Min sambo dog hastift inatt

Jaha nu är det kört...

Åkte in akut i lördags. Vaknade upp hemma hos T och hela halsen hade svullnat upp. Vart som en köttig ring runt den.

Nu sitter jag här och ska besluta om vilken dialys jag ska ha.

På ett sätt är jag glad att Andreas inte behöver vara med om detta. Han hade nog grävt ned sig totalt.

T har steppat upp rejält. Han tog hand om mina hundar och körde hem dem till min mamma när det blev klart att jag blev inlagd. Han kom med lite dricka och snacks samt hämtade saker hemma hos mig. I söndags var han här på sjukhuset och stannade hela dagen. Hjälpte med frågor när min hjärna inte ville fungera.

Idag har jag fått massa information och imorgon bitti ska jag ge dem mitt beslut om dialys.

Hur ska jag orka med det här?

När tar skiten slut?

Dialysen skrämmer mig rejält

Har precis sagt nej till kurator. Jag borde prata men just nu orkar jag inte. Vill bara sätta mig i bilen och åka nånstans och skita i allt. Saknar mina hundar så mycket. Imorgon kommer jag få komma hem en sväng så jag kan gosa. Effie försökte springa hem från stallet idag.

Det gör ont i mig att jag inte kan ta hand om dem nu.

Helvetes jävla skit vad less jag är på allt
Dags att ta hand om DIG nu. :heart
 
Jaha nu är det kört...

Åkte in akut i lördags. Vaknade upp hemma hos T och hela halsen hade svullnat upp. Vart som en köttig ring runt den.

Nu sitter jag här och ska besluta om vilken dialys jag ska ha.

På ett sätt är jag glad att Andreas inte behöver vara med om detta. Han hade nog grävt ned sig totalt.

T har steppat upp rejält. Han tog hand om mina hundar och körde hem dem till min mamma när det blev klart att jag blev inlagd. Han kom med lite dricka och snacks samt hämtade saker hemma hos mig. I söndags var han här på sjukhuset och stannade hela dagen. Hjälpte med frågor när min hjärna inte ville fungera.

Idag har jag fått massa information och imorgon bitti ska jag ge dem mitt beslut om dialys.

Hur ska jag orka med det här?

När tar skiten slut?

Dialysen skrämmer mig rejält

Har precis sagt nej till kurator. Jag borde prata men just nu orkar jag inte. Vill bara sätta mig i bilen och åka nånstans och skita i allt. Saknar mina hundar så mycket. Imorgon kommer jag få komma hem en sväng så jag kan gosa. Effie försökte springa hem från stallet idag.

Det gör ont i mig att jag inte kan ta hand om dem nu.

Helvetes jävla skit vad less jag är på allt
Var inte rädd för dialysen. Den gör livet så mycket bättre. Dialysdagar är man trött men de andra dagarna mår man bra.

Hade bloddialys. Fick operera en fistel (två blodkärl kopplas ihop för att få mer tryck) tre förmiddagar i veckan på sjukhuset. Man kan ha apparat hemma men jag avstod pga hund och katt i hushållet och oförmåga att hålla välstädat...

du är ung så su borde hamna på transplantationslista rätt snabbt - om du inte redan är där.

(PMa om du har funderingar)
...
 
Väntar på ronden. Operationen ick bra men vi fick köra igång dialysen direkt. Så jag är ganska öm i magen och svårt att röra mig.

Fick permission i måndags vilket gjorde att jag kunde åka hem under dagen. Gå med hundarna. Plockade ite svamp, Lagade mat och tände i brasan hemma i lugn och ro. Vart otroligt välbehövt.

Oopererades i tisdags och igår startade jag igång med dialysen. TYcker det är riktigt obehagligt och det gör ont när vätskan nästan är slut men det är väl bara att vänja sig :(

Blodsockret far som en tok pga av glukosvätskan, och jag är allmänt less på livet.

Hoppas på att få komma hem över helgen men tror inte på det. :(
 
Väntar på ronden. Operationen ick bra men vi fick köra igång dialysen direkt. Så jag är ganska öm i magen och svårt att röra mig.

Fick permission i måndags vilket gjorde att jag kunde åka hem under dagen. Gå med hundarna. Plockade ite svamp, Lagade mat och tände i brasan hemma i lugn och ro. Vart otroligt välbehövt.

Oopererades i tisdags och igår startade jag igång med dialysen. TYcker det är riktigt obehagligt och det gör ont när vätskan nästan är slut men det är väl bara att vänja sig :(

Blodsockret far som en tok pga av glukosvätskan, och jag är allmänt less på livet.

Hoppas på att få komma hem över helgen men tror inte på det. :(
Du valde påsdialys? Många är nöjda med det.

Tycker du ska vara kvar p sjukhuset så länge de tycker det är vettigt. Det är nytt jag tyckte och tycktedet var tryggt att ha folk att fråga om allt möjligt och omöjligt.
Kroppen vänjer sig. Jag lovar.

Du är så ung att det kan bli både njure och pancreas när du blir aktuell för operation. Själv var jag för gammal (över 50) för pancreas

Varma tankar
tanten
 
Trött. Livet är banne mig inte lätt.

Lite stressad över att gå tillbaks till jobbet imorgon. Jag är sjukskriven men orkar inte hålla runt här hemma själv. Nu orkar jag göra litegrann men är fortfarande långt ifrån okej.

Påsbytena fungerar. Binder inte lika mycket vätska men har fortfarande storlek 40 i byxor istället för mina vanliga i st 36 så det känns.
Sover dåligt, jättesvårt för att äta. Aldrig hungrig så mat är just nu bara ett jobbigt måste 😔

Jag ser inget roligt i.livet alls nu.

Snart årsdagen för sambons död.

Huset ska snart ut på ny försäljning

Orkar fan inte med mer. Så less på allt 😔
 
Trött. Livet är banne mig inte lätt.

Lite stressad över att gå tillbaks till jobbet imorgon. Jag är sjukskriven men orkar inte hålla runt här hemma själv. Nu orkar jag göra litegrann men är fortfarande långt ifrån okej.

Påsbytena fungerar. Binder inte lika mycket vätska men har fortfarande storlek 40 i byxor istället för mina vanliga i st 36 så det känns.
Sover dåligt, jättesvårt för att äta. Aldrig hungrig så mat är just nu bara ett jobbigt måste 😔

Jag ser inget roligt i.livet alls nu.

Snart årsdagen för sambons död.

Huset ska snart ut på ny försäljning

Orkar fan inte med mer. Så less på allt 😔
Men du. Vad tungt du har det nu. Tänker på dig och bara att skriva om du behöver vräka ur dig eller prata om något. Kram
 
Sitter och gråter vid köksbordet.

Var hos frisören idag som gjorde ett kanonjobb och det enda jag känner är varför gick jag hit?
Ringde öron/näsa/hals mottagningen tidigare idag för att berätta att jag fått klartecken från PD mottagningen med kommande operation för näsan. Har såna problem med polyper att det gått ut i örat och orsakar värk. :(

Dåligt samvete för att hundarna inte fått någon promenad idag. De har bara varit med + att jag lämnade dem själva x antal timmar för att kunna klippa mig.

Köpte mat för att jag skulle få något i mig. Blev genast illamående och spydde upp det.

Var ute i Saleby idag och släppte in flyttstädet. Jag gilade dem inte alls. Kom riktigt på kant med dem men jag vet att de gör ett bra jobb och är prisvärda så gav dem klartecken att köra på.

Imorgon bitti ska jag gå upp tidigare för att hinna tvätta bilen utvändigt och invändigt. Lämna hundar hos svärmor och åka till jobbet byta bll till min nya sen dra ned till Göteborg för genomgång för mässan. Jag behöver se hur det ser ut för att kunna fixa påsbyte. Inte riktigt löst hur jag ska göra påsbytet mitt på dagen eftersom jag är ute på språng men men

När jag kom hem idag hade paviljongen blåst sönder så fick ställa mig och plocka ned den.
Behöver både duscha och bädda rent. Duscha, byta förband och ta jävla eporatio sprutan. Hatar den. Har i vanliga fall inte ont av sprutor men denna är jobbig.

När ska det bli kul igen? orkar inte ha det såhär
 
Livet fortsätter sin glada visa.

Inlagd igår akutopererad idag. Bytt slang i magen och trots att jag sagt till flera ggr om morfin. Skulle jag ta morfinspruta innan op på morgonen och jag frågade varför då jag mår så dåligt av det. Sköterskan kom ihåg det och gick och kollade Nej jag skulle inte ha någon.

Inne i operationssalen sa jag återigen att jag inte klarar morfin och att de får kolla i min journal om vad jag fått. Fick ok sen sövdes jag. Vid 1o var jag på uppvak Först nu vid närmare 7 på kvällen mår jag såpass att jag kan sitta upp utan at däcka pga av att jag blir så groggy. De reagerade på att jag var så borta länge. No shit jag sa ju detta.

Nu ska jag tydligen opereras imorgon också för att påbörja bloddialys så magen hinner läka... Jag är lite osäker de kom in runt 2 väckte mig för att ge informationen.

Trots attjag var så groggy fick jag ta en diskussion om att de skulle ta bort glukosdroppet. Tog inte långtidsverkande eftersom det var så tidigt på morgonen jag skulle opereras. Men är blodsockret ligger på 12 och stiger SKA jag inte ha glukosdropp.

Jag har ont och känner mig allmänt bortglömd. Sist jag var här och när jag varit på PD mottagningen har de varit fantastiska nu känns det som om jag måste informera och hålla koll.

De bytte rum på mig men jag fick inte med alla mina saker så jag måste nu be dem hämta tandbortse, tandkräm och hela min necessär på tidgare rum. Hoppas det är kvar. Vet att det är en bagatell men det är sjukt störande. Nu har jag fått en kvinna jättetrevlig men problem med hosta så hon hostar non stop. Har hört flera ggr att det är ovanligt att hon får vara här på avdelningen och inte ligga på infektion.

Svärmor var ute i Saleby och tog emot anticimex som gjorde ny besiktning av huset. Ärligt talat tappat förtroende för dessa.men nu är det klart och mäklaren har gjort annins. Mejlade de sista uppgifterna igår kväll så nu hoppas vi det kommer ut.

Trolla är inte bra. Hade bokat tid för henne hos veterinär imorgon kl 14 men kommer inte kunna åka så måste ringa imorgon bitti och boka om. Något står inte rätt till. Hon äter lite dåligt och är lite allmänt ur gängorna. Inte lika lekfull och går gärna undan och lägger sig inne.

Jag är så less på livet just nu. Får upp minnen från facebook hela tiden från vår Cypersemester och jag minns varje dag.
 
De har satt in ett helt nytt insulin för att ta vid högt blodsocker?? Ifrågasatte vad detta var och fick förklarat att det är något de sätter in när man har tillfälligt högt blodsocker i förebyggande.

Jag har långtidsverkande samt kortidsverkande som jag och min läkare har dialog om. Detta var någon annan läkare som satt in bara sådär. Jag har bra kol på mitt socker så det här förstår jag inte alls.
 
De har satt in ett helt nytt insulin för att ta vid högt blodsocker?? Ifrågasatte vad detta var och fick förklarat att det är något de sätter in när man har tillfälligt högt blodsocker i förebyggande.

Jag har långtidsverkande samt kortidsverkande som jag och min läkare har dialog om. Detta var någon annan läkare som satt in bara sådär. Jag har bra kol på mitt socker så det här förstår jag inte alls.
Men vilket jävla kaos du hamnat i!
Kunde inte ens ana att det kunde vara såhär drygt. Det enda jag har bråkat med dem om är att transplantation promt ville sätta in ett blodtryckssänkande som det klart och tydligt står varning i min journal. Så jag tror du har otur (och mer otur behövde du verkligen inte! :heart )

De opererar en fistel på dig. Okomplicerat även om det tar tid. Antar att du får en CDK under tiden till fisteln "mognat".
För mig var bloddialys grejen. Funkade bra. Och efter ett halvår fick jag en njure.
 
@tanten de sa pvk? kanske fattade fel. Den man får ha länge iallfall så nu kommer jag ha slangar ut ur kroppen överallt :(

Alltid varit väl omhändertagen men denna gång känns det som om allt hamnat mellan stolarna. Mamma har ringt flera ggr och varit jätteorolig. Vilket hon inte brukar vara så denna gång känns det alt annat än bra att vara inlagd.
 
Men vilket jobbigt läge 😔 är ju väldigt tråkigt att dom inte lyssnar eller kollar saker ordentligt så du måste ha sån koll fast du är sjuk. Där finns inte någon annan nära anhörig till dig som kan hjälpa dig nu på hospitalet? Det låter ju jätte tufft att du måste hantera allt detta själv. Vilket jävla piss år du har haft ❤️‍🩹
 
@tanten de sa pvk? kanske fattade fel. Den man får ha länge iallfall så nu kommer jag ha slangar ut ur kroppen överallt :(

Alltid varit väl omhändertagen men denna gång känns det som om allt hamnat mellan stolarna. Mamma har ringt flera ggr och varit jätteorolig. Vilket hon inte brukar vara så denna gång känns det alt annat än bra att vara inlagd.
CentralDialysKateter är helt enkelt en infart till blodet. På dialysen kopplar de in dig därtill dialysmaskinen.
Antar att du kommer att få en fistel. Dvs de opererar ihop två blodkärl på armen för att få tillräckligt flöde.
PVK har jag inte hört - googlade. Perifer venkateter. Bara ett annat sätt att få tillgång till blodet.

Dialysdagen är man trött efteråt men de övriga dagarna i veckan mår man riktigt bra.
 
CentralDialysKateter är helt enkelt en infart till blodet. På dialysen kopplar de in dig därtill dialysmaskinen.
Antar att du kommer att få en fistel. Dvs de opererar ihop två blodkärl på armen för att få tillräckligt flöde.
PVK har jag inte hört - googlade. Perifer venkateter. Bara ett annat sätt att få tillgång till blodet.

Dialysdagen är man trött efteråt men de övriga dagarna i veckan mår man riktigt bra.
Fick den som sitter vid halen/nyckelbenet och dialysen idag fungerade inte.

Nytt försök på måndag. Var tal om att jag skulle få den i ljumsken ett tag vilket hade gjort att jag varit sängliggande.

Idag fick jag komma hem lite på dagen men jag har rejält ont överallt och ingen verkar ha koll.

Känns inte alls bra det här.

På måndag är PD sköterskorna tillbaks samt min läkare så hoppas jag får lite bättre svar.
 
skit.jpg


+ 5 nya hål i magen så har som en svullen bilring där nu också som gör ont
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 479
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 055
Senast: Meggan
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 691
Senast: Gry
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 730
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp