Bukefalos 28 år!

Min vän är död!?!

Har plågat mig igenom bilder och gamla meddelanden för att hitta sånt som jag kunde skicka till systern, som minnen till hans barn.. :cry::cry:

Allting känns så overkligt, så konstigt.. Jag pendlar mellan att vara förbannad och böla.. Jag fattar inte.. Varför? Och att han mådde så dåligt att det var enda utvägen.. :cry:
 
Hur är det med handbukett/blomma, lägger alla det? Har aldrig varit på en väns begravning, bara morfars.. Ingen koll alls på om det bara är dom närmaste som går fram till kistan och säger hejdå med en blomma.. Eller om alla får göra det?
 
Hur är det med handbukett/blomma, lägger alla det? Har aldrig varit på en väns begravning, bara morfars.. Ingen koll alls på om det bara är dom närmaste som går fram till kistan och säger hejdå med en blomma.. Eller om alla får göra det?

Alla som känner att de vill göra det gör det. Det är ju främst för att visa respekt och ta avsked av den avlidne men också för att visa sitt medkännande med de närmast sörjande som sitter längst fram.

Jag vet inte om det är någon lantlig tradition (jag har bara varit på begravningar här på vischan) men de närmast sörjande sitter till höger i kyrkan så man går fram till kistan från vänster, står framför kistan, säger ev något och/eller lägger ner buketten (en del bugar eller niger framför kistan också) och går sedan tillbaka på andra sidan och hälsar då på de närmast sörjande.
 
Senast ändrad:
Jag var med om samma sak för nåra år sedan, en kille jag dejtade/var ihop med i 4 månader (nu är det 10 år sedan, 2006). Vi hade fortsatt sporadisk kontakt ända till årsskiftet 2012/2013. Då lägger en gemensam vän upp en kryptiskt text på FB. Jag skrev till honom och frågade vad han menade med det och sedan så ringde han mig och förklarade allt. Då hade min dejt/ex tagit livet av sig, gasat sig till döds i sin bil i garaget. Jag hade inte märkt någonting alls, vi hade kontakt någon månad innan också och jag märkte ingenting då heller. Det går nästan inte en enda vecka nu utan att jag tänker på honom, funderar på hur allt skulle ha varit om han fortfarande levde osv.
Jag gick inte på begravningen och har fortfarande inte besökts hans grav, funderar på att åka dit någon dag men jag är i samma sits som dig att jag känner ingen av hans familj och vänner förutom en gemensam bekant då. Vi får se om jag orkar åka dit en vacker dag :)
 
Hur är det med handbukett/blomma, lägger alla det? Har aldrig varit på en väns begravning, bara morfars.. Ingen koll alls på om det bara är dom närmaste som går fram till kistan och säger hejdå med en blomma.. Eller om alla får göra det?
Ta med en handbukett, det behöver inte vara något märkvärdigt, jag brukar ta något som jag gillar som finns i blomsteraffären, pion, gul ros, whatever. Denna årstiden är det också vanligt att folk har plockat en liten bukett själva eller har tagit en större blomma i trädgården. Det finns inga regler.

Under själva ceremonin kommer begravningsentreprenören visa fram, oftast en rad i taget. Jag brukar gå fram, lägga blomman och sedan lägga handen på kistan någon sekund och sedan gå tillbaka.
 
Alla som känner att de vill göra det gör det. Det är ju främst för att visa respekt och ta avsked av den avlidne men också för att visa sitt medkännande med de närmast sörjande som sitter längst fram.

Jag vet inte om det är någon lantlig tradition (jag har bara varit på begravningar här på vischan) men de närmast sörjande sitter till höger i kyrkan så man går fram till kistan från vänster, står framför kistan, säger ev något och/eller lägger ner buketten (en del bugar eller niger framför kistan också) och går sedan tillbaka på andra sidan och hälsar då på de närmast sörjande.
Närmast till höger känner jag till från mindre lantliga områden med.
 
Fast det är de främsta bänkarna, längre bak kvittar.
Jag håller med... släkt å så sätter sig först sen fyller övriga på... iaf på de jag har varit på.

Ang blomma så har jag tagit en fin ros.

I å med att du inte sitter längst fram bland släkten osv så är det bara att haka på övriga som går fram till kistan.

Beklagar din sorg :heart
 
Jaså? De senaste jag har besökt där det funnits vänner med har släkten suttit på höger sida och vänner på vänster. Ju närmare släkt desto längre fram.
Det beror på vilken kyrka det är också, vissa har höger, andra vänster. Om det ens är kyrka. I annat fall är det de närmaste längst fram oavsett och sen resten längre bak.

Jag har arbetat på hundratalet begravningar, aldrig har någon fått byta plats pga felplacering. Det är reserverat till de närmsta anhöriga längst fram, entreprenören vet hur många de är, sen är det fritt.
 
Jag var med om samma sak för nåra år sedan, en kille jag dejtade/var ihop med i 4 månader (nu är det 10 år sedan, 2006). Vi hade fortsatt sporadisk kontakt ända till årsskiftet 2012/2013. Då lägger en gemensam vän upp en kryptiskt text på FB. Jag skrev till honom och frågade vad han menade med det och sedan så ringde han mig och förklarade allt. Då hade min dejt/ex tagit livet av sig, gasat sig till döds i sin bil i garaget. Jag hade inte märkt någonting alls, vi hade kontakt någon månad innan också och jag märkte ingenting då heller. Det går nästan inte en enda vecka nu utan att jag tänker på honom, funderar på hur allt skulle ha varit om han fortfarande levde osv.
Jag gick inte på begravningen och har fortfarande inte besökts hans grav, funderar på att åka dit någon dag men jag är i samma sits som dig att jag känner ingen av hans familj och vänner förutom en gemensam bekant då. Vi får se om jag orkar åka dit en vacker dag :)

Beklagar.. Men ja det var ju nästan liknande historia som min :(

Jag har ju lyckligtvis fått kontakt med hans ena brors fru nu så vi ska åka till begravningen ihop. Velade lite, men känner att jag både vill och behöver åka på begravningen för att få någon form av avslut..
 
Jag håller med... släkt å så sätter sig först sen fyller övriga på... iaf på de jag har varit på.

Ang blomma så har jag tagit en fin ros.

I å med att du inte sitter längst fram bland släkten osv så är det bara att haka på övriga som går fram till kistan.

Beklagar din sorg :heart


Tack :heart Det får bli så, en liten ros.. :cry::heart
 
Begravningen är över, va idag(igår). Kändes förjävligt, värre än morfars begravning. Va nog dels för att morfar vart sjuk i flera år och dels att det var hela proceduren den här gången. Alla var med när kistan bars ut och sen sänktes ner i graven, se hans lilla dotter läggs teckningar och stenar hon plockat. :cry::cry:
Dels för att jag växlar mellan ilska, skuldkänslor och tårar.. Samtidigt som jag känner mig så tom, det gör så ont.. Har ringt hans nr flera ggr idag för att höra han säga sitt namn på telefonsvararen, jag kan inte fatta att hans namn aldrig mer kommer stå på min telefon.. :cry::cry:
 
Begravningen är över, va idag(igår). Kändes förjävligt, värre än morfars begravning. Va nog dels för att morfar vart sjuk i flera år och dels att det var hela proceduren den här gången. Alla var med när kistan bars ut och sen sänktes ner i graven, se hans lilla dotter läggs teckningar och stenar hon plockat. :cry::cry:
Dels för att jag växlar mellan ilska, skuldkänslor och tårar.. Samtidigt som jag känner mig så tom, det gör så ont.. Har ringt hans nr flera ggr idag för att höra han säga sitt namn på telefonsvararen, jag kan inte fatta att hans namn aldrig mer kommer stå på min telefon.. :cry::cry:
Beklagar verkligen sorgen
:cry:
 
Beklagar din förlust :heart

Jag fick veta att en vän (tidigare dejt) hade dött genom en fb-status, dock var det en olycka. Hade läst om olyckan dagen innan men visste då inte att det var nån jag kände. Då bodde jag 60 mil från staden begravningen var i så jag åkte inte då jag mådde för psykiskt dåligt. Ångrar mig fortfarande fem år senare, hade behövt det avslutet.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 185
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 673
Senast: Hoarfrost
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 588
Senast: Niyama
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp