju...Åå vad jag längtar tills detta är över.....:D
 
Jag tog kopior på räkningarna och fyllde i blanketten för betalningsuppdrag för dödsbo. Det var en svarspostadress och kostade inget porto. Det kom sedan ett kontoutdrag varje månad från banken.
Fungerade väldigt bra. Och jag höll på med det i många månader på grund av allt annat trassel.
 
En lösning är ju att ta kopior på fakturorna som ska betalas, skicka iväg dem och sedan matcha mot kontoutdrag. Begär att få kontoutdrag utskickat varje månad. Kvitto känns faktiskt inte särskilt viktigt, men det går ju att begära ut i efterhand (var pengarna gått, hur mycket och datum).

Vilket trams av banken. Jag hade frankt sagt "då gör vi så att jag lämnar ett kuvert, ni åtgärdar, så hämtar jag kuvertet när jag har vägarna förbi". Sabla tramsande för en sådan skitsak faktiskt. Jag lämnade också bara in fakturorna över disk och fick dessa betalade och återlämnade när pappa och mamma och mormor gick bort. Men det var före Covid 19
 
Det där låter ju som en bra ide´. Och jag behöver ju inte ens hyra ett förråd. Jag har ju förvaringsmöjligheter här hemma:idea:.

Men pendlandet kommer jag inte ifrån ändå. Nu har jag börjat kontaktat olika mäklare, och de har börjat höra av sig idag. När de ska titta på huset,måste jag åka ner igen ju...Åå vad jag längtar tills detta är över.....:D
Jag förstår verkligen att du längtar! Jag har ju precis gjort samma sån du, men inte med förälder. Och trots att jag bara hade 5 mil att åka, inte 50 så var det tröttsamt! Det är så skönt nu när det är klart!!

Du kan ställa om all post till dödsboet till dig själv, så slipper du åka ner för att hämta posten. Jag kunde betala räkningar på banken, men kunde också skicka in dem och få kopia på betalningsuppdrag och kontoutdrag hem. Tror att banken sparar original så om PostNord slarvar kan du få ny kopia från bänken.

Till bouppteckning behöver du utdrag från hennes bank, på tillgångar på dödsdagen. Gärna information om eventuella försäkringar, skulder (utestående räkningar att betala för dödsboet), någon ägarhandling på bostaden (lagfart?) och gärna uppskattat värde på huset. Det behöver inte vara lika exakt nu som tidigare, då arvskatten inte längre finns, så jaga inte exakta siffror om du inte har dem!

Och även om du inte kan sälja huset innan bouppteckningen är registrerad så kan ju säljprocessen vara klar. Det är bara överlåtelsen du inte kan göra, och med lite marginal till inflytt så löser det sig 👍

Jag skulle verkligen rekommendera att du pratar med någon av de auktionsfirmor som tar hand om hela dödsbon! De jag pratade med sorterade ut viktiga papper och pengar närde hittade dem på fel ställe. Nu använde jag mig inte av dem ändå, då jag rensat för mycket redan för att det skulle vara värt det, men hade gärna gjort om jag vetat om dem tidigare. Var rädd om dig och spara din energi till roligare saker!
 
Ja, just det! En bekant har i maj köpt sommarstuga. Det köpet väntar på bouppteckningen ska registreras (troligen september, lång väntetid hos myndigheter) innan köpet går igenom och tillträde sker.

Men visning och kontraktsskrivning är klart, bara tillträdet som väntar på bouppteckningen.
 
Fortsättning följer.....vet inte vad som är bäst? Att starta en ny tråd,eller att jag hänger kvar i denna?
Moderator får väl flytta den i såfall.

Ni kommer ihåg att när jag berättade om hyrbilen,så var anledningen att min egen bil var för skruttig och ej skulle klara så långa körningar ner till sthlm?

Idag var jag på verkstaden med min egen bil,och de lagade den enbart provisoriskt,och om det hade lagat den ordentligt,hade det gått på 12000:-....Pajar denna lagning som de gjort,så blir nästa kostnad 12000:- för min egen bil......

Alltså seriöst? På riktigt? Vad blir härnäst?
Jag orkar inte med detta. Det är för mycket. Jag har redan betalat 12000:- för hyrbilen,och nu detta.....

Dessutom mår jag skit. Helt ärligt,riktigt SKIT.
Har svårt att koppla av,är uppe i varv hela dagarna,mina tankar far som blixtar genom huvudet 24/7.
Har domningar i armar och fötter. Vräker i mig choklad och sött,(tröstätning) prioriterar inte min hälsa för att jag mår så jävla skit.Jag har kommit in i en ond nedåtgående spiral. Djuren ska skötas härhemma,jag orkar inte städa,så det ser ut som ett bombnedslag även hos mig, inte bara i mammas hus...
Jag lejer bort gräsklippningen på tomten,vilket är en gudgåva. Det är underbart skönt att slippa klippa gräset,i detta läge, på min tomt,då det är en rätt stor yta.

Men tankarna återkommer till detta med mitt jobb. I detta läge,är det verkligen lämpligt för mig att jobba?

Jag har dessutom ett psykiskt påfrestande arbete i vården,så det läggs ju på ÄNNU mer stress. Vissa av kollegorna trivs jag ej med heller.. Känns som om ingen på riktigt förstår hur tufft jag haft det senaste tiden. "Skönt att du är tillbaka" hojtar de till mig,medans vissa gör sig lustiga över att jag varit borta så länge från jobbet....

Hade det "bara" varit tunga lyft och blöjbyte,hade det nog känts skönt att jobba,men i mitt fall,bidrar jobbet till ännu mer stress och press. Ibland är det även hot om våld på jobbet....

Idag är jag ledig på schemat,jobbar imorgon igen.
Funderar så mycket på om jag känner mig fit for fight att jobba i detta läge......?

Har på riktigt fått ångest över att jag stressar så mycket,så jag kanske får en stroke eller hjärtattack?? Uska som jag är,är jag ju fullt medveten om hur farligt det är att stressa.....

I min sits,handen på hjärtat,hade ni jobbat i min situation? Vad hade ni gjort?

Jag håller på att fundera och grubbla ihjäl mig,på detta,känns det som.....:(
 
Stressen har gjort dig sjuk. Nu har du ju sjukdomssymptom och då sjukskriver en sig. Och jag hade nog faktiskt tagit läkarkontakt redan nu, även om du inte behöver intyg precis imorgon.

Bestäm dig för att lägga ALLT mammas på paus en vecka. Ge det en vecka. Mota bort tankarna. Stäng dörren. Gör bara saker som du 1) måste (typ äta, sova, toaletten) 2) vill (promenera, umgås med djuren, vila).

Och saker med mammas är INTE MÅSTE. Men du måste börja dra i tyglarna för dina skenande tankar om de inte ska äta upp dig. Du kan påverka ditt tankemönster.
 
Stressen har gjort dig sjuk. Nu har du ju sjukdomssymptom och då sjukskriver en sig. Och jag hade nog faktiskt tagit läkarkontakt redan nu, även om du inte behöver intyg precis imorgon.

Bestäm dig för att lägga ALLT mammas på paus en vecka. Ge det en vecka. Mota bort tankarna. Stäng dörren. Gör bara saker som du 1) måste (typ äta, sova, toaletten) 2) vill (promenera, umgås med djuren, vila).

Och saker med mammas är INTE MÅSTE. Men du måste börja dra i tyglarna för dina skenande tankar om de inte ska äta upp dig. Du kan påverka ditt tankemönster.
Och att behöva ta läkarkontakt stressar mig om möjligt ännu mer,eftersom sist jag ville sjukskriva mig sa de att jag inte var tillräckligt sjuk. Då är det väl samma sak nu med. Dessutom är jag listad på en VC nere i Sthlm(en lång historia) och sist jag ringde ville de att jag skulle komma in personligen till VC:n i sthlm.....Bara via telefon var ej tillräckligt,menade de.

Så summan av kardemumman blir att om jag ska gå till läkaren och sjukskriva mig, så måste jag åka ner till Sthlm.
Och de trodde inte på att jag var sjuk då,så varför skulle de tro mig nu?

Jag har jobbat hårt med att komma tillbaka från förra utmattningen. Jag mediterar varje dag,
motionerar regelbundet,så i viss mån vet jag hur jag ska göra för att "lyfta upp" mig själv,men mammas död och allt stök och krångel,har minst sagt fått mig ur balans.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En natt i somras fick jag påhälsning av polisen, min fars dödsbesked slängdes i ansiktet på mig och en pappåse med hans personliga...
2
Svar
20
· Visningar
4 291
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp