Miniature American Shepherd

Nyfiken fråga då: Var får denna uppfödare sina hundar från? Om "alla" utom en avlar på dåliga hundar, hur kan den bra uppfödaren undvika att ta in dåliga hundar i aveln? Importeras det från utlandet? Går det i så fall att utomlands kolla upp hälsan eller får det bli en chansning varje gång?

De flesta Masen är importerade från största delen USA och där får man blanda hej vilt. Där paras aussie - Mas och det är även av denna anledningen att en Mas kan komma i olika storlekar i samma kull.
Men skillnaden är att denna uppfödaren som bor på Ö kollar igenom sina hundar noga och skulle nån inte nå upp till hennes avelsstandar så tas de bort ur avel. Säljs eller sätts ut på foder. Så det är till stor del en chansning.

Viljas uppfödare tog tex exakt samma kombination 3! gånger. Samma hane och samma tik. Alltså finns det nu över 16 helsyskon!. En annan uppfödare fick valpar med neurologiska problem men det skiter hon i. De är valpköparnas fel. Hon har även över 15 Masar på sin gård som hon massproducerar valpar ifrån. Hon försökte bland annat sälja en blacktri valp med blåa ögon för 50 000 på blocket. Detta innan corona priserna kom. Hon tog bort annonsen när andra seriösa Mas uppfödare började undra varför den skulle kosta 50 000 när de andra kostade 20 000.
 
De flesta Masen är importerade från största delen USA och där får man blanda hej vilt. Där paras aussie - Mas och det är även av denna anledningen att en Mas kan komma i olika storlekar i samma kull.
Men skillnaden är att denna uppfödaren som bor på Ö kollar igenom sina hundar noga och skulle nån inte nå upp till hennes avelsstandar så tas de bort ur avel. Säljs eller sätts ut på foder. Så det är till stor del en chansning.

Viljas uppfödare tog tex exakt samma kombination 3! gånger. Samma hane och samma tik. Alltså finns det nu över 16 helsyskon!. En annan uppfödare fick valpar med neurologiska problem men det skiter hon i. De är valpköparnas fel. Hon har även över 15 Masar på sin gård som hon massproducerar valpar ifrån. Hon försökte bland annat sälja en blacktri valp med blåa ögon för 50 000 på blocket. Detta innan corona priserna kom. Hon tog bort annonsen när andra seriösa Mas uppfödare började undra varför den skulle kosta 50 000 när de andra kostade 20 000.

Är uppfödaren som ville kränga valp för 50 papp samma uppfödare som använt sin egna hane typ 11 gånger? 🙈🤦
 
Träffade en "MAS" i skogen härom veckan. 4 kg tyngre och något högre än min aussie.. Som är XL i agilityn.

Har hittills inte träffat en enda mentalt stabil MAS 😔 Har väl i och för sig bara träffat ett tiotal.

Med tanke på hur utmanade det kan vara att hitta bra aussie har jag svårt att tro att det är lättare med MAS som inte utvärderas på samma sätt. Och de aussie som används i aveln för MAS är knappast de bästa. Tänker jag fördomsfullt...
 
Av Viljas 16 syskon så är det 5 stycken som har röntgat och de har två A, Två B och en C.

De kullarna är födda 2018 och 2019 :(. Alla borde ha röntgats!

Vilja hade som sagt ED fel på båda armbågarna men eftersom hon inte är röntgad så det skrivs in i SKK så finns inte hon med i deras statistik.

Viljas föräldrar är inskrivna i SKK 2018 och 2019, detta är varför det är så sjukt svårt att kunna kolla upp Masens hälsostatistik längre bak än föräldrarna :(. Är då inte uppfödarna ärliga så blir det fruktansvärt svårt.
Ingen av Viljas föräldrar har bevis på röntgen inne på SKK. Detta är ändå en populär uppfödare :cry:
 
Oj det här blev svårt. Många som avråder MAS. Det är uppfödaren på ön som jag allra helst vill ha valp ifrån och min magkänsla har alltid sagt att det är hon jag ska ha valp ifrån om det blir MAS. Är det ändå för osäkert att köpa MAS om det är från henne?

Det kommer bli min andra hund, har en chihuahua och han älskar långpromenader/vandring och gillar att träna olika sporter(dock inte lika mycket nu pga okänd smärta). Jag har ju trott att MAS kommer passa mig då jag har fått rasen beskriven precis som nånting mittemellan sällskapsras och bruksras, en aussie light. En ras som kan och vill träna/ut på äventyr men ändå kan ha nån dag med enklare underhållning om det så behövs. Om det är så rasen är kommer den passa mig perfekt. Om den däremot kan vara som en bruksaussie kommer det nog absolut bli för mycket hund.

Egentligen har jag aldrig fastnat för mindre raser(gillar storlek typ medium runt 40 i mankhöjd) chihuahuan kom in i mitt liv väldigt fort och köpte honom mer för individ än ras(Också kändes bra med sällskapsras som första hund). Jag tycker om att springa/cykla mycket och skulle tycka det var kul om hunden vill följa med på detta, därav vill jag ha en lite större och snabbare hund. Har inte hittat någon ras som jag fastnat för lika mycket för eller stämt in på mina kriterier som MAS(såvida jag inte missuppfattat rasen helt), skulle ev vara sheltie och även sneglat lite på pudel. Men jag vet att pudelpälsen är nånting jag inte kommer vilja hålla på med och att gå till hundfrisör blir för dyrt. Jag vill ha en ras som kan bli en familjehund istället för enmanshund med mycket samarbetsvilja och som är lättlärd/har arbetsvilja. Många sällskapsraser har ju en del pälsvård, jag vill ha en ras som det räcker att kamma och borsta regelbundet. (Hoppas detta inlägget makes sense och att jag uppfattat era svar rätt, har varit en lång dag...)
 
Oj det här blev svårt. Många som avråder MAS. Det är uppfödaren på ön som jag allra helst vill ha valp ifrån och min magkänsla har alltid sagt att det är hon jag ska ha valp ifrån om det blir MAS. Är det ändå för osäkert att köpa MAS om det är från henne?

Det kommer bli min andra hund, har en chihuahua och han älskar långpromenader/vandring och gillar att träna olika sporter(dock inte lika mycket nu pga okänd smärta). Jag har ju trott att MAS kommer passa mig då jag har fått rasen beskriven precis som nånting mittemellan sällskapsras och bruksras, en aussie light. En ras som kan och vill träna/ut på äventyr men ändå kan ha nån dag med enklare underhållning om det så behövs. Om det är så rasen är kommer den passa mig perfekt. Om den däremot kan vara som en bruksaussie kommer det nog absolut bli för mycket hund.

Egentligen har jag aldrig fastnat för mindre raser(gillar storlek typ medium runt 40 i mankhöjd) chihuahuan kom in i mitt liv väldigt fort och köpte honom mer för individ än ras(Också kändes bra med sällskapsras som första hund). Jag tycker om att springa/cykla mycket och skulle tycka det var kul om hunden vill följa med på detta, därav vill jag ha en lite större och snabbare hund. Har inte hittat någon ras som jag fastnat för lika mycket för eller stämt in på mina kriterier som MAS(såvida jag inte missuppfattat rasen helt), skulle ev vara sheltie och även sneglat lite på pudel. Men jag vet att pudelpälsen är nånting jag inte kommer vilja hålla på med och att gå till hundfrisör blir för dyrt. Jag vill ha en ras som kan bli en familjehund istället för enmanshund med mycket samarbetsvilja och som är lättlärd/har arbetsvilja. Många sällskapsraser har ju en del pälsvård, jag vill ha en ras som det räcker att kamma och borsta regelbundet. (Hoppas detta inlägget makes sense och att jag uppfattat era svar rätt, har varit en lång dag...)

Jag hade kunnat köpa valp från henne. Har helt klart förtroende för henne.
 
MAS var en av de raser jag kikade på när jag letade ny hund. De föll på precis allt som tas upp i den här tråden, för spretigt mentalt och hälsomässigt. Jag tittade på lite olika hundar i nästan samma kategori och har nu en lancashire heeler. Det kanske är nåt för dig? Liten robust hund, känns inte som en liten hund utan de behöver en aktiv vardag. Lite vad du beskriver att du erbjuder. De flesta heelers jag träffat är aktiva med en hel del fart. Min är nog faktiskt den segaste av alla jag träffat, ironiskt med tanke på att jag sökte en en liten väldigt aktiv hund men hon är nog ett måndagsexemplar som skulle vara helt nöjd med att bara gå promenader och köra lite NW och nåt spår ibland. Men som ras generellt skulle jag beskriva dem som minivariant av brukshund. Du kan göra allt med dem och de hakar på allt och orkar mkt, jag upplever inte att de har lika mkt problem med rädslor och annat spök som vissa vallhundsraser av mindre typ tex MAS och sheltie 🙄 Om du är intresserad så har vi en uppfödare här på forumet...
 
Jag har en mas och kan bara konstatera att rasen är för söt för sitt eget bästa..
Det avlas till höger och vänster på allt som har fyra ben just nu känns det som. Även när jag spanar på dom som gjort bph (senast 49 stycken i hela rasen) så avlas det lite hipp som happ på inte så roligt resultat mot inget resultat eller ganska tråkigt resultat hos motparten.
Det jag tycker är tråkigt är att många uppfödare avlar på tik som precis kommit över 18 månader och tar kullar tätt och med unga hanar dessutom.
Leder har jag personligen inte upplevt som nåt problem hos de jag träffat utan jag skulle främst säga att mentaliteten är minst sagt spretig. Däremot skulle jag inte köpa oröntgat. Det är lättare att hitta en vettig aussie än en mas då den rasen kan man följa längre tillbaka i tiden. Även min lugna mas KRÄVER aktivering för att må bra och inte hitta på egna grejjer, lite skogspromenader och lek kommer man inte långt på. Även om jag älskar min mas så är det inte en ras jag lättvindigt skulle rekommendera till andra det finns betydligt lättare raser och att det som sagt är väldigt spretigt i rasen så det som att köpa grisen i säcken oavsett uppfödare då rasen är så ny, avelsdjur en är importer som man inte vet vad som finns bakom.
Angående will to please och följsamhet så har i många fall både mas och aussie en del egna idéer och det finns nog mer lättränade hundar inom vallhundsgruppen. För dina behov låter det som en sällskapshund också skulle fungera utmärkt och vara ett säkrare kort.
 
Jag såg att det finns en MAS på Hundstallet nu(som inte direkt verkar vara en klippa mentalt). Sorgligt med tanke på hur liten rasen är, även om man förstås inte vet varför den är där.
 
Det kommer bli min andra hund, har en chihuahua och han älskar långpromenader/vandring och gillar att träna olika sporter(dock inte lika mycket nu pga okänd smärta). Jag har ju trott att MAS kommer passa mig då jag har fått rasen beskriven precis som nånting mittemellan sällskapsras och bruksras, en aussie light. En ras som kan och vill träna/ut på äventyr men ändå kan ha nån dag med enklare underhållning om det så behövs. Om det är så rasen är kommer den passa mig perfekt. Om den däremot kan vara som en bruksaussie kommer det nog absolut bli för mycket hund.

Egentligen har jag aldrig fastnat för mindre raser(gillar storlek typ medium runt 40 i mankhöjd) chihuahuan kom in i mitt liv väldigt fort och köpte honom mer för individ än ras(Också kändes bra med sällskapsras som första hund). Jag tycker om att springa/cykla mycket och skulle tycka det var kul om hunden vill följa med på detta, därav vill jag ha en lite större och snabbare hund. Har inte hittat någon ras som jag fastnat för lika mycket för eller stämt in på mina kriterier som MAS(såvida jag inte missuppfattat rasen helt), skulle ev vara sheltie och även sneglat lite på pudel. Men jag vet att pudelpälsen är nånting jag inte kommer vilja hålla på med och att gå till hundfrisör blir för dyrt. Jag vill ha en ras som kan bli en familjehund istället för enmanshund med mycket samarbetsvilja och som är lättlärd/har arbetsvilja. Många sällskapsraser har ju en del pälsvård, jag vill ha en ras som det räcker att kamma och borsta regelbundet. (Hoppas detta inlägget makes sense och att jag uppfattat era svar rätt, har varit en lång dag...)
Även en riktigt rejäl brukshund ska klara några vilodagar här och där, eller att tex ta det lugnare om matte blir förkyld och inte kan träna då. Inte ens de med bruksschäfer, bruksaussie osv tränar varje dag, däremot ser de förhoppningsvis till att hundarna får rejäl och utmanande träning regelbundet.

Hur mycket och vad tänker du dig att du ska träna? Vill du ha en "brukshund light", en lite större, lättmotiverad och träningsglad hund med lättskött päls så kanske du skulle titta på någon av retriverraserna? Där har du ju hundar som med lätthet följer med på cykelturer, som du kan träna vad som helst med, där du inte behöver trassla med pälsvård och där det är lätt att hitta mentalt stabila hundar.
 
Vad är det för andra kvaliter du söker i nästa hund?
Någon spaniel kanske?
Pudel låter också passande som du själv var inne på. Jag är inte heller så mycket för pälsvård men klipper man ner dom helt och klipper med 8-12 veckors mellanrum så verkar det knappt behövas något alls emellan när jag kollat mig för. Då är det typ 1-2 h pälsvård varannan/tredje månad och man slipper allt städande av hår i bil och hem samt hos andra människor :angel:

Många hundar klarar av att hänga med på cykelturer. Beror ju såklart på hur långt och fort du tänkte cykla? Min lilla löwchen hängde med på cykel och ridturer på 2 mil utan problem. Även min lilla blandras har hängt med under alla år. Medeltempo på cyklingen var väl ca 10 km/h. så inte superfort direkt. Men det var ju under 2 h också så. På ridturerna red jag i alla gångarterna.

Jag menar bara att många raser orkar bra mycket mer än folk ger dom credit för :D
 
Oj det här blev svårt. Många som avråder MAS. Det är uppfödaren på ön som jag allra helst vill ha valp ifrån och min magkänsla har alltid sagt att det är hon jag ska ha valp ifrån om det blir MAS. Är det ändå för osäkert att köpa MAS om det är från henne?

Det kommer bli min andra hund, har en chihuahua och han älskar långpromenader/vandring och gillar att träna olika sporter(dock inte lika mycket nu pga okänd smärta). Jag har ju trott att MAS kommer passa mig då jag har fått rasen beskriven precis som nånting mittemellan sällskapsras och bruksras, en aussie light. En ras som kan och vill träna/ut på äventyr men ändå kan ha nån dag med enklare underhållning om det så behövs. Om det är så rasen är kommer den passa mig perfekt. Om den däremot kan vara som en bruksaussie kommer det nog absolut bli för mycket hund.

Egentligen har jag aldrig fastnat för mindre raser(gillar storlek typ medium runt 40 i mankhöjd) chihuahuan kom in i mitt liv väldigt fort och köpte honom mer för individ än ras(Också kändes bra med sällskapsras som första hund). Jag tycker om att springa/cykla mycket och skulle tycka det var kul om hunden vill följa med på detta, därav vill jag ha en lite större och snabbare hund. Har inte hittat någon ras som jag fastnat för lika mycket för eller stämt in på mina kriterier som MAS(såvida jag inte missuppfattat rasen helt), skulle ev vara sheltie och även sneglat lite på pudel. Men jag vet att pudelpälsen är nånting jag inte kommer vilja hålla på med och att gå till hundfrisör blir för dyrt. Jag vill ha en ras som kan bli en familjehund istället för enmanshund med mycket samarbetsvilja och som är lättlärd/har arbetsvilja. Många sällskapsraser har ju en del pälsvård, jag vill ha en ras som det räcker att kamma och borsta regelbundet. (Hoppas detta inlägget makes sense och att jag uppfattat era svar rätt, har varit en lång dag...)
Pumi?
 
Jag tycker det låter som att min ras, Welsh corgi pembroke, skulle kunna vara ett alternativ. De har korta ben vilket många tolkar som att de inte orkar något men de är avlade som vall/gårdshundar och klarar av att hänga med långt! Vi har cyklat med våra och de hänger med efter hästarna i skogen utan minsta problem, i alla gångarter. Livliga robusta små liv.

BPH är dock inte så vanligt än, det är ingen enormt stor ras numerärt så kan nog vara svårtolkat. Rasklubben har börjat rekommendera HD-röntgen men det är lite debatt om hur man tolkar röntgen på en ras med dvärgväxt. Vet iallafall att man räknar C som ok.

Arbetsmässigt är de lite mer än gemene sällskapshund, de blir absolut trevligast om de får ordentlig aktivering, men har märkt på båda mina att en dag i stallet ger precis det, de är ju gårdshundar. Mentalt kan vissa vara lite småvassa men har varit ute på mycket utställningar och upplever ändå att de generellt är ganska stabila.

Vår ena upplevde jag som lite reserverad som liten men han mognade snabbt (när han var under ett år var han redan betydligt tryggare)
och är helt trygg även med främlingar nu (4 år nu) sen är han inte lika kontaktsökande på alla han ser som den andra vi har som i princip sitter i knäet på vem som helst som erbjuder det... 😅 Den andra som är mer människoälskare har något lättare att burra upp sig och skälla på andra hundar men även det har mojnat betänkligt, han är 3. Han kan skälla lite sen går det direkt över i mer gnäll så upplever honom mer som uppspelt?

Rasen i sig för att använda till det mesta, ser mycket rallylydnad, agility, nosework och viltspår, men har även sett en hane som körde skydd och bruks!

Sen är det som med alla raser, man får läsa på!

Var beredd på att de högst troligast kommer vilja valla en som små, och de är heelers och gör således det genom att nafsa i hälarna. Våra har dock en riktigt väl intränad stoppknapp! Upplever också att håller man dem igång i allmänhet slappar de gärna på soffan några dagar i rad om man själv är lite låg eller så.
 
Jag har anmält valpintresse till några MAS kennlar. Jag är väldigt säker på att denna ras kommer passa mig och har typ rensat hela internet på MAS information samt träffat ett par-tre stycken. Men skulle gärna vilja veta ännu mer om någon här äger en eller har erfarenhet och vill berätta lite mer om rasen. Kanske sånt man inte får reda på genom Google - hur det är att leva med en osv ☺️
Jag tycker du ska kika lite på Schapendoes 😊 Lite av samma storlek på hund, också vallhund i grunden och rätt coola hundar tycker jag, har sett en del i träning så det är absolut go i dom utan att vara allt för krävande. De är långhåriga men kräver bara genomborstning och bad då och då när de skitat ned sig.
Min kollega har en femårig tik som är så himla charmig! De tränar rally, lydnad och spår.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 096
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 256
Senast: Araminta
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 533
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 011
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp