Miniature American Shepherd

Vad är det för andra kvaliter du söker i nästa hund?
Någon spaniel kanske?
Pudel låter också passande som du själv var inne på. Jag är inte heller så mycket för pälsvård men klipper man ner dom helt och klipper med 8-12 veckors mellanrum så verkar det knappt behövas något alls emellan när jag kollat mig för. Då är det typ 1-2 h pälsvård varannan/tredje månad och man slipper allt städande av hår i bil och hem samt hos andra människor :angel:

Många hundar klarar av att hänga med på cykelturer. Beror ju såklart på hur långt och fort du tänkte cykla? Min lilla löwchen hängde med på cykel och ridturer på 2 mil utan problem. Även min lilla blandras har hängt med under alla år. Medeltempo på cyklingen var väl ca 10 km/h. så inte superfort direkt. Men det var ju under 2 h också så. På ridturerna red jag i alla gångarterna.

Jag menar bara att många raser orkar bra mycket mer än folk ger dom credit för :D
Riktigt så enkelt att sköta en pudelpäls är det inte. Den växer som ogräs och behöver borstas igenom ett par gånger i veckan (eller mer) om den har anlag att tova sig.

1-2 timmars pälsvård varannan/var tredje månad? Varje månad skulle jag säga. Plus att man får putsa nos och rumpa oftare om man inte vill ha hår som täcker ögonen och kommer in i munnen när hunden äter, och bajsrester där bak.

Plus att ska man orka sköta en pudelpäls krävs rejäla (dyra) grejor. Trimmer med olika skär, ordentlig fön, en eller två bra saxar, karda, borste och kam...
 
Riktigt så enkelt att sköta en pudelpäls är det inte. Den växer som ogräs och behöver borstas igenom ett par gånger i veckan (eller mer) om den har anlag att tova sig.

1-2 timmars pälsvård varannan/var tredje månad? Varje månad skulle jag säga. Plus att man får putsa nos och rumpa oftare om man inte vill ha hår som täcker ögonen och kommer in i munnen när hunden äter, och bajsrester där bak.

Plus att ska man orka sköta en pudelpäls krävs rejäla (dyra) grejor. Trimmer med olika skär, ordentlig fön, en eller två bra saxar, karda, borste och kam...

Om du klipper ner den helt?
Ungefär såhär

images.jpg


Två olika skär räcker väl ändå? En för kropp och en för nos och tassar? Om man inte vill ha allt i samma längd.
Ja förvisso, tassar och nos behöver väl klippas med 2-4 veckors mellanrum om man vill hålla det kort.

Dom jag har pratat med skrev att de borstade ur hunden de sista veckorna någon enstaka gång i veckan.
Och jag hoppas väl att folk förstår att de behöver någon form av kam och borste :angel: Men det har jag ju även till min schäfer för att underlätta fällningen. Så det ser jag som lika basic som klosax ungefär.

Men beror ju helt på vad man gillar för typ av päls. Men man behöver ju inte heller vara rädd för pudelpäls om man håller de kortklippta i en sportfrisyr och tro att det tar timmar varje vecka. Men allt är ju relativt mot vad man jämför med :)

Om det blir pudel för mig kommer jag helt klart snagga ner hunden och duscha den efter. Så man slipper flera timmars extra jobb med fön osv. Känns onödigt om den ändå ska klippas kort.
 
@linnsan , det beror lite på vilken sorts päls pudel har. En del kräver inte så mycket, andra, som min mellanpudel har en päls som tovar sig om man inte är på och borstar ut den i alla fall en gång i veckan. Och om jag inte fönar honom någorlunda torr samtidigt som jag borstar igenom pälsen har jag ett tovmonster. Det gäller även om han har kort sommarfrisyr.

Så jag tycker inte det är så "bara" med att hålla efter en pudel i kort förenklad lammklippning. I alla fall om jag jämför med isländska fårhunden och schäfern jag hade tidigare.
 
Av Viljas 16 syskon så är det 5 stycken som har röntgat och de har två A, Två B och en C.

De kullarna är födda 2018 och 2019 :(. Alla borde ha röntgats!

Vilja hade som sagt ED fel på båda armbågarna men eftersom hon inte är röntgad så det skrivs in i SKK så finns inte hon med i deras statistik.

Viljas föräldrar är inskrivna i SKK 2018 och 2019, detta är varför det är så sjukt svårt att kunna kolla upp Masens hälsostatistik längre bak än föräldrarna :(. Är då inte uppfödarna ärliga så blir det fruktansvärt svårt.
Ingen av Viljas föräldrar har bevis på röntgen inne på SKK. Detta är ändå en populär uppfödare :cry:
Får jag fråga varför du inte gjorde officiella undersökningar?
 
@linnsan , det beror lite på vilken sorts päls pudel har. En del kräver inte så mycket, andra, som min mellanpudel har en päls som tovar sig om man inte är på och borstar ut den i alla fall en gång i veckan. Och om jag inte fönar honom någorlunda torr samtidigt som jag borstar igenom pälsen har jag ett tovmonster. Det gäller även om han har kort sommarfrisyr.

Så jag tycker inte det är så "bara" med att hålla efter en pudel i kort förenklad lammklippning. I alla fall om jag jämför med isländska fårhunden och schäfern jag hade tidigare.

Du menar att den tovar sig så när den är 0.3-2 cm lång?

Jag förstår ju givetvis att vissa behöver klippas oftare än 8 veckor också. Men även om man skulle klippa mer hunden var 6e vecka så borde det ju inte behövas mycket där emellan även på en hund med dålig päls?

Var så många som svarade i den tråden och jag tror att alla skrev att med så kort klippning och så ofta (skrev nog 6-10 v nu när jag tänker efter, men folk skrev att om hunden har bra kvalité kan den klippas mer sällan men istället kammad igenom ett par gånger i veckan) så behövde de knappt något emellan. Men alla kanske hade pudlar med bättre pälskvalite 😅
 
Du menar att den tovar sig så när den är 0.3-2 cm lång?

Jag förstår ju givetvis att vissa behöver klippas oftare än 8 veckor också. Men även om man skulle klippa mer hunden var 6e vecka så borde det ju inte behövas mycket där emellan även på en hund med dålig päls?

Var så många som svarade i den tråden och jag tror att alla skrev att med så kort klippning och så ofta (skrev nog 6-10 v nu när jag tänker efter, men folk skrev att om hunden har bra kvalité kan den klippas mer sällan men istället kammad igenom ett par gånger i veckan) så behövde de knappt något emellan. Men alla kanske hade pudlar med bättre pälskvalite 😅
Precis - kammas igenom ett par gånger i veckan krävs även o pudeln är kortklippt. Inget jättejobb. Men inget att slarva med heller.

Min mellanpudel är aprikosröd, de har oftare mjukare päls än svarta.
 
Precis - kammas igenom ett par gånger i veckan krävs även o pudeln är kortklippt. Inget jättejobb. Men inget att slarva med heller.

Min mellanpudel är aprikosröd, de har oftare mjukare päls än svarta.

När den är ett par mm lång så tovar den sig alltså flera gånger i veckan?
 
Den är inte ett par mm lång så länge. Pudelpäls växer som ogräs.

Vad jag kan hitta så växer den ca 1-2,5 cm per månad?
Men det är alltså flera timmars jobb med den i månaden utöver klipp om man klipper ner hunden kort med 6-10 v mellanrum då alltså? Och klipper nos och tassar oftare om man vill hålla den ren?

Det var nämligen MÅNGA som svarade i den tråden och de ansåg att klipper man kort så ofta så behöver de generellt bara att man drar igenom med kam och reder ut någon enstaka tova de sista veckorna.

Känner att jag snor TS tråd lite men hen var ju också lite nyfiken på rasen 😅
 
MAS har samma problem som Aussie, dvs mentala problem och krävande. Eftersom MASen är avlad även med fokus på utseende så ökar risken för hälsoproblem, tex ledproblem, mm.

Varför inte en sheltie? liten, fluffig, aktiv, och trevlig hund :)
 
Vad jag kan hitta så växer den ca 1-2,5 cm per månad?
Men det är alltså flera timmars jobb med den i månaden utöver klipp om man klipper ner hunden kort med 6-10 v mellanrum då alltså? Och klipper nos och tassar oftare om man vill hålla den ren?

Det var nämligen MÅNGA som svarade i den tråden och de ansåg att klipper man kort så ofta så behöver de generellt bara att man drar igenom med kam och reder ut någon enstaka tova de sista veckorna.

Känner att jag snor TS tråd lite men hen var ju också lite nyfiken på rasen 😅
När jag kollade upp pudel var svaret från de allra flesta att de knappt borstade mellan klippningarna, däremot klippte och badade (samt fönade) de hunden varje månad. Öron och nos togs oftare. De som klippte mer sällan borstade generellt mer. Samtliga hundar hölls i kort sportklippning.

Under tovperioden dock var det borstning varje dag som gällde.
 
När jag kollade upp pudel var svaret från de allra flesta att de knappt borstade mellan klippningarna, däremot klippte och badade (samt fönade) de hunden varje månad. Öron och nos togs oftare. De som klippte mer sällan borstade generellt mer. Samtliga hundar hölls i kort sportklippning.

Under tovperioden dock var det borstning varje dag som gällde.
Jag har nog aldrig borstat varje dag även när pälsen är längre, i alla fall inte hela hunden. Reda ut typ armhålor varannan dag är inte helt orimligt men en redig genomborstning blir mer sällan. Bada och föna beror ju på hur smutsig hunden blir/hur huden är men är hunden kortklippt går det väldigt fort att torka, en frisk hund med bra hud och päls kan nästan självtorka när det är varmt ute.
 
Skulle jag nu ha min pudel helt nerklippt så behöver jag inte borsta överhuvudtaget :) klippa regelbundet dock då huvud, rumpa och snorre snabbt växer igen.
Men det är en fis i rymden för att slippa hundhår!

Fantastisk ras för övrigt :D
 
Jag har anmält valpintresse till några MAS kennlar. Jag är väldigt säker på att denna ras kommer passa mig och har typ rensat hela internet på MAS information samt träffat ett par-tre stycken. Men skulle gärna vilja veta ännu mer om någon här äger en eller har erfarenhet och vill berätta lite mer om rasen. Kanske sånt man inte får reda på genom Google - hur det är att leva med en osv ☺️
Jag har MAS sedan snart två år tillbaka, och hade jag vetat då vad jag visste nu, hade det blivit en annan ras, även om jag vrålälskar min lilla hund. Rasen har växt med 300-400 % de senaste två-tre åren. Det tycker jag borde säga allt. Det finns inte en chans att merparten av uppfödarna bedriver seriöst utvärderingsarbete, eller att det bara är de "bästa " exemplaren som går i avel. Antalet uppfödare har också flerdubblats det senaste åren. Jag känner till flera kennlar som mer eller mindre bedriver "valpproduktion" med otaliga kullar per år. Långt ifrån alla kennlar är anslutna till kennelklubben. Med tanke på rasens explosiva tillväxt har uttalanden som att det är en frisk och sund ras blivit extremt utdaterade på rekordtid, för vi kan helt enkelt inte veta hur alla ett-två-åringar kommer bli om några år, vare sig fysiskt eller mentalt.
Andelen hundar som mentaltestas är skrämmande låg, och för att vara en så otroligt lättlärt, arbetande hund är andelen med framstående tävlingsresultat också väldigt låg.

Min hund är en otroligt glad, positiv, arbetsvillig hund. Hon är löjligt lättlärd, men har svårt med fokus. Vi bor i storstad (visserligen i villaområde, men ändå) och jag upplever henne som väldigt miljöstark. Men hon är reaktiv och osäker, främst för människor. Hon klarar inte av att främmande människor tar kontakt med henne, och det kan krävas att hon möter en person 15-20 gånger innan hon är någorlunda trygg med dem. Å andra sidan vrålälskar hon alla som hon faktiskt lära känna. Det finns liksom bara två lägen. Det har såklart skapat extremt mycket besvär i vardagen för oss. Hon behöver också en del hjälp för att komma ner i varv och hitta lugn på dagarna. Hon är absolut ingen lätt hund att leva med, och när jag jämför andra hundvänners "problem/utmaningar" med min hund, kan jag ibland bli helt matt. Vi firar liksom en hundradel av deras "självklara" saker, med konfetti, champagne och party. Vi ägnar minst en timma varje dag åt lydnadsträning, nosework, eller dylikt, och jag känner att det är i absoluta underkant för att hon ska vara nöjd.

Absolut alla Masar jag känner (vilket ändå är en hel del) är (väldigt) vaktande, larmande och med ganska stark jaktinstinkt. Vallinstinkten däremot, är svag. I övrigt spretar rasen något helt enormt. Vår hund och mina svärföräldrars, som är lika gamla, är som natt och dag, och har absolut helt motsatta starka och svaga sidor. Inte ens utseendemässigt finns det en enhetlighet i rasen.

Jag skulle nog ändå kunna tänka mig MAS igen, men bara från en enda uppfödare. Hon är superseriös, hon är långsiktig, hon vill verkligen rasens bästa, hon har fantastiskt avelsmaterial, hon utvärderar sina hundar och sina uppfödningar (genom att tex. ställa krav på BPH och betala tillbaka en del av köpeskillingen när det är genomfört). För att över huvud taget vara aktuellt hos henne ska man nog kunna uppvisa seriösa tränings- och tävlingsambitioner och inte bara på planstadiet, utan vara någorlunda meriterad sen innan. Hon liksom jag tycker att hunden SKA vara en arbetshund med en uppgift, INTE en sällskapshund.

Jag ska tillägga att jag inte har läst tråden innan svar så det kan säkert ha blivit en del upprepningar, jag vill inte färgas av andras åsikter utan ge min ärliga bild. Till folk som är seriöst intresserade av rasen brukar jag säga att vänta tio år, och om du fortfarande är intresserad då med det hundutbud vi har då, så kanske du bör överväga den.
 
Aussie tycker jag är för stor samt att jag har hört att MAS inte är fullt ut bruksras som Aussie är, bruksras är ingenting jag är intresserad av då jag tror det blir för mycket men sällskapsras tycker jag blir för lite. Vill ha nånting mittemellan. Hört/fått veta att MAS är som en light version av aussie/vallhund, men rätta mig om jag har fel. Verkar ju också vara väldigt individuellt med aktivitetsnivå. Jag har tänkt att hunden främst följer med på ett aktivt liv och sedan träna agility, nosework, trickträning och lite spår på hobbynivå (inga tävlingsambitioner). Jag gillar också vallhundars mentalitet/temperament mycket, att de är så himla samarbetsvilliga och lättlärda samt familjekära. De jag har träffat har varit superhärliga och lättsamma hundar, men samtidigt är det ju bara några stycken jag träffat.

Angående hälsa så finns det inte så mycket krav har jag för mig, men min favoritkennel är supernoga med alla tester. Avelsdjuren gör mentalbeskrivning, patella, ledröntgen, ögonlysning och DNA test samt att hon har krav på sina valpköpare att mentalbeskriva och ledröntga sina valpar när åldern är inne för att kunna följa aveln. Då borde man väl kunna vara ganska säker att aveln i alla fall är seriös och borde ge friska valpar? Kennel nr 2 tror jag inte gör mentalbeskrivning eller DNA test på alla men det kollar ögon, patella och röntgar.
Det är ingen lightversion. Det är ett konstigt säljargument som det inte ligger någonting i.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 922
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Araminta
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 423
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
3 939
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp