Min mamma är död

Jag säger det igen, försök släpp huset ett tag. Det du känner nu kan mycket väl vara intrasslade sorgkänslor så försök ta det lugnt och ta hand om dig själv ett tag :heart

Du behöver inte åka ner för att leta ny mäklare om du vill det (och ja, i ditt läge hade jag gjort det... som kund vill jag känna mig prioriterad och som en uppskattad kund). Har du tagit bilder? Om du har gjort det kan du skicka dem till presumtiva mäklare och förklara läget utan försköningar (jag är ju som jag är så jag hade hintat utan att nämna namn att jag inte känt mig väl behandlad av mäklaren du haft kontakt med... :angel:). Då kan du ju redan vid en telefonkontakt känna av om det är en mäklare du vill gå vidare med.

Edit: Jag var också arg på pappa bitvis... men det var ju sorgen.

Vad varm i hjärtat jag blir av alla era fina svar. Jag har tagit bilder, men bara i köket,tyvärr. Tänkte inte så långt att jag skulle vilja byta mäklare och leta nån ny, men nu när jag läser era svar inser jag nog att jag vill göra det. Nåja,jag får ta tag i detta när jag åker ner igen.

Nu en paus från huset ett tag,och ta hand om mig själv.
 
Vad varm i hjärtat jag blir av alla era fina svar. Jag har tagit bilder, men bara i köket,tyvärr. Tänkte inte så långt att jag skulle vilja byta mäklare och leta nån ny, men nu när jag läser era svar inser jag nog att jag vill göra det. Nåja,jag får ta tag i detta när jag åker ner igen.

Nu en paus från huset ett tag,och ta hand om mig själv.
Jag kan ev fixa kontakt med någon som kan lösa det åt dig.

Pma om du är intresserad. 🙂
 
Nej,det är inte brist på mäklare,men just denna mäklare känner till mammas område bra,och det är en sådan mäklare jag vill ha.
Vet du säkert att det är just en sådan mäklare som behövs? Kontakta nån annan.

Jag sålde gården och tog ut flera mäklare för att titta. En av dem är ganska stor och välkänd i området där gården ligger. Han gav mig noll förtroende och berättade ovidkommande saker. "lilla-gummade"mig. Plus att han kom till en hästgård i blanka svarta lågskor. Han fick bekymmer direkt vi gick in på logen och golvet där var bösigt.

Den jag till slut valde bor i ett helt annat län men är bra på just hästgårdar. Det blev jättebra.

Just lokalkännedom behöver inte alls vara en fördel. Däremot är förtroede en fördel.
Han som sålde huset jag bor i nu skulel aldrig i livet få sälja åt mig. Inte för att det är aktuellt. Mebn han satt och pratade ner advokater mitt framför säljaren vars dotter är advokat. Samt sa en massa mycket märlkiga saker.
Det finsn gott om konstigt folk. Mäklare är inget undantag.
 
Jag har sett annonser på hus som säljs i befintligt skick och där det står att det är dödsbo och total renovering krävs.
Så det finns definitivt mäklare som tar sig an såna försäljningar.

En kompis köpte hus som var utmätt och där var i stort sett alla inventarier kvar och huset i dåligt skick. Priset blev ju därefter och de som budade visste ju vad som gällde (total renovering tex).
Så leta ny mäklare tycker jag.
 
Det är mycket med mammas hus. Skulle kunna skriva en hel bok om hur mycket det är i det huset,men jag har lämnat ut mig själv tillräckligt här,så det går jag helst inte in på.
Inga lån eller hyror. Hon ägde huset helt och hållet.

Det som belastar dödsbo kontot är att jag är tvungen att göra så mycket på huset innan de kan gå iväg till försäljning.
Och det finns mer kvar att göra.....:arghh:
OK, då behöver du inte stressa för hyror i alla fall :)
 
Vad varm i hjärtat jag blir av alla era fina svar. Jag har tagit bilder, men bara i köket,tyvärr. Tänkte inte så långt att jag skulle vilja byta mäklare och leta nån ny, men nu när jag läser era svar inser jag nog att jag vill göra det. Nåja,jag får ta tag i detta när jag åker ner igen.

Nu en paus från huset ett tag,och ta hand om mig själv.
:heart Ta en paus och som sagt mäklare behöver inte vara bra bara för att de känner till området. Vi tog en mäklare för värdering av vårt gamla hus, den första mäklaren gav en värdering som vi tyckte var alldeles för låg, men hen hänvisade till läget och sa att det inte gick att få ut mer. Så vi tog ut en annan mäklare från den större staden, hen höjde värderingen med 300 000 direkt och konstatera att vi nog kunde få ut mer vid försäljning. Nu sålde vi privat till den senare värderingen och köparen tyckte att det var billigt trots läget.

Vår andra mäklare var visserligen lite bufflig i sin attityd men gav i gengäld väldigt raka besked, påpekade vad som var problem och vad vi skulle åtgärda och vad vi skulle låta bli. Hen erbjöd även kontakter med städfirmor, flyttfirmor, container om vi behövde osv. Dvs hen kunde erbjuda oss allt vi behövde till bra pris.
 
Vet du säkert att det är just en sådan mäklare som behövs? Kontakta nån annan.

Jag sålde gården och tog ut flera mäklare för att titta. En av dem är ganska stor och välkänd i området där gården ligger. Han gav mig noll förtroende och berättade ovidkommande saker. "lilla-gummade"mig. Plus att han kom till en hästgård i blanka svarta lågskor. Han fick bekymmer direkt vi gick in på logen och golvet där var bösigt.

Den jag till slut valde bor i ett helt annat län men är bra på just hästgårdar. Det blev jättebra.

Just lokalkännedom behöver inte alls vara en fördel. Däremot är förtroede en fördel.
Han som sålde huset jag bor i nu skulel aldrig i livet få sälja åt mig. Inte för att det är aktuellt. Mebn han satt och pratade ner advokater mitt framför säljaren vars dotter är advokat. Samt sa en massa mycket märlkiga saker.
Det finsn gott om konstigt folk. Mäklare är inget undantag.
Å herregud mäklaren med blanka svarta lågskor på en hästgård.....:D där fick jag mig ett gott skratt. Ja det säger ju allt!

Jag är väl medveten om att det finns rötägg i de flesta yrken,därför känner jag mig obekväm med att lämna ut mammas nycklar till huset,till en vilt främmande människa/människor, som ska komma och flytta/städa, plus mäklare som man ej får förtroende för.....Jag tror att det delvis är därför jag gärna vill sköta det mesta själv.

Tex när jag ringde låssmeden som skulle byta mammas lås efter polisen hade brutit upp dörren.
Vi kom överens om att han skulle komma en dag klockan 11.00.

Klockan blev tolv utan att människan dök upp. Han hörde inte av sig heller.
Jag ringde och frågade var han var någonstans?
-Öh....jag blir lite sen....går det bra om jag kommer kl. ett istället? Fick jag till svar.....
-Nej, då är jag upptagen,sa jag och sa att han inte behövde komma alls,och sedan la jag på luren.

Det gäller verkligen att lyssna på sin magkänsla,när man väljer hantverkare....
Det finns mycket konstigt folk därute,helt klart.
 
Jag har slängt ut en heltäckingsmatta helt ensam utan hjälp. Minns inte om jag styckade upp den, men tror det. Hade fått pälsänger i den . Det är inte ogörligt alls .
Jag vet inte. Har aldrig slitit bort en heltäckningsmatta förut. Har ingen aning om hur golvet ser ut under mattan. Är rädd för att förstöra golvet ännu mer än det är nu.
 
Jag har sett annonser på hus som säljs i befintligt skick och där det står att det är dödsbo och total renovering krävs.
Så det finns definitivt mäklare som tar sig an såna försäljningar.

En kompis köpte hus som var utmätt och där var i stort sett alla inventarier kvar och huset i dåligt skick. Priset blev ju därefter och de som budade visste ju vad som gällde (total renovering tex).
Så leta ny mäklare tycker jag.
Jag retar upp mig på att inte få ut så mycket för huset,som jag vill ha ut. Därför har jag varit så envis att fixa och dona,så att priset inte ska gå ner för mycket...Fy vad girig man är....:devil:
 
I Stockholm är det ju relativt lätt att få pengar för även mindre bra skick.

Jag hade sorterat ut det jag ville ha, lämnat ut i befintligt skick för försäljning. Nya ägaren får rensa. Alternativt tagit in någon som dödsborensar, d v s tar med sig allt och sedan sänt in firma att städa. Bör kunna gå på en helg (rensa ut endast det du vill ha), lämna nycklarna till den som ska hämta resten och sedan nycklar till städfirman.

I ovanstående scenario hade jag kontrakterat mäklaren först, och sedan låtit denne ta nycklarna som mäklarfirman sedan får lämna ut till de som ska rensa och senare till städarna för att återfå för försäljning.

Nar min mamma gick bort fixade jag henne's lagenhet med att en "dodsbo firma" fick ta allt sedan jag plockat ut det jag ville ha kvar. De stadade ocksa sa jag lamnade dem nyckeln och akte darifran. Nar jag kom tillbaka var lagenheten tom och mycket fin.
 
Jag vet inte. Har aldrig slitit bort en heltäckningsmatta förut. Har ingen aning om hur golvet ser ut under mattan. Är rädd för att förstöra golvet ännu mer än det är nu.
Heltäckning är väl sållan limmad? Bara tejp runt om? Så att den bara ligger på golvet.

Lyft en kant. Ta en bra mattkniv och skär bitar så är det enkelt att hiva ut genom ett fönster.
 
:heart Ta en paus och som sagt mäklare behöver inte vara bra bara för att de känner till området. Vi tog en mäklare för värdering av vårt gamla hus, den första mäklaren gav en värdering som vi tyckte var alldeles för låg, men hen hänvisade till läget och sa att det inte gick att få ut mer. Så vi tog ut en annan mäklare från den större staden, hen höjde värderingen med 300 000 direkt och konstatera att vi nog kunde få ut mer vid försäljning. Nu sålde vi privat till den senare värderingen och köparen tyckte att det var billigt trots läget.

Vår andra mäklare var visserligen lite bufflig i sin attityd men gav i gengäld väldigt raka besked, påpekade vad som var problem och vad vi skulle åtgärda och vad vi skulle låta bli. Hen erbjöd även kontakter med städfirmor, flyttfirmor, container om vi behövde osv. Dvs hen kunde erbjuda oss allt vi behövde till bra pris.

Precis sa gor jag nar jag saljer hus. Jag bestammer tid med 3-4 maklare att komma och titta och ge mig en siffra de tror pa. Sedan bestammer jag vem jag litar mest pa. Varje gang (jag har flyttat varje 5-7 ar och ar nu en gammal tant och da Maken aldrig varit hemma nar hus salts sa ar det alltsa jag som gor det) sa har jag ratat flera stycken for att de inte sag huset som jag gjorde och forsokte med mindre for att salja fort istallet for att lagga ner tid och eftertanke pa det.

Nar jag salde hastgarden hade jag tva stycken som inte ens var interesserade att ga in i stallet da det var runt 150-200 meter mellan hus och stall. Sa de var bortraknade innan de lamnade. Sedan ringde en kompis och gav min nummret till hennes kompis som var maklare och hast tjej ... och da klickade det och jag fick vad jag ville ha och lite till!
 
Här beror det på vad du egentligen vill, du skulle kunna ta det du vill ha och sen lägga ut det till försäljning i befintligt skick. Du får kanske mindre än om du fixar allt men du slipper åka fram och tillbaka och lägga ut ännu mer pengar.
Jag måste bara få berätta varför jag känner mig så tveksam till att göra det du föreslår,att jag ska ta det jag vill ha i huset,och lämna resten till försäljning. Här har vi ett problem jag vill slänga ljus på,eftersom mamma inte har haft någon ordning ALLS på sina saker,utan allt ser ut som ett bombnedslag på ALLA våningar i hela huset. Det är därför jag skrev att det kommer ta mycket tid att gå igenom alla hennes saker.....Tex har jag hittat viktiga papper som jag ska spara,mitt bland reklamblad som ska återvinnas. Har även hittat pengar i kontanter,mitt bland skräphögar.....så då kanske ni förstår vilket jobb jag har att tömma hennes hus, och gå igenom alla hennes saker.....det är inte bara att ta det jag vill ha, och lämna resten till försäljning i ett sådant läge......
 
Jag måste bara få berätta varför jag känner mig så tveksam till att göra det du föreslår,att jag ska ta det jag vill ha i huset,och lämna resten till försäljning. Här har vi ett problem jag vill slänga ljus på,eftersom mamma inte har haft någon ordning ALLS på sina saker,utan allt ser ut som ett bombnedslag på ALLA våningar i hela huset. Det är därför jag skrev att det kommer ta mycket tid att gå igenom alla hennes saker.....Tex har jag hittat viktiga papper som jag ska spara,mitt bland reklamblad som ska återvinnas. Har även hittat pengar i kontanter,mitt bland skräphögar.....så då kanske ni förstår vilket jobb jag har att tömma hennes hus, och gå igenom alla hennes saker.....det är inte bara att ta det jag vill ha, och lämna resten till försäljning i ett sådant läge......
Har inte velat skriva om detta innan,för jag har känt mycket skam kring min mammas hem,men nu när jag skriver om det, är det som terapi. Allt bara rinner ur mig, och det känns faktiskt skönt att skriva precis hur jag har det. Även om det inte är en snygg bild,jag beskriver.

Det är som någon sa,inte min röra,och ansvaret på hur mammas hus ser ut,ligger inte på mig.

Det är istället jag som vänder ut och in på mig själv,för att försöka fixa och ordna, och "släta över",så jag nästan går in i väggen igen.
Slut på det nu. Så skönt att få detta ur mig. Tack alla:heart
 
Jag måste bara få berätta varför jag känner mig så tveksam till att göra det du föreslår,att jag ska ta det jag vill ha i huset,och lämna resten till försäljning. Här har vi ett problem jag vill slänga ljus på,eftersom mamma inte har haft någon ordning ALLS på sina saker,utan allt ser ut som ett bombnedslag på ALLA våningar i hela huset. Det är därför jag skrev att det kommer ta mycket tid att gå igenom alla hennes saker.....Tex har jag hittat viktiga papper som jag ska spara,mitt bland reklamblad som ska återvinnas. Har även hittat pengar i kontanter,mitt bland skräphögar.....så då kanske ni förstår vilket jobb jag har att tömma hennes hus, och gå igenom alla hennes saker.....det är inte bara att ta det jag vill ha, och lämna resten till försäljning i ett sådant läge......

Fast ett sånt hus har jag också tagit över. Vi gick systematiskt igenom allt rum för rum (och papper för papper) - trots kaoset. Det vi bestämt ville ha kvar åkte ned i flyttlådor för att tas hem, det vi inte ville ha lämnades i befintligt skick (=kaos) och det vi var tveksamma om fick åka ner i andra lådor för att"stå till sig" tills vi kunde känna om det skulle sparas eller ej. På så sätt behövde vi inte stå och vela kring varje pryl.

Sen kom auktionsfirman och valde ut det som skulle kunna säljas, och kastade/ återvann resten, och städade. Trots att huset var helt fullt med prylar i en enda röra. Så det går. Vi blev väldigt nöjda och gick lite plus i och med försäljningen av grejor.
 
Jag måste bara få berätta varför jag känner mig så tveksam till att göra det du föreslår,att jag ska ta det jag vill ha i huset,och lämna resten till försäljning. Här har vi ett problem jag vill slänga ljus på,eftersom mamma inte har haft någon ordning ALLS på sina saker,utan allt ser ut som ett bombnedslag på ALLA våningar i hela huset. Det är därför jag skrev att det kommer ta mycket tid att gå igenom alla hennes saker.....Tex har jag hittat viktiga papper som jag ska spara,mitt bland reklamblad som ska återvinnas. Har även hittat pengar i kontanter,mitt bland skräphögar.....så då kanske ni förstår vilket jobb jag har att tömma hennes hus, och gå igenom alla hennes saker.....det är inte bara att ta det jag vill ha, och lämna resten till försäljning i ett sådant läge......

Fortfarande, ingen skam. Min pappa hade ett liknande dödsbo och hittade flera tusen i sedlar (mycket pengar på 80-talet) instoppade i travar med gamla tidningar. Endast gudarna vet hur mycket de hade kastat innan de insåg att det fanns pengar där. Arvingarna var bara glada för det han lyckades rädda.

Praktiskt taget alla dödsbon jag varit med på har varit mer eller mindre kaos. Vi som har jobbat och jobbar med det är professionella och dömer ingen. Jag vet att min far med kompanjon gjorde allt för att underlätta för arvingarna.
 
Fortfarande, ingen skam. Min pappa hade ett liknande dödsbo och hittade flera tusen i sedlar (mycket pengar på 80-talet) instoppade i travar med gamla tidningar. Endast gudarna vet hur mycket de hade kastat innan de insåg att det fanns pengar där. Arvingarna var bara glada för det han lyckades rädda.

Praktiskt taget alla dödsbon jag varit med på har varit mer eller mindre kaos. Vi som har jobbat och jobbar med det är professionella och dömer ingen. Jag vet att min far med kompanjon gjorde allt för att underlätta för arvingarna.
Å vad skönt att läsa ditt inlägg. Börjar nästan känna mig som en normal människa igen,utan all skam jag gått och burit på så länge,helt i onödan:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En natt i somras fick jag påhälsning av polisen, min fars dödsbesked slängdes i ansiktet på mig och en pappåse med hans personliga...
2
Svar
20
· Visningar
4 299
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp