Mindre allroundhÀst

• Avel
  • TrĂ„dstartare TrĂ„dstartare __sofia__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 2 693

Bukefalos 30 Är!

Welsh cob😍. Absolut bĂ€sta rasen enligt mitt tycke😅. Allround och orĂ€dd, lagom pigg med ett nyfiket sinne. Jag har tvĂ„ med olika personligheter men bĂ„da Ă€r fantastiska❀. GĂ„r pĂ„ lösdrift (bra ligghall), dock lĂ€ttfödda sĂ„ inget sommarbete utan istĂ€llet vinterbeteâ˜ș. Enkla i hantering (eller nja
sanning med modifikation😅ena damen Ă€r mer bestĂ€md) och roliga att umgĂ„s med. BĂ„da mina Ă€r knappt 150 i mkh men det finns ju högre ocksĂ„.

Bifogade filer

• IMG_3804.webp
    IMG_3804.webp
    197,1 KB · Visningar: 1 575
Nu rider jag inte alls just nu, eller de kommande Ären (ensam förÀlder till smÄbarn). Men det jag saknade mest redan innan, Àven under tiden jag hade förra hÀsten (eftersom det inte riktigt funkade dÄ, med tanke pÄ hur hon betedde sig) Àr att rida ut ordentliga turer. Dvs bara rida ivÀg och upptÀcka nÀromrÄdet, rida över/pÄ trafikerad vÀg, rida förbi andra hÀstar som gÄr i en hage utan att hÀsten far runt som en drake, ut i skogen och "rejsa" eller upptÀcka stigar eller annat - och inte bara i lugnare tempo

NĂ€r jag red nordsvensken förra Ă„ret var det delvis det jag gjorde, dvs rida ut och bara ha det trevligt. Men Ă€ven om han var trygg och stabil, sĂ„ gillar jag nog hĂ€star med lite mer fart och egen vilja framĂ„t Ă€n han - traven gick inte mycket snabbare Ă€n skritten, kĂ€ndes det som, och galoppen kĂ€ndes inte mycket snabbare 😅 Och pĂ„ banan fick man definitivt ibland jobba för att han inte skulle bryta av frĂ„n galoppen. Tryggt och trevligt, framförallt eftersom jag var gravid, men kanske inte det mest roliga. Jag har dock sjĂ€lv haft en nordsvensk tidigare (eller, egentligen var det tĂ€nkt att vara ridhĂ€st till min syster) och hon hade nog lite mer driv Ă€n sĂ„, har jag för mig (men hon var av en lĂ€ttare modell). Fjordingen jag hade var definitivt piggare. Men den typen av hĂ€st Ă€r ju ocksĂ„ mer Ă„t "tank" hĂ„llet - den enda haflinger jag testat var visserligen vĂ€ldigt pigg och rolig pĂ„ det sĂ€ttet, men det var lite som att sitta pĂ„ en tank som rörde sig framĂ„t oavsett vad som var ivĂ€gen, och kanske inte sĂ„ smidig pĂ„ andra rörelser. Och en del egna Ă„sikter ibland som man behöver parera, om vart man ska gĂ„ :p En viss skillnad frĂ„n den spanska jag provred, dĂ€r den flöt ivĂ€g snabbt och mjukt Ă„t sidan sĂ„ fort man lade till ena skĂ€nkeln lite.
Vad tycker du om kallblodstravare?

Vad tycker du om kallblodstravare?
Jag har aldrig ridit nĂ„gon kallblodstravare, och knappt ens sett nĂ„gon bli tiden. Jag gillar nog storleken och byggnaden pĂ„ dem, men Ă€r osĂ€ker pĂ„ hur lĂ€tt de har för galoppen och om det Ă€r lite vĂ€l mycket tempo i den (den enda jag minns att jag sett var pĂ„ en hopptĂ€vling, och det gick SNABBT - inte nödvĂ€ndigtvis sĂ€rskilt kontrollerat 😅 )

Jag har dÄ aldrig sett en MorganhÀst dra stock i skogen eller pÄ en tÀvling i Brukskörning?

Finns det nÄgot exempel?
JajjemĂ€n, vi har ett gĂ€ng som gĂ„tt brukstĂ€vlingar (Ă€ven DM, osĂ€ker pĂ„ SM) men det var innan internet slog igenom. Jag vet minst en som hjĂ€lper sin husse med att dra hem timmer i nutid ocksĂ„, den Ă€r född 2021 👍.
HĂ€r Ă€r en av vĂ„ra godkĂ€nda hingstar, Hagas Memory Dancer, som dock gĂ„tt ur tiden. Han gick DM i brukskörning. Finns bilder pĂ„ andra morgans som drar stock utan vagn ocksĂ„, men ska inte spamma trĂ„den med det 😅
IMG_7742.webp

Jag vill ju tipsa om Rocky mountain hÀst men de Àr inga direkta hopphÀstar..
De min kompis föder upp brukar fÄ dra lite lÀttare (snowboard/tolkning) de gÄr att ha till körning Àven (frÀmst sett de i usa)
Det Àr en liten ras i sverige dock sÄ de har inte visats pÄ tÀvlingar.

Men de Ă€r en cool hĂ€stras som Ă€r frisk och Ă€lskar mĂ€nniskor 🙂
Alla gÄr oskodda hos min kompis och fÄng Àr ovanligt.
DÀr har du lite extra gÄngarter med.

Passar som sagt inte in pÄ alla dina önskemÄl men ÀndÄ ett tips! Skadar ju inte att Äka o kolla pÄ dem.

Som sagt, fokusera pĂ„ det du vill göra mest. Sen vilken typ av hĂ€star du gillar 😊
VÀlj en dÀr förÀldrarna gör det du vill göra och som har bra mentalitet och bra gÄngarter. Inte bra som i modern dressyrhÀst utan taktmÀssiga, rena med en bra reglerbar galopp med egen balans, det underlÀttar vÀldigt mycket oavsett vilken gren du vill syssla med mest.
VÀlj en unghÀst som Àr glad, nyfiken och framÄt.

Jag har ett halvblod som Àr delvis dressyrstammad, e Wynton med Jazz som farfar. Mamma Àr reggad som ridponny med ett mishmash av hÀstar bakom, halvblod, anglo, fullblod och arab.
Hon Àr 157 cm, sund modell, kan vara lite het och reaktiv men vÀldigt bra huvud.

TÀvlas i dressyr, hoppning och ft pÄ hobbynivÄ. Totalt okomplicerad i all hantering, Äker sjÀlv pÄ trÀning och tÀvling. Alltid glad och positiv, rider ut sjÀlv och hon gÄr fram överallt, i alla miljöer och Àr helt trafiksÀker. Skulle antagligen inte vara nÄgra problem alls att köra in och hon hade antagligen varit lika pepp pÄ att harva en ridbana som att gÄ ett dressyrpass som en hopptrÀning eller lÄngtur.

HÄller med om Welsh cob. VÀldigt sugen pÄ en sÄn nÄn gÄng i framtiden om jag nÄgonsin byter ras igen frÄn kallisar.

Annars, en smĂ€ckrare typ av kallblodstravare? Även om man dĂ„ fĂ„r sĂ„lla lite för att hitta en inte sönderkörd med bra skalle och galopp, men hittar man en sĂ„n Ă€r de helt fantastiska allroundhĂ€star.

Jag hÄller med om att titta brett med bra och balanserade grundgÄngarter. Hade jag sjÀlv letat hÀst hade jag haft en ganska lik önskelista, och jag Àr vÀldigt förtjust i Irish draught för ÀndamÄlet. Det Àr ju en allroundgÄrdshÀst som Àr avlad för att Àven hÀnga med pÄ jakter och Àr ofta vÀldigt trevliga att rida och hoppa och har bra skalle. Finns inte jÀttemÄnga i Sverige dock.

De jag har ridit har verkligen varit bra "lÀttklasshÀstar" i alla möjliga discipliner med plus för att att de gÄtt fram överallt och hoppar terrÀng med sÀkra fötter. GÄngarterna brukar vara lÀttjobbade och trevliga. De anvÀnds ofta för tex damsadelklasser och liknande ocksÄ.

En nackdel Àr att vÀldigt mÄnga Àr skimlar. :meh:

Senast Àndrad:
Jag tÀnker spontant welsh cob, eller en övervuxen new forest eller connemara. Man kan ju kolla storleken pÄ förÀldrarna om man vill ha ett hum om hur stor hÀsten kan tÀnkas bli som vuxen. Min new forest har stor mamma (1,48) men liten pappa (1,41) sÄ det var ganska givet att hon förmodligen inte skulle bli av det större snittet, landade pÄ 1,42. Mamman har fÄtt större avkommor med större hingstar. Uppfödaren har Àven betÀckt samma sto med stora hingstar (vet att minst ett syskon Àr efter ett engelskt fullblod) och de blev betydligt större.

Men hade kanske Àven kikat pÄ nÀttare modeller av fjording eller nordsvensk.

Skulle sÀga att vÄr connemara stÀmmer in pÄ alla punkter utom att kunna gÄ utan tÀcke. Pigg, glad, okomplicerad, bussig i all hantering, gÄr fram överallt. Kapacitet för mer Àn vi kommer nyttja i samtliga discipliner. Han Àr inte inkörd, men jag Àr ganska sÀker pÄ att han skulle ta det med ro. :heart

Men jag hÄller med dem som sÀger att du fÄr leta efter individ snarare Àn ras.

Skulle sÀga att vÄr connemara stÀmmer in pÄ alla punkter utom att kunna gÄ utan tÀcke. Pigg, glad, okomplicerad, bussig i all hantering, gÄr fram överallt. Kapacitet för mer Àn vi kommer nyttja i samtliga discipliner. Han Àr inte inkörd, men jag Àr ganska sÀker pÄ att han skulle ta det med ro. :heart

Men jag hÄller med dem som sÀger att du fÄr leta efter individ snarare Àn ras.
Han verkar ju vara vÀldigt trevlig :heart Du tror inte att han hade fÄtt ordentlig vinterpÀls om han hade gÄtt i lösdrift hela hösten etc? Jag har mest haft mer tÄliga raser de senaste 15-20 Ären - shettisar, basjkir och nordsvensk. Men skimmeln jag hade innan fick ju Àven hon en ganska ordentlig pÀls, och jag tog inte pÄ henne tÀcke sÀrskilt ofta. (sen var hon ju rÀdd för tÀcket ocksÄ...) Men hon Àlskade ocksÄ (oavsett vÀder) att stÄ inne i lösdriften och stÄ och titta pÄ vÀgen (bÀst utsikt dÀrifrÄn Ät alla hÄll, för att hÄlla koll pÄ om nÄgon gÄr förbi etc).

Du tycker alltsĂ„ inte nordsvensk passar in? Är det hoppningen/fĂ€lttĂ€vlan som brister dĂ€r? Är det höjden, eller viljan/kapaciteten, eller galoppen, i sĂ„ fall?

Den enda hÀst jag haft/har haft hand om som inte behövde tÀckas i tuffa stormar var en shettis.

Dom andra kunde absolut bygga lÄng pÀls, men dom saknade ordentlig underull. Det Àr bara raser med nordlig anpassning som bygger sÄn. Shettis, nordis, islÀnning, gotlandsruss, bajskir (vissa), yakuti (men tror inte vi har nÄgra sÄna i Sverige.

Varmblodingarna och kallblod frÄn varmare ursprung dör ju inte utan tÀcke, men dom har det inte superbra heller. I stark vind, extrema temperaturer eller blöt nederbörd stod alla mina sÄna och spÀnde sig, och/eller hÀckade i ligghallen hela dagen och rörde sig för lite. Jag tÀckade alltsÄ oklippta lösdriftshÀstar, efter behov. Dom behövde inte tÀcke varje vinterdag. Det var oftast höststormarna, januariköldknÀppen, och vÄrvinterstormarna dom ville ha stödet av ett tÀcke.

En ridhÀst ska man vara rÀdd om ryggen och rumpan pÄ. Dom ska inte behöva stÄ och spÀnna sig och sen förvÀntas jobba.

Det Àr inget moraliskt misslyckande att tÀcka sin hÀst.

Jag hÄller med om att titta brett med bra och balanserade grundgÄngarter. Hade jag sjÀlv letat hÀst hade jag haft en ganska lik önskelista, och jag Àr vÀldigt förtjust i Irish draught för ÀndamÄlet. Det Àr ju en allroundgÄrdshÀst som Àr avlad för att Àven hÀnga med pÄ jakter och Àr ofta vÀldigt trevliga att rida och hoppa och har bra skalle. Finns inte jÀttemÄnga i Sverige dock.

De jag har ridit har verkligen varit bra "lÀttklasshÀstar" i alla möjliga discipliner med plus för att att de gÄtt fram överallt och hoppar terrÀng med sÀkra fötter. GÄngarterna brukar vara lÀttjobbade och trevliga. De anvÀnds ofta för tex damsadelklasser och liknande ocksÄ.

En nackdel Àr att vÀldigt mÄnga Àr skimlar. :meh:
Ja, riktigt trevliga hÀstar! De fÄ jag har ridit kunde t o m jag som vÀldigt harig ryttare hoppa fasta hinder pÄ. Men jag har nog knappt sett nÄn i Sverige

Han verkar ju vara vÀldigt trevlig :heart Du tror inte att han hade fÄtt ordentlig vinterpÀls om han hade gÄtt i lösdrift hela hösten etc? Jag har mest haft mer tÄliga raser de senaste 15-20 Ären - shettisar, basjkir och nordsvensk. Men skimmeln jag hade innan fick ju Àven hon en ganska ordentlig pÀls, och jag tog inte pÄ henne tÀcke sÀrskilt ofta. (sen var hon ju rÀdd för tÀcket ocksÄ...) Men hon Àlskade ocksÄ (oavsett vÀder) att stÄ inne i lösdriften och stÄ och titta pÄ vÀgen (bÀst utsikt dÀrifrÄn Ät alla hÄll, för att hÄlla koll pÄ om nÄgon gÄr förbi etc).

Du tycker alltsĂ„ inte nordsvensk passar in? Är det hoppningen/fĂ€lttĂ€vlan som brister dĂ€r? Är det höjden, eller viljan/kapaciteten, eller galoppen, i sĂ„ fall?

Han sÀtter absolut en rejÀl vinterpÀls, men Àven ett sommarregn gör honom öm över ryggen tyvÀrr. SÄ tÀckesgarderoben Àr ett mÄste för hans del (chocken för oss med bara nordsvenskar i övrigt :p), men det finns sÀkert tÄligare individer inom rasen.

Nordsvenskar kan absolut passa in, men dÀr gÀller det att bÄde hitta rÀtt individ och utbilda rÀtt. Och Àven om man gör det tycker jag tyvÀrr man ofta ser problem med artros i frambenen om de hoppas mer frekvent pÄ lite höjder. Det finns dock uppfödare som tÀnker mer ridhÀstegenskaper och galoppkvalitet, sÄ det kanske Àndras med tiden.

Annars hade vi för mÄnga Är sen en supertrevlig kallblodstravare pÄ ridskolan. Trygg och stabil, enkel i hantering, mjuka gÄngarter, bÀttre galopp Àn mÄnga av SWB-hÀstarna. TÀvlades sen i fÀlttÀvlan under flera Är. Jag vet inte om han fortfarande lever, men han blev iallafall över 30 Är.

Men jag tÀnker att det Àr guldkorn, tror fortfarande att du ska leta individ snarare Àn ras. SÄklart Àr det ju dock en fördel att ha ett hum om i vilken Ànde man ska börja leta.

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka