Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Låg efter med hyran, fick problem med elräkningen och fick en delgivningsavgift jag aldrig skulle fått om inte soc gjort fel. Den är på 1000kr och så är det två räkningar till.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Har ringt och delat upp det på vattenfall nu.
En ska avklarad idag :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

inte nån som kan följa med, får redan hjälp av soc men måste typ överklaga varje gång därav den dyra elkostnaden.
Jag har annars fasta kostnader, men kom efter när a-kassa och sjukpenning kom i osynk och dessutom har jag haft 75% a-kasseinkomst kan man säga.
Har bett om hjälp med elen en gång, fick inte det fick hjälp med tandis nu iaf.
Därför hamnade jag efter med hyran med då jag var tvungen att betala en elräkning på 2000kr
det säger nåt om vilket kaos jag har i huvudet när det nu först, efter ett år, slog mig att jag kan skicka in 4 kassakort åt gången istället för varannan vecka och då få hela månadsbeloppet samtidigt.
ska ringa vattenfall imorgon och dela upp. Har lite kvar på en släpande hyra, men där har jag en avbetalningsplan så.

Vad bra att det akuta med ekonomin verkar lösa sig nu.

Soc är så illa tvungna att hjälpa dig att betala för utskriven medicin och vård om du inte själv har pengarna. Möjligen att de kan neka om de anser att du har möjlighet att själv betala.

Om det verkligen är något du måste strida om varje gång, kan du inte byta handläggare och förklara hur det verkligen är ställt hemma hos dig? Du får ju mycket respons här, så att din situation så som du beskriver den är prekär är ju uppenbart. Handläggarens roll är att hjälpa dig, så får du inte hjälp av din handläggare utan känner dig konstant ifrågasatt kanske det är bra att byta. Eller se om du kan uttrycka dig på ett annat sätt för att informationen ska gå fram till den du har. Alla tolkar inte en mening på ett och samma sätt.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

De har typ bara en handläggare :)
Men jag kämpar på.
Just nu snorar jag då jag är yr. Säkert bihålorna igen.
Går typ på permanent medicinering för bihåleinflammation.
Glömmer dock att ta den för det mesta
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Glömmer dock att ta den för det mesta

Ingen medicinering fungerar ju bra om man inte sköter intaget.

Nu vet jag inte vad bihåleinflammationsmedicin är, men om det är tabletter kan du skaffa en dosettask på t.ex. apoteket och lägg på ett ställe där du lätt ser den. Lägg även in dagligen återkommande påminnelser om att ta medicinen så ofta per dag som du behöver och klicka ALDRIG bort medicinpåminnelse innan medicinen är tagen. Snooza om du nödvändigtvis behöver.

På så sätt ser du enkelt om du redan tagit medicin som du ska eller om den fortfarande ska tas. Och med påminnelsen blir du så illa tvungen att komma ihåg.


Är det nåt flytande kan du ju använda ett annat system, t.ex. ett rutat papper uppsatt på kylskåpet där du gör ett schema dag för dag och rutar in antalet tillfällen per dag som medicinen skall tas. När medicinen tas pluppar du dit en magnet på rutan för det medicineringstillfället. När veckan är slut plockar du bort alla magneter från schemat och börjar om.

Barnsligt? Nej. Där minnet tar slut får fantasin ta vid. Man kan tjuvkika lite på de hjälpmedel och metoder som finns för t.ex. alzheimerssjuka att klara ett vanligt liv så länge som det är möjligt.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ja det är nässpray, annars hade de legat med mina andra mediciner :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

De har typ bara en handläggare :)
Men jag kämpar på.

Typ en handläggare..? Hur menar du då? Var upplever du att det skär sig? I informationsutbytet mellan dig och handläggaren eller är handläggaren på din sida?
 
Senast ändrad:
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ja det är nässpray, annars hade de legat med mina andra mediciner :)

Har du en dosettask kan du väl putta in en liten markör, typ en nonstop eller så, för att få dig att komma ihåg att ta nässprayen också? Eller vad du nu har för system för att komma ihåg de andra medicinerna?
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Handläggaren är jättebra.
Men även om han får all information verkar det vara praxis att avslå ansökan.

Undrar vad som hände idag? Vc ringde och nu har jag tid imorrn??
Plus tid för sjukgymnasten på fredag.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag använder p pillerna för att komma ihåg medicinerna. På morgonen har jag de antidepressiva.
Måste få råd att köpa en dosett med flera ggr om dagen istället för den jag har nu som är för en gång om dagen.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Tack och lov att mina grannar hjälpte mig städa och röja innan jul :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Och nu somnar jag inte igen :(
Ska kolla vad tabletterna kostar att lösa ut.
Får ju pengar på torsdag men mina antidepressiva tar slut imorrn.
Jäklar vad allt ska hopa sig då
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Blir det inte katastrof (biverkningar) om du inte tar dem? Vad äter du?
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

De där vitaminbristerna och ev. sköldkörtelrubbningar testar man enkelt med ett blodprov på VC.
Sen kan man vid extrema brister behöva/få tex. sprutor med vitamin. Medecin för sköldkörtel besvär osv.
MEN: det Ska vara praxis att de kollar sånt när man söker för ångest och/depression första gången ....

Jag har försökt äta mig från depression och ångest- funka inte (på mig).
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Citalopram, nja en dag kan man glömma så men får inte lägga av tvärt
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

De där vitaminbristerna och ev. sköldkörtelrubbningar testar man enkelt med ett blodprov på VC.
Sen kan man vid extrema brister behöva/få tex. sprutor med vitamin. Medecin för sköldkörtel besvär osv.
MEN: det Ska vara praxis att de kollar sånt när man söker för ångest och/depression första gången ....

Jag har försökt äta mig från depression och ångest- funka inte (på mig).

Dom kollar inte magnesium, omega3 zink mfl alls. Även om värdena ligger bra tex inom järn så kan man ha brist ändå. Selenbrist är ganska vanligt o Sverige men trots det tar inga prover om det.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Men finns det konstaterat att man kan få psykiska problem av för lite omega3, zink och magnesiumbrist?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 225
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 933
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 428
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 335
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp