Miniature American Shepherd

Jag blir lite fundersam när många pratar om en specifik uppfödare som "seriös" och med "bra avelsmaterial". Är dennes hundar helt obesläktade med de övriga?

För mig som jobbar med en numerärt stor men rätt så spretig ras låter det konstigt- kvalitet är ju ett resultat av många generationers målmedveten avel och många människors arbete. Det jag kallar "min" linje är ju ett resultat av iaf sex olika kennlars arbete 15 år innan min tik ens föddes...
 
Precis vad jag funderar på Migo då många av uppfödarna vad jag sett har samma blod från USA i sina hundar och i vissa fall finns till och med helsyskon i avel hos olika uppfödare. Sen kan ju vissa uppfödare vara bättre på hälsotester, utvärdering och tom (i vissa fall) pr än andra men finns skit hos en uppfödare så finns det ju hos andra som har samma linje, likaså är det en himla bra linje så är den ju även bra hos en uppfödare som inte är så bra.. Tycker det lite för mycket "hype" på uppfödare istället för att försöka läsa på vad det faktiskt avlas på.
Jag är inte bättre själv då jag inte har så bra koll på aveln men jag försöker studera och förstå mer om vad det avlas på, läsa resultat och även kika på kennlarna utomlands där hundarna kommer ifrån vad de verkar avla på.
 
Kan tillägga att jag såklart skulle föredra att köpa av en uppfödare som utvärderat sina hundar, gärna se tävlingsmeriter hos föräldrarna. Kan dock även tänka mig att "chansa" om linjerna verkar intressanta och bra och det finns meriter i leden.

Att dokumenterade tävlingsmeriter saknas i avelsdata är inte så konstigt med tanke på att rasen började reggas in 2017 och vi haft pandemi senaste 1,5 åren.. Tror Nano tävlade typ en eller två gånger förra året, mer fick vi inte in vilket känns trist. ☹️
 
Det är ingen lightversion. Det är ett konstigt säljargument som det inte ligger någonting i.
Konstigt, även uppfödaren du beskriver som jag tror är den jag tittat på och fått rekommenderad har beskrivit rasen som light-aussie eller nånting mittemellan sällskap - även om hon såklart också tydligt berättat att det inte är sällskapsras utan ras som ska ha ett aktivt liv.

Men som du och andra i tråden beskriver MAS är ju inte det jag vill ha i en hund. Det som jag fått beskriven av vissa uppfödare och andra MAS ägare jag träffat är det jag vill ha i en hund, men det kan ju mycket väl vara okunniga ägare eller oseriösa uppfödare med säljargument som du säger. Eller så kanske rasen helt enkelt är så spretig att det finns båda typer? Eller så har jag missuppfattat rasen helt, men tycker ändå att jag gjort en noga research.

Superbra i alla fall att alla ni är tydliga och ärliga, vill verkligen att nästa hund ska bli rätt med de egenskaper/temperament som jag önskar.
 
MAS har samma problem som Aussie, dvs mentala problem och krävande. Eftersom MASen är avlad även med fokus på utseende så ökar risken för hälsoproblem, tex ledproblem, mm.

Varför inte en sheltie? liten, fluffig, aktiv, och trevlig hund :)
Tanken från början var att anmäla valpintresse till en MAS uppfödare och en till sheltie. Men när jag gjorde research(gjord även en rasvals tråd här för råd) så sa alla på diverse olika sidor att sheltie är mycket rädd och reserverad av sig samt att de är otrevliga som skäller hela tiden, inget att rekommendera och svårt att hitta bra uppfödare. Iofs har det stått så om alla raser jag gjort research på. Nämndes även från någon att man måste ha en uppfödare som DNA testar och gör BPH, har inte hittat någon som gör båda. Dessutom många uppfödares sidor som är dåligt med information, det försvårar ju hela processen när det också finns typ 1000 uppfödare... Om den inte är rädd/reserverad tror jag sheltie skulle passa mig utmärkt, jag tar med mig hundarna överallt så den måste verkligen fixa att vara bland okända människor. Behöver nödvändigtvis inte vilja kasta sig över alla för att hälsa, men den ska vara bekväm i situationen.
Om det är någon som vet en vettig sheltie uppfödare får den jättegärna pm mig.
 
Tanken från början var att anmäla valpintresse till en MAS uppfödare och en till sheltie. Men när jag gjorde research(gjord även en rasvals tråd här för råd) så sa alla på diverse olika sidor att sheltie är mycket rädd och reserverad av sig samt att de är otrevliga som skäller hela tiden, inget att rekommendera och svårt att hitta bra uppfödare. Iofs har det stått så om alla raser jag gjort research på. Nämndes även från någon att man måste ha en uppfödare som DNA testar och gör BPH, har inte hittat någon som gör båda. Dessutom många uppfödares sidor som är dåligt med information, det försvårar ju hela processen när det också finns typ 1000 uppfödare... Om den inte är rädd/reserverad tror jag sheltie skulle passa mig utmärkt, jag tar med mig hundarna överallt så den måste verkligen fixa att vara bland okända människor. Behöver nödvändigtvis inte vilja kasta sig över alla för att hälsa, men den ska vara bekväm i situationen.
Om det är någon som vet en vettig sheltie uppfödare får den jättegärna pm mig.
Jag är INTE hundmänniska och min erfarenhet av Shelite sträcker sig till en individ. Den individ jag känner är mycket social även mot folk han inte känner väl. Han kan skälla då och då men mindre än den andra hunden i familjen (av det jag sett). Utifrån den enda individen så är jag kär i rasen, rolig, pigg, glad, trevlig social osv osv. Det enda negativa jag hört om honom är att han inte gillar att åka bil (men är inte rädd för det) samt att det är svårt att hålla pälsen ren om han får in för mycket skit i den.
 
Kan inte lite av boven här vara att "aktivt liv" kan betyda så himla olika beroende på vem man frågar? :P
Kan det absolut vara, har träffat några MAS ägare och alla de beskrev ju hundarna som jag önskar av en hund. Aktiv men kan ha vilodag om man vill. Dock tyckte jag att i alla fall en av dom verkar lite tvivelaktig, då dom tydligen rastar sin på altanen... Så kan ju vara så att jag träffat ägare till MAS som inte borde vara ägare till MAS som inte alls gett en rättvis beskrivning av rasen, och då trott att aktiv som de beskriver är samma som uppfödarna beskriver.
 
@Hund123 jag skulle söka på shetland sheepdog + mentalitet eller shetland sheepdog + agility, läsa på kennlars hemsidor och sen sitta på Avelsdata och undersöka BPH på de hundar som uppfödarna har, för att se hur de tänker kring mentalitet.
 
Sheltie har ju smeknamnet "skälltie" av en anledning, men det ska nog vara fullt möjligt att hitta en bra uppfödare med mentalt sunda avelsdjur!
Men det borde väl inte vara värre att hantera än chihuahua som jag har nu, eller har jag fel? Skulle inte säga att han har den bästa mentaliteten men skäller inte mer än någon annan hund, utanför revir/bland folk skäller han aldrig. Uppfödaren till honom sa att bara vi är noga med uppfostran/aktivering skäller de inte mer än nödvändigt, borde väl vara likadant med alla hundar oavsett sheltie eller inte? (Såvida psyket är hyfsat)
 
Men det borde väl inte vara värre att hantera än chihuahua som jag har nu, eller har jag fel? Skulle inte säga att han har den bästa mentaliteten men skäller inte mer än någon annan hund, utanför revir/bland folk skäller han aldrig. Uppfödaren till honom sa att bara vi är noga med uppfostran/aktivering skäller de inte mer än nödvändigt, borde väl vara likadant med alla hundar oavsett sheltie eller inte? (Såvida psyket är hyfsat)

Chihuahua är väl också en ras som är känd för att vara skällig? Avlades de inte fram från början för att larma?
 
Jag blir lite fundersam när många pratar om en specifik uppfödare som "seriös" och med "bra avelsmaterial". Är dennes hundar helt obesläktade med de övriga?

För mig som jobbar med en numerärt stor men rätt så spretig ras låter det konstigt- kvalitet är ju ett resultat av många generationers målmedveten avel och många människors arbete. Det jag kallar "min" linje är ju ett resultat av iaf sex olika kennlars arbete 15 år innan min tik ens föddes...
När jag studerat dennes linjer förekommer inte alls samma nivå av matadoravel vilket annars varit vanligt förekommande i MAS-linjerna. Vad i alla fall jag menar med bra avelsmaterial är att aktivt sträva efter att ta in väl utvärderat blod som inte är överanvänt och som kan skapa bättre mångfald men kanske allra viktigast - som är trevliga, rastypiska individer.

Men vad vet jag. Min ribba ligger inte så jäkla högt, efter att uppfödaren av min hund totalt vilseledde vem som var pappa, mörkade vilken matadorhane hon använt, vilket dessutom resulterade i en helt hemsk inavelsgrad, vilket uppdagades först när stamtavlan skickades hem. Behöver jag säga att SKK höll ett extra öga på hen efter det... (och att jag lärde mig några rejäla läxor).

Jag är ABSOLUT ingen avelsexpert, men med tanke på vilken uppenbar skitavel som förekommer är jag glad att se att det finns uppfödare som är en aktiv motvikt till det. I andra rassammanhang kanske hen inte alls hade betraktats som lika ideal, men nu är det som det är i rasen.
 
När jag studerat dennes linjer förekommer inte alls samma nivå av matadoravel vilket annars varit vanligt förekommande i MAS-linjerna. Vad i alla fall jag menar med bra avelsmaterial är att aktivt sträva efter att ta in väl utvärderat blod som inte är överanvänt och som kan skapa bättre mångfald men kanske allra viktigast - som är trevliga, rastypiska individer.

Men vad vet jag. Min ribba ligger inte så jäkla högt, efter att uppfödaren av min hund totalt vilseledde vem som var pappa, mörkade vilken matadorhane hon använt, vilket dessutom resulterade i en helt hemsk inavelsgrad, vilket uppdagades först när stamtavlan skickades hem. Behöver jag säga att SKK höll ett extra öga på hen efter det... (och att jag lärde mig några rejäla läxor).

Jag är ABSOLUT ingen avelsexpert, men med tanke på vilken uppenbar skitavel som förekommer är jag glad att se att det finns uppfödare som är en aktiv motvikt till det. I andra rassammanhang kanske hen inte alls hade betraktats som lika ideal, men nu är det som det är i rasen.
Lite OT men, föder din uppfödare upp även andra raser? I en av mina raser har vi nu fått in en sjukt oseriös uppfödare som har fött upp bla MAS tidigare (kanske fortfarande gör). Nyfiken på om det kan vara samma uppfödare.
 
Vad jag kan hitta så växer den ca 1-2,5 cm per månad?
Men det är alltså flera timmars jobb med den i månaden utöver klipp om man klipper ner hunden kort med 6-10 v mellanrum då alltså? Och klipper nos och tassar oftare om man vill hålla den ren?

Det var nämligen MÅNGA som svarade i den tråden och de ansåg att klipper man kort så ofta så behöver de generellt bara att man drar igenom med kam och reder ut någon enstaka tova de sista veckorna.

Känner att jag snor TS tråd lite men hen var ju också lite nyfiken på rasen 😅
När jag hade pudel behövde jag klippa henne 1 gång i månaden för att inte behöva borsta mellan gångerna nos och tassar hade samma längd som resten av kroppen (9 millimeter på skäret).

Herregud vad jag längtar tills jag har en pudel igen... :love:
 
om hunden har andra kvaliteter (tex fin mentalitet) så kanske man får göra avkall på vissa saker. det är inte lätt att vara seriös uppfödare när det produceras så mycket skit.

Ja så klart men hon har ju så många andra fina Mas än den tiken.

Får jag fråga varför du inte gjorde officiella undersökningar?

Som sagt så var mina för unga för att det skulle gå in i SKK. Fixa togs bort när hon var ca 7-8 månader gammal och Vilja precis någon dag efter sin 1 års dag. Hade bokat en HD/ED röntgen på hennes 1 årsdag just för att jag ville bidra med hennes statistik men veterinären såg ingen poäng med det och jag var super ledsen hennes sista månader.


Happimess hund och Vilja kommer ju från samma kennel men från olika kullar :heart Även om de officiellt heter olika kennlar i SKK då en kennel står på mamman och den andra på dottern. Men är dotterns som sköter allt.
Var så mycket som var fel i hela Viljas köp. När vi skulle åka och kolla på valparna när de va 6 veckor så hade jag förslagit en dag och tid. Det godkändes och jag trodde det bara skulle vara vi där den tiden. När vi kommer ditt så är där över 20 personer som springer runt i hennes hus och väljer valp, 20 personer samtidigt!!
Redan där skulle jag backat men ja ..

Sen när vi skulle hämta Vilja så möter uppfödaren upp oss utanför en McDonalds, på parkeringen och ger oss valpen och valppaketet. Vi skriver papper och kör hem. Väldigt konstigt men jaa hela den historian är konstig och oseriös.
 
Jag har en MAS-tik på tio månader som jag är väldigt nöjd med. Hon är mjuk, lyhörd och väldigt fin mentalt. Hon är dessutom väldigt rolig att träna, har för sin ålder en någorlunda bra på/av knapp och skäller i princip aldrig. För mig är hon absolut en liten drömhund och allt jag sökte när jag skulle köpa hund. Men MAS är en aktiv hund och ska enligt mig enbart hamna i aktiva hem. Det är en ras som måste få jobba med huvudet och som inte kommer trivas enbart som aktiv sällskapshund. Jag har aldrig haft aussie själv men jag tror inte att man ska tänka MAS som en ''aussie light'' utan som en arbetande hund som behöver mycket aktivering för att må bra.

Det är problematiskt att rasen har vuxit i den takt som den har gjort och jag själv har enbart ett fåtal uppfödare som jag kan tänka mig köpa av. BPH och hälsoundersökningar är ett krav men utöver det vill jag gärna att föräldradjuren är utställda och helst av allt tränade och tävlade i det jag är intresserad av (lydnad, rally och agility).

Utifrån hur min hund är vill jag rekomendera MAS till alla som är intresserade av träning och ett aktivt hundliv då jag tycker hon är helt fantastisk :heart (och ja lite partisk kanske jag är men hon är verkligen ett gott exemplar av rasen). Men med tanke på den avel som sker, hur många mentalt ostabila masar det verkar finnas och hur svårt det är att få valp så hade jag kanske rekommenderat att titta på andra raser istället. Kromfohrländer tycker jag är en fin ras som klassas som sällskapshund, kanske värt att titta på?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 081
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 248
Senast: Araminta
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 525
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 004
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp