Bukefalos 28 år!

Min medryttar ponny vägrar att gå framåt!

StuterietPaint

Trådstartare
Har en jättemysig medryttarponny på ca 97 cm i mankhöjd.Han är urmysig att hålla på med i från marken men å fort jag har fått på honom allting och ska ut så börjar han krångla.Han försöker alltid att gå åt andra hållet (dit jag inte vill) och när han får det blir han nöjd.Om jag envisas så börjar han bara backa och vägrar att sluta göra det :( Någon som kan hjälpa mig?
Jag har prövat kolla om det är något fel med sadeln och om jag är för tung men det är inget av det :(
Ska dit i dag och min vän kanske kan filma :)
 
Sv: Min medryttar ponny vägrar att gå framåt!

Be en vuxen och hästkunnig person om hjälp på plats - det är det bästa. Någon som kan se vad som händer och ge dig konkreta tips.

Rent generellt, bråka inte med ponnyn om du inte måste. Försök luras lite grann istället. Gå på promenad med den, och sitt upp efter halva vägen - då ni på på väg hemåt. Klappa och beröm den jättemycket när den går.

Den litar inte på dig, och vill inte lämna stallet utan sina hästkompisar. Finns det möjlighet att rida ut med någon annan? Låt någon rida först och bara följ med. Beröm ponnyn så fort den är duktig.

Det är du som har hjärnan och får hitta lösningar. Ponnyn har en massa instinkter och ideér men den kan inte planera saker, och "bråkar" inte utan orsak.

Lycka till! :)
 
Sv: Min medryttar ponny vägrar att gå framåt!

1.Jag har varit med kunniga personer osv och det hjälper inte ett dugg och han bara fortsätter osv.Dom vet inte heller vad dom ska göra.
2.När jag har lett den halva vägen och ska hem igen och är i slutet så vill den inte stå still när jag ska av utan den vill fortsätta
3.Jag rider bara med dens bästis och den bryr sig inte om det och när jag går i hagen så brukar den följa mig som en hund
 
Sv: Min medryttar ponny vägrar att gå framåt!

Han har inte ont då?
Det är ju en väldigt liten ponny så det kan ju hända att han faktiskt inte orkar och/eller att du är för stor (trots att du själv kanske inte upplever det så)
I första hand vore det kanske bra att prata med ägaren?
 
Sv: Min medryttar ponny vägrar att gå framåt!

Vi har kollat och med tanke på att jag vägar ca 30 kg och inte är särskilt lång och att hans ägare kör honom utan några problem alls ;)
 
Sv: Min medryttar ponny vägrar att gå framåt!

Fast ägaren måste ju känna ponnyn, och veta hur den bäst bör hanteras? Kan inte hon hjälpa dig?
 
Sv: Min medryttar ponny vägrar att gå framåt!

Har hästen blivit kollad av en equiterapeut? Har han fått tänderna kollade nyligen? Att regelbundet kolla rygg och tänder är en självklaret för vissa medan andra låter det vänta tills det verkar behövas. Vet du när ponnyn senast fick det kollat? Om det inte var väldigt nyligt kan det vara av smärta som han bänglar.
Inte pga att du är för tung men pga att han har problem som behöver tas i tu med. :)

Eftersom du säger att vuxna hjälpt till och att inget funkat hittils så tycker jag att ni nu måste ta ut veterinär eller equiterapeut, samt tandis för att titta på honom, kan mycket väl vara så att något inte står helt rätt till. Behöver absolut inte vara något allvarligt, men han kan ha en låsning i ryggen, vara lite stel i lederna eller ha något lite sår i munnen eller så. Sådana saker kan vara svåra att upptäcka så det vore absolut värt att kolla upp det. :)
 
Sv: Min medryttar ponny vägrar att gå framåt!

Låter som en envis ponny som testar dig tycker jag! :)

Finns det någon vuxen som kan hjälpa dig? Ofta ser man inte själv hur man kan lösa problem när man sitter i sadeln, den som står bredvid kan ge tips medan du rider.

Ett allmänt tips är att göra det krångligt för hästen att krångla. Gör något den inte tycker är så roligt, tex. snurra hästen på plats ett par varv och be den sedan gå framåt. Om den fortfarande drar iväg åt sidan, fortsätt snurra, be den sedan gå fram. Det tar ett par gånger, men förmodligen märker han att det är roligare att gå framåt än att stå på stället och snurra som alternativ till det.

Fundera också på hur du själv tänker. Försök tänka att allt är lugnt och att hästen kommer gå fram, försök göra det till en känsla i kroppen. Hästen måste få lite förtroende för dig :)

Lycka till!
 
Sv: Min medryttar ponny vägrar att gå framåt!

Tack för hjälpen! :) Som du sa så testade han nog mig och nu har jag börjat att rygga med honom innan vi ska gå framåt och då går det jättebra! :3
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 211
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 499
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 466
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp