Min ponny tar inte höger galopp!

Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Jag ska bemöta dina argument jag gillar nämligen att diskutera med dig ;)

Pà ditt första argument
" Jag skulle snarare vilja kalla det brist på kunskap om man tror att det beror på hästen så fort hästen inte lyder."

Jag hâller absolut med dig, oftast är det ryttaren som inte kan, som inte kan fràga hästen tillráckligt bra för att den ska göra sitt jobb, eller som inte kan utbilda hästen, ryttaren kasnke inte vet ifall sadeln sitter bra eller om hästen har ont, tex i ryggen.

Men denna kunskap tar LÂNG tid att bygga upp, man blir inte en hästmänniska för att man läst en NH bok eller sitter pà Buke hela dagarna och läser olika människors synpunkter. För att fà den kunskapen màste det vara tillàtet att göra fel och man màste prova mànga olika sätt för att lösa ett problem. Oftast har inte ett problem enbart en lösning eller det beror inte bara pà EN sak, mànga smà felaktigheter gör stora problem.

"Det finns tre saker som gör att hästen protesterar på det där sättet. (utan inbördes ordning)
1. Hästen har ont
2. Hästen har totalt felaktg utrustning
3. Ryttaren är inte tillräckligt rutinerad för att behärska hästen.


Kan inte riktigt hàlla med dig i ditt resonemang, inte för att du inte har rätt, de punkter du har skrivigt kan leda till att hästen stannar och inte vill gà framàt i galoppfattningen.

Men tre punkter som är mer täckande màste vara:
Hästen kan inte
Hästen vill inte
Hästen förstâr inte

Hennes häst galopperade i longerlinan alltsà kan den galoppera i höger varv.
Det lämnar tvà möjligheter och jag antar att du kan hàlla med om att hästens istadighet mestadeln beror pà att den inte vill. Den kanske inte heller förstâr sin unga ryttarinna.

Varför vill inte hästen? Kasnke beror det pà att sadeln inte e perfekt, kanske beror det pà att föra ágaren aldrig lärde hästen höger skänkel, eller aldrig brydde sig om att rida i höger galopp.

Men tycker du att det är okej för hästen att stanna?

Jo visst du har en poäng med att jag ràde en ung, oerfaren ryttare att använda spö. vad gör man pà en ridskola? Sitter inte var och varannan unge pà ponnysarna med en smiska i handen? Jo de gör dem fast den intressanta fràgan är varför? Varför börjar ponnysarna gà fram bättre och lyda när ryttaren HÂLLER i en smisk? Har du tänkt pà det?

Nä jag hàller inte med dig om Sadelproblemen du tycker att var och varannan häst har. Oftast beror alla de dära spänningarna inte pà sadeln. Sorry vännen :grin: De spänningarna du hittar hos känsliga hástar beror oftast pà RYTTAREN, en ryttare som guppar, inte har tillrácklig sits, inte vet hur hon ska träna hästen, som inte varierar arbetet som arbetar hästen i fel ordning inte följer utbildning trappan, vilken man bör följa ALLTID!

Sen om ryttaren inte heller kan se om hennes sadeln är för trâng eller är sne eller inte passar hästen dà är det inte bra. Sàdant bör man kunna mer eller mindre som ryttare. Sadelspeciallister i all ära men oftast hör man om sadelmakare som kommer och passar ut en sadeln som násta sadelmakare kommer och säger att sadeln inte passar alls veckan efter...

"Och nej hästar är inte OLYDIGA, det är ett mänskligt påfund som kommer ifrån okunskap.
Visst är det en form av olydnad när hästen inte gör som man säger (NÄR den är välskolad och välriden!) men å andra sidan är det upp till ryttaren att ha tillräcklig kunskap för att korrigera "olydnaden".
Att sen inte ryttaren är tillräckligt kunnig kan man ju inte lasta hästen för. "

Jo hästar kan vara olydiga, är dina hástar alltid änglar? Ja oftast blir hästar olydiga när de rids av okunniga ryttare eller inte tillräckligt kunniga ryttare.

Vad kallar du ridskoleponnyn som gàr och stáller upp sig i mitten pà ridbannan medan ungen och förälden kämpar som galningar för att den ska gà pà spàret.

Eller ridskoleponnyn som skickar av smàbarnen genom att dra ned huvudet sà att de glider av.

Eller hingsten som blir riden som BARA vill anfalla de andra hästar.

Eller hästen som inte har lust att lyfta hoven, eller flytta pà sig när du ber dem?

för mig är det olydighet och hästen bör alltid bete sig bra. Ridskolehästen ska lunka spâret runt och inte utnyttja att ridläraren vänder ryggen till för att ta en pause. Inte heller ska de dra ned huvudet för att sakta skicka av ungen pà ryggen.

En häst är ett djur som tänker och den vet vad den kan göra, den vet vad den fàr göra och den ska veta vad den inte fàr göra. Den vet oxà när den kan vara olydig. Hästen vet nár den kan utnyttja situationen.

Jo man fâr bli arg pà en hást som utnyttjar situationen. Det är ju dessutom svârt att alltid rida en hást som man kan kontrollera fullstándigt som alltid vill göra det du vill och alltid försöker sitt bästa.

Tyvärr har vi inte alla plânböker för att köppa en gammal läromästare och super tränare. Därför màste man vara snabb med att korrigera olydnad för olydnad blir snabbt till ovannor.

En annan sak jag ofta tánker pà när jag tränar unga hástar är att inget fàr gà fel, hásten màste alltid ha möjlighet till att lyda, hästen skall bli vissad till en väg som den ska följa.

Varje gàng hásten tar ett steg utanför den vágen lär den sig att det finns stigar och sidovägar. Vad jag menar är att stigarna och sidovágarna är villovägar, olydnad, motstând, vill inte osv. En häst som aldrig har tagit in pà de vägarna vet inte att de finns och kommer sàledes arbeta rakt och korrekt pà den rätta vägen även fast den har en nybörjare pà ryggen.

Men jag màste fràga dig igen, vad tycker du om hästar som stannar som olydnad och vad skulle DU ha gjort efter att ha fàtt en sadel utprovad av en sadelutprovare just som tràdskrivaren?
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Hej!

Hon har blivit jätte duktig, hon tar genast höger galopp nu. Jag brukar rida i volter ganska mycket.
Jag stälde huvudet lite utåt och satt höger skänkel i, nu behöver jag inte ställa huvudet mera.
Jag är jätte stålt över henne:heart

JAG VILL ÄNNU EN GÅNG BERÄTTA TILL ALLA ATT DET INTE ÄR SADELN SOM HAR NÅT FEL!!
 
Sv: Min ponny tar inte höger galopp!

Hej,
har hon inte blivit riden på ett tag?
mitt tips är volter, volter, volter!
jag red en liten ponny som absolut inte ville fatta högergalopp, utan hon fattade vänster heeeeela tiden...
jag red henne på volter, och srrpentiner i båda varven för att mjuka upp henne. I början tog det 40 min innan jag fick igång henne i höger galopp. Men det utvecklades :)
innan jag slutade rida henne så kunde hon galoppera som vanligt :)
jag kombinerade detta med att prova att sitta upp från andra sidan :)
det sägs ju at tman får otur när man gör det, men för mig blev det bara tur ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
197
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 921
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 027
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp