Min ponny tar inte höger galopp!

A

Armi

Hej! Skulle vilja ha tips på hur jag skulle kunna stärka min ponnys högra sida.

Då jag sätter sjenkeln ( stavfel) i så stannar hon:confused:, Tack för tips...
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Min dotters häst ville inte heller galoppera i ena varvet.
Det visade sej att han hade en låsning uppe vid korset
så han fick ackupunkturnålar satta och det låste upp
spänningen.:bow:
Detta var för flera år sedan och han har aldrig haft besvär
sedan.
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Sitter du snett? Har hästen ont? ¨Låsning som Popcorn skrev om? Sitter sadeln bra? Jämn i stoppningen?
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Vi har en ganska ny sadel som en "sadelprovare" var och prova så den sitter:D Jag har funderat på om jag sitter snett för sadeln glider till ena sidan, jag trodde först att hon hade större muskler på vänster sida:/. Hur skall jag förbättra min sits då?
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Jag tror inte att du behöver oroa dig för làsningar i korset eller sadelproblem normalt sätt beror sànna problem som du beskriver pà andra saker, som ridningen.

Berätta vad gör din Ponny när du försöker fatta galopp och hur försöker du fatta galoppen? Hur förbereder du din ponny?

Det kan hälpa att longera din ponny, om du har en rundvolt sà hjälper det nog dig, annars kan du alltid försöka be nâgon om hjälp. Fattar din ponny höger galopp i höger varv när den blir longerad. Gör den det sà jobba den i galoppen om den inte gör det sà har den uppenbaligen fysiska problem och det är inte bara ridningen samt olydnad.

Om du känner nàgon duktigare ryttare som skulle villja hjälpa dig och rida din ponny 1 - 2 gànger i veckan sà är det jättebra för dig för dà kommer din ponny att bete sig bättre och lyda mer. Dà blir ridningen roligare och det är inte bara du som fàr skolning (Jag tar för givet att du rider för instruktör).
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Börja med att kolla upp dig själv. Jag vet med mig att jag har problem med snea bäcken (vilket för med sig att jag sitter vriden och utöver detta har olika långa ben), det är inte omöjligt att det kan vara något sådant som spökar för din del. Då är det dags att kolla upp sig hos en kiropraktor eller motsvarande. Är jag sne flyttar jag dessutom över det till hästen som också behöver behandlas för samma åkomma. Lite utav en ond cirkel så att säga.
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Jag tror inte att du behöver oroa dig för làsningar i korset eller sadelproblem normalt sätt beror sànna problem som du beskriver pà andra saker, som ridningen.

Berätta vad gör din Ponny när du försöker fatta galopp och hur försöker du fatta galoppen? Hur förbereder du din ponny?

Det kan hälpa att longera din ponny, om du har en rundvolt sà hjälper det nog dig, annars kan du alltid försöka be nâgon om hjälp. Fattar din ponny höger galopp i höger varv när den blir longerad. Gör den det sà jobba den i galoppen om den inte gör det sà har den uppenbaligen fysiska problem och det är inte bara ridningen samt olydnad.

Om du känner nàgon duktigare ryttare som skulle villja hjälpa dig och rida din ponny 1 - 2 gànger i veckan sà är det jättebra för dig för dà kommer din ponny att bete sig bättre och lyda mer. Dà blir ridningen roligare och det är inte bara du som fàr skolning (Jag tar för givet att du rider för instruktör).


När jag skall lyfta galoppen så först så sätter jag mina ben på skänkel stället och så skenklar jag, men hon tvärstannar då:omen jag har hittat lite av felet, hon stannar för jag lutade framåt men jag har ändrat de:)vid longering tar hon genart höger galopp på höger varv:)
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Vi har en ganska ny sadel som en "sadelprovare" var och prova så den sitter:D Jag har funderat på om jag sitter snett för sadeln glider till ena sidan, jag trodde först att hon hade större muskler på vänster sida:/. Hur skall jag förbättra min sits då?

Där tror jag problemet sitter. Hästen blri låst i fattningen.
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Vad bra att din pony tar höger galoppen pà longerlinan. Dà blir allt mycket enklare.

Hon stannar när du vill ta höger galoppen säger du :eek: Det är värkligen inte bra.

Tror att du kan lyckas ta galoppen om du försöker sà hära:

Rid din häst framàt pà ridbannan, jag menar trava mycket stora volter och hàll takten. Du kanske kan rida till nàgon musik som hjälper dig att hàlla farten uppe.

När du känner att din ponny är med pà noterna tycker att det är kul och bjuder framàt i traven sà kan du börja tänka pà höger galoppen.

Rid pà stora mittvolten och ha din ponny stäld àt höger, När din ponny bjuder framàt sà försök att fatta höger galopp.

Rid med spö! Om din ponny vill stanna eller sakta ned driver du pà henne och använder spöt sà mycket som behövs, kanske kan beövas ett riktig smisk!

MEN! var välldigt nogran med att du inte drar henne i munnen om hon hoppar framàt. Det är bra att hon gàr framàt när du driver pà, det är rätt. Sen rider du framàt igen, om hon fattar vänster galopp sà rid henne framàt i vänster galopp innan du saktar av.

Rid framàt och försök igen, och om hon försöker stanna gör du samma sak som förra gângen. Va envis och ge dig inte.

Förövrigt rid med korta läder och mycket i lätt sits. Och innan du försöker fatta höger galopp rid henne framàt i vänster galopp. Hon ska ha kul och bjuda framàt!

Berätta hur det gàr!
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Skall pröva nästa vecka:rofl: Berättar den:D
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Är det verkligen bra att gå på med spö när problemet förmodligen sitter i ryttarens sits? Sadel som sitter snett när hon rider etc?

TS: Jag tror på att du först bättrar din sits, lär dig helt enkelt att sitta rakt över hästen. Tänk noga på hur du sitter, att du t.ex inte har ena axeln längre fram vilket inte är helt ovanligt. Be gärna någon att titta när du rider för att se om du sitter rakt. Inte förrän det är gjort skulle jag lägga krut på galoppen och fatta då som vanligt och om det inte fungerar då kan du prova angelaLs tips. Tills vidare kanske du kan prova att rida mycket barbacka, kanske får du till galoppen då?
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Vi har en ganska ny sadel som en "sadelprovare" var och prova så den sitter:D Jag har funderat på om jag sitter snett för sadeln glider till ena sidan, jag trodde först att hon hade större muskler på vänster sida:/. Hur skall jag förbättra min sits då?

Jag skulle nog kolla den sadeln igen med en annan sadelutprovare eller som vi gjorde med en duktig Equitterapeut. Jag trodde också nämligen länge att dottern satt tokigt i sadeln för den gled hela tiden åt höger (den sadeln var också utprovad av sadelutprovare:devil:). Sen tog det inte lång stund förrän ponnyn började protestera:(. Då tog jag ut först vet. sen en superduktig Et och det visade sig att sadeln var för trång så hon hade dragit på sig rejäla spänningar i manke, hals och bogar:cry:

Et har behandlat två gånger och visat oss hur vi ska massera, stretcha osv. Hon hjälpte oss även att hitta en bra sadel som ponnyn mår bra av:bow:. Nu har vi en glad och trevlig ponny igen:love:

Eftersom din häst tydligen kan galoppera med longerlina så tror jag det är sadeln som spökar.
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

En sadel behöver inte vara sydd till hästen för att den ska galoppera.

Om sadeln sitter katastrofalt sà är det självklart inte bra. Man bör inte rida med en katastrofal sadel.

Fast trâdskrivaren skriver inte att hennes sadel glider runt... Fast att den glider. Men tro mig en ponny kan ta höger galopp även om sadeln inte sitter perfect. Och om man lâter ponnyn komma undan med dumheter hela tiden, som att stanna när hon lägger högerskänkeln sà tro mig om hon làter ponnyn göra sà i en mànad tills hon har hittat en màttsyd perfekt sadel till ponnyn sà kommer den inte heller dà att ta högergaloppen, eftersom det har blivigt en ovanna som sitter i huvudet pà hästen och inte i sadeln. :grin:

Att tro att hästar är snälla helgon som alltid vill göra allt man ber om, sà länge de inte har ont, har en sne ryttare osv osv. Det är att tro fel, hästen vill inte alltid, hästen kan mycket väl strunta i ryttaren utan att ha ont eller nàgot är fel förutom att ryttaren inte klarar av hästen till viss del.

Hästar har personlighet och egen villja, speciellt en ponny med erfarenhet som har haft en del barn ryttare. De fàr egenheter och en del smärre problem. Vissa problem har de alltid och det kan man aceptera men man fàr ALDRIG acceptera att en häst stannar när man vill att den ska gà framàt. Det är ett stort problem. Det är därför jag skrev att hon bör använda spö.
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Min ponny är bara 8år och förra ägaren gick fort framåt i inlärningen:( det kan också hända att hon inte vet vad skänkeln betyder, så i longering brukar jag öva henne höger galopp med ord:D I veckoslutet skall jag till ridbanan med henne och pröva tipsen.
Qosack// jag är säker på att sadeln passar, sadelutprovaren är en ärfaren sån:D
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Hej hur har det gàtt? Har du lyckas tagit höger galoppen? Vad har ni tränat pàoch vad har hänt.

:laugh:
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Hej!

JAg har tränat galopp i åttor, hon tar nu höger galopp i höger varv med skänkel ( jätte stolt över hennne ). Men hon kan inte ännu galopera i "samlad galopp" hon har en ganska hård fart på sig när vi galoperar i höger galopp, men blir bättre hela tiden:D


Tack för tipsena!!
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Eh? :confused:

Hästar med dålig sadel ( =SMÄRTA ) brukar ibland hitta på saker pga att det är obehagligt och gör ont.
Inte ska man ta för givet att hästen ska gå som en klocka när sadeln trycker eller ryttaren sitter jättefel :crazy:
En sadel som glider är med stor sannorlikhet för trång (dvs den trycker förmodligen mot ryggraden och bogbladen när den ska galoppera).

Nu har det ju löst sig för ts, men att tipsa om att "piska fram" en häst som visar obehag är bland det mest idiotiska jag hört och jag hoppas verkligen inte att någon normal människa gör så..
Just det med att stanna, eller hoppa till eller på annat sätt protestera i galoppfattning beror iprincip alltid på just väldigt opassande sadel eller ryggsmärtor, det beror garanterat inte på att hästen är "dum" eller att det "sitter i huvudet" (Och sitter det i huvudet är det för att den gått och haft ont LÄNGE!)


Men det är klart. Om man misshandlar hästen är det klart att den hellre väljer att gå fram istället för att stanna :grin:
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Oftast sà har inte hästarna nàgra större problem med sadeln och hära pà buke sà ár det som norm att alla hástar är guds básta hástar och de alltid har ont nàgonstanns. Som om det är det enda problemet hästarna har.

jag vet inte vad det beror pà egentligen. Tror att det beror pà den lâga kunskapsnivàn som finns hära pà buke och att man blir pàhoppad och folk blir sà upprörda om man skriver nàgra andra ràd án att speciallbestáll en ny sadel, ta ut en ny sadelprovare för din förra var inte god nog, ta ut vet, massör, et, hästtandläkare osv.

Jag är ju ifs hástmassör sjálv och jag kommer ihàg en viss speciell lärare pà kursen som suckade över hur folk överdrev vikten av sadeln. De flesta är ju bara hobbyryttare och en ponny behöver inte samma nogranhet som en GP dressyrhást.

Dessutom har jag jobbat mycket, med mànga olika hästar och ryttare. Kan säga att av alla arbetsplatser som jag arbetat sà är det bara pà ridskolan de har en sadel till varje häst. Normalt sätt sà använder en ryttare en sadel till ALLA sina hästar. jag gör samma sak, jag har EN sadel och jag rider ca 6 hästar om dagen, och pà ett àr ca 20 olika hästar eller fler med SAMMA sadel. Sà gör nästan alla.

En sak är det att oroa sig för en sadel som inte passar, Tràdskaparen hade tagit ut en sadelinpassare. En annan sak är det när ponnyn har uppenbarliga problem med grudridning och gör en sak som är ABSOLUT förbjudet, den stannar. :eek:
Det gàr inte att RIDA en häst som inte gàr framàt och har bjudning, har inte hästen bjudning sà sitter du utan kontroll pà hásten eftersom bjudning màste finnas för att dina hjälper ska fungera. Oftast funkar det endà om man sitter och àker runt pà sin häst men utan bjudning kommer man ingenstans. Det gàr inte att rida pà riktigt utan bjudning. Hur ska du kunna be hásten om en galoppfattning fràn skritt? Eller göra en öppna och hâlla samma jämna steg och rytm genom hela öppnan?

Mânga mástare säger att den enda gàngen man fàr straffa en häst är när den inte gàr framàt. Läste en bok av mäster Nunno oliveras elever som citerar honom genom hela boken och han skrev att han sagt samma sak som jag skrev, fast med andra ord. Kan leta reda pà citatet till dig om ett tag, hoppas din franska e okej :angel:

Jag har själv sätt DUKTIGA klassiska tränare som handlat efter den principen när mesiga tanter har kommigt med feltránade hästar som inte svarar för skänkeln. Dà förstod jag inte varför tränaren använde spöt pà hästen och hârt men nu när jag förstàr sà vet jag att tränaren handlade rätt.

Tror dessutom inte att jag skrev att hon skulle sitta upp och smiska sin hást gul och blà... Jag förklarade nog principen med att hästen inte fàr stanna och varför och vad hon borde göra om hästen stannar.

vad jag skrev är inget dàligt ràd. Det är ett bra ràd. Om du vill tolka det som om jag ber var unge att rida med ett spö och smiska hásten framàt sà är det upp till dig. Det är inte misshandel, det är faktiskt tillâtet enligt djurskyddslagen att slà en hást med ett spö men det fâr inte bli utdraget.

Här är vad jag skrev
"Rid med spö! Om din ponny vill stanna eller sakta ned driver du pà henne och använder spöt sà mycket som behövs, kanske kan beövas ett riktig smisk!

MEN! var välldigt nogran med att du inte drar henne i munnen om hon hoppar framàt. Det är bra att hon gàr framàt när du driver pà, det är rätt. Sen rider du framàt igen, om hon fattar vänster galopp sà rid henne framàt i vänster galopp innan du saktar av.

Rid framàt och försök igen, och om hon försöker stanna gör du samma sak som förra gângen. Va envis och ge dig inte."

vad skulle du ha givigt henne för râd? Köpp en ny sadel och rid som du alltid ha gjort för när din ponny inte längre har sadelproblem sà kommer allt att funka?

Nä du jag stâr för mitt ràd och jag kommer att ge liknande ràd till folk med liknande problem och när jag jobbar som ridlärare kommer jag att lära ut viktiga grunder till mina elever som framàtbjudning.

Om du inte förstàr att hästar kan vara OLYDIGA och inte villja göra som en oerfaren tânàringstjej ber den om bör du kanske ta en funderare över hásten mentalitet och vilja till arbete samt en fundering om vad en bra grundträning ger hásten för förutsättningar och vad en DÂLIG grundträning ger hásten för deffekter.

Dessutom skrev tràdskaparen att hennes ponny inte var bra tränad.
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Vad bra att det gâr bättre nu.


Hur gjorde du för att ta höger galoppen?

Nja samlingen fâr du nog vänta lite med, stáll inte för höga krav pà ponnyn, va gLad över att hon galopperar i höger varv.

Ett sätt att trána början till sammling är att rida din hást framât med bjudning, behàlla takten och sen lägger du en volt sammtidigt som du driver sà att hon inte tappar takten, om hon hâller samma takt som tidigare mâste hon bära mer vikt pà det inre bakbenet sà dà stärker du henne och fâr henne att arbeta mer.

Fast bara om hon arbetar rakt pà volten, det vill säga ställd rätt och inte överböja eller skjuter ut bogen.
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Jag skulle snarare vilja kalla det brist på kunskap om man tror att det beror på hästen så fort hästen inte lyder.

Det finns tre saker som gör att hästen protesterar på det där sättet. (utan inbördes ordning)
1. Hästen har ont
2. Hästen har totalt felaktg utrustning
3. Ryttaren är inte tillräckligt rutinerad för att behärska hästen.

Inte i något av fallen är det okej att använda spöet för att få fram hästen.
Jag är ingen "spömotståndare" men jag tycker det är väldigt fel att råda en orutinerad ryttare att använda spöet, när man inte har en aning om hur ryttaren rider, varför hästen beter sig som den gör eller på vilket sätt hästen beter sig.
Visst är det viktigt att få fram hästen och få bort beteendet (EFTER att ha säkerhetställt att det är pga något från det förflutna, och inte pga något nuvarande problem!) men det är ju knappast så att man bör ta till pisken i första hand.

När du påstår att "sadel inte ofta är ett problem" så anser jag att du är totalt ute och seglar i det blå.
Jag har stött på mängder med hästar som haft opassande sadlar som fått mer eller mindre problem med det.
Känsliga hästar reagerar på liknande sätt som ts häst - det är ffa i galoppen det brukar märkas, eller när det kommer till samling eller böjning.
De flesta hästar accepterar att gå med opassande sadel, det går att tvinga dem till samling/galopp/whatever även om det är obehagligt - precis som vissa hästar accepterar att folk sitter och sparkar dom i magen eller sågar dem i munnen.
Därmed inte sagt att det är speciellt djurvänligt att göra (på) något av sätten.

Att många hältor uppkommer pga för dåligt anpassad sadel kan du knappast ha missat heller.
Dessa hältor kommer fram pga att hästarna gått med dålig sadel länge (och accepterat det!)


Och nej hästar är inte OLYDIGA, det är ett mänskligt påfund som kommer ifrån okunskap.
Visst är det en form av olydnad när hästen inte gör som man säger (NÄR den är välskolad och välriden!) men å andra sidan är det upp till ryttaren att ha tillräcklig kunskap för att korrigera "olydnaden".
Att sen inte ryttaren är tillräckligt kunnig kan man ju inte lasta hästen för.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
197
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 948
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 027
Senast: mily
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
285
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp